AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä jag kör manuell start & profilval än så länge men jag har för mig RM kan skriptas (eller så drömde jag det....)

Finns det någon nackdel med att köra olika frekvens mellan kärnorna på samma ccx? Tänkte om man kunde spinna vidare och leta fram högsta möjliga frekvens för varje enskild kärna?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Nya beta bios för Asus Crosshair 8, har per CCX OC inbyggt i bios så ni som håller på med det slipper starta Ryzen Master:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?112279-X370-X470-AG...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det mesta intressanta jämförelse är Ipc och prestanda per samma klockfrekvens där är Ryzen 7 3800x starkaste modellen och slår Intel i9900K.

Största problemet för AMD är max boost Clockspeeds som Intel har nått längre och därför också i9 9900K presterar bättre i spel idag så fick Amd upp detta skulle dom gå om Intel på detta område också.

Men jämför man mot Ryzen 7 3700x i spel och 2560*1440 så är skillnaden så liten så prisskillnaden är ej värt det för mig.

Enbart Strange Brigade som verkligen stack ut i detta testet och inget jag spelar och är det ditt Main spel så lär 3800x ditt självklara val enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Finns det någon nackdel med att köra olika frekvens mellan kärnorna på samma ccx? Tänkte om man kunde spinna vidare och leta fram högsta möjliga frekvens för varje enskild kärna?

Du Kan inte köra olika multiplar per kärna, enbart per ccx eller per ccd. Sätter du per kärna så ramlar de i samma ccx ner till default basfrekvens eller lägre, detta sker då alla kärnor i samma ccx delar på cache, därför ska man inte kunna köra olika hastigheter på kärnor inom ett ccx.

Skrivet av the squonk:

Nya beta bios för Asus Crosshair 8, har per CCX OC inbyggt i bios så ni som håller på med det slipper starta Ryzen Master:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?112279-X370-X470-AG...

Trevligt, hoppas vi får se det på fler bord, det är i mitt tycke bästa OC för zen2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Testar att fråga något på nytt : varför lyckas många överklocka sina minnen på mindre än 1,4v? Min XMP profil är 1,35v och det krävs 1,45v överklockat för att dra ner på antalet errors i Memtest.

Ja den känslan är rätt sjuk. Kan köra mina på 3800Mhz med 1.36V med rätt tighta timings. På min 2700X gick det inte alls, så det känns lite blandat att man "egentligen" suttit på guldminnen i snart 2 år utan att kunna utnyttja det fullt ut. Men nu känns det som en bra investering

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nya beta bios för Asus Crosshair 8, har per CCX OC inbyggt i bios så ni som håller på med det slipper starta Ryzen Master:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?112279-X370-X470-AG...

Hoppas det kommer till x470 också så det inte bara blir exklusivt för x570.

Skrivet av tellus82:

Du Kan inte köra olika multiplar per kärna, enbart per ccx eller per ccd. Sätter du per kärna så ramlar de i samma ccx ner till default basfrekvens eller lägre, detta sker då alla kärnor i samma ccx delar på cache, därför ska man inte kunna köra olika hastigheter på kärnor inom ett ccx.

[size="smaller"]Skickades från m.sweclockers.com[/size ]

Okej tack! Ja då är det ingen idé fundera mer på det

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja den känslan är rätt sjuk. Kan köra mina på 3800Mhz med 1.36V med rätt tighta timings. På min 2700X gick det inte alls, så det känns lite blandat att man "egentligen" suttit på guldminnen i snart 2 år utan att kunna utnyttja det fullt ut. Men nu känns det som en bra investering

Tyckte också mina minnen var dyra, men dom levererar(3800/1.35V). Någonstans värt priset, om än inte riktigt prisvärt

Nu har jag uppgraderat Linux-riggen(Arch) till senaste paket och Kernel 5.2.9 samt lagt in Windows 10 i Grub2 för dual boot. Skall bli spännande att se om den kan boota med 3700X på 1002-bios eller om jag måste slänga in ett sämre presterande 1.0.0.3AB-bios för det.

Men det mest intressanta är att montera 3900X i huvudriggen, om det går att köra samma minnes OC eller om den kollapsar. Om några timmar vet jag.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

På tal om minnen, även om minnen orkar högre betyder det som jag sagt innan inte att moderkort gör det, med senaste uefi så blåvägrar allt över 3666MT/s bli stabilt i 1:1 så nu har jag polerat timings på denna hastighet istället med 1:1:1 i förhållande.

Egentligen det enda som är lite sämre här är skriv bandbredd men det är med ganska små mängder jämfört 3733, lika är latenserna rätt bra för denna hastighet & timings. Ärligt talat så är det ruskigt svårt att se skillnad på detta och 3733c16 men av det jag sett i spel så presterar 3666c15 bättre, hade det orkat upp på 3800c16 tidigare hade nog det varit snabbast men av 3733c16 och 3666c15 så presterar det sistnämnda lite bättre i spel, kanske inte i syntetiska bandbreddstester. Det är dock så små skillnader att det blir nästan & falla inom felmarginal på de flesta benchmarks.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Bra kretsar på minnet, tur, olika timings, de "tror" de e stabila.

Skrivet av bran:

Jag har inte testat så jäkla mkt men märker att mina dual-rank 16GB är svåra o få till utan gear-down påslaget. Kör nu med gear-down på och 1T (blir väl "typ" 1.5T?) med 1.4V och Karhu verkar gå igenom det jag testat. 35-37 grader blir dom då.

Skrivet av Ozzed:

Ja den känslan är rätt sjuk. Kan köra mina på 3800Mhz med 1.36V med rätt tighta timings. På min 2700X gick det inte alls, så det känns lite blandat att man "egentligen" suttit på guldminnen i snart 2 år utan att kunna utnyttja det fullt ut. Men nu känns det som en bra investering

Kul att det går så bra för er

Synd att minnes OC är så svårt och oöverskådligt. Blev lycklig när jag fick reda på att DRAM Calc fanns och att det skulle vara ett lätt sätt att överklocka minnet men sen sa något att informationen där endast är en vägledning och att man ändå ska tweaka allt manuellt. Hur lätt är det när man inte har någon koll alls vad tex tRAS gör

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kul att det går så bra för er

Synd att minnes OC är så svårt och oöverskådligt. Blev lycklig när jag fick reda på att DRAM Calc fanns och att det skulle vara ett lätt sätt att överklocka minnet men sen sa något att informationen där endast är en vägledning och att man ändå ska tweaka allt manuellt. Hur lätt är det när man inte har någon koll alls vad tex tRAS gör

För det mesta funkar timings tagna från dram calc men det kan vara ostabilt om man har otur, speciellt på fast preset och med för låg dram spänning. Vet man att man har riktigt dåligt binnade b-die, som mina exempelvis så har man två val, lägre spänning med slappare latenser enligt "profile version: v2" och safe. Vill man ta i ännu mer med spänning kan samma subtimings från profil version v1 fast med lite höjda primärtimings tagna från profil v2 safe vara en bra kombo. Detta beror helt & hållet på silikonlotteri hur mycket man kan komma undan med.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kul att det går så bra för er

Synd att minnes OC är så svårt och oöverskådligt. Blev lycklig när jag fick reda på att DRAM Calc fanns och att det skulle vara ett lätt sätt att överklocka minnet men sen sa något att informationen där endast är en vägledning och att man ändå ska tweaka allt manuellt. Hur lätt är det när man inte har någon koll alls vad tex tRAS gör

Det beror på. Om man använder ett program som t. ex Thaiphoon Burner för att ta reda på latenser för just ens eget minneskit så blir det ganska så bra. Sedan kan man förståss alltid prova att kräma på med mer spänning och sänka primärtimings samt rRFC men blir oftast helt OK prestanda utan det också.

Det som däremot blir lite halvlökigt, och, som du säger, mer en vägledning är om man bara väljer t. ex B-Die och sedan R-XMP. Då tycker jag det blir väldigt grovhugget och ganska dåligt anpassat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror på. Om man använder ett program som t. ex Thaiphoon Burner för att ta reda på latenser för just ens eget minneskit så blir det ganska så bra. Sedan kan man förståss alltid prova att kräma på med mer spänning och sänka primärtimings samt rRFC men blir oftast helt OK prestanda utan det också.

Det som däremot blir lite halvlökigt, och, som du säger, mer en vägledning är om man bara väljer t. ex B-Die och sedan R-XMP. Då tycker jag det blir väldigt grovhugget och ganska dåligt anpassat.

Lite sanning med modifikation, 1usmus har själv påstått att r-xmp om det faktiskt lirar som tänkt ska ge samma resultat i dram calc så det är inte självklart att du måste köra en export ifrån taiphoon först, det beror lite på HW helt enkelt.

Edit: Bara som exempel, om jag kör en manuell import från en taiphoon rapport så rekommenderar dram calc timings som inte är i närheten av att vara stabila men ändå slappa, på v1 profil är latenserna bättre men ostabila, med v2 så är latenserna istället lite väl slappa, manuell import sätter samma som v2 förutom en timing mellan r-xmp & manuell import, den timingen är dessutom "fel" i bägge fallen.

Oavsett hur du gör med Dram calc så är det i slutändan bara en indikator till vad som skulle kunna funka och i många fall funkar det men det finns ingen garanti att det gör det. Ska jag vara lite yvig & generaliserande så skulle jag påstå att de bäst binnade b-die inte kommer ha problem med dram calc medans de sämst binnade missar rätt duktigt, antingen i för slappa latenser eller på tok för hårda.

Här ser du manuell import med fast preset, med dessa timings går det inte att boota pga två fel

tRDRDSCL och tWRWRSCL, de är bägge satta till 3 och då går det inte ens att boota, oavsett spänning för mig. Med safe preset sätts dessa istället till 6, vilket är på tok för högt. Bästa värdet för min HW kombo här vid denna frekvens är 4, i detta fallet missar dram calc rätt grovt i sin kalkyl. Bortsett från denna miss så sätts primärtimings väl slappt, 15-16-16-16 är stabilt vid denna frekvens och vi är inte i närheten här av det i dram calc på safe eller fast. Med xmp läsning av profil 1 istället för TP import vill dram calc sätta 14-14-16-15 på safe och 14-14-16-14 som ingen av dom är stabila eller ens bootbara.

(verkar inte kunna formulera en mening idag...)
Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Lite sanning med modifikation, 1usmus har själv påstått att r-xmp om det faktiskt lirar som tänkt ska ge samma resultat i dram calc så det är inte självklart att du måste köra en export ifrån taiphoon först, det beror lite på HW helt enkelt.

Edit: Bara som exempel, om jag kör en manuell import från en taiphoon rapport så rekommenderar dram calc timings som inte är i närheten av att vara stabila men ändå slappa, på v1 profil är latenserna bättre men ostabila, med v2 så är latenserna istället lite väl slappa, manuell import sätter samma som v2 förutom en timing mellan r-xmp & manuell import, den timingen är dessutom "fel" i bägge fallen.

Oavsett hur du gör med Dram calc så är det i slutändan bara en indikator till vad som skulle kunna funka och i många fall funkar det men det finns ingen garanti att det gör det. Ska jag vara lite yvig & generaliserande så skulle jag påstå att de bäst binnade b-die inte kommer ha problem med dram calc medans de sämst binnade missar rätt duktigt, antingen i för slappa latenser eller på tok för hårda.

Här ser du manuell import med fast preset, med dessa timings går det inte att boota pga två fel
https://i.imgur.com/G7ICRVH.png
tRDRDSCL och tWRWRSCL, de är bägge satta till 3 och då går det inte ens att boota, oavsett spänning för mig. Med safe preset sätts dessa istället till 6, vilket är på tok för högt. Bästa värdet för min HW kombo här vid denna frekvens är 4, i detta fallet missar dram calc rätt grovt i sin kalkyl. Bortsett från denna miss så sätts primärtimings väl slappt, 15-16-16-16 är stabilt vid denna frekvens och vi är inte i närheten här av det i dram calc på safe eller fast. Med xmp läsning av profil 1 istället för TP import vill dram calc sätta 14-14-16-15 på safe och 14-14-16-14 som ingen av dom är stabila eller ens bootbara.

Inte alltid då tydligen. Jag har haft bra erfarenheter med det både med B-die och andra mer lökiga chip. Men visst missar den lite. I mitt fall har det dock uteslutande handlat om att timings är för slappa, även på FAST-preset, spänningar är för höga etc. Men det har ändå gett en grund att stå på och så att säga jobba sig nedåt.

Sen är det väl så att ett kakformsprogram aldrig kan förutsäga exakt vilka timings som sitter som en smäck på just mina stickor, med just min IMC, med just mitt moderkort, nätagg, elnätskvalitet, rumstemperatur, luftflöde etc etc utan det logiska blir väl då att det måste finnas lite marginal. Men om den sätter för snäva timings i ditt fall så känns det ju som det finns en hel del jobb kvar att göra innan programmet blir bra nog.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

För det mesta funkar timings tagna från dram calc men det kan vara ostabilt om man har otur, speciellt på fast preset och med för låg dram spänning. Vet man att man har riktigt dåligt binnade b-die, som mina exempelvis så har man två val, lägre spänning med slappare latenser enligt "profile version: v2" och safe. Vill man ta i ännu mer med spänning kan samma subtimings från profil version v1 fast med lite höjda primärtimings tagna från profil v2 safe vara en bra kombo. Detta beror helt & hållet på silikonlotteri hur mycket man kan komma undan med.

Har dessvärre haft lite otur den senaste tiden med bins, först två st 2080Ti som knappt orkar över 2GHz, sen kanske dessa minnen plus att man hör talas om folk som sitter på 3800X som boostar till 4,5GHz.

Minns inte om jag testade Safe preset eller inte sist, kanske är dags att göra det.

Hursomhelst känns det lite mysko att en bin bestämmer om ett kit klarar OC med lägre spänning och kanske tom tightare timings än ett annat kit. Men men, det kanske så det är.

Skrivet av Ozzed:

Det beror på. Om man använder ett program som t. ex Thaiphoon Burner för att ta reda på latenser för just ens eget minneskit så blir det ganska så bra. Sedan kan man förståss alltid prova att kräma på med mer spänning och sänka primärtimings samt rRFC men blir oftast helt OK prestanda utan det också.

Det som däremot blir lite halvlökigt, och, som du säger, mer en vägledning är om man bara väljer t. ex B-Die och sedan R-XMP. Då tycker jag det blir väldigt grovhugget och ganska dåligt anpassat.

Har faktiskt missat Taiphoon Burner, får kolla in det programmet och jämföra med DRAM.

Skrivet av tellus82:

Här ser du manuell import med fast preset, med dessa timings går det inte att boota pga två fel
tRDRDSCL och tWRWRSCL, de är bägge satta till 3 och då går det inte ens att boota, oavsett spänning för mig. Med safe preset sätts dessa istället till 6, vilket är på tok för högt. Bästa värdet för min HW kombo här vid denna frekvens är 4, i detta fallet missar dram calc rätt grovt i sin kalkyl. Bortsett från denna miss så sätts primärtimings väl slappt, 15-16-16-16 är stabilt vid denna frekvens och vi är inte i närheten här av det i dram calc på safe eller fast. Med xmp läsning av profil 1 istället för TP import vill dram calc sätta 14-14-16-15 på safe och 14-14-16-14 som ingen av dom är stabila eller ens bootbara.

Det är just det som är grejen, du vet att det är tRDRDSCL samt tWRWRSCL som är felet. En annan kör timings, får errors och har ingen aning om varför

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka

Du använder Taiphoon för att importera värden i Dramcalc. Då producerar Dramcalc bättre värden för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mocka

Får repetera den här som en annan snäll användare skrev för några månader sen:

"Ta reda på vad du har för minnen. Du kan använda ThaiPhoon burner för detta.

1. Kör thaiphoon burner -> klicka på read och välj ett av dina minnen i listan som dyker upp.
2. klicka på report -> scrolla ner och klicka på att visa värdena i nanosekunder
3. tror det är file -> export to -> complete html report.

Denna rapport kan du importera i dram calculator, notera att efter import så kan vissa val i dram calc ändras så börja med:
1. import xmp -> välj din html report
2. sätt processor etc i dram calc (alla värden top left )
3. klicka safe"

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det finns "vanliga" problem som dyker upp i samband med Ryzen-byggen? Satte ihop datorn inatt och har inte kört igång den än och nojjar över vad som skall explodera när jag gör det senare ikväll

Har aldrig haft problem med ett enda bygge tidigare, men nu så är jag rätt nervös av någon anledning. Troligtvis för att jag kör Ryzen för första gången och jag inbillar mig att det är lite "struligt". Vill väl vara förberedd på det värsta så att jag är redo att tackla problemen någorlunda snabbt istället för att behöva googla och leta som en galning där och då.

Annars tar jag gärna tips på vad ni som har byggt en eller fler burkar med Ryzen brukar göra vid första uppstarten. BIOS-inställningar, bra-att-tänka-på-grejer, när ni överklockar och vad osv.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Mocka

Du använder Taiphoon för att importera värden i Dramcalc. Då producerar Dramcalc bättre värden för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av the squonk:

@Mocka

Får repetera den här som en annan snäll användare skrev för några månader sen:

"Ta reda på vad du har för minnen. Du kan använda ThaiPhoon burner för detta.

1. Kör thaiphoon burner -> klicka på read och välj ett av dina minnen i listan som dyker upp.
2. klicka på report -> scrolla ner och klicka på att visa värdena i nanosekunder
3. tror det är file -> export to -> complete html report.

Denna rapport kan du importera i dram calculator, notera att efter import så kan vissa val i dram calc ändras så börja med:
1. import xmp -> välj din html report
2. sätt processor etc i dram calc (alla värden top left )
3. klicka safe"

Tack så hjärtligt Får ta med detta hem och laborera lite.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Är det någon som vet om det finns "vanliga" problem som dyker upp i samband med Ryzen-byggen? Satte ihop datorn inatt och har inte kört igång den än och nojjar över vad som skall explodera när jag gör det senare ikväll

Har aldrig haft problem med ett enda bygge tidigare, men nu så är jag rätt nervös av någon anledning. Troligtvis för att jag kör Ryzen för första gången och jag inbillar mig att det är lite "struligt". Vill väl vara förberedd på det värsta så att jag är redo att tackla problemen någorlunda snabbt istället för att behöva googla och leta som en galning där och då.

Annars tar jag gärna tips på vad ni som har byggt en eller fler burkar med Ryzen brukar göra vid första uppstarten. BIOS-inställningar, bra-att-tänka-på-grejer, när ni överklockar och vad osv.

Det jag finner mest mirakulöst är att du kunnat hålla dig ifrån Power knappen i en hel dag.

Har du kopplat in allt korrekt och ingen komponent är skadad så ska det bara hoppa igång. Vad du gör därefter och om det uppstår fel får du hantera då, går inte gardera sig för allt.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Det jag finner mest mirakulöst är att du kunnat hålla dig ifrån Power knappen i en hel dag.

Har du kopplat in allt korrekt och ingen komponent är skadad så ska det bara hoppa igång. Vad du gör därefter och om det uppstår fel får du hantera då, går inte gardera sig för allt.

Ja, det är ju rätt sjukt egentligen. Blev färdig ganska exakt 01:00 och var rätt mör efter X antal liter svett och svordomar (vissa kablar bråkade extremt mycket). Visste att jag skulle bli väckt innan 06:00 av barnen och hade jag satt igång maskinen så skulle jag garanterat fastna 1-2 timmar till (det är ju svårare att sluta om man väl är igång än att göra det innan)

Är nog bara orolig i onödan. Har väntat rätt länge på en uppgradering (6 år) och vill extremt ogärna åka på någon tråkig historia.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Håller på & laddar upp en liten kort guide på YT i hur man exporterar data ifrån thaiphoon burner & importerar den i dram calc, min uppladdningshastighet är dock från förra sekelskiftet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

3900X i burken, körde exakt samma profil som för 3700X, fungerar så här långt med 3800MHZ RAM:

CPU-Z:
538 single
8286 multi

https://valid.x86.fr/n3qvvv

Inte rört en enda inställning, bara monterat processorn, laddad optimized default i bios. Sen applicerat min 3700X-profil och bootat Windows. Gick på första försöket.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Ja, det är ju rätt sjukt egentligen. Blev färdig ganska exakt 01:00 och var rätt mör efter X antal liter svett och svordomar (vissa kablar bråkade extremt mycket). Visste att jag skulle bli väckt innan 06:00 av barnen och hade jag satt igång maskinen så skulle jag garanterat fastna 1-2 timmar till (det är ju svårare att sluta om man väl är igång än att göra det innan)

Är nog bara orolig i onödan. Har väntat rätt länge på en uppgradering (6 år) och vill extremt ogärna åka på någon tråkig historia.

Haha, ja då har jag lite mera förståelse om det blev klart så sent, fast ändå, jag hade nog inte kunna hålla mig från starta, så jag brukar planera för att ha 2-3 timmar efter byggandet så jag kan pilla direkt eventuellt bråka med krångel och felsökning.
Känner igen det där med svett, vid min senaste kompletta bygge så var jag mera svettig än efter gym träning.

Det ska nog gå bra ska du se, ta dig bara 5 min innan och gå igenom allt, se så alla kontakter sitter som de ska.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Lustig nog, gick PBO igång med den här profilen och 3900X, med samma profil och 3700X ställde den sig på Auto OC. Måste vara något som inte sparas i profiler. PBO ger sämre single core, skall ändra till Auto sen och se om den boostar över 4600MHz men EN kärna når 4600MHz nu.

CPU är svalare än 3700X enligt Asus WMI, max 73C under load så kylningen verkar räcka men varmaste Tdie når hela 87C så det finns hotspots i CPU som inte kylning kan rå på. Säkert därför dom har sänkt SMU limits med 5C eftersom alla inte har lika bra exemplar och lika bra kylning.

Minnesbandbredden är imponerarande, latency tar en liten hit mot 3700X och det är logiskt eftersom det är två chiplets som skall gå i synk.

Multicore i Geekbench är riktigt bra, inte många 3900X som ger över 50k, men single är meh, blir troligen bättre med Auto OC och mycket bättre med manuell OC:

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14347234

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Cinebench R20 med PBO:

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

3900X i burken, körde exakt samma profil som för 3700X, fungerar så här långt med 3800MHZ RAM:

CPU-Z:
538 single
8286 multi

https://valid.x86.fr/n3qvvv

Inte rört en enda inställning, bara monterat processorn, laddad optimized default i bios. Sen applicerat min 3700X-profil och bootat Windows. Gick på första försöket.

Menar du RAM profil?

Aldrig tänkt på det där med optimized defaults i BIOS. Kanske borde pröva det också

Kul att ditt första kluster boostar så fint 4550-4600MHz är nog vad många önskar se.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Håll till godo, det är inte skriptat eller klippt utan inspelat rakt av & "on the fly". Så ta det för vad det är...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

DRAM Calc ger följande för mina TridentZ 3733 CL17 med XML-import från Thaiphoon, verkar även den rekommendera gear down. Vad tror ni om dom - vettiga? Inte testat än

Safe

Fast

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

3900X i burken, körde exakt samma profil som för 3700X, fungerar så här långt med 3800MHZ RAM:

CPU-Z:
538 single
8286 multi

https://valid.x86.fr/n3qvvv

Inte rört en enda inställning, bara monterat processorn, laddad optimized default i bios. Sen applicerat min 3700X-profil och bootat Windows. Gick på första försöket.

Ligger på 532/8356 med CPU i stock jag (minnena i 3600). Känns ju också underligt om du kör med BIOS 2501 som ska ge bättre boost.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Lustig nog, gick PBO igång med den här profilen och 3900X, med samma profil och 3700X ställde den sig på Auto OC. Måste vara något som inte sparas i profiler. PBO ger sämre single core, skall ändra till Auto sen och se om den boostar över 4600MHz men EN kärna når 4600MHz nu.

CPU är svalare än 3700X enligt Asus WMI, max 73C under load så kylningen verkar räcka men varmaste Tdie når hela 87C så det finns hotspots i CPU som inte kylning kan rå på. Säkert därför dom har sänkt SMU limits med 5C eftersom alla inte har lika bra exemplar och lika bra kylning.

Minnesbandbredden är imponerarande, latency tar en liten hit mot 3700X och det är logiskt eftersom det är två chiplets som skall gå i synk.

Multicore i Geekbench är riktigt bra, inte många 3900X som ger över 50k, men single är meh, blir troligen bättre med Auto OC och mycket bättre med manuell OC:

https://1.bp.blogspot.com/-CuXxcahvNDs/XVqoOQNCOMI/AAAAAAAA4wM/Bj1QsNkCrak_knFm_poTqviJUuSvHPETACLcBGAs/s1600/cachemem190819.png

https://1.bp.blogspot.com/-jXO14qr4dp4/XVqoOdeI1OI/AAAAAAAA4wI/I9yeh0NjUx03szU8AF0FACr6rkohXAajwCLcBGAs/s1600/geek190819.png

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14347234

https://1.bp.blogspot.com/-_RoEF2CElS4/XVqoOVqMiuI/AAAAAAAA4wQ/gAE41X2EV3sGqfScwVp2oZZXWVx2x0vPQCLcBGAs/s1600/PBO_RM.png

Min Tdie flyger också upp till exakt 87.0c korta stunder under stresstest men ligger oftast mellan 79-81C, så frågan är om inte det där är någon slags avläsningsbugg någonstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.