Håller mitt Vega 64 en generation till?

Permalänk
Medlem

Håller mitt Vega 64 en generation till?

Hej!

Jag ska gå från en 1080p skärm @ 75 hz till en 1440 skärm @ 144 hz nu i sommar. Tror ni att mitt Vega 64 (och i5 7600k CPU) kommer klara ultra inställningar och hålla relativt hög fps inom de närmsta året (åren?), tills Nvidia och AMD släpper nästa generations grafikkort? Eller kan det vara värt att spara till ett RTX 2080 eller kanske Raden VII möjligtvis? (2080 TI är så dyra).

Tack för hjälp med detta!

Permalänk
Avstängd

Relativt är väl en subjektiv bedömning men +60fps, förmodligen. +100fps, ehh möjligtvis.
2080 verkar snitta ~30fps mer än Vega 64 i 1440p, Subjektivt även där om det är värt uppgraderingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Okej tack! Ja bra fråga, 30% är ju en del trots allt. Vore nice att inte ligga alldeles vid det magiska 60-strecket, skärmen jag ska köpa har ingen adaptiv sync. Kanske är värt det med ett 2080 ändå!

Jag har som plan att köpa ett riktigt fint moderkort med fyra PCI-E portar, så att jag kan köra två av de bästa korten av nästa generation i SLI. (Den som kommer efter 20-serien alltså). Aja jag kanske får prova i sommar bara då, så märker jag om jag känner att jag kan skippa 2080 kortet tills Nvidias nästa generation kommer

Permalänk
Avstängd

Det är nog din 4 kärniga CPU som begränsar mest.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Aah tack, vad skönt att höra! Har tyckt det varit lite underligt när jag behövt sänka inställningarna i Elder Scrolls Online i 1080p för att hålla hög fps. Med moderkortet ska jag köpa en i9 9900k, så min plan är att uppgradera. Den processorn kommer hålla i en hel del år right?

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag vänta på ryzen 3000 series. Lägre strömåtgång men ungefär samma prestanda.
Dessutom är det lika många cores så den borde vara i närheten i spel också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej det har jag inte tänkt på! Tack för tipset. Jag ska kolla runt på prestandatester när 3000 serien släpps.

Permalänk
Medlem

30 - 40 % extra prestanda är givetvis en hel del, men nej jag skulle nog inte köpt nytt grafikkort än. Allt kommer inte lira i 2560x1440 i 144 fps och höga inställningar, men det gäller även med RTX 2080 eller t.o.m. RTX 2080 Ti.

Vill du veta hur din nuvarande rigg presterar i 1440 är det väl bara att köra "virtual super resolution", alltså slå på i drivrutinerna och rendera spelen i 2560x1440. Ger säkert någon sånär fingervisning.

SLI fungerar så pass dåligt att det mest är att kasta pengarna i sjön, du får antingen små prestandaförbättringar eller något minskad prestanda i det mesta. Det är bara i en mindre del av alla spel där det ger ordentlig prestanda. Titta på alla recensioner samt forumtrådar från användare innan du bestämmer dig där.

Permalänk
Medlem

Ja, ditt grafikkort kommer att hålla. Kanske måste göra några uppoffringar med grafikinställningarna för att hålla rätt FPS. Oftast bidrar "ultra" inte till någon stor skillnad på det visuella sett till prestandakostnaden.

För AMD:
Radeon VII släpps i Februari, men min rekommendation är att det inte är en kostnadseffektiv lösning för dig.
Nya Navi serien är närmare Juli. Här beräknas det finnas ett kort som är aningen (några procent) bättre än Vega64. Men alltså inte en värd uppgradering sett till prestandan.
Navi20 är monsterkorten. Jag förväntar mig att de bästa korten där gör potatissallad av din Vega64. Och ja, de kommer förmodligen vara värda sitt pris för prestandan. Räknas komma någon gång tidigt 2020 kanske?
Hos NVIDIA är det alternativ som finns idag som kommer vara de enda alternativen på ett bra tag. Slutet av 2019, kanske? Början av 2020, förmodligen? Innan 2020 är slut, garanterat. De skulle göra allt för att få behålla prestandatronen.

TIPS: Du kan redan nu simulera en 1440p skärm m.h.a Viritual Super Resolution. Du kan aktivera det genom att göra följande:
Öppna upp radeon settings. Gå till display. Aktivera Virtual Super Resolution.

Nu i spelen så finns det alternativ (om du är i fullskärm) för t.ex 1440p och 4k. Dessa nedskalas sedan ner till 1080p som du har på din skärm.

Skrivet av Razmion:

Okej tack! Ja bra fråga, 30% är ju en del trots allt. Vore nice att inte ligga alldeles vid det magiska 60-strecket, skärmen jag ska köpa har ingen adaptiv sync. Kanske är värt det med ett 2080 ändå!

Får jag fråga varför den inte ska ha adaptiv synk? AMD stödjer det, NVIDIA stödjer det. Finns bokstavligt talat ingenting att förlora, och dessutom så ökar det livslängden på alla dina komponenter, då det är din upplevelse av prestandan som spelar roll.

För att illustera, låt oss ta siffrorna från sweclockers 2080 recension med siffrorna för BF1. För Vega64 så är det 95FPS i genomsnitt och för 2080 så var det 127 FPS. Detta betyder att Vega64 leverera i genomsnitt en ruta var 1/95= 10,5ms och 2080 var 1/127= 7,8ms . Men 144Hz skärmen visar en ruta varje 1/144 = ~6,95 ms.
Med 2080 och utan adaptiv synk så visas samma ruta två gånger i rad (ibland, bör nämnas) då den missat deadlinen : 7,8ms --> 6,95ms*2 = ~14ms
Medan med Vega64 och adaptiv synk så kan den visa den nya bilden innan det fixerade intervallet: 10.5ms< x < 14ms
Så då kan ju det sämre kortet ge ett bättre upplevt flyt om skärmen hade adaptiv synk och du jämförde det med en skärm utan det. Dessutom så hade det förmodligen hjälpt mer när det var din CPU var det som saktade ner mest.

Nu när NVIDIA stödjer freesync de med så spelar det ingen roll förstås med argument för AMDs del, 2080 kommer att ha högre upplevt flyt än Vega64 då den har högre prestanda. Dessutom begränsar det inte valalternativen som man har i framtiden (spelar ingen roll om det är AMD eller NVIDIA som har det "bästa" kortet tillgängligt, du kan välja från båda!). Dock så bör man vara mer medveten om vilket val av skärm man gör, då de kan ha varierande kvalité.

Skrivet av Razmion:

Aah tack, vad skönt att höra! Har tyckt det varit lite underligt när jag behövt sänka inställningarna i Elder Scrolls Online i 1080p för att hålla hög fps. Med moderkortet ska jag köpa en i9 9900k, så min plan är att uppgradera. Den processorn kommer hålla i en hel del år right?

Om du ändå tänker uppgradera skärmen i sommar kan du lika gärna vänta och se hur ryzen 3000 serien blir. (Tänkte på att du sa att 2080ti var dyr, då kanske man bör satsa på att spara in pengar på processorn).
Och MMOS brukar vara hårdare mot CPU rent generellt. Verkningsgraden på GPU verkar inte vara så hög på de videor jag ser på ESO. Du kan experimentera lite själv med virtual super resolution för att komma fram till egna slutsatser.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för utmärkta svar! Fint att ni tar er tid och skriver längre. Skönt att höra att mitt Vega 64 kommer hålla, de känns lite onödigt faktiskt att köpa ett 2080 för nästan 10000 när jag alltså klarar mig rätt bra på det jag har. Angående adaptiv sync så hade jag gärna velat ha det, men jag har kollat in den här skärmen:

https://www.ebay.com/itm/WASABI-MANGO-UHD490-49-120Hz-REAL-4K...

Linus Tech tips gjorde en recension, och den lät lockande. Den stödjer 1440 @ 144 hz också förutom 4k @ 120, så min tanke är att jag kör på 1440p på skärmen tills det blir dags för nästa generations grafikkort, och att jag då tar steget upp till att spela i 4k. Recensenten nämnde att freesync kanske blir tillgängligt längre fram via en firmwire uppdatering. Vad tycker ni om den skärmen? Det finns ju billigare alternativ som har freesync "out of the box" helt klart.

Nu när jag tänker efter så kanske det är onödigt att köpa en 4k skärm ändå.. Jag har ju ett Xbox One X som jag lirar i 4K på redan. Och det är dyrt att skaffa en dator som fixar 4k i hög fps minst sagt.

Jag har faktiskt fått lite kalla fötter när det gäller SLI också, såg en Youtube video där de visade att det var svårt att få en "jämn" upplevelse i spel med SLI. Mycket stuttering och minilagg. Och AMDs 3000 serie lockar också, en i9 kostar 6000 och moderkortet jag kollat på 6500. Kan tänka mig att jag sparar BRA med pengar på ett amd bygge Vad tror ni AMDs toppmodel kommer kosta?

Permalänk
Medlem

Om du spela CPU-tunga spel bör du nog snarare tänka på vad för fps CPU klarar av. När det gäller grafikkort kan man alltid dra ner inställningarna för att få mer fps. Om man inte drar ner dem så långt märker man heller knappt någon skillnad mellan Ultra och High i många spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p