Någon som använder Samsung SmartThings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

men jag kan inte styra produkterna utanför nätverket om jag inte har huben ? bara så jag förstår det rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

men jag kan inte styra produkterna utanför nätverket om jag inte har huben ? bara så jag förstår det rätt

Z-wave och zigbee använder en hub för att styras,
Så kör produkterna någon av dessa protokoll behöver du en hubb.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Z-wave och zigbee använder en hub för att styras,
Så kör produkterna någon av dessa protokoll behöver du en hubb.

har några wifi lampor samt philps hue och goove kan jag ansluta dessa till huben och styra dem utanför hemmet ?

Permalänk
Medlem

om jag har tp link kasa prylar och smart life prylar som går på wifi:et kommer dessa kunna läggas in i smartthings huben och gå att styra med utanför hemmet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

har några wifi lampor samt philps hue och goove kan jag ansluta dessa till huben och styra dem utanför hemmet ?

det är så länge sedan jag lekte med samsung smartthings så jag vet inte hur stödet är för Hue idag.
wifi lampor brukar ha sin egen app.

smidigast brukar vara vara att helt enkelt söka på google om smarthingshub har stöd för att integrera dina lampor
har den stöd för det kommer du kunna styra dom utanför hemmet.
saknar den stöd kan du ju alltid köpa dig en rpi och en zigbee pinne, där bör det inte vara några problem att integrera dina saker till en och samma app. MEN det kan vara lite bökigare att ställa in om man inte har så stor vana (är dock enkelt idag och finns massa hjälp att få)
kör du deras betaltjänst så löser du det nog utan hjälp gör du inte det är det tex duckdns man använder för att ansluta utanför hemmet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det är så länge sedan jag lekte med samsung smartthings så jag vet inte hur stödet är för Hue idag.
wifi lampor brukar ha sin egen app.

smidigast brukar vara vara att helt enkelt söka på google om smarthingshub har stöd för att integrera dina lampor
har den stöd för det kommer du kunna styra dom utanför hemmet.
saknar den stöd kan du ju alltid köpa dig en rpi och en zigbee pinne, där bör det inte vara några problem att integrera dina saker till en och samma app. MEN det kan vara lite bökigare att ställa in om man inte har så stor vana (är dock enkelt idag och finns massa hjälp att få)
kör du deras betaltjänst så löser du det nog utan hjälp gör du inte det är det tex duckdns man använder för att ansluta utanför hemmet.

vad använder du för hub till dina prylar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

vad använder du för hub till dina prylar ?

Nu för tiden kör jag uteslutande z-wave då jag bokstavligen styr hela huset. (gillar inte saker på 2.4bandet som tex zigbee som hue kör, blåtand (plejd) eller wifi som shelly kör, 433mhz tex nexa är inte dubbel rapporterade och kan sniffas men en rfxtrx, när jag passerat ett visst antal enheter som nyttjar detta har det blivit väldigt instabilt för både sakerna själva men det har även stört andra saker. för mig finns bara två protokoll om man ska styra allt dvs 100-200 saker, KNX eller z-wave.
eller ok, rgb/rgbnw kör jag via 2.4 men där är det inga viktiga saker, för det använder jag dig-uno och dig-quad,
så det gör inget om dom måste startas om när dom tappar wifi.

jag leker just nu med lite nya kontrollers men min favorit lösning normalt sätt är en vera secure eller plus som du styr via Homeassistant, blir jäkligt snabbt och otroligt stabilt OM du ställer in det rätt. gör du inte det eller kör vera utan HA då är det ingen rolig erfarenhet.

just nu testar jag en rpi4b 8gig som jag satt en razberry (zwave modul) på, det funkar men är rätt värdelöst jämfört med vera särskilt vid integration mot HA, dom jobbar dock både på ett nytt z wave 7 chipp och en ny integration till ha.
Förmodligen kommer Testa fibaro hc3 igen nästa vecka och möjligen homeser. annars får det bli vera secure igen.
(är dock sjukt jobbigt att intigrara/excludera alla enhter

dessa kontroller styrs från min Nuc som kör homeassistant så själva hubben gör egentligen inget mer än funkar som en z-wave brygga. det blir nog lite lång om jag ska svara varför, men kort sagt så blir det snabbare och stabilare än att köra zwave direkt i ha eller köra zwave utan HA.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.