MKB Net, vilken leverantör skall jag välja?

Permalänk
Medlem

MKB Net, vilken leverantör skall jag välja?

Tja!

Jag skall flytta till en ny lägenhet i oktober och behöver teckna bredband. Tänkte skaffa 100/100 Mbit/s, men har ingen aning om vilken leverantör som MKB erbjuder är bäst. Jag undrar ifall ni som har någon erfarenhet av leverantörerna eller MKB Net kan hjälpa till.

Här är en pristabell på alla leverantörer som MKB erbjuder. https://www.mkbnet.se/priser.html

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

Bra fråga i flera perspektiv, vi bor i en brf i nedre delen av Sverige som har Telia som Isp, Hos hos ingår 250/250(fiber) +Iptele + Iptv Telia pkt "lagom" i hyran,Vi bor i en 3a på 75 kvadratmeter, hyran är strax under 4 000 kr inkl el/mån vilket jag tycker är helt ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Bra fråga i flera perspektiv, vi bor i en brf i nedre delen av Sverige som har Telia som Isp, Hos hos ingår 250/250(fiber) +Iptele + Iptv Telia pkt "lagom" i hyran,Vi bor i en 3a på 75 kvadratmeter, hyran är strax under 4 000 kr inkl el/mån vilket jag tycker är helt ok

Vad har det med TS tråd att göra?

Av de tillgänliga operatörerna hade jag bara valt mellan Bredband2 och Bahnhof.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad har det med TS tråd att göra?

Av de tillgänliga operatörerna hade jag bara valt mellan Bredband2 och Bahnhof.

Massor skulle jag vilja hävda, som t.ex. totkost/mån,driftsäkerhet,support

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Massor skulle jag vilja hävda, som t.ex. totkost/mån,driftsäkerhet,support

Förtydliga gärna hur din hyra, TV-paket och storlek på lägenheten hjälper TS att välja operatör från MKB.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@lodisen du är för rolig, ärligt talat det är inte många isp som slår Telia i en del perspektiv

Permalänk
Medlem

Valet är enkelt enligt mig.
1) Bredband 2
2) T3

Båda leverantörerna har hos mig i Stockholm levererat bra och har en trevlig och bra support de få gånger jag behövt kontakta dem.

Snart får man öppet nät igen där man bor idag och då kommer jag gladeligen ta Bredband2 som leverantör igen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

@Grabben_83a: Jag bor i MKB lägenhet och har bredband2. Är hyfsat nöjd med dom. Dom försökte smyghöja mitt bredbandspris för nåt år sen. Men det löste sig. Och dom sänkte priset igen. Man betalar kvartalsvis hos dom. Jag har 100/10 mb och är nöjd med det.

Har haft bredband2 i 10 år minst tror jag och jag har haft kanske 4-5 avbrott på den tiden. Max på nån timme.

Jag skulle valt bredband2.

Permalänk

@Hareboll: Oppps blev fel där. Kolla vad jag skrev till grabben 83a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rilleman3:

@Grabben_83a: Jag bor i MKB lägenhet och har bredband2. Är hyfsat nöjd med dom. Dom försökte smyghöja mitt bredbandspris för nåt år sen. Men det löste sig. Och dom sänkte priset igen. Man betalar kvartalsvis hos dom. Jag har 100/10 mb och är nöjd med det.

Har haft bredband2 i 10 år minst tror jag och jag har haft kanske 4-5 avbrott på den tiden. Max på nån timme.

Jag skulle valt bredband2.

Ok det var inget jag märkte under de 2 år jag hade dem de höjde inte priset alls under den tiden.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof i 15 år utan några som helst problem, de gånger linan legat nere har det berott på Mkb.

Med Bahnhof så kan man få en VPN lösning för fem enheter för ynkliga 40 :-/mån .

Lycka till

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I infobladet du fick vid visningen står "all" info. Om inte, fråga mäklare eller säljaren.
Högst troligen är det en nätverkskabel från en omvandlare/switch

Permalänk
Medlem

@Hareboll: Bor själv hos MKB och har haft BB2 sen starten, har inte haft några drifts problem relaterade till BB2 utan de gånger det varit problem är det i MKB net.

Att tänka på med BB2 är att det inte ingår mail adresser i priset, sänker dom priset får man själv vara med och ringa supporten för att få det nya priset.
Stabiliteten är inget att klaga på och dom brukar alltid ligga lägst på kostnaden, det är inte heller några problem att få publik ip om man har behov för detta.

Vet inte om alternativet finns kvar för nya kunder, men själv betalar jag månadsvis med e-faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hareboll:

Tja!

Jag skall flytta till en ny lägenhet i oktober och behöver teckna bredband. Tänkte skaffa 100/100 Mbit/s, men har ingen aning om vilken leverantör som MKB erbjuder är bäst. Jag undrar ifall ni som har någon erfarenhet av leverantörerna eller MKB Net kan hjälpa till.

Ha
Här är en pristabell på alla leverantörer som MKB erbjuder. https://www.mkbnet.se/priser.html

Du må bruke hver enkelte tjenesteleverandørs web side for å se dersom det er noen kampanje der gjelder kun for det område du er bosatt. På Bahnhof må du legge inn din adresse for å kunne se hva som gjelder kampanjer for eksempel, så jeg kan ikke se hva du ville ev. kunne finne for alternativer der uten å vite din adresse. Prislisten er kun generell og jeg har selv opplevet når det gjelder kommunale boligselskaper (eller den aktør de har satt til handtere Kommunikations Operatör - KO - delen; portalen der du velger tjenesteleverandør) at de ikke bryr seg om informasjonen er korrekt eller oppdatert i henhold til respektive leverandør.

T3 og Bahnhof er de på listen har jeg har erfaring fra og de har funket ok for meg. Sjekk hvordan du vil kunne få informasjon fra resp. aktør når jeg feil der tjente og hvordan du kan få kontakt med kundetjeneste dersom du trenger å forandre betaling, tjeneste eller noen annet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Bra fråga i flera perspektiv, vi bor i en brf i nedre delen av Sverige som har Telia som Isp, Hos hos ingår 250/250(fiber) +Iptele + Iptv Telia pkt "lagom" i hyran,Vi bor i en 3a på 75 kvadratmeter, hyran är strax under 4 000 kr inkl el/mån vilket jag tycker är helt ok

Skrivet av Lodisen:

Vad har det med TS tråd att göra?

Av de tillgänliga operatörerna hade jag bara valt mellan Bredband2 och Bahnhof.

Skrivet av It-nisse:

Massor skulle jag vilja hävda, som t.ex. totkost/mån,driftsäkerhet,support

Skrivet av Lodisen:

Förtydliga gärna hur din hyra, TV-paket och storlek på lägenheten hjälper TS att välja operatör från MKB.

Skrivet av It-nisse:

@lodisen du är för rolig, ärligt talat det är inte många isp som slår Telia i en del perspektiv

Skrivet av Grabben_83a:

Valet är enkelt enligt mig.
1) Bredband 2
2) T3

Båda leverantörerna har hos mig i Stockholm levererat bra och har en trevlig och bra support de få gånger jag behövt kontakta dem.

Snart får man öppet nät igen där man bor idag och då kommer jag gladeligen ta Bredband2 som leverantör igen.

Skrivet av Rilleman3:

@Grabben_83a: Jag bor i MKB lägenhet och har bredband2. Är hyfsat nöjd med dom. Dom försökte smyghöja mitt bredbandspris för nåt år sen. Men det löste sig. Och dom sänkte priset igen. Man betalar kvartalsvis hos dom. Jag har 100/10 mb och är nöjd med det.

Har haft bredband2 i 10 år minst tror jag och jag har haft kanske 4-5 avbrott på den tiden. Max på nån timme.

Jag skulle valt bredband2.

Skrivet av Rilleman3:

@Hareboll: Oppps blev fel där. Kolla vad jag skrev till grabben 83a

Skrivet av Grabben_83a:

Ok det var inget jag märkte under de 2 år jag hade dem de höjde inte priset alls under den tiden.

Skrivet av M_X_E_Q:

Har haft Bahnhof i 15 år utan några som helst problem, de gånger linan legat nere har det berott på Mkb.

Med Bahnhof så kan man få en VPN lösning för fem enheter för ynkliga 40 :-/mån .

Lycka till

Hej allihopa!

Tack för alla svaren!
Ser ut som de flesta rekommenderar BB2. Har gjort lite research och gått in på hemsidorna och tittat ifall de har någon erbjudande och det ser ut som om BB2 har bäst priser då de erbjuder 50% rabatt under de första fyra månaderna. Eftersom BB2 har bäst pris och fick flest rekommendationer så lutar det åt BB2.

Tack allihopa!

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hareboll:

Hej allihopa!

Tack för alla svaren!
Ser ut som de flesta rekommenderar BB2. Har gjort lite research och gått in på hemsidorna och tittat ifall de har någon erbjudande och det ser ut som om BB2 har bäst priser då de erbjuder 50% rabatt under de första fyra månaderna. Eftersom BB2 har bäst pris och fick flest rekommendationer så lutar det åt BB2.

Tack allihopa!

Bredband2 har lägst ping medans Bahnhof kämpar för att ej lämna ut dina uppgifter till lobbyister, om du skulle få för dig att ladda ned någon "semesterfilm".

Om det primärt är för Gaming > Bredband2
Annars skulle jag rekommendera Bahnhof.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bredband2 har lägst ping medans Bahnhof kämpar för att ej lämna ut dina uppgifter till lobbyister, om du skulle få för dig att ladda ned någon "semesterfilm".

Om det primärt är för Gaming > Bredband2
Annars skulle jag rekommendera Bahnhof.

Beror på routing. Hade 11 i ping i CS:GO t.ex. med BB2 och 5 med Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Beror på routing. Hade 11 i ping i CS:GO t.ex. med BB2 och 5 med Bahnhof.

Visst är det så, men generellt sett har Bredband2 lägre pingtider mot det mesta. (Nu pratar vi inte några större skillnader, då Bahnhof också är väldigt bra)
CS:GO-servrarna ligger i Stockholm och skulle kunna tro att trafiken routas olika för att komma fram till Stockholm.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bredband2 har lägst ping medans Bahnhof kämpar för att ej lämna ut dina uppgifter till lobbyister, om du skulle få för dig att ladda ned någon "semesterfilm".

Annars skulle jag rekommendera Bahnhof.

@lodisen om håller sig inom lagens råmärken så får nog anses att risken är lägre att få något från ng "lobbyister"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bredband2 har lägst ping medans Bahnhof kämpar för att ej lämna ut dina uppgifter till lobbyister, om du skulle få för dig att ladda ned någon "semesterfilm".

Om det primärt är för Gaming > Bredband2
Annars skulle jag rekommendera Bahnhof.

Skrivet av It-nisse:

@lodisen om håller sig inom lagens råmärken så får nog anses att risken är lägre att få något från ng "lobbyister"

Med lobbyister menar ni att man får gratis VPN från Bahnhof?

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black