Billigt, tyst och stilrent miditower?

Permalänk
Medlem

Billigt, tyst och stilrent miditower?

Hej,

jag måste erkänna att chassin har varit ett område där jag har varit förvånansvärt oinsatt. Det har länge varit ett område där jag själv har kört på billiga grejer utan att bry sig desto mera om ljudnivåer. Temperaturer har man kompenserat genom modding, öppna lådor eller flera fläktar.

Till slutet av sommaren ska jag bygga en ny dator med Ryzen 3600 och troligtvis ett RTX 2060 eller kommande Super-varianten (eller kanske Navi). Tanken är att få till en liten överklockning, men inget extremt. Kylning blir troligtvis med luft.

Chassit jag söker efter ska vara ett mindre midi tower, utan RGB eller fönster. Gärna helsvart. Priset är inte spikat i sten, men prisvärt. Jag har funderat på följande:

Corsair Carbide 275Q https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5023633

Fractal Design Define Mini C https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3984730

Be Quiet! Pure Base 600 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4116480

Finns det andra bra alternativ? Vilket av dessa skulle rekommenderas för 1) Ljudnivå 2) Prestanda 3) Praktikalitet (cable management osv)?

Jag har dessutom funderat lite på ett itx-system med Fractal Design Node 202, men det chassit skulle antagligen begränsa antingen prestanda eller ljudnivå till någon nivå.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag enbart haft Fractal Design chassin. Tycker dom är riktigt bra. Har dock inte haft mini c, men ett define c har jag haft. Väldigt bra luftflöde och tyst. Utseende är ju väldigt personligt, men jag tycker dom är stilrena.

Det man får tänka på när man bygger i små chassin är ju storleken på gpu'n. Har sett många här på sweclockers rekommendera byggen, där gpu'n inte ens får pats.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Personligen så har jag enbart haft Fractal Design chassin. Tycker dom är riktigt bra. Har dock inte haft mini c, men ett define c har jag haft. Väldigt bra luftflöde och tyst. Utseende är ju väldigt personligt, men jag tycker dom är stilrena.

Det man får tänka på när man bygger i små chassin är ju storleken på gpu'n. Har sett många här på sweclockers rekommendera byggen, där gpu'n inte ens får pats.

Tack för svar! Jag har själv också haft Fractal Design på senaste tiden, sist ett Core 1100 som jag fick praktiskt taget gratis. Ett helt bra chassi med tanke på prisnivån, men ljudnivån var rätt hög.

Gällande grafikkort så stöder alla dessa praktiskt taget vilket kort som helst med två fläktar. Trefläktade kort kan kanske bli lite problematiskt i Define Mini C eller Pure Base 600 (om man har kvar drivebayn), men det ska nog inte bli något problem med någon av dessa.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Mina senaste två chassin är Fractal Design R4 och nu Nano S.
Jag är väldigt nöjd med Fractal Design.

Köpte ett Nano S med fönsterpanel men ångrade mig. Mailade till Fractal Design och frågade var jag kunde köpa reservdelar, de skickade hem en ny sidopanel utan att jag behövde pynta en krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tack för svar! Jag har själv också haft Fractal Design på senaste tiden, sist ett Core 1100 som jag fick praktiskt taget gratis. Ett helt bra chassi med tanke på prisnivån, men ljudnivån var rätt hög.

Gällande grafikkort så stöder alla dessa praktiskt taget vilket kort som helst med två fläktar. Trefläktade kort kan kanske bli lite problematiskt i Define Mini C eller Pure Base 600 (om man har kvar drivebayn), men det ska nog inte bli något problem med någon av dessa.

Exakt, håller man sig till grafikkort med 2 fläktar ska det inte vara några större problem. Hade ett Asus strix kort i mitt define c chassi och det va på millimetern att det fick plats.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TC23:

Mina senaste två chassin är Fractal Design R4 och nu Nano S.
Jag är väldigt nöjd med Fractal Design.

Köpte ett Nano S med fönsterpanel men ångrade mig. Mailade till Fractal Design och frågade var jag kunde köpa reservdelar, de skickade hem en ny sidopanel utan att jag behövde pynta en krona.

Nano S tar visst ATX-nätagg? Hur är temperaturerna och ljudnivån?

Det kunde vara ett intressant alternativ, även om jag hade tänkt mig mATX mera än ITX.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nano S tar visst ATX-nätagg? Hur är temperaturerna och ljudnivån?

Det kunde vara ett intressant alternativ, även om jag hade tänkt mig mATX mera än ITX.

Yes det tar ATX-nätagg, jag kör ett Seasonic (Dimensions (WxLxH): 150mm, 140mm, 86mm)
GPU maxar 80c och CPU runt 60c med vattenkylning.

Låter helt klart mer än mitt gamla R4, men det är orättvist att jämföra. Gick från luft till vattenkylning, MSI kort med fläktar som stängdes ner vid idle till Asus 2060 Turbo med en fläkt.

Permalänk
Medlem

Ljudnivån hör nog oftast ihop med vilka fläktar som finns i systemet samt hur kurvorna ser ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA