Rösta fram t-shirt till communityt!

Hjälp: Moderkort (front panel connector)

Permalänk
Medlem

Hjälp: Moderkort (front panel connector)

Hejsan

Nu har jag lagt ca två timmar på skiten och blir inte klokare. Ska koppla in "system panel connector" till moderkortet. Det gäller "2-pin PWRSW" och "2-pin RESET". Dom andra är tydligare.

PWRSW: Jag har "PWRBTN#" och "GND" (ground) att välja mellan. Det finns ingen färgkodning på kablarna. Däremot pilen - eller triangel - vad man nu vill kalla det. Enligt vissa är "pilen" plus, medans andra hävdar minus. Övervägande säger plus.
Sen råder det delade meningar igen. Vissa hävdar att ground (GND) är plus medans andra minus. Vissa säger att det spelar ingen roll hur man sätter kontakten, däribland chassi-Jesus i SweC´s byggarguide för datamaskiner. Gäller det isåfall alla moderkort eller bara vissa moderkort?
Finns inget i manualen som indikerar var "pilen" ska sitta. Tycker en manual borde vara tydligare, borde också finnas på svenska. Man får hacka sig fram på englesiska helt enkelt.

För tydlighetens skull: Ska pilen sitta i "PWRBTN#" eller "GND" för "PWRSW"?
För "RESET" finns tre alternativ. Från vänster: "GROUND", "RSTCON#", "NC". Var ska pilen sitta och även den andra kontakten av dom tre alternativen?
Vill bara göra allt så korrekt som möjligt från början, dubbelkollar/trippelkollar osv. Om datamaskin inte startar vid första försöket sen blir felsökningen mindre uppmuntrande för min del.

Moderkort: Asus Prime X570-p
Chassi: Fractal Design Define S

Järnspikar...skrev ovanstående för ca 2-3 timmar sen, men glömde nog posta då jag inte ser tråden i "Mina Händelser". Förhoppningen var att något svar skulle ligga och vänta efter jag varit ute och fika. Aja, självförvållat. Skit bakom spakarna i vanlig ordning...

Permalänk
Medlem

@REWplayFF:

På "PWR SW" och "RESET" spelar det ingen roll vilket håll kontakterna sitter åt, här är en tråd med några bra förklaringar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487915-nybygge-starta...
I slutet så visar @pv2b: t.o.m en liten videosnutt för att övertyga den envisa Pepparn.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@REWplayFF:

På "PWR SW" och "RESET" spelar det ingen roll vilket håll kontakterna sitter åt, här är en tråd med några bra förklaringar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487915-nybygge-starta...
I slutet så visar @pv2b: t.o.m en liten videosnutt för att övertyga den envisa Pepparn.

Underhållande läsning. Efter @pv2b: inlägg dog diskussionen och tråden helt och hållet. Jag trycker dit skiten och kör vidare. Tusen tack för klargörandet 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Underhållande läsning. Efter @pv2b: inlägg dog diskussionen och tråden helt och hållet. Jag trycker dit skiten och kör vidare. Tusen tack för klargörandet 👍

Ja, rätt underhållande faktiskt.

Skrivet av REWplayFF:

För "RESET" finns tre alternativ. Från vänster: "GROUND", "RSTCON#", "NC". Var ska pilen sitta och även den andra kontakten av dom tre alternativen?

RESET i GROUND och RSTCON förresten.
"NC" vet jag faktiskt inte vad den är till för, efter en snabb googling verkar det vara stå för "No Connection".
Någon annan kanske kan svara på det.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

"NC" vet jag faktiskt inte vad den är till för, efter en snabb googling verkar det vara stå för "No Connection".

Pilen/triangeln i "GROUND"? Vill inte missförstå saker och ting. Förlåt om jag behöver vara övertydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Brukar väl stå för "Normally closed" I andra tekniska sammanhang (reläer etc.)

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Pilen/triangeln i "GROUND"? Vill inte missförstå saker och ting. Förlåt om jag behöver vara övertydlig.

Som sades tidigare:

Citat:

På "PWR SW" och "RESET" spelar det ingen roll vilket håll kontakterna sitter åt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av REWplayFF:

Normalt har Reset-switchens kontakt endast 2 pinnar?

Är det på moderkortet eller på knappens kontakt du ser 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Normalt har Reset-switchens kontakt endast 2 pinnar?

Är det på moderkortet eller på knappens kontakt du ser 3?

Moderkortet har tre pins enligt manualen. Kontakten har två pins.

Edit: Kontakten ska använda två av dom tre pinsen, den har inte två pins.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av REWplayFF:

Moderkortet har tre pins enligt manualen. Kontakten har två pins.

Isf hör inte "NC" till reset-switchen. Lämna den tom. Sätt kontakten i de andra två. Håll spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Isf hör inte "NC" till reset-switchen. Lämna den tom. Sätt kontakten i de andra två. Håll spelar ingen roll.

Tackar...Skippar "NC".

Permalänk
Testpilot

Ska man gå in på ännu mer elektriska detaljer så är en av stiften i varje par (power/reset) jord och det andra stiftet är det som är själva signalingången. Knapparna kopplar ihop ingången till jord för att göra signalen aktiv. Utan att kopplas till jord hålls ingångarna höga av ett så kallat pull-up-motstånd.

Man kan alltså om man vill krångla till det, kolla upp vilket stift som är signalingången och sen koppla ihop det med exempelvis chassit istället för att aktivera power eller reset. Man kan annars kors-koppla och använda jorden som är tänkt för reset till power och vice versa.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]