Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vad ligger den på för BTU?

Tror den ligger på 8200 om jag minns siffrorna rätt, 2100kw. Bör räcka för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av xxargs:

den svarte är på 10000 BTU/3 kW

det verkar som att jag fick mitt ex. i alla fall, ligger på hägersten just nu för vidare transport, fasen vad snabba de är...

11500BTU på delonghis hemsida men så svårt att hitta korrekt information för alla portabla acs tycker jag så man har ingen aning

https://www.delonghi.com/en-int/products/comfort/air-conditio...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

den svarte är på 10000 BTU/3 kW

det verkar som att jag fick mitt ex. i alla fall, ligger på hägersten just nu för vidare transport, fasen vad snabba de är...

Misstolkar jag deras egna specs eller vad?

Den anger väl 11500? https://www.delonghi.com/en-int/products/comfort/air-conditio...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimboyfat:

11500BTU på delonghis hemsida men så svårt att hitta korrekt information för alla portabla acs tycker jag så man har ingen aning

https://www.delonghi.com/en-int/products/comfort/air-conditio...

Skickades från m.sweclockers.com

Plus att deras hemsida är oerhört rörig och svårnavigerad dessutom. Just den jag köpte dvs PAC N77 ECO hittar jag inte ens på deras svenska sida när man byter språk, däremot utmärkt listad på nederländska, engelska, tyska osv

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Haha, wut? Du köpte från tretti.se också antar jag? Chattade med deras kundtjänst för nån timme sen och han sa att den borde komma nån gång nästa vecka. Aja, så länge jag slipper vänta tills dess att dom riktiga sommar tempsen kickar in är jag nöjd, typ majoriteten av Delonghi sortimentet hos dom är specat till att kunna levereras i början på juni, och en i mitten på juli. Hua

Haha ja fråga inte mig, jag kollar trackningen via Bring och den befinner sig i skrivande stund i terminalen i Jönköping.
Också från tretti.se ja. Beställde i Söndags.
Men ja, än så länge har det inte varit olidligt varmt så behovet har inte uppkommit ännu

Edit: Bring menade jag, inte DHL.

Permalänk

Många som läst på här känns det som, måste därför ändå fråga vad ni tror om denna? Bor i en 3a så förväntar mig inte att sovrummen blir nerkylda, utan snarare vardagsrummet/köket

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

eller räcker det med

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Haha ja fråga inte mig, jag kollar trackningen via Bring och den befinner sig i skrivande stund i terminalen i Jönköping.
Också från tretti.se ja. Beställde i Söndags.
Men ja, än så länge har det inte varit olidligt varmt så behovet har inte uppkommit ännu

Edit: Bring menade jag, inte DHL.

Håller vi 👍 att det fungerar som det ska sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köpte en Trotec förra sommaren, var lite kaos med leveransen då det var sånt tryck, men är väldigt nöjd med själva modellen. 3,5 kW / 12.000 BTU och kondenshanteringen är riktigt smidig, behöver inte hålla på tömma någon bytta, guld värt! Körde med en AirLock också, inte lika bra som om man bygger något själv, men funkade förvånansvärt bra, även om den släpper in lite luft utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snapoutofit:

Många som läst på här känns det som, måste därför ändå fråga vad ni tror om denna? Bor i en 3a så förväntar mig inte att sovrummen blir nerkylda, utan snarare vardagsrummet/köket

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

eller räcker det med

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

Just Electrolux över lag brukar rekommenderas, av dom 2 hade jag nog gått på den. Men det finns mera kvalificerade personer som kan säga vilken du ska välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en Delonghi PAC N90ECO SILENT. Fick den för 4889 med den där 30% rabattkoden via Benify på White away.

Hoppas den räcker och funkar bra. Tror jag fick sista exemplaret som de hade i lager (hoppas jag iallafall). Annars blir det avbokning, pallar inte vänta till juli som det verkar vara leverans på många enheter nu.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimboyfat:

Jag drog hem en Delonghi PAC EX120 från whiteaway, hade hellre köpt en ex100 tror jag pga lägre elförbrukning men denna var den som fanns. Restnoterad så kommer lagom till sommaren börjar... Längtar!

Fick den för 5168:- men nu var den dyr såg jag!

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

Skickades från m.sweclockers.com

då lyckas du med ännu bättre rabatter än jag, men det är som det är...

Köpte likadan och jag tror inte att du gjorde något fel med Delonghi PAC EX120 då den är 500 Watt mer kyla än PAC EX100, och det är viktiga Watt i kyla för att uppleva mer svalka och sänka temperaturen ytterligare lite till när det var så varmt som det var i somras.

jag har sedan tidigare rekommenderat att inte köp mindre än 10000 BTU och det klarar man med Delonghi PAC EX120

Notera att maskinen har EER 3.0 medan och ger 3 kW kyla medans en Elektrolux med EER 2.6 hade gett 2.5 kW i kyla för ungefär samma mängd elström.

Permalänk
Medlem

Det blev till slut att jag köpte en sån här, blir nog bra. Borde få leverans mitten av maj dock. :/ https://www.electrolux.no/vacuums-home-comfort/air-comfort/ai...
Finns ingen på Svenska dock så får se. Alla andra länkar "CW" modellen, jag vet inte vad HW står för om det är förra årets eller nåt. Skulle kunna vara uppvärmning på HW modellen och inte CW eventuellt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

bra fråga - jag räknade på 3 kW

10000 BTU = 2937 Watt

3 kW = 10236 BTU

11500 BTU = 3370 Watt

i dom här sammanhangen är det ofta lite slarvigt avrundat

Man pratar om stegning i typiskt 7000, 9000, 10000, 12000, 15000 BTU/h för ange storleksklass på maskinen, speciellt i engelsktalande länder - i USA också i 'ton of refrigeration' dvs hur många short ton is per dygn som smälts på 24 timmar (short ton = 907 kilo) och en 12000 BTU-maskin är ungefär '1 ton of refrigeration ( ~ 3.52 kW)'

Och om det anges i kW så är det ofta i 500W steg i 2, 2.5, 3, 3.5, 4 kW och sedan i databladen försöka få ihop dem till runda och jämna siffror på båda sidor samtidigt.

Om sagda maskin i verkligheten ger 3.37 kW kyla så är jag inte direkt ledsen av det

och - hmm - så verkar det vara lite olika uppgifter på EER också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det blev till slut att jag köpte en sån här, blir nog bra. Borde få leverans mitten av maj dock. :/ https://www.electrolux.no/vacuums-home-comfort/air-comfort/ai...
Finns ingen på Svenska dock så får se. Alla andra länkar "CW" modellen, jag vet inte vad HW står för om det är förra årets eller nåt. Skulle kunna vara uppvärmning på HW modellen och inte CW eventuellt.

Om jag förstått det rätt så är det som du säger att HW står för "Heater" så om du vill basta extra varmt i sommar hjälper den till även då

Vars köpte du den och för hur mycket om jag får fråga?
Velar väldigt mycket på vad jag ska hitta och även på leveranstider då många börjar dra iväg. Lutar mot Electrolux EXP35U538CW eller
Delonghi PAC EX120 Silent eller svagare Delonghi PAC N77 ECO. Borde klara mig med en klenare med 2,6kW kyleffekt då fokus ligger på sovrummet men är inte sugen på att chansa. Bättre med en kraftigare och bara ställa ned fläkten, priset skiljer inte så mycket nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

bra fråga - jag räknade på 3 kW

10000 BTU = 2937 Watt

3 kW = 10236 BTU

11500 BTU = 3370 Watt

i dom här sammanhangen är det ofta lite slarvigt avrundat

Man pratar om stegning i typiskt 7000, 9000, 10000, 12000, 15000 BTU/h för ange storleksklass på maskinen, speciellt i engelsktalande länder - i USA också i 'ton of refrigeration' dvs hur många short ton is per dygn som smälts på 24 timmar (short ton = 907 kilo) och en 12000 BTU-maskin är ungefär '1 ton of refrigeration ( ~ 3.52 kW)'

Och om det anges i kW så är det ofta i 500W steg i 2, 2.5, 3, 3.5, 4 kW och sedan i databladen försöka få ihop dem till runda och jämna siffror på båda sidor samtidigt.

Om sagda maskin i verkligheten ger 3.37 kW kyla så är jag inte direkt ledsen av det

Där ser man, tack för mattematik lationen då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det blev till slut att jag köpte en sån här, blir nog bra. Borde få leverans mitten av maj dock. :/ https://www.electrolux.no/vacuums-home-comfort/air-comfort/ai...
Finns ingen på Svenska dock så får se. Alla andra länkar "CW" modellen, jag vet inte vad HW står för om det är förra årets eller nåt. Skulle kunna vara uppvärmning på HW modellen och inte CW eventuellt.

Är väl som du antyder, värmefunktion på HW och bara kyla på CW. EXP26U558CW har utgått vad jag förstår, modellen är väl från förra året. Skulle inte ta för givet att någon får in någon EXP26U558HW heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Delonghi PAC EX120 Silent eller svagare Delonghi PAC N77 ECO. Borde klara mig med en klenare med 2,6kW kyleffekt då fokus ligger på sovrummet men är inte sugen på att chansa. Bättre med en kraftigare och bara ställa ned fläkten, priset skiljer inte så mycket nu.

Rätt tänkt - en sak kan vara rätt säker på när man köper kylmaskiner, du kan aldrig få för mycket kyla, men allt som oftast tycker man att man fick för lite kyla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har du länk till ett exempel på en sådan med 10-15 ggr mer - så att vi inte pratar om olika saker, först var det COP, sedan kom EER, sedan SEER där man också får med alla biförbrukare som fläktar, pumpar, kontrollelektronik mm. i den totala verkningsgradsberäkningen

https://asm-air.com/airconditioning/what-is-a-good-seer-ratin...
"Modern air conditioners have a SEER value ranging from 13 or 14 SEER as a minimum (depending on your state’s requirements), to a maximum of 21 or 25 SEER (based on modern technology limitations). California, for instance, has a minimum SEER requirement of SEER 14."

https://www.trane.com/residential/en/resources/glossary/what-...
"The minimum standard SEER is 13 for air conditioners. Most modern air conditioners have a SEER that ranges from 13 to 21. Trane air conditioners range from 14.5 SEER up to 22 SEER."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Om jag förstått det rätt så är det som du säger att HW står för "Heater" så om du vill basta extra varmt i sommar hjälper den till även då

Vars köpte du den och för hur mycket om jag får fråga?
Velar väldigt mycket på vad jag ska hitta och även på leveranstider då många börjar dra iväg. Lutar mot Electrolux EXP35U538CW eller
Delonghi PAC EX120 Silent eller svagare Delonghi PAC N77 ECO. Borde klara mig med en klenare med 2,6kW kyleffekt då fokus ligger på sovrummet men är inte sugen på att chansa. Bättre med en kraftigare och bara ställa ned fläkten, priset skiljer inte så mycket nu.

Whiteaway eller vad det hette.
Ca 4700kr med hemleverans till tomtgräns/port. Priset ökade dock strax efter med nån hundring efter jag köpt vilket är spännande.
Låter ju dock bara positivt, då kan jag ha den som värmefläkt om jag fryser på vintern. 👍 Men mest köpte jag den för priset och att det faktiskt gick igenom så det blir av hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Aha - Amerikanska imperial värden mot Watt - då kan det bli sådant

De kör enligt kvoten (BTU/h) / Wh

medan här i Europa kör vi med Watt/Watt

om du tar amerikansk SEER genom 3.41 så får du 'europeisk' SEER

Om amerikanare någon gång kunde börja använda SI-enheter så skulle det vara så väldigt mycket enklare...

---

Tänk att man kan råka ut för samma sak när man tittar på K eller R-värden när man titta på fönster, isolerande väggelement etc. då det heter precis samma sak både i SI-version (meter Watt, kg etc.) och Imperial-version (dvs. BTU, gallon, ounces, foot, pound etc.) och man måste vara väldigt noga vilken nation(er) dess websidor avser marknadföra sig emot...

Det blir viss skillnad på K och R-värden när man räknar i BTUh per kvadratfoot och Fahrenheit mot Watt gentemot SI Watt per kvadratmeter per 1 Kelvin.

Permalänk
Medlem

Märkligt ingen säljer LG:s modell. Vunnit nästan alla tester jag sett.
Ska slänga iväg ett mail till en flock återförsäljare i sverige och höra vad dem säger om att ta in den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

https://asm-air.com/airconditioning/what-is-a-good-seer-ratin...
"Modern air conditioners have a SEER value ranging from 13 or 14 SEER as a minimum (depending on your state’s requirements), to a maximum of 21 or 25 SEER (based on modern technology limitations). California, for instance, has a minimum SEER requirement of SEER 14."

https://www.trane.com/residential/en/resources/glossary/what-...
"The minimum standard SEER is 13 for air conditioners. Most modern air conditioners have a SEER that ranges from 13 to 21. Trane air conditioners range from 14.5 SEER up to 22 SEER."

https://en.wikipedia.org/wiki/Seasonal_energy_efficiency_rati...

En enhet på 15 SEER kanske har en COP på 3.8.

Permalänk
Medlem

I butikens omdömen till AC:n jag har beställt (EXP26U758CW) så har nån gjort en DIY tvåslangssystem, där den tar in luft utifrån genom en till slang. Vad jag undrar är hur detta hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Märkligt ingen säljer LG:s modell. Vunnit nästan alla tester jag sett.
Ska slänga iväg ett mail till en flock återförsäljare i sverige och höra vad dem säger om att ta in den.

LG säljer väl inga portabla enheter i EU/Europa?

Permalänk
Medlem

En länk dit kanske så vi vet vad det handlar om - kolla också vilket köldmedie de har då det är säljstopp för HCF köldmedel som R407C, R410A mfl. den 1 januari 2020.

R410A maskiner som säljs idag i Europa är troligen bara lagertömning av befintliga lager hos grossister då ingen vill ha sådana maskiner kvar efter årsskiftet när säljstoppet inträder, och också troligen de långa leveranstiderna på R290-baserade maskiner för att de som gör R410A-maskiner har inte lagt om produktionen mot R290-maskiner och det är för få tillverkare som har R290-maskiner i produktion.

Man kan säga att alla tillverkare som höll ut och körde på R407C maskiner kan ganska lätt konvertera till R290 medans de som skrotade maskiner för R407C och istället hoppade på R410A har klart bekymmer nu då inget från R410A maskinerna kan återanvändas för R290

Det här är ingen nyhet - branchen har vetat att förbudet kommer i minst 5 år redan, men ändå verkar vara lite tagna på sängen med tanke på att det är leveranstider på över en månad redan nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Aha - Amerikanska imperial värden mot Watt - då kan det bli sådant

De kör enligt kvoten (BTU/h) / Wh

medan här i Europa kör vi med Watt/Watt

om du tar amerikansk SEER genom 3.41 så får du 'europeisk' SEER

Om amerikanare någon gång kunde börja använda SI-enheter så skulle det vara så väldigt mycket enklare...

Argh... man skulle kunna tro att dimensionslösa enheter vore samma, men när man använder två olika enheter för samma sak... varför, o varför...

Men t.ex Kaliforniens minimum på 14 SEER skulle bli 4,1 hos oss... varför är det fortfarande så mycket högre än vad vi har? Det hela verkar ju innehålla en massa antaganden om temperaturer, och klimatet är ju helt annorlunda, men det är väl svårare/mer ineffektivt när temperaturskillnaden redan är väldigt stor (att kyla redan kall inneluft och värma redan varm uteluft)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

I butikens omdömen till AC:n jag har beställt (EXP26U758CW) så har nån gjort en DIY tvåslangssystem, där den tar in luft utifrån genom en till slang. Vad jag undrar är hur detta hjälper?

med 2-slangsystem så har man kontroll på vad kylluften tas in till portabla AC:n och inte att det läcker in där det flödar lättast i springorna eller av undertrycket börja få ventilationen att gå fel i flerfamilj-hus och tex. dra in matos/ciggarettrökdoft från grannarna

Permalänk
Medlem

@xxargs: Det är inte svårare än att de bygger nya enheter för R290 eller R32, vilket de redan gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Argh... man skulle kunna tro att dimensionslösa enheter vore samma, men när man använder två olika enheter för samma sak... varför, o varför...

Men t.ex Kaliforniens minimum på 14 SEER skulle bli 4,1 hos oss... varför är det fortfarande så mycket högre än vad vi har? Det hela verkar ju innehålla en massa antaganden om temperaturer, och klimatet är ju helt annorlunda, men det är väl svårare/mer ineffektivt när temperaturskillnaden redan är väldigt stor (att kyla redan kall inneluft och värma redan varm uteluft)?

Deras parametrar gäller för det idag vi kallar split-anläggningar (L/L-värmepump med utedel och i AC-drift) eller större fastighets AC.

En portabel AC kan inte göras lika effektiv pga.. brist på värmeväxlarytor för att enheten fortfarande skall vara kompakt, höga lufthastigheter och hög uppvärmning (> 50 grader C) av luft för att minska på luftmängden som måste ut genom slangen (och motsvarande luftmängd ta sig in på något sätt - förhoppningsvis inte från solsidan och hett plåttak...) Det finns anledning varför delongi har varianter av portabel AC i Australien med en del av kondensorn som evaporativ kondensor som hålls duschad med vatten och den vägen kan minska luftflödet en del genom luftslangen utan att kondensorn sticker iväg i temperatur i situationer när det är väldigt het luft utomhus och man vill dra in så lite som möjligt av det.

en split-AC är alltid bättre än motsvarande portabel AC i COP/EER

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Har du astma så vill du helst inte dra in luft i stora mängder som det görs med portabla AC - du det vill ha är splitmaskin - problemet är att portabla sådana där utedelen kan ställas på en balkong har närmast upphört att existera och var redan från början ordentligt dyra.

Det har göra med att det är köldmedieslangar mellan enheterna som inte längre får kopplas in och ur av användaren själv (även om de har i det närmaste helt läckfria koppel) pga. olika kylmedelsförordningar och utan att koppla isär slangarna så blir de extremt klantiga att flytta och hantera...

Med andra ord en fast montera L/L-värmepump med AC-funktion är den bästa lösningen - men jag lider med dig om du bor i hyresrätt och BRF där sådana saker inte får installeras i fastigheterna - vilket brukar vara normen.

---

Bl.a Elektrolux har en bunt portabla AC-maskiner (med tjock luftslang) med R290 - åk runt på gubbdagis titta och lyssna - be dom slå på deras demomaskiner och fråga noga angående om maskinerna förångar upp sin egen kondens eller om att man hela tiden måste tömma en bytta vatten per 1-3 timmar när det är mycket fuktig luft (köp inte dem - du kommer att hata dessa maskinerna redan efter någon eller ett par dagar när du hela tiden måste tömma - ladda hem tänkta maskinens instruktionsböcker och se om man måste koppla in avloppsslang eller inte innan köpebeslut)

Det är typ nu området April/Maj man skall handla om man skall handla alls - kommer värmebölja Juni/Juli som det gjorde förra året så kommer det bli snabbt soptorrt i affärerna igen - nu den här gången i början av eventuella värmeböljan och inte som förra gången när folk till slut bestämde sig att köpa för att man inte stod ut längre, så fans det inga maskiner att köpa längre... det misstaget kommer många inte göra om...

Varför det kanske inte fylls på i affärerna som det gjorde förr (som i somras måste ha varit en historisk lagerrensning på alla tänkbara hyllvärmare i avseende portabla AC ur deras grossistlager) beror på att med den allt minskade tillåtna GWP-polen för HCF-köldmedel som beslutas på EU-nivå gör att maskiner med R407C och R410A som köldmedel blir allt dyrare och färre får importeras och även färre tillverkas och det är än så länge minoritet som ställer om för R290 (propan) då man inte kan köra samma kompressorer och rördragning i maskinerna som de senaste 10 årens R410A-fyllda maskiner (det är lättare för dem som fortfarande körde på R22/R407C att gå över till R290 som köldmedel, men dessa tillverkare har blivit närmast utkomkurerade av billiga kinesiska R410A-maskiner eller tvingas gå över till R410A då dessa är billigare att bygga (men sämre COP/EER) - och nu helt plötsligt måste de backa igen till äldre och dyrare konstruktioner och även där moderniseras på maskiner som kunden inte vill betala men än några tusenlappar för....

Fast en portabel AC drar ju in luften som finns i rummet, slangen ut är just för den värme prylen skapar? Ser inte problemet med någon som har astma - antar dock att någon med astma också har en luftrenare. Det som gäller är dock att göra hålet väldigt tätt. T ex sätta en plywoodskiva med hål i i ett fönster eller liknande.