Permalänk
Medlem

Webbserver, Telia ADSL

Hejsan

Mina föräldrar vill sätta upp en hemsida genom att köra en webbserver hemma på en lokal maskin. Hjälpte dem med detta och det fungerar bra. Ibland. Många gånger får sidan session timeout, andra gånger laddas bara halva sidan in, ibland försvinner en bild - laddar man om sidan så kan den bilden laddas in men istället försvinner någon annan bild osv. Ibland fungerar det som det ska.

Väldigt märkligt är det i alla fall och tänkte fråga om råd:

Servern är rätt överdimensionerad för en vanlig hemsida, en relativt ny AMD burk med 32GB RAM, SSD disk. Webbservern bygger på senaste Wordpress och PHP 7.x något. Så då tänker jag att det är något krångel med deras internethastighet vilket är Telia ADSL som inte ens var snabbt för 20 år sedan när det installerades. Ca 17Mbit ned och ganska exakt 1,6Mbit upp - men jag tycker ändå att det borde räcka. Hemsidan fungerar fint i nätverket så det känns som att det är något där.

Några tankar om hur man kan råda bot på detta, förutom att be dem installera fiber och komma in i 2010- talet?

Permalänk
Medlem

vad är det för nätverksutrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

vad är det för nätverksutrustning?

Måste vara världsrekord i att svara fort.
Det är Telias standardelände. Fungerar dock fint med portforwards och annat (går en Plex server där mest för att demonstrera vad det kan göra som fungerar fint)

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan vara värt att göra några enkla test med annan servermjukvara och kanske även en annan port om du använder någon standardvariant, de felen du nämner borde inte bero på uppkopplingshastigheten. Antar att även Plex testades externt?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

eller så är det bara telias standardelände som inte gillar "konfiguration" av något slag. det har ju hänt tidigare att dom där routrarna går på knä när det är fler saker som ska hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kan vara värt att göra några enkla test med annan servermjukvara och kanske även en annan port om du använder någon standardvariant, de felen du nämner borde inte bero på uppkopplingshastigheten. Antar att även Plex testades externt?

Har egentligen inte testat så mycket med Plex då den mest har agerat som ett snyggt interface istället för Utforskaren men får göra det. 1,6Mbit upload har också varit en anledning till att jag inte bemödat mig med att testa, kan väl erkännas. Servern kör på port 84 tror.

Skrivet av Hothep:

eller så är det bara telias standardelände som inte gillar "konfiguration" av något slag. det har ju hänt tidigare att dom där routrarna går på knä när det är fler saker som ska hanteras.

Kan vara så. Ska se om jag kan hitta en någon annan med lite mer omph i helgen.

Permalänk
Medlem

Har du problem med packet-loss tro?
Om du testar att pinga ex ping.sunet.se eller Googles DNS, vad får du för svarstider, samt får du några timeouts då?

Kan nästan vara så att 1.6Mbit/s för en WP sida kan vara lite klent, givetvis beror de helt på om man har en massa addons, stora bilder osv. Det du skulle kunna testa är att ladda så mycket du kan från redan befintliga CDNer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

Har du problem med packet-loss tro?
Om du testar att pinga ex ping.sunet.se eller Googles DNS, vad får du för svarstider, samt får du några timeouts då?

Kan nästan vara så att 1.6Mbit/s för en WP sida kan vara lite klent, givetvis beror de helt på om man har en massa addons, stora bilder osv. Det du skulle kunna testa är att ladda så mycket du kan från redan befintliga CDNer.

Hejsan
Inga packetloss eller något annat. Verkar som att det var temat som var utdaterat. Kör med Bitnami servrar så slängde ihop en ny, likadan fast med ett annat tema - fungerar smooth Fick svar från supporten att en uppdatering av temat kommer men att det kan bli sådana här fel när man har en ny Wordpress i grunden och ett gammalt tema ovanpå.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Aldrig sätt det förut men kan se hur de kan hända, gött att det löste sig!