AMD Ryzen 3000-serien når sällan maximala turbofrekvenser

Permalänk
Medlem

Nu gör min över 4.6GHz på fyra kärnor, räknar man 4575 som 4.6 gör den det på 6 kärnor

Jag kör uppenbarligen med "nominal conditions"

Men, det är märkligt att AMD serverar 1.0.0.3ABB till moderkortstillverkare utan att säga något mer än att Destiny 2 fungerar och att RDRANDR buggen är fixad. "improved compatibility" kanske man har sagt också. Men om boost frekvenserna är det tyst.

Till AMDs försvar så presterar ABB och äldre bios typ lika i längre benchmarks med hög belastning, det är i 99 fall av 100 temperaturen som är begränsningen då så det spelar ingen roll vad det är för boost. Oavsett, man borde ha skrivit 100-200MHz lägre på kartongerna för att helt undvika denna diskussion. Klantigt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Hur stor roll spelar det egentligen? Frekvensen är ju som vi alla vet en kass indikation på prestanda sedan länge. Dessa avslöjanden förändrar ju inte de benchmarking-resultat vi alla sett och uppskattat Ryzen för. Hade någon verkligen skippat att köpa en processor om de angivit 4,2GHz som boost-frekvens?

Dock tycker jag såklart också att de ska vara tydliga med vad som är normalt för processorerna att kunna ligga på. Men någon stor class action lär vi inte få se.

Det var det jag ville säga, men jag tror du gjorde det bättre. Jag ville även säga att AMD, även fast det lutar åt falsk marknadsföring inte speccade vilka grader(temp. celsius) som krävs för att nå sagd hz.

EDIT: Förtydligade gällande tempraturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Det var det jag ville säga, men jag tror du gjorde det bättre. Jag ville även säga att AMD, även fast det lutar åt falsk marknadsföring inte speccade vilka grader som krävs för att nå sagd hz.

der8auer som gjort undersökningen artikeln handlar om kollade hur temperaturen skalade för ett tag sedan och inte ens när cpun låg på 40 grader så kom den upp i maxboosten. Han testade 12 stycken CPUs. Behöver man ner i minusgrader är det kanske onödigt att skriva frekvensen i specifikationerna på sidan, eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så enkelt att stockkylaren som följer med är för crappig så att det är därför man varit tvungna att sänka boost, man kan liksom inte räkna med att alla kör 360rad AIO/custom och över.

Men då borde man kunna ha en inställning i bios där användaren får "acceptera" att han har tillräckligt bra kylning för att låsa upp dom högsta boost värdena.

I övrigt verkar det som att man vill styra över folk som överklockar på CCX-klockning, därför det finns i Ryzen Master och numera i ett beta bios för Crosshair VIII. Boost kanske skall vara lite gimpad för att det skall löna sig att överklocka, typ.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De har en garanterad frekvens, de når den. Sedan har de ett frekvensspann som de uppger att processorn kan komma att arbeta i för att uppnå högre prestanda. Detta för att de ska kunna plocka ut högre prestanda utan att gå utanför specifikationer.
Så de säljer processorn med en specificerad garanterad frekvens, men även ett specificerat spann som är godkänt för den automatiska styrningen att justera frekvensen inom. Alltså godkänt, inte garanterat.

Du har alltså en garanterad frekvens, och en frekvens upp till vilken det är godkänt för mjukvaran att justera upp till. Boost har aldrig saluförts som garanterad frekvens. De anger endast den för att de inte ska bryta gränserna för sina egna specifikationer vid boost.

Det känns som att många aktivt vill vrida det hela till något det inte är.

Det betyder inte att vi kan påpeka hur dåligt denna typ av marknadsföring är

I princip samma sak som bredband som presterar 30% sämre än den marknadsförda hastigheten, 5% är förvisso inte ett extremfall men det kan vara precis lika irriterande.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Är inte det här ganska vanligt nuförtiden? Min gamla i5 2500k gick till utlovad turbo, samma med 3770k men min nuvarande i7 9700k går inte i 4.9 turbo utan den går i 4.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

der8auer som gjort undersökningen artikeln handlar om kollade hur temperaturen skalade för ett tag sedan och inte ens när cpun låg på 40 grader så kom den upp i maxboosten. Han testade 12 stycken CPUs. Behöver man ner i minusgrader är det kanske onödigt att skriva frekvensen i specifikationerna på sidan, eller?
https://www.youtube.com/watch?v=WXbCdGENp5I

Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt inte hade sett(glor nu) der8auers video utan jag utgick ifrån GNs video vilken visade att från 80 till 50 celsius gav en hygglig "boost". Men jag tackar för lektionen, plockar av hatten och backar trevligt från bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Är inte det här ganska vanligt nuförtiden? Min gamla i5 2500k gick till utlovad turbo, samma med 3770k men min nuvarande i7 9700k går inte i 4.9 turbo utan den går i 4.6

Testa att köra cinebench single och går den bara till 4.6 GHz är det fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Testa att köra cinebench single och går den bara till 4.6 GHz är det fel.

När jag körde på stock settings gick den till 4.9 om bara 1 eller 2 kärnor användes men load på alla kärnor var iaf 4.6. Nu är den överklockad till 4.9 på alla kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

När jag körde på stock settings gick den till 4.9 om bara 1 eller 2 kärnor användes men load på alla kärnor var iaf 4.6. Nu är den överklockad till 4.9 på alla kärnor

Då är allt som det ska och enligt specs. 3900x har en singlecore boost på 4.6 GHz men endast ett fåtal når det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

När jag körde på stock settings gick den till 4.9 om bara 1 eller 2 kärnor användes men load på alla kärnor var iaf 4.6. Nu är den överklockad till 4.9 på alla kärnor

Ja precis som i spec, du kan inte blanda äpplen med päron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du missupfatta vad jag skrev. Jag menar om en bil marknadsförs som 210hk och du sedan plockar ut den splitt ny och tar den till en testbänk och mäter upp 180hk som max.

Bänkar man är det dock inte konstigt att man skulle se 180hk från en motor på 210. Framhjulsdrift ger ca 10-15% förluster, så 210 i motorn blir i runda slängar 180 på hjulen

Aja, till saken. Du snackar ju om grundeffekten i motorn då ska vi väl jämföra med grundklocken i processorerna tänker jag? Hade du betalat för 210 i motorn och får ut 180 från din nyköpta bil är det ju förfärligt. Samma med CPUer. Om grundklocken är 3,8Ghz och man får ut 3,4 vore det också förjävligt. (Bortser dock från att i en bil motor finns variation här, på CPUer är grundklocken 100% garanterad. Så jämförelsen haltar egentligen)

En bättre jämförelse vore ju chipping av turbobil isf. Någon säger att deras trim ger 250hk från original 210. Men det är ju inte givet att man får ut det pga varians på komponenterna i bilen och det är tekniskt sett utanför garanterad spec även om grejerna borde klara det. Så någon motor ger angivna 250, en kanske ger 242 och en tredje 248. Detta tycker jag är mycket mer likt situationen vi har här med boosten...om vi nu ska fortsätta med bilanalogierna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja precis som i spec, du kan inte blanda äpplen och päron.

Såg bara att när jag köpte den stod det turbo 4.9 och inget nändes om turbo i "idle 4.9" men det kanske står annorlunda om man går in på intels hemsida eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Såg bara att när jag köpte den stod det turbo 4.9 och inget nändes om turbo i "idle 4.9" men det kanske står annorlunda om man går in på intels hemsida eller nått

kör du c15 eller c20?

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt faktiskt. 3000-serien är bra nog utan att behöva saltad marknadsföring. Om de flesta inte når frekvensen trots tillräcklig kylning, ström och endast belastning på en kärna bör frekvensen marknadsföras som överklockning och inte turbo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ExcZist:

Har för mig mitt 1080ti har Basklocka , spelklocka och OC Mode i Asus GPU tweak men det kanske inte är samma?

Nej, det är inte samma. RX 5700 och RX 5700 XT marknadsförs med tre olika klockfrekvenser. En basklocka, en "typisk klockfrekvens" man brukar nå i spel, och en absolut max boost som man nästan aldrig når upp till.

Det du pratar om är 3 olika förinställningar i ett överklockningsverktyg. Det är inte alls samma sak.

Det jag menar är att situationen för Ryzen liknar denna som är för Radeon, men på Radeon-sidan har man löst detta någolunda snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Såg bara att när jag köpte den stod det turbo 4.9 och inget nändes om turbo i "idle 4.9" men det kanske står annorlunda om man går in på intels hemsida eller nått

Vadå idle? När 1-2 kärnor används så kör dom i 4.9 GHz, enligt specifikationerna. Ingen i tråden (tror/hoppas jag) diskuterar utifrån att 3900x ska ge 4.6 GHz på alla kärnor.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Då är allt som det ska och enligt specs. 3900x har en singlecore boost på 4.6 GHz men endast ett fåtal når det.

Han hade väl en intelpropp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Han hade väl en intelpropp?

Ja och den presterar inom specifikationerna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja och den presterar inom specifikationerna.

men du hävdar ju att han har 3900X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

men du hävdar ju att han har 3900X?

Vad dillar du om.. läs våran diskussion och peka på var jag hävdar det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Asså....

Då är allt som det ska och enligt specs. 3900x har en singlecore boost på 4.6 GHz men endast ett fåtal når det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Insanyrd:

Med gamla superbuggiga bios så gick min lite över 4.6ghz i boost. Men med nyaste bioset boostar den knappt över 4.2-4.3ghz... Sitter med en 3800x.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma på min, riktigt dåligt.

Och grabbens 3900x är det likadant att de sänkt boost några hundra MHz på nya bios så att cpun ska hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Asså....

Då är allt som det ska och enligt specs. 3900x har en singlecore boost på 4.6 GHz men endast ett fåtal når det.

I hans första inlägg skrev han att han har en 9700k som ger honom 4.6 GHz i turbo. Jag frågade då om han kunde köra singlecore test och se om den bara gjorde 4.6. Då skrev han att den gick upp i 4.9 GHz om bara 1-2 kärnor används och då beter den sig korrekt och enligt specifikationerna. Hur bär du dig åt för att inte förstå?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

I hans första inlägg skrev han att han har en 9700k som ger honom 4.6 GHz i turbo. Jag frågade då om han kunde köra singlecore test och se om den bara gjorde 4.6. Då skrev han att den gick upp i 4.9 GHz om bara 1-2 kärnor används och då beter den sig korrekt. Hur bär du dig åt för att inte förstå?

Lugn o fin. Jag bara undrar hur du får in en 3900X i ekvationen?

nu ska jag ut i fina vädret. Jag önskar dig och alla andra en fin kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Lugn o fin. Jag bara undrar hur du får in en 3900X i ekvationen?

Tråden handlar om att användare inte kommer upp i specificerad max boost med 3000-serien och han frågade i inlägget om det inte är rätt vanligt att inte nå upp till boost för att hans 9700k inte gjorde det (vilket det visade sig att den visst gjorde). Eftersom att processorerna har olika frekvenser så valde jag 3900x som exempel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite dålig stil att marknadsföra sin CPU som en 4.6 ghz CPU om nu den inte kan nå det under standard inställningar förstås.

Men samtidigt, där står ju även ganska tydligt att boosten är en upp till nivå, och då kan jag tycka det är rätt rimligt att man exempelvis behöver slå på PBO i bios för att inte begränsa CPUn (även fast han påstår att den ibland kan sänka klockfrekvensen). Ungefär som att inte köpa billigaste kylaren.

Hade ju varit intressant om det fanns en till graf där PBO funktionen varit påslagen och en utan PBO och jämföra skillnaden.

Permalänk
Medlem

Man undrar lite om inte AMD snart kommer få en stämning till snart...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du missupfatta vad jag skrev. Jag menar om en bil marknadsförs som 210hk och du sedan plockar ut den splitt ny och tar den till en testbänk och mäter upp 180hk som max.

En bil som har 210hk har max 210hk vid ett specifikt varvtal, vid vevaxeln. Vissa bilar har en väldigt ojämn vridmomentskurva vilket gör att man vid de flesta varvtal har betydligt mindre effekt.
Den kan även ha mer eller mindre effekt beroende på bränslekvalite, samt beroende på hur mycket syre luften innehåller. Tex varm luft, eller hög höjd innehåller mindre syre.

Acceleration/kraft beror sedan också på friktion, växellådans utväxling, storlek/tyngd på hjul, luftmotstånd, mm mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

En bil som har 210hk har max 210hk vid ett specifikt varvtal, vid vevaxeln. Vissa bilar har en väldigt ojämn vridmomentskurva vilket gör att man vid de flesta varvtal har betydligt mindre effekt.
Den kan även ha mer eller mindre effekt beroende på bränslekvalite, samt beroende på hur mycket syre luften innehåller. Tex varm luft, eller hög höjd innehåller mindre syre.

Acceleration/kraft beror sedan också på friktion, växellådans utväxling, storlek/tyngd på hjul, luftmotstånd, mm mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaja vi släpper bilen, får galet många citat på den ^^.
Jag erkänner jag hade inte koll på hur hästkrafterna mäts.
Ville bara jämföra med något där man specar något man inte får eller bara vissa får.

Uppenbarligen är det några få som tycker att det är helt okey beteende vilket jag finner jädrigt märkligt.
AMDs cpuer är ju inte sämre för det men jag tycker att man borde vara lite tydligare i marknadsföringen på vad man får.
Står det max turbo så förväntar jag mig att kunna nå detta, inte att jag skall spela något kisellotteri för att nå det.

Det vore som Intel gick ut och skrev 5,3GHz på sina cpuer för att några få har lyckas klocka upp sina processor till det. Kika själva på normalfördelingskurvan på 3900X, 4,6GHz låg ju inte ens i mitten av normalfördelningskurvan.