Hur slö tullhantering har PostNord numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Tack för tipset! Har det inte dykt upp någon ny info tills på fredag så får man nog ta och göra det. Med kontakta Postnord på Twitter, menar du i ett PM eller på deras wall?

Jag brukar fa vanta upp till 2 veckor nu under coronatiderna for paket fran Sverige till Italien (Darav mina fina bokstaver).
Ar inte basta van med PostNord

En sida som funkar ganska bra for att spara forsandelser ar 17track.net, dar kan man soka varlden over.

Kanske kan vara till en liten hjalp for att spara.

Ursakta bristen pa umlaut

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Skrivet av chrippe7:

Beställde ett paket från USA med spårningsnummer som anlände på Arlanda kl 05 på fredag 18/9.

När postades försändelsen i USA? Postförsändelser går i stor utsträckning med passagerarflyg, men på grund av coronaviruset har många passagerarflyg ställts in, vilket gjort att det inte är möjligt att skicka lika mycket post med flyg. Amerikanska posten har därför tvingats skicka en stor del av försändelserna med båt istället för flyg. Det är samma sak om du skickar något från Sverige: Postnord tvingas ofta skicka försändelserna med båt. Om försändelsen går med båt, blir den nog 1-2 månader sen.

Du säger att det står att försändelsen anlände till Arlanda den 18/9, men det kanske bara betyder att försändelsen lämnade USA den dagen, d.v.s. att båten avgick från en hamn i USA?

Förhandsinformation får Postnord ibland redan då försändelsen postas i utlandet. Så snart försändelsen är framme i Sverige, brukar det stå att den "är på väg" eller "tulldeklareras av oss" på Postnords spårningssida. Senaste gången jag fick något stod det dock ingenting på Postnords sida förrän försändelsen passerat tullen (medan spårningssidan i avsändarlandet visade att försändelsen var i Malmö och tulldeklarerades). Nästföljande vardag dök det även upp information på Postnords spårningssida.

Skrivet av enial:

De påstod också att telefonnumret på paketet var felaktigt och att någon annan därför betalat in moms+import.
Jag sa att jag skulle ta kontakt med det numret och betala tillbaka. Då helt plötsligt var det postnord som hade "gjort fel" och hon i kundtjänsten skulle kreditera personen istället.

När jag väl fick paketet var det inte alls fel telefonummer utan stod mitt nr klart och tydligt.

Det var förmodligen Postnord som skrev av fel. En siffra fel så går SMS:et till någon annan.

Är det någon som vet vilka kriterier Postnord har för att välja hur förtullningen går till? Ibland får jag betala på moms.postnord.se och ibland går det till ombudet för betalning vid utlämningen. Det känns säkrare att betala vid utlämning eftersom det i så fall är Postnords problem om försändelsen försvinner mellan förtullning och utlämning.

Skrivet av Mahkizmo:

Jag brukar fa vanta upp till 2 veckor nu under coronatiderna for paket fran Sverige till Italien

Det beror nog också på bristen på flyg. Dina paket går nog med tåg eller lastbil och då tar det extra tid. Tidigare kanske paketen gått med flyg.

Permalänk
Medlem

Beställde en produkt från Storbritannien. Den kom till svenska tullen 2021-01-15 och har varit fast där sedan dess. Vet inte om det här är normalt eller inte?

Börjar undra om de skickade droger istället för en rakapparat xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Beställde en produkt från Storbritannien. Den kom till svenska tullen 2021-01-15 och har varit fast där sedan dess. Vet inte om det här är normalt eller inte?

Börjar undra om de skickade droger istället för en rakapparat xD

UK är kaos just nu, det är massa olika papper och regler, ingen har full koll och olika saker sköts olika. Hade en bok som Amazon skicka, jag beställde från .se men pga ett lager i uk som de missat plocka bort blev det strul.
UPS skötte det men den studsa i första försök att få ur den ur England, sedan la de den som "försenad efterdeklaration" vilket den var hela vägen till Sverige via annan route och jag har boken men Amazon har den fortfarande listad som att den ska efterdeklareras av dem.
Misstänker att de gjorde en "fuling" pga att det är UPS och Amazon men att få saker in och ut från UK just nu är roulette på utfallet verkar det som.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Beställde en produkt från Storbritannien. Den kom till svenska tullen 2021-01-15 och har varit fast där sedan dess. Vet inte om det här är normalt eller inte?

Börjar undra om de skickade droger istället för en rakapparat xD

Är i samma sits. Kom till tullen 2021-01-25, betalade dagen efter. Varit tyst sen dess. Enligt folks berättelser kan det dock ta några veckor i worst case så hoppas ditt löser sig snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Beställde en produkt från Storbritannien. Den kom till svenska tullen 2021-01-15 och har varit fast där sedan dess. Vet inte om det här är normalt eller inte?

Börjar undra om de skickade droger istället för en rakapparat xD

Har ett Aliexpresspaket som ankom 14 januari, inte rört på sig sen dess. Vackert att det kan packas och skeppas från Kina fortare än vad Postnord får det från Arlanda till Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Är i samma sits. Kom till tullen 2021-01-25, betalade dagen efter. Varit tyst sen dess. Enligt folks berättelser kan det dock ta några veckor i worst case så hoppas ditt löser sig snart!

Jag har inte fått att jag ska betala tull. Men antar att bolaget som jag beställde via löste det? Beställt från https://eu.manscaped.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

UK är kaos just nu, det är massa olika papper och regler, ingen har full koll och olika saker sköts olika. Hade en bok som Amazon skicka, jag beställde från .se men pga ett lager i uk som de missat plocka bort blev det strul.
UPS skötte det men den studsa i första försök att få ur den ur England, sedan la de den som "försenad efterdeklaration" vilket den var hela vägen till Sverige via annan route och jag har boken men Amazon har den fortfarande listad som att den ska efterdeklareras av dem.
Misstänker att de gjorde en "fuling" pga att det är UPS och Amazon men att få saker in och ut från UK just nu är roulette på utfallet verkar det som.

I feel you.

Men jag beställde medvetet från en handlare i UK, får skylla mig själv. Men jag trodde inte att det var så illa, trodde mest det handlade om partier och inte småförsändelser.

Skrymmande bild:

Dold text
Permalänk
Medlem

@Emma242 daaaaammn ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Jag har inte fått att jag ska betala tull. Men antar att bolaget som jag beställde via löste det? Beställt från https://eu.manscaped.com/

Jag fick post efter några dagar men kunde kolla här ganska direkt efter det stoppats:
https://portal.postnord.com/betalamoms/search

Hade betalat innan jag ens fick brevet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Beställde en produkt från Storbritannien. Den kom till svenska tullen 2021-01-15 och har varit fast där sedan dess. Vet inte om det här är normalt eller inte?

Börjar undra om de skickade droger istället för en rakapparat xD

Har samma sak med ett kinapaket, betalade direkt den 15/1, mejlade kundsupport i måndags och fick svar idag om att det inte inkommit till postnords system från tullen än..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

De är inte snabba iaf. Har ett paket som anlände till Arlanda 30/12 och igår fick jag ett brev om att jag behövde ge kompletterande information om paketets innehåll och värde. Antar att jag nu behöver vänta en månad till innan jag får betala momsen och därefter ytterligare en månad för att få hem det...

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Det är ju sjukt hur illa postnord funkar. Har ett rekommenderat brev där ursprungslandet är nederländerna. Kom fram till Sverige 18:jan, 26 jan står det att det har stoppats för förtullning. Sedan dess har det stått still. Vi snackar alltså ett paket som inte ens ska behöva gå igenom tullen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av karstensson:

Det är ju sjukt hur illa postnord funkar. Har ett rekommenderat brev där ursprungslandet är nederländerna. Kom fram till Sverige 18:jan, 26 jan står det att det har stoppats för förtullning. Sedan dess har det stått still. Vi snackar alltså ett paket som inte ens ska behöva gå igenom tullen....

Det är inte ett paket som kommit utanför EU och gått via nederländerna för att det ska se ut som att ursprungslandet är Nederländerna?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det är inte ett paket som kommit utanför EU och gått via nederländerna för att det ska se ut som att ursprungslandet är Nederländerna?

Nej, detta är ett paket från ett Holländskt företag med lager I Holland. Där jag har betalat i Euro, samt betalat moms och frakt.

Permalänk
Medlem

Väntar på ett paket som kom till Sverige innan nyår. Sen var det under transport (?). Sen den 22 januari så står det att "försändelsen tulldeklareras av oss" och så har det stått sen dess. Jag kan inte hitta paketet i moms portalen eller på tullverket. Jag gissar att det bara är att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karstensson:

Nej, detta är ett paket från ett Holländskt företag med lager I Holland. Där jag har betalat i Euro, samt betalat moms och frakt.

Får du upp paketet på moms.postnord.se?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Får du upp paketet på moms.postnord.se?

Nope, dyker inte upp där ... Antar att det är felsorterat.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Väntar på ett paket som kom till Sverige innan nyår. Sen var det under transport (?). Sen den 22 januari så står det att "försändelsen tulldeklareras av oss" och så har det stått sen dess. Jag kan inte hitta paketet i moms portalen eller på tullverket. Jag gissar att det bara är att vänta.

Har samma som dig, mitt paket kom till Sverige 29 Dec, men fick ett sms om betalning den 22:a Januari och betalades in direkt och väntar fortfarande på paketet. Betalade in ett annat paket 26:e samma dag jag som jag fick betalning på moms och kom idag. Verkar olika det där med hantering.

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att flera är i samma sits. Mina två paket:

Paket 1
USA -> Ankom Stockholm 19/1. Fick meddelande om tull 30/1 och betalade samma dag sedan är det tyst och omöjligt att spåra vidare händelser. Antar det är någonstans på rullbandet ut ifrån tullverket in på postnord nu då.

Paket 2
UK -> Ankom Stockholm 26/1. Inte hört av tullverket ännu så det befinner sig väl på rullbandet på väg in för fotografering innan utkrävande av tullersättning.

//KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk

Man kan ringa postnord och be dom kolla, får lite mer info från deras system.

Permalänk
Medlem

Låter som många här har förhållandevis korta datum, har ett ali-paket som anlände till tullen 5 december men de har inte tagit sig tiden att tulla det ännu. Bräknad leveranstid 12-21 december

Permalänk
Medlem

Betalade tull 15e och fortfarande inte hört eller sett paketet.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Beställde rakhyvlar från Amazon. Visade sig att de levererades från England och har fastnat i tullen i fyra veckor. Enligt leverantören skickades de från Nordirland som är med i EU och skulle därmed inte förtullas. Men enligt Postnord som ombesörjer frakt och förtullning i Sverige ingår Nordirland i Storbrittanien och därför hamnade de i tullen. Krångligt värre när så många företag är involverade i frakten.

Permalänk
Skrivet av Newhorizons:

Men enligt Postnord som ombesörjer frakt och förtullning i Sverige ingår Nordirland i Storbrittanien och därför hamnade de i tullen.

Suck. Postnord behöver uppenbarligen läsa på.

Permalänk
Medlem

Köpte en vara på BF i USA, anlände till Sverige 31/12-20. Inte hört något mer alls, varken ombetts betala moms eller dylikt... mailat och ringt och enda svaret är ha tålamod...

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Beställde paket från USA och det var fedex som levererade. Kom fram på mindre än en vecka... Och det innefattade tull och moms.

Permalänk

Det beror på vilket fraktsätt man använder. DHL kommer snabbt Fedex kommer snabbt. Men inte de som är med gratis frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

UK är kaos just nu, det är massa olika papper och regler, ingen har full koll och olika saker sköts olika. Hade en bok som Amazon skicka, jag beställde från .se men pga ett lager i uk som de missat plocka bort blev det strul.
UPS skötte det men den studsa i första försök att få ur den ur England, sedan la de den som "försenad efterdeklaration" vilket den var hela vägen till Sverige via annan route och jag har boken men Amazon har den fortfarande listad som att den ska efterdeklareras av dem.
Misstänker att de gjorde en "fuling" pga att det är UPS och Amazon men att få saker in och ut från UK just nu är roulette på utfallet verkar det som.

När jag jobbade med UPS för en herrans massa år sen så brukade de ta in varan i Sverige eller annat land och sen deklarera - så länge det inte är superhögt värde. De gör detta för att kunna leverera snabbare, annars hade det legat småpaket hos tullen i flera dagar innan de får levereras.

Nu när jag tänker efter kanske detta bara gäller B2B, då det oftast inte skickas olagliga grejer i det flödet..

Permalänk
Skrivet av DeluxeNoone:

Det beror på vilket fraktsätt man använder. DHL kommer snabbt Fedex kommer snabbt. Men inte de som är med gratis frakt.

DHL är blixtsnabba. 06:34 idag ankomstscannades mitt paket på Arlanda. 10:37 låg det hos mitt ombud. På den tiden har paketet dessutom passerat tullen.