Permalänk
Medlem

Bootar inte [Hjälp]

Hej!

Tänkte installera en ny fläkt i mitt mitx system, datorn fungerade perfekt innan detta. Jag installerar en till fläkt och nu vill datorn inte boota längre.

Vid boot-försök så går fläktarna igång, gpu och cpu och alla andra, förutom mitt SF600 som är semipassivt som bara snurrar upp som vanligt och lugnar ned sig igen. Men jag får ingen bild och varken tangentbord eller mus lyser upp.

Jag har testat att koppla ur cmos, att koppla alla kablar från och till nätagget igen, testat att dra ur strömsladden, testat att hålla inne strömknappen för att få ur all ström. Jag har givetvis inte den extra fläkten inkopplad längre.

Det enda jag inte gjort är montera ned Noctua kylaren och tagit ur CPUn

Det låter som att den spinner upp fläktarna och kör några sekunder men sen som att den gör det om och om igen. Som att den kör en sekvens som den inte klarar på något vis.

Jag har:
Ryzen 1800X
Vega 64
SF600
AB-350N Gaming Wifi
G.Skill Flare X

Hjälp tack

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Kolla andra änden av kabeln som sitter i skärmen.

Ta bort och sätt tillbaka alla delar också. Glöm inte andra änden av de kablar som går att ta loss. Glöm inte kablarna som går från chassit till moderkortet.

Nollställer bios (CMOS) igen. Ska göra när strömkabeln är utdragen. Vissa behövde ta bort något mer men vad varierar från fall till fall. Testa ta bort allt utom processor, kylaren och strömkablarna till moderkortet. Nollställ bios och sätt tillbaka minnen och grafikkort.

Alla kablar som går från chassit till moderkortet kan man ta bort. Power SW kabeln som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testat om Power SW var trasig, satt på fel plats mm.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Tack för svar. Har nu monterad ned hela datorn i beståndsdelar. Alltså så om allt vore nytt. Tog isär allt, pluggade ur varenda kabel. Satte in allting igen, ny kylpasta, ny kabeldragning, allting.

Får exakt samma fel. Fläktarna drar igång, alla snurrar, moderkortet blinkar till, PSU:n snurrar upp. Sen fortsätter det bara så. Det är någonting som låter som ett litet tick, och det är precis som att den kör igenom den sekvensen om och om igen.

Funderar på om den inte hittar något sätt att boota ordentligt eller om den bara inte lyckas boota ordentligt. Förstår verkligen inte hur något möjligen skulle ha gått sönder bara. Måste vara något annat...?!

Permalänk
Medlem

Jag märker att kopplar jag ut/in HDMI kabeln från GPU:n så reagerar min datorskärm på det. Men fortfarande ingen bild. Fortfarande lyser inget annat upp

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kopplar skärmen rakt in i någon av moderkortets utgångar?

Permalänk
Medlem

@Tesi0: Har ingen integrerad grafik så händer ej så mycket

Edit: Den reagerar på samma sätt som vid GPU:n

Permalänk
Hedersmedlem

@CooingPendulum *Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade (se §4 i forumreglerna).

Skrivet av CooingPendulum:

Ingen som har något förslag?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ljudfelkod ifrån MK?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Dum fråga men när du resettade CMOS, tog du bara ut batteriet eller körde du via CMOS jumper?

Sök på clr_cmos i denna

https://awesome.nwgat.ninja/manual/mb_manual_ga-ab350n-gaming...

Permalänk
Medlem

@Tesi0: Har alltid räckt att dra ut kabeln som är kopplat till batteriet innan. Men ska jag testa kortsluta den menar du?

Permalänk
Medlem

@haiPA: Tyvärr har mitt chassi Louqe Ghost S1 för korta kablar så dem når därför inte till moderkortet. Har kopplar en separat pwr knapp men ej ljudgrejerna då jag ej har någon. Knappen funkar utmärkt men tror ej jag kan höra ljudfelkoder om dem inte är kopplade?

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Kan inte just detta moderkortet men en del BIOS återställs inte längre av att rycka batteriet, så du kan ju göra ett försök!

Permalänk
Medlem

@Tesi0: Ska testa! Välkomnar verkligen alla tips. Har ingen idé själv kvar..

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att du har fel källa inställd på din skärm?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@Clibben: @Tesi0: CMOS funkade inte. Nej ingen signal till skärm. Ingen reaktion på usbtillbehör och fläktarna varvar inte ned som dem brukar vid start, går på relativt hög fart.

Permalänk
Medlem

Kan testa ta ur grafikkortet för att se om datorn startar upp. Kommer ju såklart inte ge någon bild men man märker ju om datorn startar eller inte. Samma fel så testa ta ur en RAM sticka i taget och kolla fel. Känns som att du lyckats grilla någon komponent med ESD och nej ESD är ingen myt.
Det är de lätta grejerna man kan göra. Sen kan man alltid testa med annat nätagg och sen testa ny CPU om man har den möjligheten.

Antar att du redan testat dra ur nya fläkten och testat starta också?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Nagelfar: Kopplade ur GPUn och tog ut den nu. Problemet kvarstår, usbtillbehören reagerar fortfarande inte och fläktarna varvar ej ned. Ingen bild såklart.

Den extra fläkten är urkopplad. Har testat med RAM minna, en i taget och att byta slots men har ej gjort någon skillnad.

Även testat kopplat in en USB med bootable Windows 10 på men ingen skillnad.

Tänker att det kan vara moderkortet som gett upp? För nätaggregatet verkar ju leverera ström. Hade det varit CPUn så hade väl datorn bara startat om 24/7 eller ej reagerat?

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Nätagg kan ge upphov till skumma fel. Känns mest troligt som att du har ett förstört moderkort tyvärr.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Nagelfar: Då är vi inne på samma linje iallafall. Testar att byta på RAM nu men samma fel kvarstår.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det är Mobo eller PSU åtminstone. Gpu verkar ju uteslutet. Hoppas det inte är RAM eller CPU bara....

Permalänk
Medlem

Har du provat att före start koppla bort alla USB-tillbehör (Inkl Mus och Tgtbord)?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Låter extremt likt ett problem jag hade en gång förutom att min hade lite ”tidigare symptom”.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494744-massa-konstiga...

I mitt fall var det cpu’n som helt enkelt bara dött. Bara sådär.....

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Ja det har jag testat. Jag kan se att t.ex steelseries dongeln till headsettet blinkar till samt att min qi charger lyser stabilt. Så ström kommer ut från portarna åtminstone.

Permalänk
Medlem

@Aja82: Svårt att se att det är CPU:n. Då allt fungerade tills jag stängde av och skulle sätta in en till fläkt. Kanske skadat mobo eller psu på något sätt tror jag?

Permalänk
Medlem

@Nagelfar: I och med att jag har en 1800X som saknar egen grafik, om det skulle vara GPU:n som var trasig, skulle datorn då boota ordentligt eller hade den hängt sig på avsaknad av grafik? Tänker att mus etc borde lysa upp? Tänker så man kan helt och hållet utesluta GPU.

Edit: Tog väck fläkten från CPU kylflänsen och märkte att den efter lite tid blev något varmare. Detta borde väl indikera på att CPUn lever i vart fall?

Permalänk
Medlem

Ja det ska fungera utan grafikkort också. Det enda som ska hända att den inte kommer ge någon bild då.

När det kommer till cpun så kan det ju fortfarande vara strömgrnomgång även om den är defekt. Så den kan ju bli varm oavsett. Enda man kan göra är ju att köra uteslutningsmetoden.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Nagelfar: Okej. Så det enda som är troligt intakt är åtminstone GPU. 🙄🤞 Blir bra jul detta... .. .Har ju inga reservkomponenter så får väl beställa nytt eller lämna in för felsökning någonstans antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du provat att före start koppla bort alla USB-tillbehör (Inkl Mus och Tgtbord)?

Skrivet av CooingPendulum:

@FatherOfThree: Ja det har jag testat. Jag kan se att t.ex steelseries dongeln till headsettet blinkar till samt att min qi charger lyser stabilt. Så ström kommer ut från portarna åtminstone.

Jag är högst osäker på om du verkligen svarade på min fråga...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Förlåt, blev dubbelt upp svar. Jo jag har testat köra utan någonting annat än power med/utan hdmi och med enbart mus eller utan alla usbs. Även testat atr koppla in efter start. Samma sak hur jag än gör.

Enda gångerna den beter sig annorlunda är när jag tagit ur bägge RAM alternativt tagit bort strömförsörjning till CPU eller Moderkortet.

Verkar bli en datorlös-jul...

Permalänk
Medlem

Kan nu bekräfta att det var moderkortet som verkar ha gett upp på något sätt.