Permalänk
Medlem

Iphone eller Samsung?

Står inför valet att skaffa ny mobil...ägt några billiga mobil modeller förut men tänkte köra på ett "större" märke, iphone eller Samsung Galaxy...vad rekommenderas ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppan:

Står inför valet att skaffa ny mobil...ägt några billiga mobil modeller förut men tänkte köra på ett "större" märke, iphone eller Samsung Galaxy...vad rekommenderas ?

Att ställa den här frågan är ungefär som att gå in i en kyrka alternativt en moské och fråga vilken religion du bör konvertera till.

Lycka till!

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Undvik Samsung.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Det låter som om du är ute efter en billigare telefon och där är iphone inte ett alternativ. Jag gillar huawei och Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Undvik Samsung.

Undvik den här kommentaren.

Permalänk
Medlem

Huawei kanske?
Om inte hade jag valt Samsung över Iphone.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Falcon: Men vist köp Samsung om man gillar bloatware i mängder och sega eller uteblivna uppdateringar. Finns mycket bättre Android lurar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen från Apple till Nokia. Då är det Android One som gäller.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker Samsung är överprisade, deras Galaxy s9 känns idag gammal. Om du ska ha en samsung vänta till februari och få Galaxy S10 som känns ny: https://www.mobil.se/samsung-galaxy-s10
6,4" lär gå på strax över 10 000kr.

De flesta här på forumet får jag uppfattningen av att de inte vill betala mycket extra för väldigt lite och väljer då en betydligt billigare mobil. Visst de är sämre på alla sätt men så otroligt mycket billigare. Jag själv lägger mig i runt 5000kr klassen och byter mobil minst vartannat år, då har jag alltid en fräsch mobil med det senaste. -Visst jag saknar trådlös laddning, men det är ej riktigt standardiserat ännu så det kan jag leva med.

På frågan vart 2år gamla mobiler tar vägen så till föräldrarna, varvid deras mobil är 4år gamla när de kasseras.

Permalänk
Medlem

Frågan är om du vill vara kund (iOS) eller produkt (android)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BengaBang:

@Falcon: Men vist köp Samsung om man gillar bloatware i mängder och sega eller uteblivna uppdateringar. Finns mycket bättre Android lurar.

Den här kommentaren är mycket bättre än din ursprungliga. Jag har nyss gått från en Galaxy S7 (som jag gillade) till en S9 (som jag gillar), och jag instämmer i din kritik angående bloatware och sega eller uteblivna uppdateringar.

Samsung erbjuder dock även positiva egenskaper som smidig storlek, bra kamera, minneskortplats/dual-SIM, videoupptagning i 4K UHD @ 60 fps, den snabbaste CPU:n bland Android-lurar (singeltrådat), hörlursjack, OLED-skärm (utan flärp!) och Samsung Pay.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag gick från en Iphone till en Note9 och är riktigt nöjd.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Gick från Samsung s7 till en Oneplus 6 och är riktigt nöjd

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av weezy:

Frågan är om du vill vara kund (iOS) eller produkt (android)

Och om han vill hyra sin enhet (iOS) eller äga den (Android).

Och vad han föredrar på en rad andra punkter där plattformarna skiljer sig åt.

Och vilka punkter han prioriterar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Och om han vill hyra sin enhet (iOS) eller äga den (Android).

Och vad han föredrar på en rad andra punkter där plattformarna skiljer sig åt.

Och vilka punkter han prioriterar.

Det där med hyra får du gärna förklara. Så vitt jag vet äger jag alla mina telefoner här hemma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Den här kommentaren är mycket bättre än din ursprungliga. Jag har nyss gått från en Galaxy S7 (som jag gillade) till en S9 (som jag gillar), och jag instämmer i din kritik angående bloatware och sega eller uteblivna uppdateringar.

Samsung erbjuder dock även positiva egenskaper som smidig storlek, bra kamera, minneskortplats/dual-SIM, videoupptagning i 4K UHD @ 60 fps, den snabbaste CPU:n bland Android-lurar (singeltrådat), hörlursjack, OLED-skärm (utan flärp!) och Samsung Pay.

S9 trög? Typ alla har varit tröga med pie de har rullar ut den till testare först etc och inte gjort som Microsoft och låter alla beta testa samtidigt. Men nu börjar alla nya bättre android-mobiler få pie.
Nu äger jag ingen s9, men det förvånar mig att de är tröga.

Sedan flärpen är betydligt bättre än ingen flärp, man ska självklart dölja den och lägga dit statussymbolerna: https://www.idg.se/editorial/0/path/1.700243!imageManager/154...
Från: https://m3.idg.se/2.1022/1.699973/test-huawei-p20-och-p20-pro

Hur man ska göra med den nya o, ö kameran som kommer nästa år är en bra fråga? Fullt som inih-lvete, men det blir nya trenden: https://swedroid.se/galaxy-s10-pastas-anvanda-samsungs-infini...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

@Falcon: Men vist köp Samsung om man gillar bloatware i mängder och sega eller uteblivna uppdateringar. Finns mycket bättre Android lurar.

Så kan det vara. Men att bara skriva undvik Samsung är som att skriva undvik Iphone, utan argument...
Det var så jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

@Falcon: Men vist köp Samsung om man gillar bloatware i mängder och sega eller uteblivna uppdateringar. Finns mycket bättre Android lurar.

Inget fel på varken Iphone eller Android mobiler
Handlar nog mest om vad man själv gillar.

Hade Iphone mobiler innan jag skaffade min S8 och Note 8.
Hade t.e.x en iPhone 6 som gick sönder , fick en ny mobil och den slutade hem knappen funka på och ett halvår innan jag kunde förnya så startade den ej.
Medans mina Samsung mobiler är det som natt och dag.
Inget krångel även om det finns bloatware så är de mycket snabba och jag tycker att uppdateringarna kommer lika ofta som de gjorde på mina iPhone mobiler.

Men jag tycker att båda har sina för och nackdelar men efter oturen jag hade med min iPhone 6 så ville jag testa en nytt märke.
Jag är grymt nöjd med mina Samsung telefoner även om jag gillade iPhones operativsystem.

Men som sagt så är det upp till var och en vad folk köper.
Det sägs ju att iPhone säljer dåligt men vet inte hur vidare det stämmer

Permalänk
Medlem

Eftersom du ägt några billiga mobiler innan så antar jag att det är android du haft.
Väljer du en iPhone så kommer du vilja fortsätta med iPhone och blir "tvungen" att köpa en ny iPhone vart 2-3 år för ca 10000:-.
Väljer du android så har du lite vana inne och har fler val möjligheter när du ska byta mobiler.
Jag har aldrig ägt en iPhone men tycker att det verkar vara väldigt bra mobiler, men vill inte betala det priset, därav håller jag mig till android.
Samsung är väldigt bra (har en själv), lika så oneplus 6t, Nokia, Huawei mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla upp Nokias nya modeller, en del kommer med Android One, mindre bloat helt enkelt. Nokia 8.1 ser riktigt intressant sett till priset!

Kommer själv gå över från Iphone efter 10 år till en Nokia när min Iphone 7 + ger upp.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollie79:

Eftersom du ägt några billiga mobiler innan så antar jag att det är android du haft.
Väljer du en iPhone så kommer du vilja fortsätta med iPhone och blir "tvungen" att köpa en ny iPhone vart 2-3 år för ca 10000:-.
Väljer du android så har du lite vana inne och har fler val möjligheter när du ska byta mobiler.
Jag har aldrig ägt en iPhone men tycker att det verkar vara väldigt bra mobiler, men vill inte betala det priset, därav håller jag mig till android.
Samsung är väldigt bra (har en själv), lika så oneplus 6t, Nokia, Huawei mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Min iPhone 6 gick sönder efter jag dränkt den i vatten, köpte en ny för 3500 och inte 10 000. Men då har jag inte några speciella krav utan köpte en iPhone SE.

Permalänk
Medlem

Iphones har längre support med uppdateringar 4-5 år om det är viktigt.

Permalänk
Medlem

P20 PRO för 3600kr är svårslaget. Kameran är riktigt vass.

https://www.telenor.se/handla/mobiler/huawei/p20-pro/#color=#...

Permalänk
Medlem

Vad är du ute efter? Billigt eller? Skulle iaf rekommendera P20 Pro genom Telenor för 3600 kr. Sjukt bra deal. Nyteckna med abonnemang men säg upp/ångra abonnemang direkt o behåll telefonen. Har den själv och är jättenöjd o det priset är oslagbart.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Haha miizoo skrev de visst redan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Det där med hyra får du gärna förklara. Så vitt jag vet äger jag alla mina telefoner här hemma.

Enligt apple har du inte rätt att reparera din telefon var du vill (eller själv); om någon annan än en certifierad apple-reparatör har utfört service på en telefon/dator så tycker apple att den är "counter-feit".
Rekommenderar Luis Rossman på tuben för att få mer insyn i hur apple behandlar sina kunders förtroende.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppan:

Står inför valet att skaffa ny mobil...ägt några billiga mobil modeller förut men tänkte köra på ett "större" märke, iphone eller Samsung Galaxy...vad rekommenderas ?

Båda passar utmärkt för de krav du listat och den budget du angett så det är bara köpa någon av dom.

Permalänk
Medlem

@Puppan: OT: kollat på Oneplus?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Haft en del telefoner från Samsung och alltid varit nöjd. Nu har jag Note 9 och har inget att klaga på alls.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Min iPhone 6 gick sönder efter jag dränkt den i vatten, köpte en ny för 3500 och inte 10 000. Men då har jag inte några speciella krav utan köpte en iPhone SE.

Men idag har inte iPhone en iPhone SE till förfogande. Då får du köpa en uråldrig mobil.
Deras billigaste idag är ju iPhone XR som kostar 8800:-. Hur tror du det ser ut om 2-3 år, dom lär ju inte bli billigare.

Och som TS skrev, han han alltid haft sämre mobiler så vissa krav har han ju.

Skickades från m.sweclockers.com