Snabbtest: Razer Core X Chroma – extern grafikkortsdockning till bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Razer Core X Chroma – extern grafikkortsdockning till bärbara datorer

Spela med bärbara datorer kan vara ett alternativ med externa grafikdockor. Redaktionen tar en snabbtitt på Razer Core X Chroma för att se hur det faktiskt fungerar i praktiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevlig test. Har för mig att framraten kan ökas markant genom att koppla det externa grafikkortet direkt till en separat display.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kul test! Undrar hur en mobil i9 cpu skulle ställa sig i jämförelse. Har själv en bärbar med Intel Core i9-8950HK och jag har funderat på att sälja den stationära och köra på en gpu-docka men tvekar lite. Det är ju en lite bättre cpu än i testet men frågan är hur mycket sämre det skulle vara mot referens i testet, samt då begränsningen med tb3... Vad jag förstår har i9an ca 14k passmark vs i7ans ca 9k.
Hade som Billy påstår också varit kul att se ifall det blir någon skillnad med grafikkort -> display direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kul test! Undrar hur en mobil i9 cpu skulle ställa sig i jämförelse. Har själv en bärbar med Intel Core i9-8950HK och jag har funderat på att sälja den stationära och köra på en gpu-docka men tvekar lite. Det är ju en lite bättre cpu än i testet men frågan är hur mycket sämre det skulle vara mot referens i testet, samt då begränsningen med tb3... Vad jag förstår har i9an ca 14k passmark vs i7ans ca 9k.
Hade som Billy påstår också varit kul att se ifall det blir någon skillnad med grafikkort -> display direkt.

Det är stor skillnad när den är kopplad direkt till en extern display iaf. CPU gör ju självklart en del också.

Permalänk

Jag förstår inte varför lådan ska var så överdrivet stor, skulle kunna klämma in 2st 3.5 hårddiskar där i utan problem eller göra den mindre :/ dålig användning av utrymme

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så med det kortet och dockan landar det norr om 14000:- + kostnaden för laptop, säg 5-6000. Går det ens att motivera i huvudtaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul med ett snabbtest, men vilken cpu hade maskinen?

Jag skapade nyligen en tråd om just detta.
Jag har tänkt ändra laptop, köpa en x1 carbon gen7 med i7-8665u med 16gb ram och 512gb nvme som jobblaptop.
Sen tänkte köpa en just denna eGPU och återanvända min nuvarande gtx 1060.

Känns som perfekt för mig, en grym jobblaptop och sen lagom fps för de lilla jag spelar.

Laptopen betalar jobbet. eGPU köper jag,. Grafikkort har jag.
Känns perfekt för mig det här

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av issue:

Kul med ett snabbtest, men vilken cpu hade maskinen?

Jag skapade nyligen en tråd om just detta.
Jag har tänkt ändra laptop, köpa en x1 carbon gen7 med i7-8665u med 16gb ram och 512gb nvme som jobblaptop.
Sen tänkte köpa en just denna eGPU och återanvända min nuvarande gtx 1060.

Känns som perfekt för mig, en grym jobblaptop och sen lagom fps för de lilla jag spelar.

Laptopen betalar jobbet. eGPU köper jag,. Grafikkort har jag.
Känns perfekt för mig det här

Det är omnämnt i artikeln.
"Datorn har en Intel Core i7-8565U med en turbofrekvens upp till 4,6 GHz under huven."

Lycka till med dockan!
Skulle vara intressant att se hur prestandan skalar med de lite svagare grafikkorten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@Daemon: yes, såg det precis, missade första gången jag läste

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Jag har en docka av ett annat fabrikat (Sonnet eGFX Breakaway Box 350). Orsaken till prestandadifferensen mellan RTX 2080 i dockan och i en stationär dator har inte ned cpun att göra, utan att åtminstone i min så är det PCIE X4 (PCI Express 3.0 x16 - fullängds, fullhöjds (x4-läge)) som gäller, vilket innebär att man inte får ut rätt prestanda ur grafikkortet - i mitt fall ett RTX 2060S. Vet inte var optimala gränsen kan ligga, möjligen vid ett Amd RX580/590 eller Nvidia GTX 1070 - bara uppskattningar.

Edit: Så för den som har ett av dessa kort liggandes och skräpa, och som dessutom har behovet av en docka, så kan det ju bli en bra lösning. I mitt fall så är det inte overkill med ett RTX 2060S, detta eftersom jag nyttjar mängden CUDA för videoredigering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Priset av dockan exklusive grafikkort motsvarar ungefär priset för en stationär dator exklusive grafikkort. Tror marknaden är rätt liten för denna typ av produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Så med det kortet och dockan landar det norr om 14000:- + kostnaden för laptop, säg 5-6000. Går det ens att motivera i huvudtaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja får du en laptop gratis från jobb eller skola så är detta ju ganska schysst.

Eller om du har 3 barn med var sin skoldator. Då kan de surfa ifred eller turas om att kunna spela.
Det är en billigare lösning för mig som förälder, och barnens skärmtid begränsas.

Permalänk
Medlem

@Kenneth

Kan vi få se en liten uppdatering till testet med skärm kopplat direkt i grafikkortet?

Permalänk
Föredetting

Värt att ha i åtanke är att vissa laptops kör Thunderbolt över x2 PCI-E-lanes istället för x4.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Så med det kortet och dockan landar det norr om 14000:- + kostnaden för laptop, säg 5-6000. Går det ens att motivera i huvudtaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SpaceMan:

Priset av dockan exklusive grafikkort motsvarar ungefär priset för en stationär dator exklusive grafikkort. Tror marknaden är rätt liten för denna typ av produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tBiorrith:

Ja får du en laptop gratis från jobb eller skola så är detta ju ganska schysst.

Eller om du har 3 barn med var sin skoldator. Då kan de surfa ifred eller turas om att kunna spela.
Det är en billigare lösning för mig som förälder, och barnens skärmtid begränsas.

Håller med om att marknaden antagligen inte är superstor.
Men för mig som typ aldrig använder min stationära förutom till lite Overwatch är de perfekt kunna ta ut en x1 carbon gen7 via jobbet, återanvända mitt gtx 1060 och köpa denna docka. Sen kassera min gamla dator.
Jag har svårare att motivera köp av ny dator än en docka

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Visst, ingen kunskap är väl värdelös att ha. Men detta test hade verkligen stora brister i det att processorn var en sådan uppenbar flaskhals. Ett intressantare test skulle det blivit om ni valt en bärbar dator med en i7-8850H som med 6C/12T och en TDP på 45 watt har en helt annan möjlighet att låta grafikkortet kämpa på hårt. Vi har exempelvis Dell Latitude 5591 som bara har ett mjäkigt MX130. Och istället för att bara testa med ett RTX 2080, varför inte testa med något mer mainstream som RTX 2060/2070.

Med en sådan lösning kan vi plötsligt måla upp en scenario i vilket exempelvis HP väljer att sälja en bärbar dator med snabb processor men klent grafikkort MEN att dockan med ett snabbt grafikkort medföljer. Thunderbolt är en dyr teknik, men det går att få tag i dockor för en bråkdel av vad Razor vill ha för sin. Säg en bärbar för 8000 kronor + docka för 2000 kr + grafikkort för 3000 kronor istället för en "gaming laptop" för 13 000 kronor med all de kompromisser som en sådan kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Så med det kortet och dockan landar det norr om 14000:- + kostnaden för laptop, säg 5-6000. Går det ens att motivera i huvudtaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Långtifrån alla bärbara har TB3, senast jag kollade så kostade den billigaste strax under 10', och jag skulle nog mena att docka + ett optimalt grafikkort hamnar i samma härad (enligt vad jag skrev i mitt tidigare inlägg). Kan i sammanhanget nämnas att än fler datorer kommer ha kapaciteten iom nästa generation USB (4), detta eftersom den omfattar TB3-kompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Visst, ingen kunskap är väl värdelös att ha. Men detta test hade verkligen stora brister i det att processorn var en sådan uppenbar flaskhals. Ett intressantare test skulle det blivit om ni valt en bärbar dator med en i7-8850H som med 6C/12T och en TDP på 45 watt har en helt annan möjlighet att låta grafikkortet kämpa på hårt. Vi har exempelvis Dell Latitude 5591 som bara har ett mjäkigt MX130. Och istället för att bara testa med ett RTX 2080, varför inte testa med något mer mainstream som RTX 2060/2070.

Med en sådan lösning kan vi plötsligt måla upp en scenario i vilket exempelvis HP väljer att sälja en bärbar dator med snabb processor men klent grafikkort MEN att dockan med ett snabbt grafikkort medföljer. Thunderbolt är en dyr teknik, men det går att få tag i dockor för en bråkdel av vad Razor vill ha för sin. Säg en bärbar för 8000 kronor + docka för 2000 kr + grafikkort för 3000 kronor istället för en "gaming laptop" för 13 000 kronor med all de kompromisser som en sådan kräver.

Var hittar du en docka för 2000?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@NutCracker: Exempelvis Akitio Node. Finns att köpa för 199 dollar på Amazon.

https://www.akitio.com/expansion/node

https://gadgetsenthusiast.com/gaming/accessories/akitio-node-...

Dessutom finns ju Alienware Graphics Amplifier. Sist jag kollade så kostade den typ 1500 kronor på Dells sida. Men priset går ju upp och ner hela tiden. Nu ligger den tydligen på 189 dollar. Sedan har ju de sin speciallösning. Jag menar bara att det finns ingenting som säger att ett Thunderbolt-chassi MÅSTE kosta 5000 kronor. Bara vi får lite massproduktion borde kostnaden kunna landa på neråt tusenlappen, i.e. ett enkelt chassi, ett enkelt nätagg och så Thunderbolt-chippet på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@NutCracker: Exempelvis Akitio Node. Finns att köpa för 199 dollar på Amazon.

https://www.akitio.com/expansion/node

https://gadgetsenthusiast.com/gaming/accessories/akitio-node-...

Dessutom finns ju Alienware Graphics Amplifier. Sist jag kollade så kostade den typ 1500 kronor på Dells sida. Men priset går ju upp och ner hela tiden. Nu ligger den tydligen på 189 dollar. Sedan har ju de sin speciallösning. Jag menar bara att det finns ingenting som säger att ett Thunderbolt-chassi MÅSTE kosta 5000 kronor. Bara vi får lite massproduktion borde kostnaden kunna landa på neråt tusenlappen, i.e. ett enkelt chassi, ett enkelt nätagg och så Thunderbolt-chippet på det.

Jag håller helt med om att de är överprissatta, jag gav 3610 för "Sonnet eGFX Breakaway Box 350" hos ProShop för knappt två år sedan, den kostar idag 3810, men det var då den billigaste jag kunde finna. Med ökad efterfrågan så borde priset kunna gå ner, men frågan är om det kommer vara så intressant så länge interfacet är max PCIE 3.0 4X.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hakro807:

Visst, ingen kunskap är väl värdelös att ha. Men detta test hade verkligen stora brister i det att processorn var en sådan uppenbar flaskhals. Ett intressantare test skulle det blivit om ni valt en bärbar dator med en i7-8850H som med 6C/12T och en TDP på 45 watt har en helt annan möjlighet att låta grafikkortet kämpa på hårt. Vi har exempelvis Dell Latitude 5591 som bara har ett mjäkigt MX130. Och istället för att bara testa med ett RTX 2080, varför inte testa med något mer mainstream som RTX 2060/2070.

Med en sådan lösning kan vi plötsligt måla upp en scenario i vilket exempelvis HP väljer att sälja en bärbar dator med snabb processor men klent grafikkort MEN att dockan med ett snabbt grafikkort medföljer. Thunderbolt är en dyr teknik, men det går att få tag i dockor för en bråkdel av vad Razor vill ha för sin. Säg en bärbar för 8000 kronor + docka för 2000 kr + grafikkort för 3000 kronor istället för en "gaming laptop" för 13 000 kronor med all de kompromisser som en sådan kräver.

Känns som att några av dina funderingar kring just denna artikeln besvaras redan i titeln, som inleds med "Snabbtest".
Skulle man endast ha haft en laptop med den absolut grymmaste processorn liggande så vet jag inte om det hade varit så väldigt mycket mer givande överlag (målgrupp?). En mer detaljerad recension (kanske av en annan lösning?) med fler kombinationer av både grafikkort och processorer i andra klasser kanske är något för framtiden om det är en produkt som fångar mycket intresse, vem vet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Känns som att några av dina funderingar kring just denna artikeln besvaras redan i titeln, som inleds med "Snabbtest".
Skulle man endast ha haft en laptop med den absolut grymmaste processorn liggande så vet jag inte om det hade varit så väldigt mycket mer givande överlag (målgrupp?). En mer detaljerad recension (kanske av en annan lösning?) med fler kombinationer av både grafikkort och processorer i andra klasser kanske är något för framtiden om det är en produkt som fångar mycket intresse, vem vet.

Jag tycker absolut att artikeln är berättigad, lösningen är grymt bra sett ur många aspekter. Exempelvis är den ju kanon för de som av någon anledning inte vill hålla sig med en stationär dator, utan vill klara sig med en bärbar, vilken då kan ha en lite simplare intern grafikkapacitet. Konkurrensen kommer då att framgent vara bärbara med inbygda bättre GPUer, dessa har ju idag väldigt god kapacitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Daemon: Absolut, och jag är ledsen om jag lät lite väl kritisk. Det är faktiskt en riktigt god idé för SC att göra ett ordentligt test av TB3 med bärbara med säg tre olika processorer, 4C/15W, 4C/35W och 6C/45W. Likaså tre olika grafikkort och med både intern och extern skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Känns som att några av dina funderingar kring just denna artikeln besvaras redan i titeln, som inleds med "Snabbtest".
Skulle man endast ha haft en laptop med den absolut grymmaste processorn liggande så vet jag inte om det hade varit så väldigt mycket mer givande överlag (målgrupp?). En mer detaljerad recension (kanske av en annan lösning?) med fler kombinationer av både grafikkort och processorer i andra klasser kanske är något för framtiden om det är en produkt som fångar mycket intresse, vem vet.

Tror definitivt att en 35W CPU test är berättigat och vettigt om det går att lösa. Du kan få en rätt portabel maskin med en sådan CPU också.

Sitter på en 8650U på jobb datorn, med TB3 också, så detta är helt klart varför jag ser CPUn vara stora flaskhalsen... eller rättare sagt, 15W delen. Du lär landa på ca 2-2,5Ghz eller så i frekvens efter ett tags hård last.

Bättre kylning och 20W till lär göra markant skillnad i att eliminera CPUn och istället focusera på nästa flaskhals, dvs 4x PCI-E 3.0 porten. Enda man kan säga här är väl att PCI-E 5.0 hade varit en intressant kombo, om TB utvecklingen hade hängt med. Även 4x PCI-E 4.0 borde ju eliminera en hel del i teorin.

Då USB4 verkar vara nästan byggt på TB3 grunden, så är ju uppföljaren, Thunderbolt 4 hög-intressant för detta bruk, då de kommer bli mer vanliga.

Tackar för intressant test av @Kenneth dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror definitivt att en 35W CPU test är berättigat och vettigt om det går att lösa. Du kan få en rätt portabel maskin med en sådan CPU också.

jag har försökt använda prisjakt men lyckas inte hitta en vettig jobbdator med 14" skärm och 35w cpu. Så jag siktar in mig på en i7 8665u inför nästa köp. Eller har du något tips?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag har försökt använda prisjakt men lyckas inte hitta en vettig jobbdator med 14" skärm och 35w cpu. Så jag siktar in mig på en i7 8665u inför nästa köp. Eller har du något tips?

Nu var det några månader sedan jag titta runt, men tror inte jag såg mycket på 14". 15,6" fick man gå upp till för att få dessa maskiner med prestandan, vilket fortfarande är fullt portabelt imho.

Snabb koll på Dustin ger iaf några alternativ med kraftigare CPUer 35-45W). Det är dyra maskiner, lite pga företagsklassen dock. En del har även ett dGPU vilket gör extren GPU lite frågande.

(OBS exkl moms i länken)
https://www.dustin.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/barb...

Dock tror jag mer dessa nivåer är config-maskiner man bör titta på, där man designar dem att fungera med extern GPU. Så dustin är ju långt i från enda ställen man kan titta. Då kan ev 13-14" vara en möjlighet dock. Titta tex på https://www.xmg.gg/en/ De hade förr 13" ver jag med rätt mycket under huven. Eller 15" med desktop CPUer...

Permalänk
Medlem

Hade ju varit intressant att jämföra mot en gaminglaptop i samma prisklass också, är ju troligtvis inte så att man väljer mellan stationär eller laptop utan snarare en sådan här uppsättning eller gaminglaptop.
(sen kan det ju vara så att man redan har vissa komponenter som gör de mer intressant med denna lösningen)

Bra test dock, intressant att se skillnaden i prestanda och att de inte är någon ide att ta de dyraste korten om ska köra den här lösningen

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem

@Paddanx: mm, 20k exkl är ju inga problem via jobbet. men däremot är jag lite emot 15.6" och 1.8kg när man redan bär omkring på träningskläder och lunchlåda. men kanske ska klämma på en 15.6" innan jag helt förkastar det. men det är en stor skillnad mot en 14" x1 carbon med i7-8665u som väger in på 1.1kg

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maaxan:

Så med det kortet och dockan landar det norr om 14000:- + kostnaden för laptop, säg 5-6000. Går det ens att motivera i huvudtaget?

Nä.

Externa grafikkort är en sån där grej som låter sjukt najs, men helt hopplöst nishat i praktiken. Priset reflekteras förmodligen också i att de inte förväntar sig att sälja speciellt många.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av tBiorrith:

@Kenneth

Kan vi få se en liten uppdatering till testet med skärm kopplat direkt i grafikkortet?

Märker nu att jag glömde nämna att dockan kopplas in till en extern skärm. Samma skärm vi använder för vanliga testerna, d.v.s en 4K-upplöst sådan. lägger till det någonstans i texten.

Skrivet av hakro807:

@Daemon: Absolut, och jag är ledsen om jag lät lite väl kritisk. Det är faktiskt en riktigt god idé för SC att göra ett ordentligt test av TB3 med bärbara med säg tre olika processorer, 4C/15W, 4C/35W och 6C/45W. Likaså tre olika grafikkort och med både intern och extern skärm.

Det verkar finnas ett litet intresse för externa grafikdockor så inte omöjligt att vi ett större test längre fram.
Just nu handlade det mest om ett snabbtest för att se hur allt fungerar, någon jag personligen var intresserad över.