Permalänk

@Warcaith: jasså är det så? tyckte jag läste runt på nätet att det var andra som hade samma bekymmer, och att många funktioner inte kunde användas för att då låste sig datorn. Känns som AMD har lite bekymmer, men du har säkert rätt. Kortet är återlämnat oavsett.

Permalänk
Medlem

@lappen81:
Det ironiska är att man får den fulla Freesync upplevelsen skärmen levererar, precis som med ett AMD kort, Freesync har inga kvalitetskrav på implementationen. Freesync2 är Freesync med kvalitetskrav från AMD för att certifieras(få använda PR lappen Freesync2). Hur många skärmar har släppts med Freesync2? när en ingengör inte fixar på kafferasten gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@lappen81:
Det ironiska är att man får den fulla Freesync upplevelsen skärmen levererar, precis som med ett AMD kort, Freesync har inga kvalitetskrav på implementationen. Freesync2 är Freesync med kvalitetskrav från AMD för att certifieras(få använda PR lappen Freesync2). Hur många skärmar har släppts med Freesync2? när en ingengör inte fixar på kafferasten gratis?

Freesync har implementations kravet adaptive sync
Freesync2 har implementations kravet adaptive sync

Det är i grund och botten samma sak, sen garanteras du LFC men det fungerar även på FS1 tekniken i sig kräver dock ett bredare intervall än vad billigare skärmar brukar klara av man får göra sin hemläxa om man går på FS1. Minimum krav på HDR (400, vill man ha 1000 så får man kolla upp det innan), low latency, och någon form av HDR API implementering som spelutvecklarna kan nyttja/lasta av skärmen men vet inte hur utbrett stöd som finns i dagsläget den här biten är inte så viktigt för mig men det är ju något man bör kolla upp om det är en dealbreaker.

Kan ha fel då det var länge sen jag kollade på skärmköp, men byter du ut implementationskrav till skärmkrav så japp då håller jag med dig fullt ut.

-------
@Starglow83: Du kan googla på intel, amd, nvidia, clas ohlsoon, statsmininstrarna + valfritt missnöje så kommer du att hitta något / ibland fungerar inte saker ofta löser man problemen. . Tråkigt att ditt kort inte fungerade, Destiny fungerar på Ryzen

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: jag skulle gå med AMD med tänker på att det kommer mer uppdateringar i framtiden så kortet kommer nog presterar bättre ( är 10 fps värda 2000kr ??????! Det är skillnaden jag ser mellan båda korten )
Lägg pris skillnaden på att uppgradera något annat t.ex CPU ( man kan få mer för pengar om man uppgradera i5-9600k till i7 eller i9 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

@ClintBeastwood: jag skulle gå med AMD med tänker på att det kommer mer uppdateringar i framtiden så kortet kommer nog presterar bättre ( är 10 fps värda 2000kr ??????! Det är skillnaden jag ser mellan båda korten )
Lägg pris skillnaden på att uppgradera något annat t.ex CPU ( man kan få mer för pengar om man uppgradera i5-9600k till i7 eller i9 )

Om man spelar i högre upplösningar är grafikkortet den enskilt viktigaste komponenten och det finns rätt få CPU-intensiva spel där CPUn är den begränsande faktorn. Huruvida 10fps är värt 2000kr extra får var och en avgöra men 10fps kan trots allt vara skillnaden mellan en behaglig spelipplevelse och ryckande frekvens.

Prisskillnaden mellan 9600K och 9700K är ca 1500-2000kr och ger definitivt inte mer än 10fps i prestandaskillnad (annat än i specifika CPU-bundna spel) även om det kan ge bättre prestanda på andra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starglow83:

@ExcZist: OKej då kanske någon har rätt att mitt var defekt, men jag läste på rätt mycket på olika forum och där sa dom att man skulle stänga av många funktioner i Radeon appen och sånt. känns lite sådär att köpa ett dyrt kort sen inte kunna använda det. ville så gärna att det skulle fungera, Överlag verkar det som AMD har lite bekymmer med drivrutiner, ryzen kan väl inte köra destiny t.e.x.

Men skärp dig tack. Om du läst lite till så hade du sett att både Nvidia och AMD problem så det räcker och blir över med både kort och drivrutiner. Läs på reddit och AMD och Nvidias forum. Så det och anekdotisk bevisföring.. nja..
På senare tid är det faktiskt AMD som som ligger på plus. Det kanske ändras med 5700 XT? Det återstår att se.

Det är tråkigt att du fick problem, oavsett vad det berodde på och kul att du nu har ett kort som funkar.

Till TS.. svårt val faktiskt.. om jag kunde prova dom två innan jag bestämde mig så skulle jag börja med 5700 XT faktiskt.
Det är nytt och nytt är spännande.
Jag kan inte svära på det, men eftersom att 5700 XT är så nytt så bli inte förvånad om det kortet får en hel del mer fps i spel med senare drivrutiner.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men skärp dig tack. Om du läst lite till så hade du sett att både Nvidia och AMD problem så det räcker och blir över med både kort och drivrutiner. Läs på reddit och AMD och Nvidias forum. Så det och anekdotisk bevisföring.. nja..
På senare tid är det faktiskt AMD som som ligger på plus. Det kanske ändras med 5700 XT? Det återstår att se.

Nu blev det väl ändå självmål, man kan ju inte kontra anekdoter med andra anekdoter? Har du inga begrepp om marknadsandelar och andra faktorer är forumposter bara anekdoter, oavsett om det är på Reddit eller Sweclockers. Ryzen 3-serien saknar ju helt en fungerande x86 funktion för att generera krypteringsnycklar vilken man löst på något sätt med BIOS eller mikrokod (AMD vill inte avslöja vad eftersom det är en potentiell säkerhetsbrist). Till råga på allt så har AMD historiskt tabbat sig med samma funktion i flera tidigare processorer vilket lett till att en massa processorer genererat samma krypteringsnycklar.

Men... Visst är det så, alla tillverkare gör fel och jag tror knappast AMD är värst, just den här sommaren har det ju haglat buggrapporter om deras nya hårdvara men det är just ny hårdvara. AMD ligger dock inte på plus på senare tid, bara i antalet ivrigt påhejande entusiaster men knappast i felfritt kisel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu blev det väl ändå självmål, man kan ju inte kontra anekdoter med andra anekdoter? Har du inga begrepp om marknadsandelar och andra faktorer är forumposter bara anekdoter, oavsett om det är på Reddit eller Sweclockers. Ryzen 3-serien saknar ju helt en fungerande x86 funktion för att generera krypteringsnycklar vilken man löst på något sätt med BIOS eller mikrokod (AMD vill inte avslöja vad eftersom det är en potentiell säkerhetsbrist). Till råga på allt så har AMD historiskt tabbat sig med samma funktion i flera tidigare processorer vilket lett till att en massa processorer genererat samma krypteringsnycklar.

Men... Visst är det så, alla tillverkare gör fel och jag tror knappast AMD är värst, just den här sommaren har det ju haglat buggrapporter om deras nya hårdvara men det är just ny hårdvara. AMD ligger dock inte på plus på senare tid, bara i antalet ivrigt påhejande entusiaster men knappast i felfritt kisel.

*Host* Vi pratar grafikkorten.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om pengar inte är ett problem så är ju RTX 2080 ett solklart val. Det kostar i snitt 3000:- mer men presterar bättre. Däremot om det står mellan ett 5700 XT och tummande på andra komponenter så är nog 5700 XT det bättre valet.

Skrivet av Warcaith:

Hmm, haft bra erfarenheter med EVGA, så hade nog personligen valt kortet på Webhallen tror jag. Verkar ju vara ungefär samma typ av kylning på båda.

*edit* Skojade bara, såg att kylningen inte alls var samma. Börjar dock sticka iväg lite i pris ifrån 5700 XT.

Har ett EVGA RTX 2070 och jag är störtnöjd. Tyst och kyler på bra. Fick det även för ett hyfsat pris dessutom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Warcaith: Var i samma sitts som du, det var antingen RX 5700 xt Red Devil (5 690 kr på inet) eller Gigabyte RTX 2080 Windforce (7 290 kr på netonnet) och valde 5700 xt för jag var lite snål med mig själv, dock lär jag vänta tills 20 September eller något för att den ska komma i lager :(.

Först var jag bestämd med RTX 2080, men blev RX 5700 xt. Dels för att kortet är nog det snyggaste jag har sett och sedan för att spara pengar, kanske till en 1 TB NVME SSD eller fler fläktar till mitt chassi. Plus RX 5700 xt klarar ju redan alla spel på 1080p vilket jag spelar på och sedan kan man ju alltid spara pengar för att uppgradera i framtiden.

EDIT: Red Devil kostar nu 5799 nu istället LULW