Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

comhem eller fiber i brf

Hej,
Jag har efter 20 år i villa flyttat till lägenhet, och hamnat i en ComHem-fastighet i Göteborg. Föreningen har ca 20 lägenheter, så den är ganska liten. Under dessa 6 månader har jag haft mer driftproblem än under det ca 10-15 år jag hade "bredband" i olika versioner i villan. Men det kanske bara är otur...

Jag nämnde detta för styrelsen, och dom bad mig kolla upp alternativ. (Så kan det gå när man inte är tyst )

Jag antar att man är ganska låst till ComHem i såna är lägen med "tre hål-i-väggen"-teknik, en slags antennkabel till routern, Annars är väl enda sättet att dra in fiber till varje lägenhet, men det kostar ju en slant.

Så några frågor:
Finns det andra leverantörer än ComHem, eller måste man dra in fiber i alla lägenheter för att komma undan?
Jag antar att kablarna i huset inte är det stora problemet som orsakar avbrotten, så det känns lite onödigt.
Är det nån som vågar höfta till med en gissning vad fiberdragning kostar? Till villan kostade det ca 20000:- för Telia öppen fiber.
Vi har precis fått ett nytt avtalsförslag från ComHem:

• Hos oss på Com Hem kan kunder beställa Bredband med hastigheter upp till hela 1200 Mbit/s. Med Com Hem är fastigheten ansluten till ett modernt fibernät

• nya standarden Docsis 3.1.

• Ett framtidssäkert FiberKoax-nät, med plats för dagens och morgondagens behov och krav på prestanda.

Så sannolikheten är nog att vi till slut hoppar på detta avtal och håller tummarna, men det skulle vara bra med några argument för/emot.

Tack!

Jonas

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Hej,
Jag sitter i liknande båt som dig. Med internet via Kabel-TV (som ni har idag) kan ni endast få internet levererat av Comhem (det är deras nät). Som du märkt är den sortens nät generellt sett känsligare för störningar än fiber.

Ert enda riktiga alternativ är att få fiber indraget. I vår förening (radhus) har vi fått offerter på ca 10 tkr per lägenhet. Den kostnaden blir troligtvis lägre om ni bor i ett "höghus"/lägenhetskomplex.

Värt att nämna är också att företaget som offererade 10 tkr / lägenhet även påpekade att i det fallet vi ägde ledningarna som kabel-TVn kom igenom så kunde de dra fiber i samma "rör". Det skulle spara in kostnaden för grävningen och leda till ett pris på runt 6-7 tkr per lägenhet istället.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Kanske inte är aktuellt längre, men jag satt tidigare i en stor förening norr om stockholm, där tele2, drog in fiber i källaren och satte uttag i alla lägenheter för 0:-, dom hade budgeterat att ta in pengarna via abonnemang från boenden, mycket bra leverans - alla 240+ lägenheter samt affärslokaler blev inkopplade utan att det kostade en krona för föreningen.
Sen kan man ju nämna att Tele2 borde gjort en marknadsundersökning först då 90% av dom boende var 70+ och inte alls jätteintresserade av att ha 100 Mbit.

Ta in några offerter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@jonash60: Jag tycker ni ska börja med att kontrollera standarden på kabelnätet i huset. Det vanliga är att Comhem har ansvaret fram till huset medan bostadsrättsföreningen äger utrustningen i huset. Det kan innebära att ingen känner ansvar för kabelnätet i huset. Är det dåligt kan du glömma allt vad uppgraderingar heter innan det är reparerat. Det kanske kostar lika mycket som att dra in fiber.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Det beror lite på hur din förening ser ut, men om det är ett hyreshus kan man enklast dra in fiber i källaren, sätta in utrustning inklusive en switch där och drar vanliga Ethernet-kablar till lägenheterna. 100m är max för Ethernet, och det räcker långt om det är inne i ett hus. Det som kostar då är grävningen, och då beror det helt på hur långt man måste gräva.

Men jag håller med om att kolla vem som äger utrustningen inne i huset, och prata med Comhem. Överlägset vanligast när det är taskigt nätverk är att den centrala utrustningen i huset - kallas antennförstärkare även om den gör mycket annat - är gammal och behöver bytas ut. Hos oss har vi skaffat ett gruppavtal med Comhem, 10/100 för alla medlemmar till ett fördelaktigt pris. Om man gör något sådant kan man säkert få Comhem att uppgradera lite gammal utrustning - om den är deras, naturligtvis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015

Jag har bott i tre lägenheter, 2 i Jönköping och en i Linköping där det varit Com Hem. Min erfarenhet är att nätet ligger nere helt några gånger om året i runt 30-60 minuter. Jag har varit med om att det varit borta någon längre period än så vid något tillfälle över de senaste 7 åren. Kan inte rådge ang BRF och fiber men tänkte att min Com Hem erfarenhet kanske sätter din i perspektiv ifall det fungerar bra/dåligt.

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| MSI 1070 Gaming X || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av jonash60:

Hej,
Jag har efter 20 år i villa flyttat till lägenhet, och hamnat i en ComHem-fastighet i Göteborg. Föreningen har ca 20 lägenheter, så den är ganska liten. Under dessa 6 månader har jag haft mer driftproblem än under det ca 10-15 år jag hade "bredband" i olika versioner i villan. Men det kanske bara är otur...

Jag nämnde detta för styrelsen, och dom bad mig kolla upp alternativ. (Så kan det gå när man inte är tyst )

Jag antar att man är ganska låst till ComHem i såna är lägen med "tre hål-i-väggen"-teknik, en slags antennkabel till routern, Annars är väl enda sättet att dra in fiber till varje lägenhet, men det kostar ju en slant.

Så några frågor:
Finns det andra leverantörer än ComHem, eller måste man dra in fiber i alla lägenheter för att komma undan?
Jag antar att kablarna i huset inte är det stora problemet som orsakar avbrotten, så det känns lite onödigt.
Är det nån som vågar höfta till med en gissning vad fiberdragning kostar? Till villan kostade det ca 20000:- för Telia öppen fiber.
Vi har precis fått ett nytt avtalsförslag från ComHem:

• Hos oss på Com Hem kan kunder beställa Bredband med hastigheter upp till hela 1200 Mbit/s. Med Com Hem är fastigheten ansluten till ett modernt fibernät

• nya standarden Docsis 3.1.

• Ett framtidssäkert FiberKoax-nät, med plats för dagens och morgondagens behov och krav på prestanda.

Så sannolikheten är nog att vi till slut hoppar på detta avtal och håller tummarna, men det skulle vara bra med några argument för/emot.

Tack!

Jonas

Hej,
Rent generellt så vill man ju undvika comhem precis som pesten. Som du märkt så är dom snabba med erbjudanden när det handlar om att dom ska få in pengar men när du har problem så är du som kund inte ens kattpiss värd och du ska va glad om dom orkar hjälpa dig.

Var i Sverige bor du/ni? Har du kollat om ni har någon form av stadsnät/byanät som ni kan ansluta er till? Det kommer bli billigast i längden. Comhem med sitt monopol i kabelTV-nätet leder inte helt oväntat till att det blir dyrare i längden. En grov uppskattning så blir din abonnemangskostnad +100:-/hushåll och månad (= +1200:-/år) extra för att du har comhem.
Källa:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2019/02/15/vinnar...
Samma info men från PTS prisrapport 2018:
https://pts.se/globalassets/startpage/dokument/icke-legala-do...

Ifall du vill ha konkreta prisexempel så kan du jämföra priserna för dom olika leverantörerna i Karlskronas stadsnät med comhems egna priser på deras hemsida:
https://www.karlskronaporten.net/se/tjanster/bredband/

Nyfiken... Fick du info om vad kostnaden skulle bli för avtalsförslaget dom skickade till dig? Dvs var den årliga kostnaden blir för din förening?

/mvh Fanten

AMD 965, ASUS GTX680, Gigabyte 790XTA-UD4, 8Gb, Intel 320 120Gb, 2 * Samsung EcoGreen F4 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

@jonash60: Googla om det finns ett stadsnät i området. Finns det så kan du kontakta dem för att se vad det skulle kosta att ansluta er.

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 12GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Noctua NH-U14S, CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Tack för alla svar. Jag har kontaktat Bahnhof, gbg stadsnät och Telia ang fiber.
Jag ringde ComHem och kollade om dom byter ut hårdvara i samband med avtalsändringar om vi upplevde problem, men det gör dom inte utan felanmälan

Nya avtalet löper på 3 år och kostar ca 60:-/månad, då ingår väl några digitala och analoga tv-kanaler, och sen ca 130:-/månad för 100/10. Kostnad per hushåll, och vi är 14-15 st.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av jonash60:

Tack för alla svar. Jag har kontaktat Bahnhof, gbg stadsnät och Telia ang fiber.
Jag ringde ComHem och kollade om dom byter ut hårdvara i samband med avtalsändringar om vi upplevde problem, men det gör dom inte utan felanmälan

Nya avtalet löper på 3 år och kostar ca 60:-/månad, då ingår väl några digitala och analoga tv-kanaler, och sen ca 130:-/månad för 100/10. Kostnad per hushåll, och vi är 14-15 st.

Ni har ju ett bra pris iaf. Men sannolikt har ni ett dåligt nät i huset, kanske nån som har pillat med uttagen i sin lägenhet så det skapar störningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av jonash60:

Då är ju vägen framåt klar - slå dig ihop med några grannar och sätt igång att konsekvent felanmäla så snart det strular.

Citat:

Japp, vi har ungefär samma upplägg. Tror att fördelningen mellan TV och nätverk är lite annorlunda, men det är strax under 200/hushåll. Något större förening än er, 84 hushåll om jag minns rätt.

Nämnas kan att man kan beställa högre hastighet privat från comhem direkt på deras hemsida. Då rabatterar de baserat på det existerande gruppavtalet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Det är inte ens något att fundera på mellan coax eller fiber.

Du skall köra Fiber.
Snacka med Bahnhof så får ni 10 Gbit/s för 200 pix eller så.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Japp, vi får väl se vad det är för leveranstider...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

I kvarterat där jag bor hade vi ComHem tills för ett antal årsedan. Därefter byttes det till en fiberleverantör, det jag märkte var att det blev lägre svarstider och bättre hastighet. Det som ska tänkas på är att inte begränsa ingångshastigheten till respektive lägenhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

I föreningen där jag bor har vi Comhem som TV-leverantör och Ownit som leverantör av bredband så TV och bredband behöver inte vara samma leverantör.
Vi har fiber till källaren och kabel från källaren till varje lägenhet. JAg vet inte vad fiberinstallation och kabeldragning kostade men idag betalar vi 85:-/ mån för 100Mbit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Fiber alla dagar i veckan.

Visst jag ger 319kr för 600mbit comhem men minst en gång i veckan har dom hastighetsproblem.
Sen får du horribel upload och svajig ping.

CPU: 1600x @ 4Ghz 1.35Vcore
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Xbox one X (Helt ny på konsol sedan dec -18).