Arbetsgivare kräver tillbaka telefon

Permalänk
Medlem

Arbetsgivare kräver tillbaka telefon

Efter 8 månader väljer jag att gå vidare från min nuvarande anställning. När jag började blev jag erbjuden att köpa valfri telefon och min arbetsgivare skulle stå för halva kostnaden. Nu sista dagarna innan jag lämnar företaget så bad de mig lämna tillbaka telefonen.

Har de rätt att kräva tillbaka telefonen trots att jag betalat halva själv? Har jag rätt att få tillbaka pengarna jag själv lade ut?

Permalänk
Medlem

Vem står på avtalet för telefonen? Köpte du telefonen och fick pengar av företaget, eller tvärtom?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vem står på avtalet för telefonen? Köpte du telefonen och fick pengar av företaget, eller tvärtom?

Företaget köpte telefonen kontant och drog sedan av halva summan på min nästkommande lön.

Permalänk
Medlem

Vad är det för företag som kräver att du betalar halva telefonen om det är så att du behöver den i tjänsten? Jag har kostnadsfri tjänstetelefon. Galaxy S9

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@avanc: Ser inte hur de skulle kunna kräva tillbaka hela; antingen betalar du tillbaka beloppet de betalade, eller så får du tillbaka det du betalade.
Allt annat känns konstigt i mina ögon.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Här har nog arbetsgivaren uppenbart missat något. Har du påpekat för arbetsgivaren att du fått betala halva själv?

I det här läget skulle jag säga att det finns tre möjliga lösningar:

1. Du betalar andra hälften av telefonen och köper loss den.
2. Arbetsgivaren betalar tillbaka vad du betalat för telefonen och tar tillbaks den.
3. Arbetsgivaren får halva telefonen, och du behåller halva. Dela den mitt itu bara.

Att du skulle behöva stå för halva luren och sen lämna tillbaks den efter avslutad anställning ser jag inte som skäligt alls.

Har du pratat med arbetsgivaren om detta, hur ställer han sig inför det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanc:

Företaget köpte telefonen kontant och drog sedan av halva summan på min nästkommande lön.

Svårt det där.

Exv terminalglasögon som den anställde får via företaget kan krävas tillbaka vid avslutad anställning, trots att ingen annan kan använda dem då de inte har samma synfel.
En del företag tillåter därför inte att den anställde betalar med egna pengar för att få en finare båge än de som ingår just för att undvika sådana här tvister.

Så som svar på din fråga så vet jag inte vad som gäller, kontakta facket kanske, de brukar kunna ha juridisk hjälp som ingår.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Mattecoach

Eftersom det är såpass snart efter anställning tycker jag att de har rätt att ta tillbaka telefonen, samtidigt är då det minsta du kan kräva att få tillbaka de pengar du la ut, utan avdrag. Har du frågat om du får tillbaka pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Vad är det för företag som kräver att du betalar halva telefonen om det är så att du behöver den i tjänsten? Jag har kostnadsfri tjänstetelefon. Galaxy S9

Rätt vanligt numer, företagen tillhandahåller en telefon som duger för att sköta jobbet, de anställda tycker inte att den duger, utan vill ha en bättre telefon. Kompromissen blir att arbetsgivaren står för abb och kostnaden för en telefon som duger för att sköta arbetet, resten får den anställde stå för. Så slipper man som arbetsgivare tjafsa med sina anställda när de kommer och tycker att de ska ha telefon X eller Y trots att det inte är motiverat av tjänsten.

Telefonen är alltså fortfarande arbetsgivarens, den anställde väljer bara att betala den överskjutande kostnaden för möjligheten att ha en "flashigare" telefon under dess livslängd (som i TS fall var åtta månader)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Rätt vanligt numer, företagen tillhandahåller en telefon som duger för att sköta jobbet, de anställda tycker inte att den duger, utan vill ha en bättre telefon. Kompromissen blir att arbetsgivaren står för abb och kostnaden för en telefon som duger för att sköta arbetet, resten får den anställde stå för. Så slipper man som arbetsgivare tjafsa med sina anställda när de kommer och tycker att de ska ha telefon X eller Y trots att det inte är motiverat av tjänsten.

Telefonen är alltså fortfarande arbetsgivarens, den anställde väljer bara att betala den överskjutande kostnaden för möjligheten att ha en "flashigare" telefon under dess livslängd (som i TS fall var åtta månader)

Det låter ändå som ett vettigt upplägg ändå, så länge arbetstagaren får möjlighet att köpa loss telefonen efter avslutad anställning.

Det är dock inte det upplägget som TS beskriver utan han beskrev det som "köp valfri telefon, vi betalar hälften".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Rätt vanligt numer, företagen tillhandahåller en telefon som duger för att sköta jobbet, de anställda tycker inte att den duger, utan vill ha en bättre telefon. Kompromissen blir att arbetsgivaren står för abb och kostnaden för en telefon som duger för att sköta arbetet, resten får den anställde stå för. Så slipper man som arbetsgivare tjafsa med sina anställda när de kommer och tycker att de ska ha telefon X eller Y trots att det inte är motiverat av tjänsten.

Telefonen är alltså fortfarande arbetsgivarens, den anställde väljer bara att betala den överskjutande kostnaden för möjligheten att ha en "flashigare" telefon under dess livslängd (som i TS fall var åtta månader)

Ok i och för sig är detta min första arbetsgivare där jag behövt mobil då jag är ute hos kunder och jobbar. Men vi beställer av ett urval Samsung och iPhone telefoner. Företaget står för alla utgifter så som skal, laddare till bil nytt headset osv osv. Dock så får man lämna tillbaka den om man slutar. Man kan dock få behålla sitt mobilnr om man vill.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Stäng av telefonen och ignorera deras samtal

Permalänk
Medlem

@TimeCommando: Kan klassas som stöld då, inte ett smart beslut.

Skulle pratat med dem och sett hur avtalet såg ut. Alla arbetstelefoner jag haft har varit betalda helt av arbetsgivaren.
Idag kör jag egen telefon med eget abonnemang då jag har bindningstid (vill inte ha två telefoner just nu) men så snart det går ut går jag över till arbetsgivaren på båda punkter.

I mina ögon, klart han ska ha tillbaka pengarna, eller iaf en viss % av mobilens värde idag delat på två.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara som så att företaget har en viss arbetstelefon som standard, låt oss säga galaxy S8. Den telefonen får arbetstagaren använda under anställningen men måste lämna tillbaka de n vid avslut. Sen kan då företaget välja att låta arbetstagaren köpa en dyrare telefon typ S9 men får då betala mellanskillnaden från 8 till 9...som då inte arbetstagaren får tillbaka vid avslut. Det är då upp till arbetstagaren att välja om den vill kosta på sig de extra slantarna eller ta standard telefonen som erbjuds. Så nej jag ser inget konstig med att företaget vill ha tillbaka telefonen(beroende då på vad deras anställningsavtal säger)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är dock inte det upplägget som TS beskriver utan han beskrev det som "köp valfri telefon, vi betalar hälften".

ts skrev ju att det var arbetsgivaren som köpte telefonen (och att han fick betala hälften),

hade han läst policy/personalhandbok el.liknande eller frågat, så hade det blivit uppenbart för honom att det var ett arbetsredskap och inte en personlig leksak. (hade han fått en halv telefon betald av arbetsgivaren så likställs det med löneutbetalning, d.v.s. arbetsgivaren måste då betala arbetsgivaravgift och dra av inkomstskatt från lönen)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vi har liknande upplägg med maxpris på mobil på 5500kr brutto. Läs nedan för hur vi gör vid avslut av anställning, det är alltså saxat typ rakt ur vår personalhandbok. Jag tycker som vi gör är ganska vettigt.

If your company phone is purchased for SEK 5 500 or less, the phone belongs to Company. If you wish to buy the phone in connection with offboarding, market price applies. If you partly paid for the phone, the total is reduced by the sum you already paid.

Example:
Your phone was purchased for SEK 7 500. Company paid SEK 5 500 and you paid SEK 2 000, (approx. 27%). Current market price is SEK 3 000, so you will pay 73% * 3 000=2190 SEK .

Permalänk
Avstängd

Vi har liknande deal, men där står det klart och tydligt att man inte äger telefonen oavsett om man betalar för att få en bättre eller ej. Det står också specificerat att man exempelvis får betala avgiften igen om telefonen går sönder och man behöver köpa en ny (och man fortfarande vill ha sin dyrare telefon). Jag tycker inte att det är någon jättebra deal direkt, men vill man ha en bättre telefon än vad ens företag bedömer att man behöver så får man väl bita i det sura äpplet. Personligen har jag en egen telefon som jag köper på erbjudande när det är billigt och så, företaget har ju samma pris i ett år oavsett hur priset ändras.

Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt att man får betala mer för att få en "finare" telefon men företaget äger den ändå. Frågan är om du hade fått betala 50% av telefonen även om den kostade 1500:-

Jag har tur som får vilken telefon jag vill men jag har många kompisar som får en snik samsung och dom klagar som fan över detta, den duger ju inte ens att kolla på insta med.
Men ändå så behöver dom bara en telefon att ringa med i jobbet och skulle klara sig många gånger på en Nokia 3210.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Men jösses. De flesta har väl en privat mobil? En jobbmobil för att ringa och mejla bör inte kosta mer än dryga tusenlappen. TS får nog leva med att ha sumpat pengarna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men jösses. De flesta har väl en privat mobil? En jobbmobil för att ringa och mejla bör inte kosta mer än dryga tusenlappen.
Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara rätt härligt att bara ha en telefon istället för två. Med dual sim / godkänt att använda jobbsim privat.
Men ja, jag förstår dig helt. Beror på inställning man har.

Handlar ju om försäkringar osv också och ev förmåner blabla.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men jösses. De flesta har väl en privat mobil? En jobbmobil för att ringa och mejla bör inte kosta mer än dryga tusenlappen. TS får nog leva med att ha sumpat pengarna...

Skickades från m.sweclockers.com

Inom IT-branschen som generellt sett har bra förmåner så är det inte alls ovanligt att köra en jobbmobil som enda lur. Jag har sedan jag började jobba fått välja jobbtelefon fritt och haft ett abonnemang med 20+ GB surf, som jag får använda privat. Men visst har jag även en gammal lur liggandes urladdad nånstans hemma med ett kontantkort så rent tekniskt sett har jag även en privat telefon.

OP:
Tycker det låter vansinnigt, rimligtvis bör du åtminstone få köpa loss telefonen billigare eller få tillbaks dina pengar (minus värdeminskning), men vet inte vart du står rättsligt sett.

Permalänk
Medlem

Som andra har varit inne på så får du nog helt enkelt läsa i personalhandboken eller i mobiltelefonpolicyn. Är det ett normalt företag så finns det nedskrivna regler för den här situationen.

Min förra arbetsgivare hade policyn att efter 36 månader fick man behålla telefonen. Man kunde lägga till egna pengar (mellanskillnad) för att få motsvarande iPhone X i stället för motsvarande iPhone 8. Om man slutade innan de 36 månaderna blev man helt av med mellanskillnaden och telefonen - det framgick tydligt av reglerna. Det var å andra sidan inga som helst problem att använda telefonen, inklusive abonnemang med data, privat medan man jobbade där. Efter 36 månader fick man en ny telefon om man ville och kunde skaffa eget abonnemang till den gamla och fortsätta använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har tur som får vilken telefon jag vill men jag har många kompisar som får en snik samsung och dom klagar som fan över detta, den duger ju inte ens att kolla på insta med.

Vad har de för jobb som kräver att de kollar på insta?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad har de för jobb som kräver att de kollar på insta?

Måste vara en influencer

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Här har nog arbetsgivaren uppenbart missat något. Har du påpekat för arbetsgivaren att du fått betala halva själv?

I det här läget skulle jag säga att det finns tre möjliga lösningar:

1. Du betalar andra hälften av telefonen och köper loss den.
2. Arbetsgivaren betalar tillbaka vad du betalat för telefonen och tar tillbaks den.
3. Arbetsgivaren får halva telefonen, och du behåller halva. Dela den mitt itu bara.

Att du skulle behöva stå för halva luren och sen lämna tillbaks den efter avslutad anställning ser jag inte som skäligt alls.

Har du pratat med arbetsgivaren om detta, hur ställer han sig inför det här?

Såhär var tydligen upplägget: Min arbetsgivare står för ett visst belopp, vilket råkar vara halva priset av den telefon jag valde. Den person som jag hade kontakt med från början arbetar inge längre kvar. Jag tror att denne hade en aning om vilken telefon jag skulle vara intresserad av och uttryckte sig så att jag uppfattade att det gäller halva priset oavsett modell.

Min arbetsgivare menar att jag själv har valt att betala mer pengar för en "flashigare" telefon. Därför anser min arbetsgivare inte att de är skyldiga mig några pengar och de låter mig inte köpa ut den.

Rent spontant känner jag inte att det är helt korrekt. Är det bara att bita i det sura äpplet?

Permalänk
Medlem

Om det inte finns något kontrakt så har dem inga grunder att kräva dig på någonting, right?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@avanc: där jag jobbar har vi följande: vi tillgodoser personal med telefon ( typ samsung J5/s7 Beroende på vilken tjänst de har )
och den äger företaget, vill man ha en annan så får man köpa en själv, och får 2000:- i avdrag från företaget, men då ger vi inte användaren någon support på den telefonen ( installera appar, confa växel osv osv )

Så dem får helt enkelt välja; ta en telefon av oss och få hjälp om det behövs, eller skaffa en egen och sitta där med skägget i brevlådan om det skulle skita sig ( än så länge så är det 3 personer av ca 100 som har egen telefon )

Så när man slutar så måste man lämna in telefonen, om man inte köpt den själv...
I Ditt fall hade jag kollat:
* vad står det i ditt avtal?
* Vad säger facket?
* Kolla om du kan du köpa loss telefonen? ( om man nu vill behålla den )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

@avanc: Om det finns någon form av kontrakt som du har skrivit på så tycker jag du ska försöka få fram det, alternativt fråga arbetsgivaren om de har kvar kontraktet så du kan få läsa det.

Du har dock betala med dina egna pengar för mobilen och då anser jag att du ska få behålla den.

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanc:

Efter 8 månader väljer jag att gå vidare från min nuvarande anställning. När jag började blev jag erbjuden att köpa valfri telefon och min arbetsgivare skulle stå för halva kostnaden. Nu sista dagarna innan jag lämnar företaget så bad de mig lämna tillbaka telefonen.

Har de rätt att kräva tillbaka telefonen trots att jag betalat halva själv? Har jag rätt att få tillbaka pengarna jag själv lade ut?

Om arbetsgivaren köpt en telefon till dig att använda i tjänsten då är den remiligtvis deras. Men då de "betalöat hälften" så är de nog ute på hal is om de kräver tillbaka hela telefonen. Enklast är att du hör av dig till facket. De lär ha liknande cases som de varit med om och kan även bidra dig med rättslig hjälp om det behövs om arbetsgivaren inte gör rätt för sig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Kontakta och ta hjälp av facket, och leta fram kontraktet, annars blir det bara "ord mot ord".

Min tolkning av det hela är iaf att företaget vill utnyttja situationen här istället för att stå sitt kast (låta dig köpa ut den eller betala tillbaka sin andel till dig när du lämnat tillbaka den).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |