2060 Rog strix missljud vid fläktstart

Permalänk
Medlem

2060 Rog strix missljud vid fläktstart

Hej,
Har haft ett 2060 strix ett tag och i dag lyckades jag hamna på den magiska temperatur gränsen så fläkten slog på & av sig om vartannat. Jag trodde först att det var en hårddisk som gått dålig för det lät som när en trasig hårddisk försöker läsa, men så var inte fallet. Har nu insett att det för missljud i bakre fläkten på mitt 2060. När den spinner upp så låter den nästan som en gris och säger *nöff* hehe.

Vad kan man göra åt detta?
Antar att det inte är normalt att fläkten låter så, och hoppas på att någon varit med om detta förut och har en bra lösning så jag slipper krångla med att skicka tillbaka!

edit:
https://www.youtube.com/watch?v=_sVX_UVKNSI

jag verkar inte vara ensam... samma ljud som denna kille!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Låter ju som att fläkten tar i något i grafikkortet?

Hur rakt är grafikkortet i burken? TÄnkte om det böjt sig lite, så något har blivit lite skevt och fläkten tar i då? (vild gissning dock)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Det finns någonting som tar i fläkten då den startar upp, hade exakt samma på mitt gigabyte gtx 1080, å då var det en liten liten plastbit (rest) som blivit kvar efter att de (tryckformat)? plasthöljet. Skar bort den med en liten kniv å ljudet var borta. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kan vara samma fel som på videon och som alla mina Windforce-kort har lidit av, I fallet Gigabyte rattle så är det oftast skruvarna som sitter löst och ljudet kommer från ramen som fläkten sitter fast i när den börjar vibrera.

Inte alls säkert det är samma nu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Låter ju som att fläkten tar i något i grafikkortet?

Hur rakt är grafikkortet i burken? TÄnkte om det böjt sig lite, så något har blivit lite skevt och fläkten tar i då? (vild gissning dock)

Nej det skall inte vara skevt, har ett gigantiskt chassie hehe.

Skrivet av Pillertrillaren:

Det finns någonting som tar i fläkten då den startar upp, hade exakt samma på mitt gigabyte gtx 1080, å då var det en liten liten plastbit (rest) som blivit kvar efter att de (tryckformat)? plasthöljet. Skar bort den med en liten kniv å ljudet var borta. Lycka till!

Ja jag antar att det är något liknande här, får undersöka lite nämre och se om jag kan göra någon form av åtgärd på detta annars får jag ta upp det med stället jag köpte det av.

Skrivet av GuuFi:

Kan vara samma fel som på videon och som alla mina Windforce-kort har lidit av, I fallet Gigabyte rattle så är det oftast skruvarna som sitter löst och ljudet kommer från ramen som fläkten sitter fast i när den börjar vibrera.

Inte alls säkert det är samma nu dock.

Detta är ju ett Asus men det lider säkert av liknande, ska ta en närmre titt under morgondagen och försöka lösa detta, verkar ju vara fler som har samma problem iaf med diverse lösningar så det vore gött o slippa skicka tillbaka det.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@CusmaR: Ok, jag tänkte mer på att grafikkortet är ganska tungt och långt och kanske kan sagga lite .
Har själv ett Rog Strix 2060 OC, och till skillnad ifrån mitt 2070 gaming z, så följde det inte med någon grafikkortshållare som stödjer upp grafikkortet, därav jag tänkte att det kanske fanns en liten chans att det kan vara något såndant.

Har dock inget missljud i mitt grafikkort *peppar peppar*
Har dock sett liknande problem med gamla Radeon 280x, men då var det skruvarna som håller i fläkten som skruvats ur (av vibrationer kanske?) och tagit i fläkten. Enkelt fixat dock

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@CusmaR: Ok, jag tänkte mer på att grafikkortet är ganska tungt och långt och kanske kan sagga lite .
Har själv ett Rog Strix 2060 OC, och till skillnad ifrån mitt 2070 gaming z, så följde det inte med någon grafikkortshållare som stödjer upp grafikkortet, därav jag tänkte att det kanske fanns en liten chans att det kan vara något såndant.

Har dock inget missljud i mitt grafikkort *peppar peppar*
Har dock sett liknande problem med gamla Radeon 280x, men då var det skruvarna som håller i fläkten som skruvats ur (av vibrationer kanske?) och tagit i fläkten. Enkelt fixat dock

aha du menar så!
Jag provade att klämma lite på kylaren vid drift för o se om det tog i någonstans men jag kan inte hitta något. Tog ut kortet och snurrade för hand men då avger fläkten inget ljud konstigt nog. Kände även på skruvarna runtom som flera haft problem med men det var inget konstigt där heller.

Däremot är det fläkten längst in i chassiet som avger ljudet och inte den bakersta som jag först trodde.

har googlat lite och det verkar nästan vara mer regel än undantag på 2060/2070/2080 men ännu inte hittat någon bättre fix än att ställa upp fläkthastigheten >20% vilket inte känns som någon jättekul lösning.

jag får forska vidare helt enkelt

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

har exakt samma på mitt, de testade det på inet men hittade inget fel, dock så sa han i affären ( riktigt schysst snubbe ) att han haft samma problem med sitt kort ( ett 980 tror jag det var )
och oftast så testar de korten i öppna benchriggar, vilket helt eliminerar flera faktorer som t.ex.
*stängt chassi
*vertikal montering istället för vågrätt ( värme = saker expanderar, vid vågrätt montering så hänger då fläkten ner lite och när den då drar igång så hörs ett " knarrande " ljud när lagret går tillbaka till sin bana.)
för att dra några exempel.

svaret jag fick var: du kan ju skicka in det på RMA men de kommer inte se de här "felet" då de kör med helt andra förutsättningar, men om du vill så kan vi ta tillbaka kortet, full betalning tillbaka, under hela garanti perioden.
och kortet i sig är ju fullt fungerande i Tillverkarens ögon.

Det jag gjorde var: satte fläktkurvan så att fläkten aldrig stänger av sig... 4-5% fläkt hastighet och den är tyst ändå.
tråkigt men ja, lämna tillbaka eller fortsätta köra är la frågan man tyvärr får ställa sig.

:/

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma missljud på ett Asus ROG Strix 2080. Det är inte fläktbladen som tar emot något utan det är pulsstyrningen som ger elektriska missljud inuti fläktarna. Snurrar man på fläkten manuellt så hörs ingenting.

Jag tyckte ljudet var jättestörigt men misstänkte att supporten inte skulle höra något då det mest hörs vid vissa specifika fläkthastigheter, så jag skickade tillbaka kortet som öppet köp.

Köpte ett Gigabyte Gaming OC 2080 istället och det är både tystare och har inte detta missljudet. Jag misstänker att det är vissa hårdvarurevisioner av korten som har undermåliga kretsar för fläktstyrning för i reviews så brukar Asus och Gigabyte rankas som de tystaste korten, samtidigt som en massa privatpersoner hör uppenbara konstiga fläktljud på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

har exakt samma på mitt, de testade det på inet men hittade inget fel, dock så sa han i affären ( riktigt schysst snubbe ) att han haft samma problem med sitt kort ( ett 980 tror jag det var )
och oftast så testar de korten i öppna benchriggar, vilket helt eliminerar flera faktorer som t.ex.
*stängt chassi
*vertikal montering istället för vågrätt ( värme = saker expanderar, vid vågrätt montering så hänger då fläkten ner lite och när den då drar igång så hörs ett " knarrande " ljud när lagret går tillbaka till sin bana.)
för att dra några exempel.

svaret jag fick var: du kan ju skicka in det på RMA men de kommer inte se de här "felet" då de kör med helt andra förutsättningar, men om du vill så kan vi ta tillbaka kortet, full betalning tillbaka, under hela garanti perioden.
och kortet i sig är ju fullt fungerande i Tillverkarens ögon.

Det jag gjorde var: satte fläktkurvan så att fläkten aldrig stänger av sig... 4-5% fläkt hastighet och den är tyst ändå.
tråkigt men ja, lämna tillbaka eller fortsätta köra är la frågan man tyvärr får ställa sig.

:/

Ja vad jag har förstått så uppstår inte problemet om man skulle montera kortet vertikalt. Riktigt tråkigt men jag hör de inte ofta som tur är, oftast kör jag tyngre spel så fläkten går fortare eller så är den idle.

Jag måste tyvärr upp över 20% på mitt kort för att inte höra det. Allt under det så (nu killgissar jag) sätter motorn snurr på fläkten, stänger av i väntan på att rpm'en ska gå ner, sedan sätter snurr på den igen.
iofs hör jag inte 20% fläkt om det skulle vara på men jag köpte ju ett passivt kort av en anledning.

Skrivet av Frux:

Jag hade precis samma missljud på ett Asus ROG Strix 2080. Det är inte fläktbladen som tar emot något utan det är pulsstyrningen som ger elektriska missljud inuti fläktarna. Snurrar man på fläkten manuellt så hörs ingenting.

Jag tyckte ljudet var jättestörigt men misstänkte att supporten inte skulle höra något då det mest hörs vid vissa specifika fläkthastigheter, så jag skickade tillbaka kortet som öppet köp.

Köpte ett Gigabyte Gaming OC 2080 istället och det är både tystare och har inte detta missljudet. Jag misstänker att det är vissa hårdvarurevisioner av korten som har undermåliga kretsar för fläktstyrning för i reviews så brukar Asus och Gigabyte rankas som de tystaste korten, samtidigt som en massa privatpersoner hör uppenbara konstiga fläktljud på dem.

Ja jag börjar förstå att det inte finns någon fix för detta och sitter i valet och kvalet om jag ska försöka byta kortet eller bara låta det vara. Får se hur störd jag blir.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns en jättebra lösning.
Sätt på två 120mm

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@CusmaR: jag hör nu min även vid full load ( märkte det igår xD ) enda som funkar just nu är att gå in på Asus program och helt enkelt klicka ur " 0 db fan " så blir den tyst...

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@CusmaR: jag hör nu min även vid full load ( märkte det igår xD ) enda som funkar just nu är att gå in på Asus program och helt enkelt klicka ur " 0 db fan " så blir den tyst...

usch!
vart hittade du 0 db fan? jag kör gpu tweak II.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@CusmaR:
så ser min vy ut ( lånad bild ) så klickar man bara på den sliden där
tar ngn sekund sen varvar kortet upp och varvar ner, all done
och då behöver jag inte ändra några andra inställningar.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@CusmaR:
så ser min vy ut ( lånad bild ) så klickar man bara på den sliden där
tar ngn sekund sen varvar kortet upp och varvar ner, all done
och då behöver jag inte ändra några andra inställningar.

https://forumbilder.com/images/2019/09/19/strix.jpg

Efter en uppdatering av Gpu Tweak så fick jag också den knappen!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@CusmaR: gött dock tråkigt att man ska behöva välja bort den funktionen, men men. kortet funkar fint iaf

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Hade samma fel på mitt gigabyte kort.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@CusmaR: gött dock tråkigt att man ska behöva välja bort den funktionen, men men. kortet funkar fint iaf

ja den knappen "löste ju problemet" men inte på det sättet jag hade hoppats tyvärr.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro