Permalänk
Medlem

VM för gaming

Hej,

Ungarna (2st) behöver varsin dator för att spela lite spel och göra läxor på.
Jag tänkte direkt att jag skulle uppgradera min burk lite och sätta upp en VM-miljö till kidsen.

Då köper jag också en varsin budget-laptop som de kör detta ifrån.

Det jag har idag är:

Processor: Ryzen 1700
Minne: 16GB DDR4 2400Mhz
GPU: Evga 1070 FTW
OS: Win 10 Pro

Det jag tänkte köpa är:

Minne: 32GB DDR4 (3000Mhz)
GPU: 2080 eller liknande
HDD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD

Tror ni det räcker med dessa uppgraderingar eller måste jag fixa en bättre processor också?
De spelen de kör är Fortnite och Sims 4.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag förstått det skulle du behöva ett dedicerat grafikkort för varje VM som det ska kunna gå att spela i, för att göra detta?

Sen kan du använda något som t.ex. Parsec Gaming för att lösa fjärråtkomsten.

En Ryzen 7 1700 är också kanske lite väl klen för att köra 3 spel på samtidigt i bra frames. Du hade nog velat ha något med minst 12 kärnor.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har försökt samma projekt som dig men med xeon cpu och ett 980ti strix. Kan säga att över RDP så var det katastrof så la ner hela projektet. Likaså med VNC. Man fick så mycket lagg osv. var inte ens värt det. Men du får gärna berätta i tråden om du fortsätter hur du lyckas med det.

Jag till o med passthrougha(esxi 6,5) till en VM med gpu för o se men det var sjukt meckigt bara det. Men till sist gick det men med dåliga fps som sagt. Hade då även en HDMI dummy på gpu som satt i servern för o få den upplösningen jag ville.

följer din tråd iaf...

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OceanK:

Hej!

Har försökt samma projekt som dig men med xeon cpu och ett 980ti strix. Kan säga att över RDP så var det katastrof så la ner hela projektet. Likaså med VCN. Man fick så mycket lagg osv. var inte ens värt det. Men du får gärna berätta i tråden om du fortsätter hur du lyckas med det.

Jag till o med passthrougha(esxi 6,5) till en VM med gpu för o se men det var sjukt meckigt bara det. Men till sist gick det men med dåliga fps som sagt.

följer din tråd iaf...

Testade du Parsec Gaming för att få till fjärråtkomsten? Alltså för att strömma spelet från din VM till den terminal där du ville spela.

Har inte testat detta i virtuell miljö, men för att strömma spel från en fysisk maskin till en annan var det helt ok. RDP kan man inte spela över.

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara något?
https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Medlem

@pv2b: Vill helst inte gå upp till threadripper för då måste jag byta mobo också

RDP kommer jag inte köra, är mer inne på att sätta upp en virtuell miljö med dedikerad GPU, CPU och minne.

Kollar jag specsen på spelen så har de:

SIMS 4:
CPU: Intel Core i5-750 or AMD Athlon X4
CPU SPEED: Info
RAM: 4 GB
OS: 64 Bit Windows 7,8, or 8.1
VIDEO CARD: NVIDIA GeForce GTX 650 or better
PIXEL SHADER: 5.0
VERTEX SHADER: 5.0
SOUND CARD: Yes
FREE DISK SPACE: 10 GB
DEDICATED VIDEO RAM: 1024 MB

Fortnite:
Operating System: Windows 7/8/10 64-bit
Processor Core: i5 2.8 Ghz
Memory: 8 GB RAM
Video Card: Nvidia GTX 660 or AMD Radeon HD 7870 equivalent DX11 GPU
Video Memory: 2 GB VRAM

Fan jag måste nog ha en processor med fler kärnor...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@rikke: Det är där inspirationen kommer ifrån

Edit: Linus har lite större budget än vad jag har

edit
Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@pv2b: Hmm nej faktiskt inte. Kan kanske vara ngt.

Men en lång historia kort. Kör man ESxi med passthrough av GPU till sin VM. Så blockerar nvidia Vm och ger errorcode 43. detta för att man ska köpa nvidias enterprise qudro gpuer.

Man kunde lägga in 2st strängar i esxi för att lura sin VM och då slapp man errorcode 43. Men som sagt var för mycket mer så orkade inte köra vidare mer med det. Men ändå lockande projekt nämligen.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@martak: hur kommer klienterna ansluta till servern med dedikerad gpu osv?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martak:

@pv2b: Vill helst inte gå upp till threadripper för då måste jag byta mobo också

Om du kan vänta (beror på hur otåliga dina barn är antar jag) så kanske du kan vänta in Ryzen 3000-serien. Rykten säger att du kan få 12 eller 16 kärnor på AM4. Detta då under förutsättning att du har ett moderkort som klarar av 3 st grafikkort (lycka till på AM4 )

Med det sagt så hade jag förmodligen bara byggt 2 enkla speldatorer istället. För Sims 4 och Fortnite behöver du ju inte mycket mer än den inbyggda grafiken i t.ex. en Ryzen 5 2400G...

Eller vill du slänga på lite duktigt bra dedicerad grafik så är ett RX 570 för 1500 kr från amazon.de ett rejält kraftpaket för pengarna.

Eller så kan du köpa ett par budgetiga spel-laptops istället

Permalänk
Medlem

@OceanK: Tänkte sätta upp en Hyper V. De ansluter till burken via trådat till switchen och sen in i min burk som kör allting.

kanske laggar på grund av kablaget och för klena nätverkskort också. Har 1gbs rakt igenom, switch, kablage och nätverkskort.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Hedersmedlem

En mer realistisk möjlighet om du prompt vill leka med virtualisering:

Gör din Ryzen 7 1700 till en dedicerad "two gamers 1 CPU"-maskin. Släng in ett par RX 570. Då kan du ha 2 st VM:ar med 4C/8T dedicerad grafik.

Så bygger du dig själv en ny speldator istället.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jo visst kan de vänta.

Det går ju såklart att köpa separata burkar, blir säkert billigare också... Men är det roligaste lösningen?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jo det det låter ju faktiskt som en vettigare lösning
Har ett sånt här chassi ståendes i förrådet så skulle ju kunna köra dubbla burkar i detta: http://www.lian-li.com/pc-o8/

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Lego Master

@martak:
Roligast för pappa (DID YOU JUST ASSUME MY GENDER?!) är inte nödvändigtvis roligast för ungarna som bara vill kunna spela utan strul.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Haha exakt så...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martak:

@pv2b: Jo visst kan de vänta.

Det går ju såklart att köpa separata burkar, blir säkert billigare också... Men är det roligaste lösningen?

Det är roligt att bygga nya datorer också.

Men ja, jag håller med om att det finns en viss charm i att labba med detta. Oavsett vad du gör skulle jag råda dig att ha en "backup plan". Ett exempel, om du kör på planen att göra ditt befintliga system som en "2 gamers 1 cpu"-system, med 2x RX570 i, så är din "backup plan" att dedicera denna dator till barn 1 (minus 1x graffikkort) och sedan bygga ny dator till barn 2 (dit du flyttar grafikkort från andra datorn).

Du kan utvärdera detta utan att behöva köpa dessa laptops först också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Hej,

Ungarna (2st) behöver varsin dator för att spela lite spel och göra läxor på.
Jag tänkte direkt att jag skulle uppgradera min burk lite och sätta upp en VM-miljö till kidsen.

Då köper jag också en varsin budget-laptop som de kör detta ifrån.

Det jag har idag är:

Processor: Ryzen 1700
Minne: 16GB DDR4 2400Mhz
GPU: Evga 1070 FTW
OS: Win 10 Pro

Det jag tänkte köpa är:

Minne: 32GB DDR4 (3000Mhz)
GPU: 2080 eller liknande
HDD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD

Tror ni det räcker med dessa uppgraderingar eller måste jag fixa en bättre processor också?
De spelen de kör är Fortnite och Sims 4.

Om du har budget ca (13000kr-14000kr) för att köpa dom delarna så känns det ju smidigare att bygga ihop 2st datorer ca 7000kr/st som klarar spelens krav.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Linus tech tips kör Unraid (https://unraid.net/product) när de virtualiserar sina miljöer med 7+ maskiner som kör från "en" burk.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Testade du Parsec Gaming för att få till fjärråtkomsten? Alltså för att strömma spelet från din VM till den terminal där du ville spela.

Har inte testat detta i virtuell miljö, men för att strömma spel från en fysisk maskin till en annan var det helt ok. RDP kan man inte spela över.

Parsec fungerar helt okej, använder det hemma. Men kvalitén är under all kritik. Fungerar bra utan någon störig fördröjning men videoströmmen ser ut som mixad pasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har mina ögon på detta inför framtiden, finns gott om guider och tips på https://reddit.com/r/vfio upplever att det inte är så många som testat hittills på SweC. Level1techs Wendells youtube-klipp i ämnet kan också vara att rekommendera då han lite mer tekniskt går in på det hela.

Skulle tro att du rent prestandamässigt skulle ha en del att vinna på att köra Linux i botten vet inte hur mycket jämförande prestandatester det gjorts.

Själv skulle jag vid realiserande av ovan lösning bygga två gamingplatser bredvid varandra kopplade till samma burk. Visst om de också vill ha bärbara kan det vara en bonus att kunna spela på annat håll också men det går ju att lösa via Steam-link eller liknande till mobil / platta också om en inte behöver en fullfjädrad laptop till annat.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@pv2b: Jo visst kan de vänta.

Det går ju såklart att köpa separata burkar, blir säkert billigare också... Men är det roligaste lösningen?

Roligast för dina ungar är nog en lösning som fungerar, hellre än den som pappa vill ha...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Om min idé inte fungerar så har jag ju komponenter till en varsin gaming burk (stationär) till ungarna ändå.

ska kolla lite på unraid (https://unraid.net/product/hardcore-gamers). kanske funkar bättre än hyper v.

hittade det här också: https://www.asus.com/se/Commercial-Servers-Workstations/WS-C6...
Dock svindyrt... men det är nog något sådant man behöver för att få till detta "snyggast".

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tingkan:

Om du har budget ca (13000kr-14000kr) för att köpa dom delarna så känns det ju smidigare att bygga ihop 2st datorer ca 7000kr/st som klarar spelens krav.

Så mycket detta. Köper man beggat får man rätt mycket prestanda för de slantarna.

Permalänk
Medlem

Har du kollat detta: https://www.youtube.com/watch?v=LuJYMCbIbPk

Linus Tech Tips: 2 Gaming Rigs, 1 Tower - Virtualized Gaming Build Log

Permalänk
Medlem

Antar att dina barn är relativt unga pga fortnite + sims4, tror ej de ställer speciellt höga fps krav. En dator för 3-4000 kr kommer de definitivt kunna lira på

Permalänk
Medlem

Fan, det verkar som att det enda logiska i dagsläget är att fixa en varsin gamingburk till kidsen.
Huvudsaken är att de blir nöjda och får en bra upplevelse. Ett plus i kanten hade vart en VM-lösning för min skull

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Har du en extra SSD över så kan du ju alltid testa Unraid först med bara en vm och 4 trådar, jag ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera ok med "enklare" spel såsom fortnite.

Ett 2080 är väl lite overkill i och med att du kommer vara cpubound med 4 trådar till varje vm, viktigare då att du tar höjd för strömförbrukningen mot ditt PSU samt den värmeutveckligen som blir i lådan när alla komponenter pressas till max.

16 GB ram som du redan har kommer du säkert långt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Fan, det verkar som att det enda logiska i dagsläget är att fixa en varsin gamingburk till kidsen.
Huvudsaken är att de blir nöjda och får en bra upplevelse. Ett plus i kanten hade vart en VM-lösning för min skull

Man blev bra sugen på att testa detta hemma när det skrev så mkt i denna tråd.

Då min nuvarande Ryzen 1600 bara står så skall man nog kasta in Unraid i den och leka lite, sitter ett GTX1080 i den och 16GB RAM samt 3SSDs då kanske kan fungera att köra den till dottern och frugan

Tackar så mkt för att du ledde in på i detta, frugan blir nog dock inte lika nöjd.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

tror det slutar här: https://www.komplett.se/wishlist/shared/c227ff94-1d97-44a9-b8...

De får en varsin burk, en röd och en blå.
Har ett extra nätagg och skräm så de behöver jag bara en av.
Blir ju dyrt hur jag en gör.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart