Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Home assistant problem

Tjabba!

Jag sitter och pillrar lite med home assistant.

Jag har fått in mitt yale lås,robot dammsugare, zoneminder install osv

Jag har gjort några switchar:

switch: platform: template switches: yale_lock: friendly_name: 'Entrance' value_template: "{{ is_state('lock.entre', 'locked') }}" turn_on: service: lock.lock data: entity_id: lock.entre code: !secret house_pin turn_off: service: lock.unlock data: entity_id: lock.entre code: !secret house_pin switch: platform: template switches: yale_alarm: friendly_name: 'Larm' value_template: "{{ is_state('alarm_control_panel.skivlingvagen_alarm', 'armed_away') }}" turn_on: service: alarm_control_panel.alarm_arm_away data: entity_id: alarm_control_panel.skivlingvagen_alarm code: !secret arm_pin turn_off: service: alarm_control_panel.alarm_disarm data: entity_id: alarm_control_panel.skivlingvagen_alarm code: !secret arm_pin

Dom fungerar som dom ska tills jag lägger till switchar för att ändra modect/monitor för zoneminder, då försvinner yale_alarm switchen. "Entity not available: switch.yale_alarm"

Såhär ser zm configurationen ut i home assistant:

zoneminder: host: !secrect zm_host path: '/zm/' path_zms: '/zm/cgi-bin/nph-zms' ssl: false verify_ssl: false username: !secret zm_user password: !secret zm_pass switch: - platform: zoneminder command_on: Modect command_off: Monitor camera: - platform: zoneminder

Jag antar att det är jag som gjort något knasigt.... några förslag?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Har använt HA ett bra tag och i 99 fall av 100 som nåt inte funkat har det berott på att jag haft fel format i yaml-filerna, typ missat ett eller två mellanslag el likn. Kollar man loggen brukar den beskriva vilken kodrad som den inte fattar.
Annars kan du testa att ta bort "- " innan "platform" i det andra kodstycket. Är inte expert, men jag tror det betyder att den förväntar sig en lista.
Har också fått mycket bra hjälp på HA:s forum.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du definierar om ”switch” flera gånger.