Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej jag menar såklart att man skulle modifiera enheten så den har en slang där kalla luften kommer ut

Om du kan ställa maskinen utomhus varför inte köra split-system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du kan ställa maskinen utomhus varför inte köra split-system?

Bra poäng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du kan ställa maskinen utomhus varför inte köra split-system?

Pga priset och svårt att få tag på portabla split-enheter. Fast installation kräver ju kyltekniker och tillstånd från hyresvärd. Brukar vara där skon klämmer. Tyvärr får vi nog dras med dessa enheter i Sverige, det är ju lite annorlunda utanför EU pga miljökrav. Där finns lite mer alternativ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bra poäng!

Det finns som diskuterat i tråden splitsystem där inne och utedel sitter ihop permanent, så kyltekniker behövs inte.

Finns också fönsterenheter även om utbudet här inte är så stort.

Finns även de där monoblock-enheterna där du har två hål på baksidan som du ska monter mot ytterväggen och ta upp två ventiler för utblås.

Om du ändå kan ta upp hål hur du vill kan du säkert montera en split luft/luft-värmepump med hjälp av installatör billigare än någon hemmalösning också.

En fönsterenhet är i praktiken byggd nästan likadan som en enklare portabel ac, men med kondensorn som sticker ut och kyls av luften ute och evaporatorn/förångaren som cirkulerar luft på insidan. Nackdelen med fönsterenhet är att de inte tar hand om kondens på annat sätt än att det rinner ut med hjälp av slang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Pga priset och svårt att få tag på portabla split-enheter. Fast installation kräver ju kyltekniker och tillstånd från hyresvärd. Brukar vara där skon klämmer. Tyvärr får vi nog dras med dessa enheter i Sverige, det är ju lite annorlunda utanför EU pga miljökrav. Där finns lite mer alternativ.

En skrikande frankenmaskin med massor luftkanaler ute på balkongen är det nog ingen fastighetsägare som godkänner heller.

Permalänk
Medlem

Finns en uppsjö av fönsterkit. Vilket är bäst till vridfönster och/eller pivåhängt takfönster? Behöver ett till vardera fönstertyp. Isolerar de tillräckligt så att värmen in släpps igenom tyget? Finns det andra kanske effektivare sätt att täta?

Permalänk
Medlem

Att köra portabel AC är som att välja mellan pest eller kolera.
Värmen eller oljudet.

Att man ens kan kalla dem "silent"

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att montera en kalluftslang så själva enheten (och ljudet) kan stå en bit bort, tror det skulle göra stor skillnad

Finns det bättre ställen än biltema att köpa en billig slang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att köra portabel AC är som att välja mellan pest eller kolera.
Värmen eller oljudet.

Att man ens kan kalla dem "silent"

Delonghis premium-modeller är (mer) tystgående. Men jag väljer klart hellre oljudet än 28-30° i min vindsvåning. 😁 För övrigt så tycker jag att oljudet är överkomligt. "Man vänjer sig..."

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/prognosen-for-sommaren-lut...

Känns som man gjort en bra investering att man köpte AC tidigt för nu lär de bli kaos.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att köra portabel AC är som att välja mellan pest eller kolera.
Värmen eller oljudet.

Att man ens kan kalla dem "silent"

Värmen kan man inte göra något åt om man redan är i mässingen och ändå far illa - för ljudet finns öronproppar och bullerreducerade hörlurar... så i det läget är valet rätt enkelt.

och jag håller med att deras definition av 'silent' är ett skämt...

Permalänk
Medlem

Lite knäppt men har någon testat isolerat sin AC med typ sånt här man bara klistrar på utsidan?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-500-x-400-mm-2000017199

Lär ju inte se snyggt ut men vafan kanske dämpar lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Lite knäppt men har någon testat isolerat sin AC med typ sånt här man bara klistrar på utsidan?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-500-x-400-mm-2000017199

Lär ju inte se snyggt ut men vafan kanske dämpar lite?

Mycket av ljudet är från fläktarna, en är vid kondensorn (varma delen) och en vid evaporatorn/förångaren. Den första kommer höras via kondensorns till och frånluft. Evaporatorns till och frånluft kan du ju dessutom inte isolera, det ska ju vara öppet där.

Mycket av kompressorns ljud kommer ju också sprida sig genom fötterna/hjulen på maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Pga priset och svårt att få tag på portabla split-enheter. Fast installation kräver ju kyltekniker och tillstånd från hyresvärd. Brukar vara där skon klämmer. Tyvärr får vi nog dras med dessa enheter i Sverige, det är ju lite annorlunda utanför EU pga miljökrav. Där finns lite mer alternativ.

Kanske en sån split modell som brukar sitta i husvagnar och husbilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Kanske en sån split modell som brukar sitta i husvagnar och husbilar?

De är väldigt liten kyleffekt så väldigt få fall där de passar, t.ex. om du har balkongdörren i litet sovrum. Du får liksom inte hänga ut något i fönstret. Alltså som sitter på utsidan eller kan falla ska vara monterat ordentligt och då krävs tillstånd i BRF/hyres.

Permalänk
Medlem

Comfort 600 - Ny Electrolux Serie verkar lanserad? En serie med Wi-Fi och lite olika effekter och energi märkningar…

På Electrolux Home finns: EXP26U759CW - 9000 BTU - 3.6 SEER

Hos Electrolux finns:
EXP35U539CW - 12000 BTU
EXP26U759CW - 9000 BTU
EXP40U339CW - 14000 BTU

Hos t.ex. ClasOhlson, WhiteAway, Tretti:
EXP34U339CW - 3,4 kW / 11 600 BTU 12000 BTU (?)

Frågan är vad skillnaden är mellan modellerna på deras egna hemsidor och dom butikskedjornas modell?

Varför gör dom det så otroligt krångligt? Och varför är 9000 BTU varianten dyrast?

Tips: ClasOhlson har kampanj på 15% och Mecenat har 25% rabatt på alla modeller hos Electrolux.

Edit: Slog till på en EXP35U539CW med 25% rabatt från mecenat

Permalänk

Några insikter om denna?
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Duux Blizzard nedsatt på elgiganten just nu. Hittar inga recensioner från sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnyggeJim:

Några insikter om denna?
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Duux Blizzard nedsatt på elgiganten just nu. Hittar inga recensioner från sverige.

Ser bra ut. Ok ljudvolym.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Beställde en Woods 18k från Lyreco när den fanns där för ~5500:- den 3:e maj som skickades men returnerades av Posten samma dag. Efter några samtal och flera dagars väntan fick jag idag veta att den inte finns och att jag inte kan få den så nu behöver jag hitta något nytt.

Kanske smartast att sikta in sig på en som kan vara i det stora sovrummet 14m2 och eventuellt köpa till en till för vardagsrum och kök 35m2 vid behov.

Det är mekanisk till och från luft i lägenheten, hur funkar det med undertryck när man kör två stycken portabla ac?

Visa signatur

Skärm: Acer 28" Nitro VG280K 4K
Dator: Ryzen 5 3600 | X570 Aorus Elite | 32GB 3200Mhz | RTX 2060 Super | SSD 500GB | NH-D15
Operativsystem: Pop!_OS
Konsol: Xbox Series X | PS4 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att köra portabel AC är som att välja mellan pest eller kolera.
Värmen eller oljudet.

Att man ens kan kalla dem "silent"

Lika mycket oljud utifrån med alla fönster öppna här iaf. Tar hellre kyla + ac oljud än varmt som fan + oljud ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lika mycket oljud utifrån med alla fönster öppna här iaf. Tar hellre kyla + ac oljud än varmt som fan + oljud ute.

Glöm inte myggen. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Glöm inte myggen. 😅

Jag som stadsbo på våning 2(3) och utan stillastående vatten i närområdet slipper myggen ganska väl! Men ja, 1. stoppa värmen från att komma in. Solfilm/persienner/etc. 2. Öppna kallsidan för lite ventilation, annars öppna för genomdrag. 3. kyla med fläkt / AC.

Biltema har ju 70% värmeavvisande solfilm man kan sätta på fönstrena, inte så snyggt men hjälper en del mot inkommande värmen. Känns faktiskt av på insidan vid direkt sol. Helst vill man ju stoppa värmen redan på utsidan med nån sorts markis innan man går på en AC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozr:

Beställde en Woods 18k från Lyreco när den fanns där för ~5500:- den 3:e maj som skickades men returnerades av Posten samma dag. Efter några samtal och flera dagars väntan fick jag idag veta att den inte finns och att jag inte kan få den så nu behöver jag hitta något nytt.

Kanske smartast att sikta in sig på en som kan vara i det stora sovrummet 14m2 och eventuellt köpa till en till för vardagsrum och kök 35m2 vid behov.

Det är mekanisk till och från luft i lägenheten, hur funkar det med undertryck när man kör två stycken portabla ac?

Vad drygt... Låg felet hos posten? Runt 5000 kr var ju ett riktigt bra pris för maskinen. Jag fick tag i den sista Venezian 18K G i Lund. Då var de redan slut på deras hemsida men hade tur. Köpte den exkl. moms så blev ännu billigare. 😊

Jag bor i en vindsvåning på 52m2 så varför jag valde en Venezia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lika mycket oljud utifrån med alla fönster öppna här iaf. Tar hellre kyla + ac oljud än varmt som fan + oljud ute.

Jag instämmer. Har 28-32° i min vindsvåning under värmeböljorna... Har en Venezia som är ett kraftpaket men tycker ljudnivån är helt överkomlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velum:

Jag instämmer. Har 28-32° i min vindsvåning under värmeböljorna... Har en Venezia som är ett kraftpaket men tycker ljudnivån är helt överkomlig.

Ja vindar kan bli galet varma, mitt vindsplan blir 28 grader redan i slutet på april utan AC igång dagarna då solen ligger på.

Ett tips är att det går rätt bra att argumentera med en styrelse för att få installera riktig AC i en vind då åverkan på fastigheten är liten och föreningen ändå har visst ansvar över att temperaturen inte blir för hög och skall egentligen hitta en lösning. De kan ju inte trolla med knäna såklart men det ser inte bra ut om en lägenhet blir på tok för varm och de säger nej till att låta medlemmen på egen bekostnad lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag som stadsbo på våning 2(3) och utan stillastående vatten i närområdet slipper myggen ganska väl! Men ja, 1. stoppa värmen från att komma in. Solfilm/persienner/etc. 2. Öppna kallsidan för lite ventilation, annars öppna för genomdrag. 3. kyla med fläkt / AC.

Biltema har ju 70% värmeavvisande solfilm man kan sätta på fönstrena, inte så snyggt men hjälper en del mot inkommande värmen. Känns faktiskt av på insidan vid direkt sol. Helst vill man ju stoppa värmen redan på utsidan med nån sorts markis innan man går på en AC.

Sådana där jalusier som man ser vid medelhavet vore inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velum:

Vad drygt... Låg felet hos posten? Runt 5000 kr var ju ett riktigt bra pris för maskinen. Jag fick tag i den sista Venezian 18K G i Lund. Då var de redan slut på deras hemsida men hade tur. Köpte den exkl. moms så blev ännu billigare. 😊

Jag bor i en vindsvåning på 52m2 så varför jag valde en Venezia.

Nä det verkar vara helt på Lyreco, det är lite drygt men inte hela världen. Min magkänsla var att det skulle strula så var inställd på det

Ser att den finns för 6995:- hos andra men osäker på om jag ska klippa till eller titta på en svagare som är specad vid 60db så man förhoppningsvis kan sova med den på. Har aldrig haft en AC så vet inte hur dom låter men jag har inga större problem att sova med knarrande bordsfläktar i full fart iaf.

För övrigt så såg jag att grannen har en kattlucka installerad i altandörren och tänker att en sån kanske kan fungera för att sätta slangen i när man vill kyla i vardagsrummet?

Visa signatur

Skärm: Acer 28" Nitro VG280K 4K
Dator: Ryzen 5 3600 | X570 Aorus Elite | 32GB 3200Mhz | RTX 2060 Super | SSD 500GB | NH-D15
Operativsystem: Pop!_OS
Konsol: Xbox Series X | PS4 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozr:

Nä det verkar vara helt på Lyreco, det är lite drygt men inte hela världen. Min magkänsla var att det skulle strula så var inställd på det

Ser att den finns för 6995:- hos andra men osäker på om jag ska klippa till eller titta på en svagare som är specad vid 60db så man förhoppningsvis kan sova med den på. Har aldrig haft en AC så vet inte hur dom låter men jag har inga större problem att sova med knarrande bordsfläktar i full fart iaf.

För övrigt så såg jag att grannen har en kattlucka installerad i altandörren och tänker att en sån kanske kan fungera för att sätta slangen i när man vill kyla i vardagsrummet?

Kattluckan fungerar säkert bra. Lågt också vilket innebär att det lär vara mindre varm luft som tas in.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja vindar kan bli galet varma, mitt vindsplan blir 28 grader redan i slutet på april utan AC igång dagarna då solen ligger på.

Ett tips är att det går rätt bra att argumentera med en styrelse för att få installera riktig AC i en vind då åverkan på fastigheten är liten och föreningen ändå har visst ansvar över att temperaturen inte blir för hög och skall egentligen hitta en lösning. De kan ju inte trolla med knäna såklart men det ser inte bra ut om en lägenhet blir på tok för varm och de säger nej till att låta medlemmen på egen bekostnad lösa problemet.

Tack för infon! Jag har dokumenterat förra årets inomhustemperaturer som var i snitt 28,5° juni-juli. Vi är några stycken som driver frågan och precis som du säger så finns det ett visst ansvar. Just nu får man tåla en högre temperatur under en kort tid - dvs korta värmeböljor, men det känns som att fastinstallation av AC med utedel kommer bli aktuellt i många vindsvåningar framöver med tanke på värmeböljor etc.