Permalänk
Medlem

Köpråd TV 55" max 15 000

Tänkte köpa en TV i helgen men blir väldigt osäker på vad man ska satsa på. Kommer knappt titta på TV på den, men framförallt streama från datorn eller från telefonen med chromecast ultra som jag har sen tidigare. Hade tänkt mig max 15 000, men gärna mindre typ 12 000 om det går.

Nu till problemet, hade tidigare en (LED?) Samsung 55" 4k (minns ej exakt produktnummer) som jag ändå var väldigt nöjd med. Framförallt funktionen att streama från datorn med hjälp av programmet "Smart view" från Samsung som kopplar upp på samma nätverk, typ som chromecasten fast från datorn och kan spela upp vilken fil som helst.
Nu vill jag ha en ny TV men är extremt osäker på om man ska satsa på QLED eller OLED. Det verkar som Samsung endast har QLED? Hur står sig QLED mot OLED? Verkar som att OLED är det man ska satsa på, men har ingen erfarenhet från andra märken, har de liknande funktioner, eller kanske bättre än Samsungs "Smart View"? Eller en "smartlåda" dit man kopplar alla HDMI kablar osv. Hur är fjärrkontrollen hos konkurrenterna? Finns "muspekare" osv där också?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Bildexpert 📺

@xcluzive: Ifall du gillar Samsungs sätt att köra så är det förstås ett säkert kort. QLED är då VA-LCD och det varierar en hel del mellan Samsungs modeller hur bra de är. Motsvarande från Sony är 9-serien och där har du ett par alternativ tillsammans med OLED.

Går igenom utbudet och skillnaderna här: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@xcluzive: Ifall du gillar Samsungs sätt att köra så är det förstås ett säkert kort. QLED är då VA-LCD och det varierar en hel del mellan Samsungs modeller hur bra de är. Motsvarande från Sony är 9-serien och där har du ett par alternativ tillsammans med OLED.

Går igenom utbudet och skillnaderna här: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Tack, ska kika igenom

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Köpte en Philips 55POS9002 med OLED och är ruskigt nöjd med den. Philips ambilight-funktion är väldigt trevlig.

Bara en rekommendation!

Permalänk
Medlem

Köpte mig en LG C8 för ett tag sen, kan starkt rekommendera.
Årets modell, uppgraderade C9, har även visats i en del tester.