Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Sitter i en BRF med 15 lägenheter och vi har Telia fiber 1000/1000 för 160 kr/månad. Inga problem. Runt 2008 slet man ut allt vad koax hette, alltså kabel-TV, och drog in fiber istället. Alltså fiber in till huset och sedan TP-kabel till varje lägenhet dragen i samma rör som telefonkablarna gick.

Nyckeln här är hur lätt det är att dra in TP-kabeln i lägenheten. I mitt fall hade det sannolikt varit svårt - telefonkablarna sitter spikade på listerna och går inte i några rör, och elkablarna in till proppskåpet är inmurade. Det som möjligen går är samma kanal som antennkabeln går i, men det bygger på att vi får använda den.

Citat:

Poängen med att berätta detta är att det uppenbarligen behöver inte vara orimligt dyrt att dra in fiber isf koax. På lite sikt är det troligen rätt väg att gå. Om koax hade funkat problemfritt hade det väl fått vara kvar men om inte, byt ut eländet.

Ha koll på vem som äger kablarna efter det är bytt. Om föreningen betalar nya kablar vill nog föreningen äga det också.

Tror att det som är viktigt är att föreningen äger kablarna. DOCSIS-standarden fortsätter att utvecklas, så det lär nog gå att köra på de där coax-kablarna framöver också, men så länge de ägs av någon som inte är föreningen så sitter man fast där - man kan inte byta leverantör, och man kan inte laga dem om de slutar fungera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Tror att det som är viktigt är att föreningen äger kablarna. DOCSIS-standarden fortsätter att utvecklas, så det lär nog gå att köra på de där coax-kablarna framöver också, men så länge de ägs av någon som inte är föreningen så sitter man fast där - man kan inte byta leverantör, och man kan inte laga dem om de slutar fungera.

När jag satt som ordförande i en annan förening gjorde jag en fuling mot ComHem: jag sa upp hyresavtalet av kablarna. Innan jag gjorde det så hade jag givetvis sett till att alla kända fel i kabelnätet hade åtgärdats av ComHem. Efter att avtalet var uppsagt skulle ComHem rimligen komma och hämta sina kablar. Är det deras kablar är dom rimligen ansvariga för att på ett snyggt sätt demontera och frakta bort dom också. Det gjorde dom givetvis aldrig. Dom ville ha oss kvar som kund. Föreningen hade därmed i praktiken tagit över äganderätten till kablarna. Vad som hände på lång sikt vet jag inte, sålde/flyttade några år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

När jag satt som ordförande i en annan förening gjorde jag en fuling mot ComHem: jag sa upp hyresavtalet av kablarna. Innan jag gjorde det så hade jag givetvis sett till att alla kända fel i kabelnätet hade åtgärdats av ComHem. Efter att avtalet var uppsagt skulle ComHem rimligen komma och hämta sina kablar. Är det deras kablar är dom rimligen ansvariga för att på ett snyggt sätt demontera och frakta bort dom också. Det gjorde dom givetvis aldrig. Dom ville ha oss kvar som kund. Föreningen hade därmed i praktiken tagit över äganderätten till kablarna. Vad som hände på lång sikt vet jag inte, sålde/flyttade några år senare.

Hehe. Skulle tippa att kablarna är mindre värda än kostnaden för att ta ner dem, så det kommer de aldrig att göra, men det är ju en intressant metod.

Nuvarande pandemi och arbete hemifrån innebär att jag känner av den bristande uppströmshastigheten allt mer. Tidigare kunde man uppgradera uppströmmen till 50Mbit/s manuellt, men det alternativet är borta - nu måste man gå upp till 600 Mbit/s för att få 50 Mbit/s upp, och det är bara onödiga pengar när nästan allt jag gör ändå går över Wifi. Fiber hade varit fantastiskt just nu, för det är verkligen bättre att jobba hemifrån när jag sitter där vi har 100/100.

Om jag tittar på vad ComHem erbjuder kör de fortfarande DOCSIS 3.0 här, max 1.2 Gbit/s. De kan höja en gång till, till 1.6 Gbit/s, inom den standarden, men de kan aldrig gå över 100 Mbit/s upp (eller ja, 108 Mbit/s, men de avrundar ner i sin marknadsföring) och t.o.m i sina största abonnemang erbjuder de bara 50 Mbit/s upp. Innan vi får fler Wifi-frekvenser i det här landet kommer jag absolut inte behöva mer än 1.6Gbit/s ner, men uppströmshastigheten kommer bara att bli ett större problem för varje år tror jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Om jag tittar på vad ComHem erbjuder kör de fortfarande DOCSIS 3.0 här, max 1.2 Gbit/s.

Routern de kallar "WiFi Hub C3" (Sagemcom F@st 3896) kör DOCSIS 3.1, max ner 10 Gbit/s och max upp 1-2 Gbit/s med 3.1 men antar att det finns andra begränsningar som gör att Tele2/ComHem ej erbjuder snabbare än 600-1200 Mbit/s ner / 50-100 Mbit/s upp.

Permalänk

Har haft internet via tv-jacket/ ComHem sedan 2012 och det har alltid fungerat bra. Hade bra pris i början genom studentpris och efter det fortsatt lågt pris tack vare särskilt ramavtal (inte ett gruppavtal). Nu är det ändrat, så jag tittar också på alternativ till föreningen. Upptäckte att de har ett lågprisbolag i samma nät: Penny, de har inte samma sorts support, men billigare priser jämfört med standard Tele2/ComHem priser. När vi hade ramavtalet såg jag ingen anledning till att skaffa fiber, då det inte gick att få lika prisvärt som ramavtalet, men kollar runt igen nu om vi inte får nytt ramavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lighthydraecia:

Routern de kallar "WiFi Hub C3" (Sagemcom F@st 3896) kör DOCSIS 3.1, max ner 10 Gbit/s och max upp 1-2 Gbit/s med 3.1 men antar att det finns andra begränsningar som gör att Tele2/ComHem ej erbjuder snabbare än 600-1200 Mbit/s ner / 50-100 Mbit/s upp.

Att klientenheten (modemet) stöder 3.1 betyder ju inte att just den ”antennförstärkaren” (egentligen en omvandlare mellan fiber och coax, men de brukar kalla dem antennförstärkare när man pratar med dem) vi har stöder det. Gissningsvis är planen att byta ut dem i lagom takt så att man skall uppgradera till 3.1 (eller 4), men man byter säkert inte alla på en gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Såg nu att den routern från Tele2/ComHem stödjer: "Up to 5Gbps Downlink and 2 Gbps Uplink throughput". Du får den när du köper den för 1 599 kr.