Hur slö tullhantering har PostNord numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

DHL är blixtsnabba. 06:34 idag ankomstscannades mitt paket på Arlanda. 10:37 låg det hos mitt ombud. På den tiden har paketet dessutom passerat tullen.

Finns ingen tull, DHL har redan deklarerat försändelsen elektroniskt innan den kommer till Sverige och betalar in i förskott så den passerar aldrig ett tullager (förutom typ Arlandaterminalen där den ankommer) där den ligger och väntar, den åker direkt ut i en bil vidare till andra lager för leverans. DHL tar betalt för allt detta och hanterar inte massor brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

DHL är blixtsnabba. 06:34 idag ankomstscannades mitt paket på Arlanda. 10:37 låg det hos mitt ombud. På den tiden har paketet dessutom passerat tullen.

hmm, mitt paket är skickat med DHL, dessutom express, tog 1 månad från USA och har legat för tullklarering sen 31/12 utan att jag hört ett ord..

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Jag hade två paket som var i tullen, betalade båda 28/1.
Det ena kom fram förra veckan i Onsdags, det var ett rek brev.
Det andra som är ett express brev/paket verkar vara kvar i tullen, finns ingen uppdatering när man spårar.
Får ringa PostNord imorgon och se om dom har mer info.
Konstigt att dom skickar det ena till ombud 2-3 dagar efter betalning men det andra verkar vara kvar två veckor senare.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Jag hade två paket som var i tullen, betalade båda 28/1.
Det ena kom fram förra veckan i Onsdags, det var ett rek brev.
Det andra som är ett express brev/paket verkar vara kvar i tullen, finns ingen uppdatering när man spårar.
Får ringa PostNord imorgon och se om dom har mer info.
Konstigt att dom skickar det ena till ombud 2-3 dagar efter betalning men det andra verkar vara kvar två veckor senare.

Jag hade samma sak och ringde postnord som då under samtalet sa att de hade släppt paketet dagen innan. Men att paketen har olika sorteringstider och gör inget om de kommer fram samma dag till Sverige typ

Permalänk
Skrivet av Syyynd:

Låter som många här har förhållandevis korta datum, har ett ali-paket som anlände till tullen 5 december men de har inte tagit sig tiden att tulla det ännu. Bräknad leveranstid 12-21 december

Nja, vi är väl en handfull medlemmar som har paket som ankommit till Sverige kring nyår och därefter total radiotystnad.

Om tullen tog hand om det 5 december så är det nog dags för en reklamation. Med det sagt så har jag hört om de som varit i samma situation som du och till slut fått leverans.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Nja, vi är väl en handfull medlemmar som har paket som ankommit till Sverige kring nyår och därefter total radiotystnad.

Om tullen tog hand om det 5 december så är det nog dags för en reklamation. Med det sagt så har jag hört om de som varit i samma situation som du och till slut fått leverans.

Det var menat lite tongue in cheek. Leverantören har "pengar tillbaka garanti" ifall varan inte anländer inom 90 dagar som kan claimas när man önskar, så jag känner ingen press för en reklamation även om det är vad postnord föreslog då de inte ville ta något ansvar samt var fräcka nog att påstå att leverantören ljög om att varan ankommit till Sverige(har internationell spårning). Tullen har tagit hand om paketet i den mån att de fått in paketet till något lagerhus, sedan vad de gjort med det vet ingen, troligen har det bara hamnat i något hörn och med tanke på vilka luddnavelpetare man pratat med när man ringt skulle de inte förvåna mig om de har något värdelöst system som att de fyller på med nya paket utifrån och in. Återförsäljaren sa att de varit med om värre scenarion förut med leveranser till Sverige(6 månader) och att jag inte skulle vara orolig och att paketet skulle komma så småningom och om jag inte ville vänta skulle jag välja pengarna tillbaka och inte ta emot varan.

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning om vad dom menar med detta?? Och nej jag har inte heller fått något meddelande om något

2021-02-10T14:17:00
adressee kontor stängt - på is - kunden meddelas
Feb 07 2021 02:58 pm

Permalänk
Medlem

Postnord har blivit extremt sega nu.

Varning! Fick betala 75kr + moms för en gåva från UK också.

Lönar sig inte att köpa billigt från Kina eller UK längre...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Postnord har blivit extremt sega nu.

Varning! Fick betala 75kr + moms för en gåva från UK också.

Lönar sig inte att köpa billigt från Kina eller UK längre...

Samma här går inte köpa från UK längre, fick betala 105kr (moms +hanteringsavgift) för 2st skruvar med ett värde på 60kr.

Permalänk
Medlem

Har beställt förlängningsskaft och hylsor från USA. Ska bli intressant och se när man får dessa. Tullen brukar gilla att öppna mina paket så det kanske spelar in också.
Plenum från England gick dock fort. Hade sakerna inom en vecka förtullat å klart trots 1 dags fördröjning pga inbetalning av svensk moms. Fast det var ju inte Postmord som hanterade denna försändelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Börjar bli bra trött nu.
Från att haft status "transporteras". Har det nu sen den 3:e februari haft status "Stoppad". Har ännu inte fått någon notis om att betala momsen, moms.postnord.se hittar inte försändelsen.
Mailade kundtjänst i veckan som tog 3 dagar på sig att återkomma med att "dom inte har någon mer info".

Det börjar kännas smått meningslöst att beställa saker utanför EU, men det kanske är deras syfte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Börjar bli bra trött nu.
Från att haft status "transporteras". Har det nu sen den 3:e februari haft status "Stoppad". Har ännu inte fått någon notis om att betala momsen, moms.postnord.se hittar inte försändelsen.
Mailade kundtjänst i veckan som tog 3 dagar på sig att återkomma med att "dom inte har någon mer info".

Det börjar kännas smått meningslöst att beställa saker utanför EU, men det kanske är deras syfte?

PostNords syfte är nog att skicka brev och paket. Finns försändelsen i Sverige? Hur hade du tänkt att kundservice ska ha mer info om det inte framgår av spårningsinformationen?

Permalänk
Avstängd

Köpte från Amazon.se, men det skickades från Kina och när jag väl betalat (dröjde tills jag visste om jag skulle få ersättning från säljaren) tog det max två veckor innan jag fick paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

PostNords syfte är nog att skicka brev och paket. Finns försändelsen i Sverige? Hur hade du tänkt att kundservice ska ha mer info om det inte framgår av spårningsinformationen?

Mer info som t ex "Vi är nedskitna med jobb och har därför en fördröjd leveranstid"? Info om varför deras egna app sa att paketet ankom Sverige 2021-01-12 men den hamnade inte på status "Stopp i tull" förens 2021-02-03, låter det rimligt att det ska ta 3 veckor från ankomst till att det tas om hand för momsdeklaration, och nu har det legat på en hylla där i 9 dagar?

Det känns spontant som att dom är underbemannade, och med 85:- i avgift per paket så bör dom ha råd att anställa upp för att korta vad som ser ut att bli minst en månad i väntetid.

Dvs: det jag insinuerar är att det är totalt orimligt/oacceptabelt att det ska ta en månad att få sitt paket förtullat, och jag förväntar mig en förklaring till vad det är som inte fungerar.

Edit: Ett annat flöde jag gärna hade sett är att man själv i förväg på t ex moms.postnord.se kan ladda upp kvittot från köp + betala in moms i förväg, så att paketet sen bara kan "flöda på" som vanligt eftersom man redan gjort rätt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mer info som t ex "Vi är nedskitna med jobb och har därför en fördröjd leveranstid"? Info om varför deras egna app sa att paketet ankom Sverige 2021-01-12 men den hamnade inte på status "Stopp i tull" förens 2021-02-03, låter det rimligt att det ska ta 3 veckor från ankomst till att det tas om hand för momsdeklaration, och nu har det legat på en hylla där i 9 dagar?

Det känns spontant som att dom är underbemannade, och med 85:- i avgift per paket så bör dom ha råd att anställa upp för att korta vad som ser ut att bli minst en månad i väntetid.

Knappast så att alla försändelser från 12 januari är 3 veckor efter/försenade, och hur mycket insyn i tullagret i Örebro tror du kundservice i Västerås har? Tror du de får uppdaterad information på paket som står still?

Skrivet av BasseBaba:

Edit: Ett annat flöde jag gärna hade sett är att man själv i förväg på t ex moms.postnord.se kan ladda upp kvittot från köp + betala in moms i förväg, så att paketet sen bara kan "flöda på" som vanligt eftersom man redan gjort rätt för sig.

Postnord hade nog föredragit att de fått en elektronisk tulldeklaration, men de får inte detta om inte avsändaren står för avgifterna och således lämnar in detta elektroniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Knappast så att alla försändelser från 12 januari är 3 veckor efter/försenade, och hur mycket insyn i tullagret i Örebro tror du kundservice i Västerås har? Tror du de får uppdaterad information på paket som står still?

Jag har ingen aning, du har uppenbarligen bättre insyn i hur Postnord fungerar. Du menar alltså att det är jag som kund som är fel ute när man funderar på varför det har tagit 3 veckor utan att paketet har rört på sig? Hur länge ska man vänta? När ska man anse paketet förlorat och borttappat?

Allt hade löst sig om Postnord iaf hade haft vett nog att informera kunder vars paket blir försenade om vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ingen aning, du har uppenbarligen bättre insyn i hur Postnord fungerar. Du menar alltså att det är jag som kund som är fel ute när man funderar på varför det har tagit 3 veckor utan att paketet har rört på sig?

Det är orimligt att tro att det är något generellt problem som de är medvetna om bara för att du stött på ett problem. Deras svar har ingen betydelse i praktiken, du får gorma på säljaren om du är missnöjd det är säljaren som betalat för tjänsten.

Edit: Du hann redigera.

Skrivet av BasseBaba:

Hur länge ska man vänta? När ska man anse paketet förlorat och borttappat?

Allt hade löst sig om Postnord iaf hade haft vett nog att informera kunder vars paket blir försenade om vad som händer.

Du är inte kund, säljaren är kund. Det är upp till säljaren att avgöra om försändelsen är borttappad och de ska stå för ersättning, vilket i sin tur beror på vilken tjänst de köpt. Säger de att de skickar oförsäkrat och att de inte ansvarar för leveransen så kan du inte springa och kräva pengar från Postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är orimligt att tro att det är något generellt problem som de är medvetna om bara för att du stött på ett problem. Deras svar har ingen betydelse i praktiken, du får gorma på säljaren om du är missnöjd det är säljaren som betalat för tjänsten.

Läs tråden en bit upp, jag verkar ju inte vara ensam om detta problem för tillfället.
Och ja, jag förväntar mig i så fall att Postnord vet "vad det är för problem jag stött på", det enda problem jag stött på är att Postnord inte har hanterat mitt paket på 3 veckor, och jag förstår inte hur någon annan än Postnord ska kunna ta reda på vad som hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Läs tråden en bit upp, jag verkar ju inte vara ensam om detta problem för tillfället.

Betyder fortfarande inte att alla försändelser ligger efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Betyder fortfarande inte att alla försändelser ligger efter.

Nej, men vem ska kunna lösa det förutom Postnord menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nej, men vem ska kunna lösa det förutom Postnord menar du då?

Du är inte kund hos Postnord, du får klaga på säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du är inte kund hos Postnord, du får klaga på säljaren.

Ja, och vad ska dom göra? I sin tur ringa Postnord och fråga vad som sitter fast? Oavsett vilken väg det kommer till Postnord så är det ju hos dom problemet ligger.

Edit: Och ja, det vet du väl redan om du läst tråden, avsändaren är AliExpress, tvivlar på att dom kommer ha vilja eller möjlighet att ringa och reda ut detta med Postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, och vad ska dom göra? I sin tur ringa Postnord och fråga vad som sitter fast? Oavsett vilken väg det kommer till Postnord så är det ju hos dom problemet ligger.

Edit: Och ja, det vet du väl redan om du läst tråden, avsändaren är AliExpress, tvivlar på att dom kommer ha vilja eller möjlighet att ringa och reda ut detta med Postnord

Avsändaren är nog en säljare på AliExpress, behöver de reklamera försändelsen så gör de detta med sin speditör (eller mot AliExpress om de står för frakten). Det är speditören som får ha kontakt med Postnord om de tycker de kan kräva ersättning eller leta reda på varan den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Avsändaren är nog en säljare på AliExpress, behöver de reklamera försändelsen så gör de detta med sin speditör (eller mot AliExpress om de står för frakten). Det är speditören som får ha kontakt med Postnord om de tycker de kan kräva ersättning eller leta reda på varan den vägen.

Absolut, men vi kanske inte ens har ett problem ännu? Jag har läst Postnords sida om moms, står ingenting om förväntade hanteringstider där: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/import-fran-annat-land

Mao, det kanske är fullt normalt att det ska ta mer än 9 dagar? Vem vet?
Sen så är det väl bara jag, men jag undrar ju vad som hände i 3 veckor. Låg paketet av otur bortglömt, för att sedan hittas och skickas vidare?

Jag kan absolut reklamera detta där jag köpte det, men då vill jag ju först få höra från Postnord att dom anser att paketet är försvunnet.

Vi kommer nog inte längre. Jag anser ju att det är sjukt att man som betalande mottagare inte ska kunna få ett svar på vad som händer, utan att man ska behöva gå omvägen via avsändaren, men det är ju bara gilla läget. I min mening borde alltså systemet göras om så att det är jag som betalar för frakten, är den som blir kund hos fraktbolaget.
Jag har haft liknande problem med t ex ZooPlus som skickar från tyskland, och det var förbannat drygt att behöva ha deras värdelösa engelskspåkiga, brytandes på tyska, kundtjänst som mellanhand mot Postnord. Allt hade gått 51 gånger snabbare om bara jag fått prata med rätt person på Postnord istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men vi kanske inte ens har ett problem ännu? Jag har läst Postnords sida om moms, står ingenting om förväntade hanteringstider där: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/import-fran-annat-land

Mao, det kanske är fullt normalt att det ska ta mer än 9 dagar? Vem vet?
Sen så är det väl bara jag, men jag undrar ju vad som hände i 3 veckor. Låg paketet av otur bortglömt, för att sedan hittas och skickas vidare?

Jag kan absolut reklamera detta där jag köpte det, men då vill jag ju först få höra från Postnord att dom anser att paketet är försvunnet.

Vi kommer nog inte längre. Jag anser ju att det är sjukt att man som betalande mottagare inte ska kunna få ett svar på vad som händer, utan att man ska behöva gå omvägen via avsändaren, men det är ju bara gilla läget. I min mening borde alltså systemet göras om så att det är jag som betalar för frakten, är den som blir kund hos fraktbolaget.
Jag har haft liknande problem med t ex ZooPlus som skickar från tyskland, och det var förbannat drygt att behöva ha deras värdelösa engelskspåkiga, brytandes på tyska, kundtjänst som mellanhand mot Postnord. Allt hade gått 51 gånger snabbare om bara jag fått prata med rätt person på Postnord istället.

Även när något gått fel, tror du de dokumenterar allt? Vad ska du få ut av att informeras? Den som ska informeras om någon är ju dessutom säljaren. Spelar ingen som helst roll vem du pratar med, de kommer liksom inte gå ut i lagret och gräva i högarna bara för att du ringer och frågar om vad som händer.

Du får säkert boka frakt om du vill, då får du också stå för exportförfarandet. Grundförutsättningarna för hur avtal går till kommer du inte kunna ändra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Allt hade gått 51 gånger snabbare om bara jag fått prata med rätt person på Postnord istället.

Ärligt talat undviker jag postnord varje gång jag kan när det gäller utomeuropeiska paket. Övriga speditörer har paketet framme, deklarerat och klart, ofta samma dag eller dagen efter de nått landet. Det är iallafall för mig oftast mer än väl värt eventuella merkostnader för frakten.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tullen brukar gilla att öppna mina paket så det kanske spelar in också.

Varför öppnar de dina paket? Brukar du köpa något konstigt?

Skrivet av BasseBaba:

Från att haft status "transporteras". Har det nu sen den 3:e februari haft status "Stoppad". Har ännu inte fått någon notis om att betala momsen, moms.postnord.se hittar inte försändelsen.

Vad betyder "stoppad"? Betyder det kanske att försändelsen överlämnats till Tullverket? Jag googlade efter "Postnord" och "stoppad" men hittade ingen förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Varför öppnar de dina paket? Brukar du köpa något konstigt?Vad betyder "stoppad"? Betyder det kanske att försändelsen överlämnats till Tullverket? Jag googlade efter "Postnord" och "stoppad" men hittade ingen förklaring.

Postnords "stoppad" betyder bara att paketet inte transporteras utan de håller på att tulldeklareras och de kommer inte släppa iväg paketet förrän momsen är betald.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Varför öppnar de dina paket? Brukar du köpa något konstigt?

Inte direkt. Verktyg och bildelar. Kan vara slumpen eller så kanske de röntgar och tycker det ser konstigt ut...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av unixware:

Postnords "stoppad" betyder bara att paketet inte transporteras utan de håller på att tulldeklareras och de kommer inte släppa iväg paketet förrän momsen är betald.

Är du säker? För mig har det bara stått "Försändelsen tullklareras av oss" om en försändelse är i tullen. "Stoppad" har jag aldrig sett.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte direkt. Verktyg och bildelar. Kan vara slumpen eller så kanske de röntgar och tycker det ser konstigt ut...?

Vissa saker får inte skickas med flyg, så de röntgar nog eftersom en del saker kan gå med inrikesflyg. Vapen får inte importeras hur som helst och de kanske inte kan se skillnad på en pistol och en skiftnyckel. Enklare att öppna och titta efter om det är oklart vad du köpt.