Röstar du i EU-valet 2019?

Permalänk

Har precis röstat, inga köer och väldigt välordnat jämfört med riksdagsvalet där det mesta var kaos i vallokalen. Jag gillar EU eftersom jag inte tror det kommer gå så bra för Sverige om vi är utanför, vi behöver tillgången till den inre marknaden helt enkelt. Sen är det inte så dumt att ha ett ord med i laget när framtidens Europa formas.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det där en väldigt förenklad och ganska felaktig syn på EU. Frankrike som stat kan inte bestämma över Sverige. EU kan införa vissa former av lagar som kan tvingas på Sverige men detta sker genom omröstning. Inte att Frankrike kan ställa sig och kräva saker. Sedan är det fortfarande så att det är upp till svenska politiker att införliva lagar efter redan existerande lagar.

Jo det kan de, genom den överstat som kallas EU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte heller läst på så mycket, men gör en valkompass och se vad för resultat du får. Det var lite det jag gick på

Det gjorde jag. Jag fick Pär Holmgren högst upp. Och resten var också miljöpartister. Nu hade jag i och för sig tänkt rösta på honom ändå, men valkompassen gav en trevlig bekräftelse på det. Självklart har jag röstat!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Jo det kan de, genom den överstat som kallas EU!

Du har med andra ord ingen aning om hur EU styrs eller fungerar?

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_law

Skrivet av Stefanp67:

Har precis röstat, inga köer och väldigt välordnat jämfört med riksdagsvalet där det mesta var kaos i vallokalen. Jag gillar EU eftersom jag inte tror det kommer gå så bra för Sverige om vi är utanför, vi behöver tillgången till den inre marknaden helt enkelt. Sen är det inte så dumt att ha ett ord med i laget när framtidens Europa formas.

Har och göra med att betydligt färre röstar i EU valet i jämförelse med riksdagsvalet. 50% av väljarna röstar i EU valet i jämförelse med över 85% i riksdagsvalet. Det är ganska mycket folk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Det gjorde jag. Jag fick Pär Holmgren högst upp. Och resten var också miljöpartister. Nu hade jag i och för sig tänkt rösta på honom ändå, men valkompassen gav en trevlig bekräftelse på det. Självklart har jag röstat!

Själv väljer jag att inte rösta på någon speciell person, bara på parti, då jag absolut inte har någon koll när det gäller personer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du har med andra ord ingen aning om hur EU styrs eller fungerar?

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_law

Jag hoppas att du inte har röstat än, du behöver nog läsa på en del först!

http://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/en-eu-lag-blir-till/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Jag hoppas att du inte har röstat än, du behöver nog läsa på en del först!

http://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/en-eu-lag-blir-till/

Ironi med tanke på att din källa bokstavligen pekar på det jag sagt hela tiden. Att det inte bara är för någon i EU att säga "Nu ska vi ha en ny lag".

"Sverige och de andra EU-länderna är med och påverkar EU-lagarna i både Europaparlamentet och ministerrådet. I Europaparlamentet genom de folkvalda ledamöterna från medlemsländerna och i ministerrådet genom ministrar från EU-ländernas regeringar."

samt

"Innan Europaparlamentet och ministerrådet fattar beslut om nya EU-lagar har den svenska riksdagen och de andra EU-ländernas parlament en viktig uppgift. De ska bedöma om beslutet om lagen bör fattas av EU eller av EU-länderna själva.".

Så nej det är inte bara för EU att kräva något utan det måste prövas i olika instanser samt på nationell nivå innan det kan tas beslut och införas.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ironi med tanke på att din källa bokstavligen pekar på det jag sagt hela tiden. Att det inte bara är för någon i EU att säga "Nu ska vi ha en ny lag".

Det verkar inte som att du förstår, EU röstar inte igenom lagförslag bara för att det är kul. De gör det förstås för att länderna följa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Det verkar inte som att du förstår, EU röstar inte igenom lagförslag bara för att det är kul. De gör det förstås för att länderna följa dem.

?

Nu är du som inte verkar förstå vad du själv påstått tidigare. För att ett förslag ska röstas igenom så måste det ske via ett antal instanser. Ministerrådet är ett sådant och där måste det röstas igenom. I sagda råd sitter svenska ledamöter. Så det är inte bara för Frankrike (som du påstod) att ställa krav utan det måste först ritas upp av EU kommissionen för att sedan röstas igenom i ministerrådet samt i Europaparlamentet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zargoz:

Kina har tagit över Grekland tex.
Jag röstade SD. Ja, jag är blatte. Någon måste rädda detta fina landet om ni svenskar nu inte vill det...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för förtydligande, Grekland är ett exempel men de senaste åren har enorma investeringar i hamnar överallt i Europa skett.

Jag är inte arg på EU utan bryr mig inte alls vad som händer utan försöker bara upplysa om vad som händer.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om blivande EU skatten det viskas om? staten tar 30% av lönen nu sen kommer EU kanske ta 30% till?
perfekt får hoppas på lite extra skatt på det sen så är vi "all set" :).

Klart man röstar som redan sagts så finns det ingen anledning att inte göra det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tack för förtydligande, Grekland är ett exempel men de senaste åren har enorma investeringar i hamnar överallt i Europa skett.

Jag är inte arg på EU utan bryr mig inte alls vad som händer utan försöker bara upplysa om vad som händer.

Detta genom att sprida en massa nonsens?

Skrivet av Aka_The_Barf:

Någon som vet något om blivande EU skatten det viskas om? staten tar 30% av lönen nu sen kommer EU kanske ta 30% till?
perfekt får hoppas på lite extra skatt på det sen så är vi "all set" :).

Klart man röstar som redan sagts så finns det ingen anledning att inte göra det.

Nej. EU tar en klumpsumma från sina medlemmar och dessa ska finansiera unionen. Idagsläget får de inte ta inkomstskatt av sina medlemsländer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta genom att sprida en massa nonsens?

Vad tillförde ditt inlägg?

Förakt för andras åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Vad tillförde ditt inlägg?

Förakt för andras åsikter?

För att han förmedlar sin åsikt som fakta. Hade han varit klar med att det var hans åsikt så hade jag inte brytt mig men sitter man och för fram sina åsikter som fakta utan belägg så borde man kritiseras.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta genom att sprida en massa nonsens?

Nej. EU tar en klumpsumma från sina medlemmar och dessa ska finansiera unionen. Idagsläget får de inte ta inkomstskatt av sina medlemsländer.

...och vart kommer de pengarna ifrån tror du som medlemmarna betalar?

Skulle medlemmarna inte vara beroende av skattemedel så skulle begreppet skatt inte existera.

Permalänk
Medlem

Ja. Tror inte valsystemet är korrupt. Media..man kan kanske reflektera över vilka partier som uppmärksammats på ett dåligt vis såhär någon vecka till ett par dar innan valet.

Har man röstat är man berättigad att gnälla (så mycket folk runt om en tål åtminstone : P ) .

Till den som sade att livet är till för att levas och inte gnälla - visst, det beror på hur mycket du tycker om att jobba heltid för att generera en relativt hög andel skatt som används på vis du kanske inte helt håller med om. En del av mig vill se EUs federala stater då Bryssel kanske inte skulle göra ett sämre jobb än nuvarande lokala styrande skiktet men hyser ännu visst hopp så röstade ungefär tvärtom.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

...och vart kommer de pengarna ifrån tror du som medlemmarna betalar?

Skulle medlemmarna inte vara beroende av skattemedel så skulle begreppet skatt inte existera.

Precis som allt annat. Från skattepengar. Men det är fortfarande staten Sverige som tar in de pengarna. Inte EU. Alltså beskattar inte EU svenska medborgare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Jag förtidsröstade redan i fredags och det är jag glad för. Var på fest igår och är inte sugen på att gå ut i regnet idag då man är väldigt seg i både kropp och huvud.
Vi behöver ta tillbaka styret till Sverige även om jag har svårt att se att vår sittande regering klarar av jobbet men hoppas det ändras snart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För att han förmedlar sin åsikt som fakta. Hade han varit klar med att det var hans åsikt så hade jag inte brytt mig men sitter man och för fram sina åsikter som fakta utan belägg så borde man kritiseras.

Inget att det du precis skrev motbevisar att han har fel så dina inlägg håller inte högre kvalitet heller.

Permalänk
Avstängd

Har EU gjort något bra för Sverige än att bara mjölka på pengar?
Om det gick att rösta på Swexit så skulle jag röstat på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Inget att det du precis skrev motbevisar att han har fel så dina inlägg håller inte högre kvalitet heller.

Omvänd bevisbörda? Det är den som kommer med påståendet som ska bevisa något. Inte den som ifrågasätter påståendet.

Skrivet av superegg:

Har EU gjort något bra för Sverige än att bara mjölka på pengar?
Om det gick att rösta på Swexit så skulle jag röstat på det.

En hel del. Bland annat är Sverige beroende av den inre marknaden så ett Swexit skulle innebära enorma ekonomiska konsekvenser för Sverige vars export är mer beroende av EU än någonsin. Samtidigt så skapar EU en bättre utgångspunkt för Sverige och andra liknande länder när det kommer till handelsavtal med stormakter som Ryssland, Kina och USA. Det jämnar lite ut spelplanen om man säger så.

Skrivet av superegg:

Alla som är med i EU har ett handelsavtal, Så om man bortse handelsavtal vad har EU då gjort för Sverige?

Det ger Sverige en chans att samarbeta med kontinenten istället för att som isolerad försöka göra sin röst hörd.

http://www.reforminstitutet.se/wp/wp-content/uploads/2014/04/...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Precis som allt annat. Från skattepengar. Men det är fortfarande staten Sverige som tar in de pengarna. Inte EU. Alltså beskattar inte EU svenska medborgare.

EU skulle inte existera utan att individen betalar skatt. Så att säga att staten är oberoende av medborgarna är helt fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

EU skulle inte existera utan att individen betalar skatt. Så att säga att staten är oberoende av medborgarna är helt fel!

Var har jag påstått det? Jag har bara påstått att EU direkt inte beskattar den svenska befolkningen utan det är fortfarande nationen ifrågas jobb.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Omvänd bevisbörda? Det är den som kommer med påståendet som ska bevisa något. Inte den som ifrågasätter påståendet.

Varför måste en åsikt bevisas?

Jag gillar att Sverige är ett fritt land och hoppas att det måste fortsätta vara det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Omvänd bevisbörda? Det är den som kommer med påståendet som ska bevisa något. Inte den som ifrågasätter påståendet.

En hel del. Bland annat är Sverige beroende av den inre marknaden så ett Swexit skulle innebära enorma ekonomiska konsekvenser för Sverige vars export är mer beroende av EU än någonsin. Samtidigt så skapar EU en bättre utgångspunkt för Sverige och andra liknande länder när det kommer till handelsavtal med stormakter som Ryssland, Kina och USA. Det jämnar lite ut spelplanen om man säger så.

Alla som är med i EU har ett handelsavtal, Så om man bortse handelsavtal vad har EU då gjort för Sverige?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var har jag påstått det? Jag har bara påstått att EU direkt inte beskattar den svenska befolkningen utan det är fortfarande nationen ifrågas jobb.

Att det inte sker direkt saknar relevans. Många av världen problem beror på just ett väldigt snävt synsätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Varför måste en åsikt bevisas?

Jag gillar att Sverige är ett fritt land och hoppas att det måste fortsätta vara det!

Åsikt? Nej. Påstående? Ja. I detta fallet var det ett påstående. Inte en åsikt.

Ja. Sverige är ett fritt land men samma friheter som gäller personen ifråga gäller även mig i min kritik. Demokrati är ingen enfilig väg där vem som helst ska få komma med påståenden för att sedan ha rätten att vara oemotsagd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Att det inte sker direkt saknar relevans. Många av världen problem beror på just ett väldigt snävt synsätt.

Nej. Det har väldigt hög relevans till just diskussionen eftersom ursprungsinlägget undrade om inkomstskatt samt en extra skatt på det skulle läggas på sagda skatt. Med andra ord... om EU inte beskattar någon direkt så finns det ingen orsak att oroa sig för +30% i inkomstskatt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk