Vilken dator skulle ni köpa? (Budget 30.000)

Permalänk

Vilken dator skulle ni köpa? (Budget 30.000)

Hej!
Dags för ny dator nu då min ASUS ROG GL702VM laptop plötsligt har slutat boota efter 2 år och 3 månaders användning, tror att moderkortet på något sätt har gått sönder, och ASUS support inte är något vidare hjälpsamma än så länge.

Datorn skall användas för musik och medieproduktion, så någolunda lagringsutrymme och mycket arbetsminne är viktigt för mig. Spelar sällan men det händer och då är det spel som inte kräver den senaste top-notch grafiken.

Har suttit och kollat och jämfört fanatiskt på Komplett och Webhallen senaste veckan, och det är dessa två stationära alternativ jag brytit ner min sökning till:

Webhallen Config D18-0408 (i9-9900K / 32GB RAM / 1TB SSD / RTX 2080 Ti 11GB)
https://www.webhallen.com/se/product/291746-Webhallen-Config-...
29 990 kr

Komplett Battlebox Xtreme - (Core i7-9700K, 16GB RAM, 1TB SSD, RTX 2080Ti GeForce RTX 2080Ti)
https://www.komplett.se/product/11428/datorer/komplett-pc/kom...
27 999 kr (+ några tusen för att uppgradera RAM-minnet till minst 32GB)

Om ni fick välja mellan dessa två datorer, vilken skulle ni välja och varför?
Även intresserad av erfarenheter från de som köpt liknande byggpaket hos Komplett och Webbhallen (t.ex. deras Kundtjänst & Service)
Kom gärna med övriga förslag på bra datorer under 30.000kr om ni rekommenderar något annat!
Tacksam för alla svar!

förtydligande
Permalänk
Medlem

Inte mycket extra pengar för att ta det bättre alternativet med 9900k, värt att notera är dock att kylaren sannolikt är bättre i den billigare.

Hursomhelst, om du köpte din bärbara ny för 2 år och 3 mån sen så har du ju fortfarande reklamationsrätten att hävda.

Men som sannolikt kommer repeteras, det lanseras nya processorer på söndag vilket ev. innebär att du kan få ännu mer prestanda för pengarna.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@tuomi: Känns långsökt att reklamera en laptop, även om den är i fint skick. Känns som om att dem (Webhallen i detta fallet) kan skylla på vad som helst och få det till att det är mitt fel efter felsökning, men kanske värt ett försök ändå?!

Behöver oavsett köpa en ny dator omgående då jag tekniskt sett förlorar pengar dagligen då jag inte har någon att arbeta på.

Permalänk
Avstängd

Nu vet inte jag om musik eller media kräver ett grafikkort i toppklass men då du enligt dig själv inte spelar tunga spel så skulle jag rekommendera att titta på att bygga en egen. Du kan få exakt vad du behöver för ett lägre pris, om det nu inte är så att du bara måste lägga minst 30 tkr på en dator.
Inet sätter utan problem ihop din dator.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Stefflo: Musikprodd är ganska långt ifrån krävande på GPU-sidan, men sysslar med lite videoredigering på sidan emellanåt så alltid bra att ha ett lite starkare grafikkort än mid-tier. Har byggt en dator själv förut men är lite dålig vad gäller kompabilitet mellan olika delar nuförtiden och ser gärna att man får någon form utav inkluderad servicegaranti ocskå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av babagustos:

@Stefflo: Musikprodd är ganska långt ifrån krävande på GPU-sidan, men sysslar med lite videoredigering på sidan emellanåt så alltid bra att ha ett lite starkare grafikkort än mid-tier. Har byggt en dator själv förut men är lite dålig vad gäller kompabilitet mellan olika delar nuförtiden och ser gärna att man får någon form utav inkluderad servicegaranti ocskå

Jag skulle nog säga att du får bättre garantier från Inet eller liknande plus att du slipper en massa skräp på datorn som läggs in av tillverkaren. Har inte du koll så finns massor av trevligt folk här på Sweclockers som gärna plockar ihop de delar du behöver. Du får en bättre och billigare dator, jag lovar.
Vad det gäller grafikkortsvalet så är det öppet att köpa vad man vill, men jag säger ändå att det är overkill i detta fall.

Hade gärna hjälpt dig med en burk men sitter just nu med telefon och skriver.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av babagustos:

@tuomi: Känns långsökt att reklamera en laptop, även om den är i fint skick. Känns som om att dem (Webhallen i detta fallet) kan skylla på vad som helst och få det till att det är mitt fel efter felsökning, men kanske värt ett försök ändå?!

Behöver oavsett köpa en ny dator omgående då jag tekniskt sett förlorar pengar dagligen då jag inte har någon att arbeta på.

Kommer du fortfarande in i Bios?
Isåfall så verkar fler nyligen fått problem med att Windows Update uppdaterat bios till v. 3.10 som i sin tur har problem om det sitter en SSD i m2-slotten!!? (visste inte ens att Microsoft rörde bios om det nu inte är något som försvunnit i översättningen).

Hursomhelst så finns lite förslag på lösningar, lättast tillgängligt bör vara att gå tillbaka till 3.06 eller försöka flasha om 3.10 i bios utan M2 ssdn inkopplad under flashningen.

Sannolikt bästa lösningen:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?111217-GL702VM-not-...

mate try this ... turn again with other metod 3.06 . its ok .

an than ;

asus bios 3.10 download and unzip . put 3.10 file to any usb flash drive .

disconnect ssd from computer ( screw take off ) , open bios setup you know esc key .

and choose advanced section and start easy flash . choose 3.10 files ( on usb flash drive ) and start bios flash .

after that finished bios flash progress , shutdown pc and connect ssd on pc . done . this way worked for me . ssd working ...

The problem is simply , you should not have plugged any ssd in the computer when flash progress .

I hope it works for you too . the same asus models , always reacts differently

Dold text

Om du har tillgång till en 2.5-disk med Windows på
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?111217-GL702VM-not-...

i find this solution and worked for me but dont forget its a little bit risky . responsibility yours .

1- on asus web , download two bios 3.05 and lastest 3.06 and winflash software ( winflash install and close ) .
2- open cmd ( rus as administrator ) and type this an than enter ; "C:\Program Files (x86)\ASUS\WinFlash\WinFlash.exe" /nodate
3- after that winflash shown on screen and choose bios 3.05 and go on . accept downgrade bios . reset pc automatic and its done your bios 3.05 and pc work but date missing about bios information , no problem .
4- now it's time , normal way bios update for 3.06 on windows with winflash or on dos bios with usb stick whatever . after that your bios 3.06 and pc working date ext. information normal and good .

have nice day .

thx asus thx microsoft for nothing .

Dold text

För att förhindra att det händer igen:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?111217-GL702VM-not-...

and next for dont bios update on microsoft ; in the search box> sysdm.cpl, select> hardware > device installation settings > select no ...

Dold text

Om ovan var problemet kan du skicka mig 10% av de 30k
Skämtosido, nu är det läggdags!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

ingen av dom datorerna du länkade är speciellt bra för priset. Moderkort med dålig vrm, slöa ram minnen, Kylaren i båda datorerna hade säkert funkat rätt okej om man ej tänker överclocka processorn men skulle nog bli rätt hög ljud under full load.

Gjorde själv en lista här nere. Steppade ner lite på gpu till ett 2080 ist för ett 2080ti

https://www.inet.se/datorbygge/b1090176/26k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Kommer du fortfarande in i Bios?
Isåfall så verkar fler nyligen fått problem med att Windows Update uppdaterat bios till v. 3.10 som i sin tur har problem om det sitter en SSD i m2-slotten!!? (visste inte ens att Microsoft rörde bios om det nu inte är något som försvunnit i översättningen).

Hursomhelst så finns lite förslag på lösningar, lättast tillgängligt bör vara att gå tillbaka till 3.06 eller försöka flasha om 3.10 i bios utan M2 ssdn inkopplad under flashningen.

Sannolikt bästa lösningen:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?111217-GL702VM-not-...

mate try this ... turn again with other metod 3.06 . its ok .

an than ;

asus bios 3.10 download and unzip . put 3.10 file to any usb flash drive .

disconnect ssd from computer ( screw take off ) , open bios setup you know esc key .

and choose advanced section and start easy flash . choose 3.10 files ( on usb flash drive ) and start bios flash .

after that finished bios flash progress , shutdown pc and connect ssd on pc . done . this way worked for me . ssd working ...

The problem is simply , you should not have plugged any ssd in the computer when flash progress .

I hope it works for you too . the same asus models , always reacts differently

Dold text

Om du har tillgång till en 2.5-disk med Windows på
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?111217-GL702VM-not-...

i find this solution and worked for me but dont forget its a little bit risky . responsibility yours .

1- on asus web , download two bios 3.05 and lastest 3.06 and winflash software ( winflash install and close ) .
2- open cmd ( rus as administrator ) and type this an than enter ; "C:\Program Files (x86)\ASUS\WinFlash\WinFlash.exe" /nodate
3- after that winflash shown on screen and choose bios 3.05 and go on . accept downgrade bios . reset pc automatic and its done your bios 3.05 and pc work but date missing about bios information , no problem .
4- now it's time , normal way bios update for 3.06 on windows with winflash or on dos bios with usb stick whatever . after that your bios 3.06 and pc working date ext. information normal and good .

have nice day .

thx asus thx microsoft for nothing .

Dold text

För att förhindra att det händer igen:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?111217-GL702VM-not-...

and next for dont bios update on microsoft ; in the search box> sysdm.cpl, select> hardware > device installation settings > select no ...

Dold text

Om ovan var problemet kan du skicka mig 10% av de 30k
Skämtosido, nu är det läggdags!

Tackar hjärtligast för efterforskningen! _O_
Testade flera användarförslagna metoder (inklusive de som du delade) inatt men fortfarande ingen lycka i att komma in i BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av babagustos:

Tackar hjärtligast för efterforskningen! _O_
Testade flera användarförslagna metoder (inklusive de som du delade) inatt men fortfarande ingen lycka i att komma in i BIOS

Det var så lite så, alltså svart skärm (postar inte) när du försöker slå på datorn eller vad är symtomen? Fläktar går igång?

Hursomhelst med en googling på modell samt ex. "black screen" +"fans spinning" eller liknande så bör du kunna få tillräckligt med kött på benen att göra en reklamation om du på så vis kan dokumentera samma fel hos andra. Hjälper ju för att åtminstone mildra kostnaden av att köpa nytt.. Det enda som är viktigt i ett reklamationsförfarande är att se till att explicit skriva att det är en reklamation du vill göra samt sedan lägga fram bevisen och sen påtala vilken åtgärd du skulle föredra, i detta fall pengarna tillbaka sannolikt då du redan behövt köpa nytt.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@tuomi:
Från forumet ''It looks like a BIOS update was pushed out through Windows Update and the update started to run when I rebooted the machine, which is strange in itself as it caught me unaware during such a critical process.
Anyway, unfortunately the update hung 3/4 way through I now have a machine that won't POST. When I power on, get the usual LED's but complete black screen.'' Exakt det som hände mig btw

Svart skärm och inga fläktar. , Alla tre indikations-LEDs lyser (''Glödlampan'', batteridrift samt HDD-aktivitetslampan lyser i två korta stunder med ett längre mellanrum.

Här är vad jag gjorde i detalj:
1. Formaterade usb flash-enhet (FAT32),
2. Skrev BIOS-fil till den (samma fil, olika namn - GL702VM.ROM, GL702VMK.ROM, GL702VM.bin, GL702VMK.bin och några andra som GL702VM-AS.306, GL702VM-AS.ROM, GL702VM-AS.bin)
3. tryckt på Ctrl + Home samtidigt som jag startade datorn.
4. Testade detta flera gånger med alla olika sorters filtillägg laddade på usbn till endast att ha bin-filen på USBn, men fortfarande bara en svart skärm och inga tecken på uppstart. (Andra användare rapporterade att efter 10-15 sekunder gjorde detta steg såg ASUS-logotypen och sedan startade BIOS flash-verktyget.)

Har skickat typ 20 mail till ASUS supporten nu och de menar att de tar in den på bekostnad utav Garanti (även fast jag förklarat gång på gång att min garanti på laptopen har utlöpt?!)

Jag: ''As per my last emails, that is exactly what happened. The update was unexpected and froze when at 3/4 from completion so I powered off the computer. After that It wouldn't boot at all. Screen is black, no fans running yet the SATA remains intact with no loss of files or memory. Worked like a charm the day before the issue.
So it should most definitely be that update have been interrupted and start this issue with computer.
And my warranty has expired since I purchased the computer in March 2017. Let me know what you mean...''

ASUS: ''Hello,

Then we take the service on warranty. So just follow RMA instructions i send you before.

Best Regards,
ASUS Nordic''

Så frågan är om man ska chansa och skicka in den till dem eller åka till Webbhallen och åberopa reklamationsträtt

Permalänk
Medlem
Skrivet av babagustos:

@tuomi:
Från forumet ''It looks like a BIOS update was pushed out through Windows Update and the update started to run when I rebooted the machine, which is strange in itself as it caught me unaware during such a critical process.
Anyway, unfortunately the update hung 3/4 way through I now have a machine that won't POST. When I power on, get the usual LED's but complete black screen.'' Exakt det som hände mig btw

Svart skärm och inga fläktar. , Alla tre indikations-LEDs lyser (''Glödlampan'', batteridrift samt HDD-aktivitetslampan lyser i två korta stunder med ett längre mellanrum.

Här är vad jag gjorde i detalj:
1. Formaterade usb flash-enhet (FAT32),
2. Skrev BIOS-fil till den (samma fil, olika namn - GL702VM.ROM, GL702VMK.ROM, GL702VM.bin, GL702VMK.bin och några andra som GL702VM-AS.306, GL702VM-AS.ROM, GL702VM-AS.bin)
3. tryckt på Ctrl + Home samtidigt som jag startade datorn.
4. Testade detta flera gånger med alla olika sorters filtillägg laddade på usbn till endast att ha bin-filen på USBn, men fortfarande bara en svart skärm och inga tecken på uppstart. (Andra användare rapporterade att efter 10-15 sekunder gjorde detta steg såg ASUS-logotypen och sedan startade BIOS flash-verktyget.)

Har skickat typ 20 mail till ASUS supporten nu och de menar att de tar in den på bekostnad utav Garanti (även fast jag förklarat gång på gång att min garanti på laptopen har utlöpt?!)

Jag: ''As per my last emails, that is exactly what happened. The update was unexpected and froze when at 3/4 from completion so I powered off the computer. After that It wouldn't boot at all. Screen is black, no fans running yet the SATA remains intact with no loss of files or memory. Worked like a charm the day before the issue.
So it should most definitely be that update have been interrupted and start this issue with computer.
And my warranty has expired since I purchased the computer in March 2017. Let me know what you mean...''

ASUS: ''Hello,

Then we take the service on warranty. So just follow RMA instructions i send you before.

Best Regards,
ASUS Nordic''

Så frågan är om man ska chansa och skicka in den till dem eller åka till Webbhallen och åberopa reklamationsträtt

Tja om de erbjuder att ta det på garantin trots det så är det ju upp till dem om de vill göra ett undantag. Men om du inte kommer förbi i rma-processen för att 2 år löpt ut så har du ju reklamation kvar som alternativ.

Helst ska en dock oavsett ärende vända sig till ÅF då den ena inte kan hävda att du gjort något otillbörligt som ÅF eller tillverkare gjort med produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Tja om de erbjuder att ta det på garantin trots det så är det ju upp till dem om de vill göra ett undantag. Men om du inte kommer förbi i rma-processen för att 2 år löpt ut så har du ju reklamation kvar som alternativ.

Helst ska en dock oavsett ärende vända sig till ÅF då den ena inte kan hävda att du gjort något otillbörligt som ÅF eller tillverkare gjort med produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjaa du, ASUS konfirmerade att de skulle ta det på goodwill nu imorse men tar nog och testar att reklamera den först hos ÅF ändå. Värt ett försök! 🤔

Permalänk

Vad tror ni om denna build?

https://www.inet.se/datorbygge/b1092740/bygg2

Permalänk

VS. denna:

https://www.inet.se/datorbygge/b1092743/bygg-3