Permalänk

Dåliga google-resultat.

Är det någon mer än jag som får dåliga google-resultat? Sedan ca 1 år tillbaka, när man googlar på enkla saker, så kommer de upp udda sidor. Inte sällan utlandsregistrerade eller "amazon liknande" och ickerelevanta sidor. Ska man söka på något specifikt, typ mått, märke eller liknande då är det stört omöjligt. Sällan kommer normala sidor upp.

Ett exempel är när man söker på madrass. först kommer jysk, sen ikea, sen trademax, tiendeo, synomymer, emma-madrass

Dock tog nog google priset idag när jag sökte på tavelram då fick jag upp detta resultat på sidan 2: (Se mitt album) Hahahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoodblue:

Är det någon mer än jag som får dåliga google-resultat? Sedan ca 1 år tillbaka, när man googlar på enkla saker, så kommer de upp udda sidor. Inte sällan utlandsregistrerade eller "amazon liknande" och ickerelevanta sidor. Ska man söka på något specifikt, typ mått, märke eller liknande då är det stört omöjligt. Sällan kommer normala sidor upp.

Ett exempel är när man söker på madrass. först kommer jysk, sen ikea, sen trademax, tiendeo, synomymer, emma-madrass

Dock tog nog google priset idag när jag sökte på tavelram då fick jag upp detta resultat på sidan 2: https://www.sweclockers.com/galleri/14830-nytt-galleri Hahahah

det går inte se din bild du får länka den på någon annan sida

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

det går inte se din bild du får länka den på någon annan sida

La upp den på mitt album.
Blev så dålig upplösning på 9gag. har ingen annan stans att lägga upp på.

Permalänk
Hedersmedlem

@twoodblue Fixade bildlänken åt dig.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det går att se, men vore enklare om du länkade bilden direkt i tråden istället för via ett album.

OT, ja andra resultatet är ju något mysko, haha.

*Edit* Lägg upp bilder på imgur, kan t.o.m. skaffa exempelvis ShareX som (om du vill) kan uploada direkt till imgur när du tar en screenshot och ge dig en länk du kan copy-pasta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Skrivet av Kent:

@twoodblue Fixade bildlänken åt dig.

Tack va snällt! Va tycke du om sökresultatet? hahah;D

Permalänk
Medlem

Så här blir det för mig:

Enda jag kan tänka mig är att du är väldigt anonym och Google inte har någon aning om något om dig och kan därför inte ge relevanta resultat:
- Du är inte inloggad på Google
- Kör du VPN utanför Sverige?
- Får du nya IP adresser ständigt?
- Tillåter du cookies?
- Använder du alltid inkognito flikar?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Tror det är en av dina tillägg som för in falska sponsrade resultat. Det är inte värst tydligt när jag kollar på de resultat du fått upp, men det är absolut vanligast orsak till den typen av problem. Kolla igenom vilka tillägg du har, testa även att stänga av några och se om resultaten blir bättre.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Enda jag kan tänka mig är att du är väldigt anonym och Google inte har någon aning om något om dig och kan därför inte ge relevanta resultat:
- Du är inte inloggad på Google
- Kör du VPN utanför Sverige?
- Får du nya IP adresser ständigt?
- Tillåter du cookies?
- Använder du alltid inkognito flikar?

- Har aldrig varit inloggad på google.
- Har inte vpn
- Ang ip-adresser tror jag det är samma? Har comhem och har inte ställt in något själv.
- Har tidigare undvikit cookies, men bara 1 månad kanske.
- Använder mer än sällan inkognito.

Jätte skumt detta.. Använder firefox. Har haft lite problem överlag sista tiden, med bilder som döljer sig och sidor där länkar och liknande inte fungerar. Trots ny ren ominstallation av firefox

Permalänk
Medlem

Får du samma resultat i privat fönster? Har du provat radera cookies?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Tror det är en av dina tillägg som för in falska sponsrade resultat. Det är inte värst tydligt när jag kollar på de resultat du fått upp, men det är absolut vanligast orsak till den typen av problem. Kolla igenom vilka tillägg du har, testa även att stänga av några och se om resultaten blir bättre.

Ja, det var min tanke också. De brukar ju ibland ligga "insmugna" när man installerar andra gratisprogram.

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Tror det är en av dina tillägg som för in falska sponsrade resultat. Det är inte värst tydligt när jag kollar på de resultat du fått upp, men det är absolut vanligast orsak till den typen av problem. Kolla igenom vilka tillägg du har, testa även att stänga av några och se om resultaten blir bättre.

Har enbart adblocks, haft i många år.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får alltid massor relevanta träffar och brukar hitta det jag söker på ett fåtal sekunder. Snarast blivit bättre över åren.

Delar allt med Google, inklusive kalsongmärke. Använder aldrig VPN och relativt sparsam med adblocker. Har flera Google-abb också, om det nu påverkar min sökrelevans.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

du har virus i bataljonen

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag får alltid massor relevanta träffar och brukar hitta det jag söker på ett fåtal sekunder. Snarast blivit bättre över åren.

Delar allt med Google, inklusive kalsongmärke. Använder aldrig VPN och relativt sparsam med adblocker. Har flera Google-abb också, om det nu påverkar min sökrelevans.

Hehe, det var inte dåligt att dom vet kalsongmärkena >< hehe.
Jag undviker att dela för mycket med google, men jag har inte ändrat/lagt till mer än att jag bytt från isuck (iphone) till android.

Permalänk
Medlem

Jag får nästan identiskt resultat som @lambdan ovan. Jag använder Firefox, uBlock Origin och ComHem.

Du måste ha något mysko i din burk...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av noob:

du har virus i bataljonen

Näeeh Eller vad vet jag, men tycker sökresultaten är dåliga i telefonen med.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Jag får nästan identiskt resultat som @lambdan ovan. Jag använder Firefox, uBlock Origin och ComHem.

Du måste ha något mysko i din burk...

Jag får ungefär samma på första sidan, bauhas, jysk, ikea osv...
Men på sidan 2 var detta.
Idag är det på sidan 3, fast det står: dejta amerikanska killar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoodblue:

Jag får ungefär samma på första sidan, bauhas, jysk, ikea osv...
Men på sidan 2 var detta.
Idag är det på sidan 3, fast det står: dejta amerikanska killar...

Se på fasiken! Den ser jag med nu. Jag tänker inte klicka på den men kollar man beskrivningen så är den relaterad på något vis till sökningen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Detta blir ju bara ännu roligare när din tråd kommer upp på sidan tre

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Se på fasiken! Den ser jag med nu. Jag tänker inte klicka på den men kollar man beskrivningen så är den relaterad på något vis till sökningen.

Ja visst är det skumt?
Det känns som att någon har koll på hur googles algoritmer fungerar och använder det i sina skumma sidor.
Det är tur man är vaken, för annars är det nog mindre lämpligt att gå in på dessa sidor.

Det är detta jag menar med google, första sidan är bra och om man söker något enkel som, bokhylla, sko + märke osv.. Men söker man på något specifikt, som min laddare till laptopen (ca 4 år gammal), en lampmodell, vissa mått eller annat som är lite udda, då får man fram allt ifrån dejtingsidor, till kinesiska och ryska sidor, med mera.

Permalänk
Skrivet av twoodblue:

Ja visst är det skumt?
Det känns som att någon har koll på hur googles algoritmer fungerar och använder det i sina skumma sidor.
Det är tur man är vaken, för annars är det nog mindre lämpligt att gå in på dessa sidor.

Det är detta jag menar med google, första sidan är bra och om man söker något enkel som, bokhylla, sko + märke osv.. Men söker man på något specifikt, som min laddare till laptopen (ca 4 år gammal), en lampmodell, vissa mått eller annat som är lite udda, då får man fram allt ifrån dejtingsidor, till kinesiska och ryska sidor, med mera.

Hahah Jag dör!
Snart får vi väl veta @multiman kalsongmärke ><

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twoodblue:

Ja visst är det skumt?
Det känns som att någon har koll på hur googles algoritmer fungerar och använder det i sina skumma sidor.
Det är tur man är vaken, för annars är det nog mindre lämpligt att gå in på dessa sidor.

Det är detta jag menar med google, första sidan är bra och om man söker något enkel som, bokhylla, sko + märke osv.. Men söker man på något specifikt, som min laddare till laptopen (ca 4 år gammal), en lampmodell, vissa mått eller annat som är lite udda, då får man fram allt ifrån dejtingsidor, till kinesiska och ryska sidor, med mera.

Stämmer absolut inte för mig iaf. Provade söka på en gammal Asus-laddare med begreppet "charger asus adp-90cd". Samtliga 3 första sidorna är enbart träffar från handlare som säljer laddare, inget annat. Tittade inte längre än så.

Kan inte minnas öht ha haft den typen av sökproblem ni upplever. Kanske dags att rensa burkarna?

Edit: På sida 4 har jag en träff på Pinterest (som ju inte säljer något), sida 5 fortfarande bara om laddare, inget annat. Sida 6-8 fortfarande bara träffar relaterat till laddaren. Där tar sidorna slut eftersom Google inte hittat fler relevanta träffar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Stämmer absolut inte för mig iaf. Provade söka på en gammal Asus-laddare med begreppet "charger asus adp-90cd". Samtliga 3 första sidorna är enbart träffar från handlare som säljer laddare, inget annat. Tittade inte längre än så.

Kan inte minnas öht ha haft den typen av sökproblem ni upplever. Kanske dags att rensa burkarna?

Edit: På sida 4 har jag en träff på Pinterest (som ju inte säljer något), sida 5 fortfarande bara om laddare, inget annat. Sida 6-8 fortfarande bara träffar relaterat till laddaren. Där tar sidorna slut eftersom Google inte hittat fler relevanta träffar.

Som sagt detta gäller när du söker på specifika saker, INTE anmäla saker som Charger asus...
Prova sök på min laddares serienummer kp.13503.004
Andra och tredje sidan så kommer massa tjeckiska, nederländska och kinesiska sidor upp.
De må ha svenska domännamn men de är kinesiska.
Batterilaptop punkt se som exempel.

Nej min dator behöver inte rensas, för jag får samma resultat på telefonen.. suck....

Permalänk
Hedersmedlem

Använder man sökningar med ofullständiga eller felaktiga begrepp så kommer träffarna bli därefter såklart. Gäller väl alla sökmotorer? Skulle t ex aldrig söka på en laddares serienummer. Det som gäller är produktnummer/namn/modell. Samma för själva laptopen.

Inte söker jag på kalsong om jag vill ha original finribbade vita Schiesser i kammad bomull. Varför göra det svårare än nödvändigt?

Edit: Poängen är ju att "13503.004" inte är unikt på något sätt, så ser man en sådan kombination går det bort. EAN-kod däremot är i princip unik och kan användas. "adp-90cd" (modellnamn) är också enligt min magkänsla tämligen bra kombination (tillsammans med Asus blir det väldigt specifikt), vilket visade sig vara rätt, därför valde jag det. Man måste lära sig söka. Jag började med TV-programmen på 1990-talet där de tävlade i Altavista-sök.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Besviken, jag sökte på "tavelram 25x25" på Google och fick bara tråkiga träffar som handlade om tavlor, inramning osv. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är det helt enkelt så att Google har väldigt få träffar på just detta begreppet "tavelram 25x50cm" så därför så är totala sökresultatet bara 4 sidor. Då är det lätt att det slinker med obskyra sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Det går att se, men vore enklare om du länkade bilden direkt i tråden istället för via ett album.

OT, ja andra resultatet är ju något mysko, haha.

*Edit* Lägg upp bilder på imgur, kan t.o.m. skaffa exempelvis ShareX som (om du vill) kan uploada direkt till imgur när du tar en screenshot och ge dig en länk du kan copy-pasta.

Måste bara tacka för tipset om ShareX.
Inte för att det är jobbigt på nåt sätt att ladda upp bilder till imgur på "det vanliga sättet", men ShareX var sjukt smidigt. Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Använder man sökningar med ofullständiga eller felaktiga begrepp så kommer träffarna bli därefter såklart. Gäller väl alla sökmotorer? Skulle t ex aldrig söka på en laddares serienummer. Det som gäller är produktnummer/namn/modell. Samma för själva laptopen.

Inte söker jag på kalsong om jag vill ha original finribbade vita Schiesser i kammad bomull. Varför göra det svårare än nödvändigt?

Edit: Poängen är ju att "13503.004" inte är unikt på något sätt, så ser man en sådan kombination går det bort. EAN-kod däremot är i princip unik och kan användas. "adp-90cd" (modellnamn) är också enligt min magkänsla tämligen bra kombination (tillsammans med Asus blir det väldigt specifikt), vilket visade sig vara rätt, därför valde jag det. Man måste lära sig söka. Jag började med TV-programmen på 1990-talet där de tävlade i Altavista-sök.

xxx Söker man på denna laptop så får man fel stift på laddaren. xxx
Som sagt google har förändrats de senaste 1 åren, har kunna söka på sånt innan...

xxxx

Redigerat en del meningar
Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av twoodblue:

xxx Söker man på denna laptop så får man fel stift på laddaren. xxx
Som sagt google har förändrats de senaste 1 åren, har kunna söka på sånt innan...

xxxx

§1.1,1.2 och 1.5 Har redigerat en hel del i ditt inlägg försök hålla en god ton emot andra när du skriver.

Mvh

Tiamat/Moderator