Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Gul triangel varning nätverk ikon

Med jämna mellan rum så dör internet och får gul triangel varning nätverk ikon. När jag ominstallerar drivrutinen så funkar det igen men det håller inte i sig så länge innan den dör igen. Mitt moderkort är ASUS Z97-A. OS: Windows 10. Drivrutinen är nedladdat från ASUS. Vad är felet? Ska man testa att installera drivrutinen från Intel istället? Ska man då ladda ned denna drivrutin?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vilken router har du och har du loggat in i den från nån annan enhet när datorn visar fel för att kolla dess status för att veta om felet är i routern, datorn eller beror på operatören ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2017

Låter rent spontant inte som ett problem i datorn. 99% av dessa fel ligger i router eller operatör.

Men iaf. här är lite klassisk felsökning:
- När det händer, har du prövat att stänga av datorn, väntat i 30 sek och sen satt på igen? (inte 'Starta om' funktionen)
- När det händer, har du prövat att stänga av modemet (koppla ur ström), väntat i 30 sek och sen satt på igen?
- När det händer, har du prövat att:
1. Öppna Command Prompt i Windows
2. Skriv "ipconfig /release" + klicka enter
3. Skriv "ipconfig /renew" + klicka enter

i5-7600K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | Gigabyte GTX 1070 OC | TG Dark Pro 12GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av mrqaffe:

Vilken router har du och har du loggat in i den från nån annan enhet när datorn visar fel för att kolla dess status för att veta om felet är i routern, datorn eller beror på operatören ?

Kör internet rakt in i väggen utan router. Kan inte vara fel på router eller switch då andra enheter kopplade funkar och har inte det här problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av aToria:

Låter rent spontant inte som ett problem i datorn. 99% av dessa fel ligger i router eller operatör.

Men iaf. här är lite klassisk felsökning:
- När det händer, har du prövat att stänga av datorn, väntat i 30 sek och sen satt på igen? (inte 'Starta om' funktionen)
- När det händer, har du prövat att stänga av modemet (koppla ur ström), väntat i 30 sek och sen satt på igen?
- När det händer, har du prövat att:
1. Öppna Command Prompt i Windows
2. Skriv "ipconfig /release" + klicka enter
3. Skriv "ipconfig /renew" + klicka enter

Detta händer när jag stänger av datorn och startar den sen. Händer aldrig när datorn är på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2017

@DPG: Ok du kör trådat rätt in i routern antar jag? Pröva även

1. Öppna Command Prompt i Windows
2. Skriv "ipconfig /release" + klicka enter
3. Skriv "ipconfig /renew" + klicka enter

Efter att du startar upp datorn och det har hänt.

i5-7600K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | Gigabyte GTX 1070 OC | TG Dark Pro 12GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av aToria:

@DPG: Ok du kör trådat rätt in i routern antar jag? Pröva även

1. Öppna Command Prompt i Windows
2. Skriv "ipconfig /release" + klicka enter
3. Skriv "ipconfig /renew" + klicka enter

Efter att du startar upp datorn och det har hänt.

Använder ingen router utan rakt i väggen. Jag ska köra dom kommandon nästa gång det händer igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2017

@DPG: Aha ok, ja pröva det. Kan även vara intressant att notera vilken ipv4 IP address du får när flaggen är uppe, om inte annat kommer du se det när du gjort /renew och det inte funkar.

i5-7600K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | Gigabyte GTX 1070 OC | TG Dark Pro 12GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

@DPG:
Generellt tips! Använd en router mellan dina enheter och internet. Annars är det väldigt stor chans att du kommer få problem, din dator kommer bli portscannad och risken att de hittar nått hål å fuckar din dator.

Om möjligt försök ta tid på hur ofta det händer. Ifall det hänger ihop med ISP renew time av ip.

Kolla om du kan pinga ex 8.8.8.8, Att den ikonen kommer upp behöver inte betyda att internet inte funkar, den indikerar problem med DNS. Prova också pinga www.google.se. Funkgerar 8.8.8.8 men inte www.google.se så är det dns problem. Troligen ISP om du inte har satt egna på burken.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av DPG:

Detta händer när jag stänger av datorn och startar den sen. Händer aldrig när datorn är på.

Citat:

Kör internet rakt in i väggen utan router. Kan inte vara fel på router eller switch då andra enheter kopplade funkar och har inte det här problemet.

Då är problemet garanterat att din/dina ip-adresser är reserverade via mac-adress till de andra enheterna.

Från din leverantör har du förmodligen inte tillgång till mer än max 2 ip-adresser och dessa är reserverade av dina andra enheter, detta är en av anledningarna till att man har router, en annan är att du inte har någon vidare säkerhet om du ansluter direkt utan router.

Skaffa en router och koppla in samtliga enheter bakom denna så slipper du problemet.