Ac till liten lägenhet utan fönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Finns inget på andra sidan.
Kan man se om den tillför luft eller suger? Hålla ett papper framför borde funka?

Alright.

De som testar ventilationssystem och utför OVKs brukar bara kolla med rök. Men är det mekanisk ventilation så är det så enkelt att kolla som att lyssna, då hör du att det susar från frånluftsventilerna. Är det självdrag är det inte säkert du har några tilluftsventiler, men det vanliga är väl att dessa sitter kring eller i fönstret, i yttervägg i skafferi eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är troligen självdrag. Även om det inte var självdrag så får du såklart inte modifiera fastighetens ventilationssystem.

Att döma av bilderna som TS postade så verkar det vara ett rätt modernt hus och isf är det nog inte självdrag (dvs ventilation utan fläktar). Dessutom ser det ut på bilden som det går någon slags fläktkanal i taket ovanför TVn vilket kanske kan vara intressant att undersöka om så inte gjorts

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Jag hittade denna.

https://i.imgur.com/ZNqkgzk.jpg

Går det att montera fast röret där tro? Jag har en liknade inne på toaletten samt en inne i köket. Aldrig tänkt på dem.

Jag har inte frågat än. Vill veta vad det finns för möjligheter först.

Är inte detta bara ett hål i väggen till rummet innanför? Ser ut att bara vara en tunn innervägg där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att döma av bilderna som TS postade så verkar det vara ett rätt modernt hus och isf är det nog inte självdrag (dvs ventilation utan fläktar). Dessutom ser det ut på bilden som det går någon slags fläktkanal i taket ovanför TVn vilket kanske kan vara intressant att undersöka om så inte gjorts

Ventilen såg inte modern ut, men självklart hade hus på 60- och 70-talet mekanisk ventilation också. Det hörs om det är mekanisk ventilation så det är inte så mycket annat att göra än att spetsa öronen. Edit: De andra såg betydligt mer moderna ut.

Permalänk
Medlem

Denna blåser ut.

Denna suger, så känns det iallafall. Sitter i köket.

Nu har jag fått bra koll på min ventilation

Lyfte även på de vita blocken som är på första bilden jag bifogat några svar upp. Där i är isolerade rör.

Huset är byggt 80-90 någonstans.

Permalänk
Medlem

Om du t.ex. kör frånluftsslangen i ena fönstret och andra öppet bör nog i princip vilken portabel luftkonditionering som helst fungera. Åtminstone till någon nivå. Problemet med att ge rekommendationer är att att modeller ibland ändras år till år, så de folk har erfarenhet ifrån kanske inte längre finns att köpa o.s.v. Har du inga specifika krav på smarta funktioner så kan du i princip slumpa mellan de som finns tillgängliga för stunden. De flesta ligger kring din prisklass.

OT: Kommer internet-anslutningen från kabel i ventilationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du t.ex. kör frånluftsslangen i ena fönstret och andra öppet bör nog i princip vilken portabel luftkonditionering som helst fungera. Åtminstone till någon nivå. Problemet med att ge rekommendationer är att att modeller ibland ändras år till år, så de folk har erfarenhet ifrån kanske inte längre finns att köpa o.s.v. Har du inga specifika krav på smarta funktioner så kan du i princip slumpa mellan de som finns tillgängliga för stunden. De flesta ligger kring din prisklass.

OT: Kommer internet-anslutningen från kabel i ventilationen?

Na. Den är "gömd" lite för att kunna bli upphängd.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om denna ?

Permalänk
Medlem

Det finns även sådana som fungerar utan rör verkar som? https://www.smarto.se/hem-tradgard/klimat/basta-portabel-ac/

Permalänk
Medlem

Det får bli denna Tack @MrWhizeguy för tipset om koden. Landar på 4199.

Permalänk
Medlem

Så lite så!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lolrazz: Har du ingen frånluft alls exvis i toa eller kök? Om du har det "och" det är dina egna kanaler / i våran förening är det självdrag och går separata slangar så kan du koppla på det den vägen, finns olika kopplingar/adaptrar, klämmor på clas ohlsson man kan köpa men det beror på hur du bor. Jag tog bort min frånluftskåpa , köpte klämma och övergång/adapter från slang till tak som egentligen skulle skruvas/körde silvertejp, ramlade ibland, fungerade bra i övrigt förutom slangen hindrade stängning av toa dörr.

Gäller att verkligen kolla upp vad du har först isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Det får bli denna Tack @MrWhizeguy för tipset om koden. Landar på 4199.

Står att den är på 2.1kW och 70m^3h, 28kvm. Jag hade en ~3.2kW kylde bra skulle klara 50kvm i verkligheten så är det drömsiffror den fixade min lgh på 30kvm men det tog några timmar att få ner temperaturen 2-3C ja g tror dock att huset värmde upp min lgh andra kanske har bättre förutsättningar. Se även denna på luftmiljöbutiken som jämförelse: 5.2kW, upp till 50kvm, 580^3h luft https://luftmiljobutiken.se/produkt/ac-venezia-18k-g/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Står att den är på 2.1kW och 70m^3h, 28kvm. Jag hade en ~3.2kW kylde bra skulle klara 50kvm i verkligheten så är det drömsiffror den fixade min lgh på 30kvm men det tog några timmar att få ner temperaturen 2-3C ja g tror dock att huset värmde upp min lgh andra kanske har bättre förutsättningar. Se även denna på luftmiljöbutiken som jämförelse: 5.2kW, upp till 50kvm, 580^3h luft https://luftmiljobutiken.se/produkt/ac-venezia-18k-g/.

Det står i specifikationen att den är på 28 kvm

Permalänk
Medlem

@lolrazz: Det jag försökte förmedla var att räkna inte med att den hanterar mer än 5-15kvm effektivt, men du kanske har bättre förutsättningar att värma/kyla än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@lolrazz: Det jag försökte förmedla var att räkna inte med att den hanterar mer än 5-15kvm effektivt, men du kanske har bättre förutsättningar att värma/kyla än mig.

Min etta är på 27 kvm. Spelar inte så stor roll om den inte klarar att få ner tempen till minsta minimum. Räcker med att få ner tempen runt 20

Permalänk
Medlem

Ett tips är att sätta film på fönstren. Köp den billiga som finns på biltema. Den är lätt att sätta dit och hjälper rätt mycket mot värmen. De lite dyrare är svårare att sätta upp, så jag gav upp med dom. vi har massa takfönster i lägenheten och satt upp sådana, det hjälper verkligen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad folk skrivit så långt, men här är mina tankar.

En AC fungerar på det sättet att den flyttar värma från en del till en annan, men den skapar inte kyla. Tänk dig att du har 2 L vatten som är 30 grader, det ACn gör är att den flyttar över 10 grader från ena till andra så nu har du en liter på 20 grader och en på 40 grader. Häller du dem i samma kastrull så blir det ju åter igen 2L på 30 grader.

Du kan absolut dra en slang in på toaletten och kasta in en del av värmen där, problemet är att toan är ju inte tät när du har dörren öppen och luften kommer åka ut och blanda sig med den kallar i det andra rummet. Dvs det fungerar lite, men inte så att det är värt det.

Alla "fejk" AC där man lägger lite is eller vatten i en fläkt är bara skit, det är så pass liten kylförmåga i dessa att man lika gärna kan köpa en vanlig fläkt. I slutändan kyler det inte ner lägenheten heller, för din Frys kommer skapa värma när den gör Isen i slutändan kommer det bli varmare i lägenheten än det var tidigare, men så pass marginellt att du aldrig märker av eller till.

Tyvärr är ut genom fönster, eller monterat mot ett luftutsug i ventilationen det enda sättet som fungerar när det kommer till AC.

Permalänk
Avstängd

Köp riktig solfilm som dom har till bilar, studsar bort typ 80% av solstrålarna. https://www.evofilm.se/solfilm/priser Finns i metervara.

"Det går bra att montera EVOFILM® på vanliga fönster där man vill minska solljuset och värmestrålningen eller insynen. Observera dock att denna typ av invändigt monterad solskyddsfilm INTE ska användas på fönster som är gasfyllda eller som har energiglas. Dessa typer av fönster är konstruerade för att släppa igenom solvärme. Om man monterar invändig solskyddsfilm på sådana fönster finns risk att värmen stoppas i glaset och det riskerar till slut att spricka. "

Går enkelt ta bort precis som andra fönsterfilmer, alltså inget lim eller liknande.

Tänkte själv köpa ett skuret sett till min bil i sommar

Den film från biltema som precis länkades kanske är ett billigare alternativ. Vet inte något om kvalitets-skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Köp riktig solfilm som dom har till bilar, studsar bort typ 95% av solstrålarna. https://www.evofilm.se/solfilm/priser Finns i metervara.

"Det går bra att montera EVOFILM® på vanliga fönster där man vill minska solljuset och värmestrålningen eller insynen. Observera dock att denna typ av invändigt monterad solskyddsfilm INTE ska användas på fönster som är gasfyllda eller som har energiglas. Dessa typer av fönster är konstruerade för att släppa igenom solvärme. Om man monterar invändig solskyddsfilm på sådana fönster finns risk att värmen stoppas i glaset och det riskerar till slut att spricka. "

Går enkelt ta bort precis som andra fönsterfilmer, alltså inget lim eller liknande.

Tänkte själv köpa ett skuret sett till min bil i sommar

Den film från biltema som precis länkades kanske är ett billigare alternativ. Vet inte något om kvalitets-skillnad.

Den är inte bästa kvalité eller tar bort så mycket värme som de bästa. men upplevde den okej och enkel att använda.

Intressant med detta med olika fönster och solfilm, det visste jag inte

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kopplar du på dig på frånluften så kommer troligen det skapa ett övertryck som skickar värmen in till grannarna istället.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Min etta är på 27 kvm. Spelar inte så stor roll om den inte klarar att få ner tempen till minsta minimum. Räcker med att få ner tempen runt 20

Tror du får minska dina förhoppningar en hel del, men återkoppla gärna i sommar skulle vara bra att veta om det bara är min lgh. Min etta är på 32kvm , jag köpte en AC som är 30% starkare än din fick ner temperaturen med 2-3C med 2-3h's drift sen stannade den där, lät den stå på ett par dagar utan ytterligare sänkning, gissar att väggarna höll en del värme alt dålig isolering då det är kallt på vintern i stället, lgh står i luften så golv + en yttervägg. Inte speciellt mycket sol på lägenheten heller bor på andra våningen och stora hus som skymmer solen mot ytterväggen, jag var nöjd om jag hamnade på 27.

EDIT: det beror ju iofs på hur varmt du har det på sommaren, ca 30 för min del.