Bundlade spel? Knappast!

Permalänk
Medlem

Bundlade spel? Knappast!

Jag köpte lite ny hårdvara på Inet (bl.a. ett ROG-moderkort) och fick då med två bundlade spelkoder (CoD:BO4) -- eller det var åtminstone vad man kunde tro.

Istället får jag två koder via email. Dessa koder ska jag tydligen mata in på en sida titulerad Asus Promotion och ska skapa någon "VIP"[syftar uppenbarligen inte på kunden]-inloggning. Därefter ska jag inte bara lämna namn och adress, utan BILDER på produktkartong och FAKTURANUMMER (vilket jag inte får från Inet eftersom jag valt Klarna som betalsätt), därefter ska jag K-A-N-S-K-E få en spelkod efter upp till fyra veckor (20 arbetsdagar) -- som de uttrycker det -- while supplies last.

Jag avbröt redan där.

När man tittar i villkoren står det att "The Activision Codes are not for sale or transfer" (får ej överlåtas) d.v.s. jag kan inte ens GE BORT en av mina koder. Jag ifrågasätter inte huruvida det är lagligt (om än omoraliskt) att marknadsföra en produkt med att "ett spel ingår", jag ifrågasätter hur någon får idén att det är bra marknadsföring att sätta upp så många finstilta arbiträra begränsningar på en redan horribelt lång process för att få ut en "gratis" spelkod, så att värdet i praktiken är noll.

Vad vill Asus uppnå med detta? För mig personligen spelar detta ingen som helst ekonomisk roll, jag kan köpa vilket spel jag vill, när jag vill. Det jag reagerar på är hur Asus behandlar sina entusiastkunder som om de vore mindre vetande fattiglappar. Inget spel alls hade varit oändligt mycket bättre än detta!

Detta är inte ett problem hos Inet, så blanda inte in dem i eventuellt svar tack.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det är du gnäller över?

Du får möjligheten att ta del av ett gratis spel om du vill, det du behöver göra är att fylla i ett formulär som för mig tog ungefär 5 minuter, vänta på svar från Asus, som för mig tog EXAKT 10 minuter, sedan aktivera koden på Battle.NET. Allt som allt 15 minuter varav dessa jag ändå sitter vid datorn och gör annat under tiden.

Och ja, i det finstilta står det att du ej får ge bort eller sälja koden vidare, men bara ta en titt på marknaden här så ser du att det var väl det första folk sket i. Inte som att Asus eller Activision Blizzard för den delen kommer kontrollera vem som aktiverar koden på Battle.NET.

Permalänk
Medlem

Håller med, jag gav också upp när jag läste att man måste fota kartongen med serienummer...

Permalänk
Medlem

Hehe, ytterligare en "fjäder" i hatten på det skrotföretaget.

Alltså, hade det inte varit smartare att bara skicka ett par Steamkoder när man garantiregistrerar sig?

Känns som bra mycket bättre än denna process, det känns lite som att gå genom ån för att hämta vatten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Det jag stör mig på är att man retar upp skatteverket. Man ska köpa ett moderkort till en seriös dator åt ett företag, man använder då självklart av obeskattade pengar och drar av momsen. Men vad står det då på kvittot, jo att något j-vla spel ingår som de kan stoppa upp någonstans.
Välj ett annat moderkort säger då vissa, ja vissa perioder ingår skiten med nästan alla bättre moderkort.
Och ja, det är ett skattebrott att köpa ett moderkort med spel på köpet om man ej ska använda spelet i företaget produktion. Sedan granskar inte skatteverket precis alla fakturor. Att ett spel bara medföljer är en sak, men skriver de ut det på fakturan så är det att reta skatteverket.
Bortsett från skatteverket, vad tror ni storföretag säger att se fakturor där spel nämns?

Nej de borde göra om det helt och hållet, jag tror dock att de vill ha det krångligt som TS påpekade för då löser ej alla ut licenserna och tillverkaren betalar självklart för utlösta licenser. Angående moderkort till seriöst bruk till företag, det är så liten andel såå oss skiter de i.
*edit*
Om man drar av spelens värde och skattar för dessa fullt ut går det säkert, bara prata med ens revisor som kostar 1500kr/h så löser den spelproblemet åt en..

*edit2*
I ärlighets namn tror jag en sådan faktura med spel går igenom om det ej är så att skatteverket granskar denna faktura, jag tror enmansföretag med deras bokföringsdator med 9900k och dubbla 2080Ti liger i riskzonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Förstår inte vad det är du gnäller över?

Därför att Asus ger ut en kod som i praktiken är värdelös, och enbart trasslar in dig i en loop av inloggning/datamining. Om jag ändå ska tvingas producera fysiska bevis på att jag köpt en vara, vad är då meningen med koden?

Vad man kan göra, eller vad som eventuellt händer, hör inte hit utan den kritik jag framför utgår från vad som stipuleras av Asus i villkoren knutna till erbjudandet. Den som tänkt ut den här marknadsföringen behöver skiljas från sin anställning och få kontoret levererat i en låda av tredje part.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att Asus ger ut en kod som i praktiken är värdelös, och enbart trasslar in dig i en loop av inloggning/datamining. Om jag ändå ska tvingas producera fysiska bevis på att jag köpt en vara, vad är då meningen med koden?

Vad man kan göra, eller vad som eventuellt händer, hör inte hit utan den kritik jag framför utgår från vad som stipuleras av Asus i villkoren knutna till erbjudandet. Den som tänkt ut den här marknadsföringen behöver skiljas från sin anställning och få kontoret levererat i en låda av tredje part.

Det är för att vissa beställer t.ex. grafikkort.
Använder koden.
Ångrar köpet på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Det är för att vissa beställer t.ex. grafikkort.
Använder koden.
Ångrar köpet på grafikkortet.

Det finns ingenting som i så fall skulle hindra mig från att hämta ut försändelsen, ta bilderna på låda och faktura, direkt packa ihop och returnera grejerna när jag fått de riktiga spelkoderna.

Om det vore ett problem så skulle det helt säkert enkelt gå att blocka de spelkoderna.

Permalänk
Medlem

En vän gjorde detta nyligen för Asus grafikkort och det gick igenom helt automatiskt när man gjorde formuläret samt epostutskick med koder direkt. Verkar inte som att dom faktiskt granskar formuläret eller bilderna innan godkännande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon måste prova att dra bild på picken till dem...

Permalänk
Medlem

Rolig tanke, men det finns djupare problem med Asus och hur de marknadsför och säljer sina produkter. Värdelösa bundles är ett ganska litet problem i det sammanhanget.

Asus-moderkort är ett annat bra exempel på hur marknadsavdelningen korrumperat produktutbudet. Asus har segmenterat sönder sitt moderkortsutbud totalt. Säg att du vill ha ett Z370-moderkort. Om du ska ha en normal uppsättning standardanslutningar (USB-portar, DP-utgång till Intel dGPU osv.) så finns det inte längre något normaldyrt moderkort som har det, utan det är i princip ROG-serien direkt trots att de i praktiken knappt erbjuder någonting utöver visuellt tingel-tangel (som få bryr sig om).

Jag har nästan uteslutande köpt Asus-grejer de senaste tio åren, både till egna och andras datorer, samt rekommenderat folk att köpa dem. Det är minst 20 st kompletta stationära gamingdatorer, min PG279Q, tre ROG-laptops, några surfplattor och ett par vanliga skärmar från Asus som jag köpt för egen eller andras räkning.

Det här är bara yttreligare en grej som gör att jag känner att det är hög tid att se sig om efter en annan tillverkare att gynna framöver, trots allt merarbete det innebär. För Asus är det uppenbarligen inte längre tillräckligt att de är bland de dyraste (ej att förväxla med "premium"), utan de ska även nedgradera produkter i smyg så att de trognaste kunderna får lägga ut mer pengar för att få samma som tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag köpte lite ny hårdvara på Inet (bl.a. ett ROG-moderkort) och fick då med två bundlade spelkoder (CoD:BO4) -- eller det var åtminstone vad man kunde tro.
[...]
Detta är inte ett problem hos Inet, så blanda inte in dem i eventuellt svar tack.

Problemet är väl även att Inet skickar två koder där bara den ena koden går att använda till ditt moderkort. Använder du fel kod kommer du ha registrerat ditt serienummer men kan inte välja ditt moderkort eftersom det är för fel bundle och sen kommer du inte vidare (eller har jag missat något?)

Skrivet av Sveklockarn:

Asus-moderkort är ett annat bra exempel på hur marknadsavdelningen korrumperat produktutbudet. Asus har segmenterat sönder sitt moderkortsutbud totalt. Säg att du vill ha ett Z370-moderkort. Om du ska ha en normal uppsättning standardanslutningar (USB-portar, DP-utgång till Intel dGPU osv.) så finns det inte längre något normaldyrt moderkort som har det, utan det är i princip ROG-serien direkt trots att de i praktiken knappt erbjuder någonting utöver visuellt tingel-tangel (som få bryr sig om).

Gigabyte verkar göra samma med DP? Men t.ex. "ASUS TUF H370-PRO GAMING" är inte så dyrt och har DP.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:

Fick spelkoder till mitt asus moderkort nyligen som köptes via Inet. Det var inte så himla krångligt. Allt finns ju digitalt. Fylla i ett formulär på asus hemsida och skicka med pdf på Inets kvitto.
Tog några dagar sen satt det 90 pund att handla spel för på ett konto man fick skapa hos gamesplanet. Det räcker till 2st valfria AAA-titlar.

Det är väl bra?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Problemet är väl även att Inet skickar två koder där bara den ena koden går att använda till ditt moderkort. Använder du fel kod kommer du ha registrerat ditt serienummer men kan inte välja ditt moderkort eftersom det är för fel bundle och sen kommer du inte vidare (eller har jag missat något?)

Jag gav upp innan jag kom dit, så jag har ingen aning.

Skrivet av mfm:

Gigabyte verkar göra samma med DP? Men t.ex. "ASUS TUF H370-PRO GAMING" är inte så dyrt och har DP.

Billigaste leverantören på Prisjakt tar 1250 kr, lokalt 1390 kr, och har DVI samt HDMI. DVI är ju en utdöende standard, och HDMI är ämnat för TV-apparater snarare än monitorer till PC. MSI Z370-A Pro verkar vara den bästa kandidaten just nu, som lyckas ha sex USB-portar och DisplayPort för 1189 kr!

Notera att jag gärna hade betalat mellanskillnaden upp till 1390 kr för att få en Asus-produkt, men inte när man får en gimpad produkt samt enkelt kan se att anslutningarna på moderkortet finns men den fysiska porten har skippats.

Permalänk

Jag är fast i samma process. Det är för mig omöjligt att varken genomföra eller ens förstå deras "steg för steg"-process som jag antar slutar med att man får det spel som ursprungligen utlovades. För min del tog det ett tag att inse att man först måste logga in på sidan som det länkas till i mailet tillsammans med koden. Trycker man "claim" innan man loggat in så går det inte att komma vidare då det krävs någon form av VIP-konto(?). Hursomhelst, efter en del felsökande kom jag ändå vidare där jag möttes av krav på fakturanummer, bilder på kartong, skostorlek, osv. Efter det kom steget som fullkomligt satte stopp för all verksamhet. I drop down-listan skulle jag välja modell på moderkortet men tyvärr gick inte det eftersom det inte ens finns med där. Tidigare version "... MAXIMUS HERO V..." fanns men inte "...VI..." vilket såklart gjorde att serienumret inte fungerade. Woho!

Allt som allt, väl spenderade timmar på något som går ut idag enligt Inet, speciellt när moderkortet levererades igår (gott om tid).

Och ja, jag är extremt bitter eftersom jag spenderat orimligt mycket tid på detta...

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem

Använd koden som börjar med DLX om det ska vara Deluxe-versionen (för Z390-F osv). Den som börjar med COD är den vanliga versionen gissar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Första grava felet som Asus gör här är ju att dom vill ha kopia på fakturan eller kvittot.

Det är ingenting som dom har & göra med, om Asus har för avsikt och snoka så kan väl Asus vända sig till återförsäljaren direkt. Jag kallar sånt för att utnyttja sina kunder.

Och det stannar ju inte bara där, Asus försätter ju även dessa kunder som lämnar ut sina uppgifter för risker helt i onödan. Att ha sina kontaktuppgifter lagrade hos Asus måste väl ändå innebära större risk för uppgifter kan börja vandra iväg än om dem stannar på ett ställe ute hos återförsäljaren.

Verkar mest handla om marknadsföring och PR reklam, fullkomligt idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Jag diggar verkligen ASUS produkter överlag men jag gav upp med att registrera min spelkod. Kändes som om jag ansökte om uppehållstillstånd i DDR.

Permalänk
Medlem

Jag köper oftast på 14 dagar faktura via klarna, och har aldrig haft problem med att få en faktura ifrån inet.
Har själv löst in en kod på asus sida, visst fick man ta lite bilder och koder men det tog inte mer än 5 minuter.
Samma sak med AMD när man ska ladda hem programvara för att verifiera sin amd rewards.. inte krångligt heller.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag diggar verkligen ASUS produkter överlag men jag gav upp med att registrera min spelkod. Kändes som om jag ansökte om uppehållstillstånd i DDR.

Asus kunde ju bundla Papers, Please åtminstone då.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Asus produkter. Men jag förstår vad du menar. Det va sjukt krångligt för mig att få spelet. Köpte på komplett och dom visste inte heller hur man gjorde. Men tillslut lyckades jag, och jag har inte ens installerat spelet. haha

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]