Permalänk

Tangent 'ö' borta [LÖST]

[LÖST]

Hej, har sökt och sökt utan att hitta någon tråd som beskriver samma fel som har uppstått med min dator.

Det är så att bokstaven _ö_ har slutat fungera för mig. Det funkar inte ens att mata in i skärmtangentbordet i Windows.. Har löst det tillfälligt med att kopiera bokstaven.. Vad tusan kan felet vara tro? Datorn är bara några månader gammal, tangentbordet en månad typ... Men känns inte som att det är tangentbordet det är fel på i och med att det inte ens går att mata in i windows...

Specs om det har någon betydelse.. :
CPU Intel Core i-5 8600K 3.6ghz
Minne 16 gb ram
Grafikkort Evga geforce gtx 1080ti
Moderkort Asus Prime z370-p

Tangentbord Corsair k70 rapid fire

Tacksam för alla tips som finns! Börjar bli smått frustrerande!!

Permalänk
Medlem

Testa och kolla om den fungerar i bios? Testa annan dator?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du råkat ändra språk till engelska? Då flyttas vissa tangenter om.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Måste ha något med språksinställningarna i Windows och göra. Det händer mig ibland också att jag inte längre kan skriva åäö och då brukar jag kunna ändra språket till Svenska i Windows.

Permalänk
Medlem

Behöver inte kopiera in det från någonstans utan det går att komma runt genom att först trycka på ¨ följt av o så får du ett ö, samma sak med ä (fast med a efter) eller alla andra kombinationer med 2 prickar över så som ë ï ÿ ü...

Permalänk
Medlem

Vänster Alt + Shift = Ändra tangentuppsättning. Troligen har du råkat kommit åt det och bytt till engelska, så tryck igen för att byta till svenska.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Kan vara så att du råkat ändra språk till engelska? Då flyttas vissa tangenter om.

Nej det var det första jag kollade. Har även stängt av funktionen att kunna snabbyta mellan språken.

Skrivet av Maxizor:

Testa och kolla om den fungerar i bios? Testa annan dator?

Aa grymt!, japp den fungerar klockrent i Bios. Märkte precis nu att den fungerar om man håller inne knappen så att den spammar flera st ö, det samma gäller även i skärmtangentbordet i windows. Detta gäller alltså inte i Bios. Skumt som tusan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyffelmördarn:

Nej det var det första jag kollade. Har även stängt av funktionen att kunna snabbyta mellan språken.

Aa grymt!, japp den fungerar klockrent i Bios. Märkte precis nu att den fungerar om man håller inne knappen så att den spammar flera st ö, det samma gäller även i skärmtangentbordet i windows. Detta gäller alltså inte i Bios. Skumt som tusan..

Kolla om tangentbordet funkar i en annan dator (utan ev. drivrutiner om det går). Är det några andra tangenter som spökar?

Permalänk
Skrivet av Efta:

Kolla om tangentbordet funkar i en annan dator (utan ev. drivrutiner om det går). Är det några andra tangenter som spökar?

Provade i tjejens Macbook nu och fungerade klockrent. Alltså har det något med mitt Windows att göra. Har kollat i inställningar under kontrollpanelen och jag tycker att allt ser ok ut. Hittar heller inga inställningar för en specifik tangent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyffelmördarn:

Hej, har sökt och sökt utan att hitta någon tråd som beskriver samma fel som har uppstått med min dator.

Det är så att bokstaven _ö_ har slutat fungera för mig. Det funkar inte ens att mata in i skärmtangentbordet i Windows.. Har löst det tillfälligt med att kopiera bokstaven.. Vad tusan kan felet vara tro? Datorn är bara några månader gammal, tangentbordet en månad typ... Men känns inte som att det är tangentbordet det är fel på i och med att det inte ens går att mata in i windows...

Specs om det har någon betydelse.. :
CPU Intel Core i-5 8600K 3.6ghz
Minne 16 gb ram
Grafikkort Evga geforce gtx 1080ti
Moderkort Asus Prime z370-p

Tangentbord Corsair k70 rapid fire

Tacksam för alla tips som finns! Börjar bli smått frustrerande!!

Tja! jag vet att Ö-knapp kan dö om man ändar key sequence från CTRL+SHIFT till Grave Accent i language bar options.

kolla om den står på Grave Accent för dej?
Annars är det nån annan orsak.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Inaktiv

ALT+0246 = ö
ALT+0214 = Ö

Gå sedan igenom inställningarna, testa en annat tangentbord + annan windowsanvändare.

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

Tja! jag vet att Ö-knapp kan dö om man ändar key sequence från CTRL+SHIFT till Grave Accent i language bar options.
https://i.imgur.com/kCkHR5f.png

kolla om den står på Grave Accent för dej?
Annars är det nån annan orsak.

DÄR VAR DEN!! STORT TACK!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyffelmördarn:

DÄR VAR DEN!! STORT TACK!!

Nice, tur man kom ihåg skiten, är ju nya kontrollpaneler o skit i win10 tror ja hade detta problemet i win7 ev. win8

Visa signatur

Alienware Aurora