Koppla in högtalare och hörlurar i datorn

Permalänk
Medlem

Koppla in högtalare och hörlurar i datorn

Hej!
Jag har ett par golvhögtalare kopplade med aux-sladd in till datorn via en receiver. Jag har kört med en splitter för högtalarna och hörlurarna som jag hade tidigare. På de gamla hörlurarna hade jag en scroll så jag kunde sänka och höja volymen.

Så förr så satte jag endast igång receivern och drog ner volymen helt på hörlurarna med scrollen när jag ville använda högtalarna. Nu har jag köpt ett par nya hörlurar (Beyerdynamics DT770 pro 80ohm) som jag inte kan justera volymen på med nån scroll. Hörlurarna har 3.5mm/6.3mm kontakt.

Så det jag vill uppnå är att enkelt kunna byta mellan högtalarna och hörlurarna. Kör jag med splittern så kommer det ju ljud i hörlurarna och högtalarna och det vill jag inte ha. Jag vill inte heller behöva plugga in och ut kontakter hela tiden. Går det att koppla någon usb-adapter till hörlurarna och köra typ soundswitch för att enkelt switcha mellan högtalarna och hörlurarna? Eller har någon en bra lösning?

Visa signatur

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming CPU: Intel i9 9900k@stock CPU-kylare: Noctua DH-15 Chassi: Fractal Design Define R6 RAM: Corsair Vengeance Rgb Pro DDR4 32gb 3200 MHz Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem

@Aknur Vilken receiver har du? Har du ett vettigt ljudkort/ljuddel i datorn?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Aknur: Line out från moderkort till receiver. Front audio till dina hörlurar.
Så kör jag på min PC.

Alternativt köra dina lurar ifrån receivern, om den har en sån utgång.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Aknur Vilken receiver har du? Har du ett vettigt ljudkort/ljuddel i datorn?

Har en Proson RV-2050, nån gammal grej. Har inget vettigt ljudkort, kör via moderkortet.

Skrivet av Lembritt:

@Aknur: Line out från moderkort till receiver. Front audio till dina hörlurar.
Så kör jag på min PC.

Alternativt köra dina lurar ifrån receivern, om den har en sån utgång.

Jo kan ju köra hörlurarna via receivern. Behöver dock koppla in och ur dem isf, samt att receivern inte är på ett strategiskt ställe. Har prövat och ljudkvaliteten tycks vara typ samma.

Ska kika på det!

Visa signatur

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming CPU: Intel i9 9900k@stock CPU-kylare: Noctua DH-15 Chassi: Fractal Design Define R6 RAM: Corsair Vengeance Rgb Pro DDR4 32gb 3200 MHz Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@Aknur: Kan du inte köra hörlurarna i front audio uttaget på datorn?
Och låta receivern alltid vara ansluten bak i moderkortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Aknur: Kan du inte köra hörlurarna i front audio uttaget på datorn?
Och låta receivern alltid vara ansluten bak i moderkortet.

Jag prövade det men då verkar jag behöva koppla in och ur sladden för hörlurarna. Är dom inkopplade så kommer inget ljud till högtalarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming CPU: Intel i9 9900k@stock CPU-kylare: Noctua DH-15 Chassi: Fractal Design Define R6 RAM: Corsair Vengeance Rgb Pro DDR4 32gb 3200 MHz Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aknur:

Jag prövade det men då verkar jag behöva koppla in och ur sladden för hörlurarna. Är dom inkopplade så kommer inget ljud till högtalarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan använda en rca switch "baklänges" det finn vackrare modelerl än denna men den är billig....
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/hemteknik/kablar-kon...
koppla datorn till output och receivern respektive hörlurar till en input så kan du växla vad som ska spela. Du behöver även kablar och adaptrar för att få rätt kontakter.

Du kan också skaffa en riktig "monitorkontroll" typ
https://www.thomann.de/se/jbl_m_patch_2.htm då får du också en hörlursförstärkare på köpet.
många hörlursförstärkare kommer att kunna ge dig den kontroll du vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan använda en rca switch "baklänges" det finn vackrare modelerl än denna men den är billig....
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/hemteknik/kablar-kon...
koppla datorn till output och receivern respektive hörlurar till en input så kan du växla vad som ska spela. Du behöver även kablar och adaptrar för att få rätt kontakter.

Du kan också skaffa en riktig "monitorkontroll" typ
https://www.thomann.de/se/jbl_m_patch_2.htm då får du också en hörlursförstärkare på köpet.
många hörlursförstärkare kommer att kunna ge dig den kontroll du vill ha.

Det går inte att bara köpa nån 3.5mm till usb typ och koppla in hörlurarna med usb:n och sen switcha i windows?

Visa signatur

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming CPU: Intel i9 9900k@stock CPU-kylare: Noctua DH-15 Chassi: Fractal Design Define R6 RAM: Corsair Vengeance Rgb Pro DDR4 32gb 3200 MHz Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aknur:

Det går inte att bara köpa nån 3.5mm till usb typ och koppla in hörlurarna med usb:n och sen switcha i windows?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4390519

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aknur:

Det går inte att bara köpa nån 3.5mm till usb typ och koppla in hörlurarna med usb:n och sen switcha i windows?

Jo det går att ha flera ljudkort men det är ofta ganska mycket bökigare att välja ljudåtergivare i win än med ett fysiskt reglage.
Det brukar även gå att ansluta flera ljudåtergivare till ett multikanalljudkort om man gillar att växla i mjukvara, de flesta datorer har ju utgångar för 6-8 kanaler analogljud och ofta även minst 2 digitala multikanal utgångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

själv har jag en sån här, dock väldigt dyr, men kan vara en lösning för dig?
https://sv-se.sennheiser.com/audio-amplifier-gsx-1000

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köpa en billig DAC med hörlursförstärkare som har line out. Typ en FiiO E10k eller en NuForce uDAC3, dom ligger på runt 700:- styck.

Inte den absolut billigaste lösningen kanske men snyggare och kan om inte annat ge hörlurarna ett litet lyft.

Edit: Iaf FiiOn har en fixed line out och ska kunna använda både 3,5mm porten och line out samtidigt, bara dra ner volymen på den när du vill få tyst på hörlurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det går att ha flera ljudkort men det är ofta ganska mycket bökigare att välja ljudåtergivare i win än med ett fysiskt reglage.
Det brukar även gå att ansluta flera ljudåtergivare till ett multikanalljudkort om man gillar att växla i mjukvara, de flesta datorer har ju utgångar för 6-8 kanaler analogljud och ofta även minst 2 digitala multikanal utgångar.

Men om jag fattar rätt då så behöver jag antingen ett fysiskt reglage, en dac eller ett ljudkort för att lösa problemet?

Skrivet av filski:

själv har jag en sån här, dock väldigt dyr, men kan vara en lösning för dig?
https://sv-se.sennheiser.com/audio-amplifier-gsx-1000

Säkert bra men känns lite väl saftigt...

Skrivet av Matuta:

Du skulle kunna köpa en billig DAC med hörlursförstärkare som har line out. Typ en FiiO E10k eller en NuForce uDAC3, dom ligger på runt 700:- styck.

Inte den absolut billigaste lösningen kanske men snyggare och kan om inte annat ge hörlurarna ett litet lyft.

Edit: Iaf FiiOn har en fixed line out och ska kunna använda både 3,5mm porten och line out samtidigt, bara dra ner volymen på den när du vill få tyst på hörlurarna.

Det är ju ett alternativ, tror du det blir bättre ljud i lurarna?

Visa signatur

GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming CPU: Intel i9 9900k@stock CPU-kylare: Noctua DH-15 Chassi: Fractal Design Define R6 RAM: Corsair Vengeance Rgb Pro DDR4 32gb 3200 MHz Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aknur:

Men om jag fattar rätt då så behöver jag antingen ett fysiskt reglage, en dac eller ett ljudkort för att lösa problemet?

Säkert bra men känns lite väl saftigt...

Det är ju ett alternativ, tror du det blir bättre ljud i lurarna?

Ljudkort har du väl redan integrerat i datorn och är du nöjd med dess ljudkvalitet så är du, du behöver då bara ett sätt att styra vilken utgång du vill använda om du ska koppla in mer än en och det är ibland bökigt att styra via mjukvara för i en del program används bara wins standardenhet och du måste då välja i win.
Det är alltså oftast mycket enklare att inte växla i datorn utan med ett fysiskt reglage utanför datorn men det går att göra det i mjukvara också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du har ett av de vanliga realtek ljudchippen kan du konfa flera utgångar att agera som samma ljudutgång genom realteks ljudmjukvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade tidigare ett asus xonar u7, var väldigt smidigt med det då volymknappen byter utgång. Tyvärr har det dött, men nu använder jag ljudenheter i windows, ganska smidigt, men då byter jag kanske 2ggr/ dag.
"Win"-"lju"-ljudenheter. Har hellre såhär än 2till kablar på skrivbordet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om du har ett av de vanliga realtek ljudchippen kan du konfa flera utgångar att agera som samma ljudutgång genom realteks ljudmjukvara.

Hur? Jag har skrivit och frågat om detta förut och fått negativa svar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Hur? Jag har skrivit och frågat om detta förut och fått negativa svar...

Skickades från m.sweclockers.com

Senast jag använde det så var det bara i kontrollen välja vilken utgång som ska vara vad längst ner i realteks kontrollpanel. Du trycker på de olikfärgade portarna som visas där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Senast jag använde det så var det bara i kontrollen välja vilken utgång som ska vara vad längst ner i realteks kontrollpanel. Du trycker på de olikfärgade portarna som visas där.

Och på så vis få ljud ut ur både I/O och frontpanelen samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Och på så vis få ljud ut ur både I/O och frontpanelen samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

det törs jag inte svara på använder inte frontpanelen. inte äns inkopplad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows