Handelsbanken inför avgift för konton

Permalänk
Entusiast

Hade avgiften varit separat från kortavgiften hade det varit droppen som fick bägaren att rinna över för mig, men nu råkar jag ju betala kortavgiften ändå. Har redan sneglat mycket på t.e.x Marginalen Bank som erbjuder i princip samma (relevanta) tjänster till en lägre årsavgift inklusive ränta på "lönekontot".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

@Petterk: Då har de ändrat sedan jag skaffade tjänsten, eller så minns jag fel, vet vad jag betalar och får, sen är kanske vissa delar av det gratis och andra kostar, tror det var 13 år sedan jag ändrade och fick tjänsten, så det bara går på autopilot för min del.
Det jag har är inte ett värdefack, utan är en del av depån som inte finns sparat hos mitt lokala kontor och är inventerat och listas som depåinnehav av banken. Ett alternativ skulle vara ett värdefack, men som sagt, möjligheten att skaffa sånt minskar, iaf i Uppsala, och vet inte vad de kostar.

Värdefack är vad SEB kallar bankfack idag. Känner inte till att de skulle erbjuda något alternativ till bankfacken. Vet däremot att det de ibland kallar depå handlar om inskannade papper, och inget fysiskt förvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Värdefack är vad SEB kallar bankfack idag. Känner inte till att de skulle erbjuda något alternativ till bankfacken. Vet däremot att det de ibland kallar depå handlar om inskannade papper, och inget fysiskt förvar.

Oavsett vad de kallar det är inte det tjänsten jag har. De kanske inte erbjuder fysisk värdepappersdepå längre, och det kanske heter något annat om banken pratar om det internt, men jag har fysiska papper hos SEB som jag kan få tillbaka i original om jag så önskar, eller så får jag ha kvar dem hos SEB så länge jag betalar totalt 35 kr i månaden för de tjänster jag har inkl. denna.
Mycket möjligt att det är en kvarleva från förr, som sagt, första papperna är från början av 80 talet (från att jag var c:a 1-2 veckor gammal), och det kan till med vara så att banken avslutar tjänsten om jag försöker skicka in fler papper till den för då blir den uppmärksammad och jag får allt skickat till mig, eller så är det bara en bonus för att varit kund i 99.9% av mitt liv, vem vet?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Oavsett vad de kallar det är inte det tjänsten jag har. De kanske inte erbjuder fysisk värdepappersdepå längre, och det kanske heter något annat om banken pratar om det internt, men jag har fysiska papper hos SEB som jag kan få tillbaka i original om jag så önskar, eller så får jag ha kvar dem hos SEB så länge jag betalar totalt 35 kr i månaden för de tjänster jag har inkl. denna.
Mycket möjligt att det är en kvarleva från förr, som sagt, första papperna är från början av 80 talet (från att jag var c:a 1-2 veckor gammal), och det kan till med vara så att banken avslutar tjänsten om jag försöker skicka in fler papper till den för då blir den uppmärksammad och jag får allt skickat till mig, eller så är det bara en bonus för att varit kund i 99.9% av mitt liv, vem vet?

Du får säkert ha tjänsten kvar om du säger upp kortet också. Detta blir till en icke-diskussion, ligger papperna på kontoret behandlas de nog som ett värdefack. Oavsett vad du har så betalar du inget för tjänsten och det är ingen tjänst TS efterfrågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

nordea tog 40 kr eller liknande per månad. men inte om man var förmånskund (endast dom som bank), men det funkade inte utan man var tvungen in varje år och klaga och få tillbaka pengar

De tar 12kr / månad för mig som är mellan 18-28 år. Efter 28 så tar de 36kr / månad för vardagspaketet. Hade inte betalat över 15kr för de funktionerna. Då kan jag lika gärna köra på enbart kreditkort, där finns ju även ränta som är ok.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Vill minnas att SHB var en av de sista, om inte den sista att vara avgiftsfria. SEB tar 35 kr / månaden för "Enkla vardagen" av mig, men det inkluderar min depå som till och med har fysiska dokument som de förvarar åt mig.

F.ö. tack för notisen, har ett par gamla konton hos SHB som jag inte använder med lite med några tusen på, börjar de ta avgifter för det måste man ju flytta dem

Jag betalar 36 kr månaden hos Nordea
2019-10-01 Vardagspaket Tillval Betalningar -12,00
2019-10-01 Vardagspaket Månadspris kort -24,00

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Sparbanken Skåne (swedbank) tar 39:-/mån för att man är så kallad nyckelkund, då ingår mastercard.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Sparbanken Skåne (swedbank) tar 39:-/mån för att man är så kallad nyckelkund, då ingår mastercard.

Det är nog en förhandlingsfråga. Jag är också nyckelkund (visserligen inte Sparbanken Skåne) men betalar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är nog en förhandlingsfråga. Jag är också nyckelkund (visserligen inte Sparbanken Skåne) men betalar inget.

Jag har inget att förhandla om, inga lån på lägenheten, inga andra lån heller, ingen direkt förmögenhet troligtvis en rätt så ointressant kund.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Det är minusräntan som spökar, men bankerna vill inte ha minusränta på lönekonton och därför blir det diverse avgifter på kontot istället. Kör SEB, LF. Behöver man gratis bankkort aka debitkort så finns Revolut och P.F.C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

300:- per år är rätt mycket faktiskt.

Länsförsäkringar Bank är fortfarande "gratis" (inte egentligen, men om man har lönekonto + kort hos dem så nollar de årsavgiften). Åtminstone är det så för mig, de kan ju förstås ha ändrat reglerna efter jag blev kund hos dem för ca 10 år sedan och jag sitter kvar på gammalt avtal.

Swedbank har avgifter däremot, det är jag ganska säker på.

Jaså? Jag har lönekonto och kort hos länsförsäkringar men betalar 250kr om året eller liknande. Kanske borde ringa dem och kolla. Jag hade tänkt flytta min hemförsäkring nu när den går ut till LF och då bli guldkund så jag får 20% rabatt på försäkringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Jag har lönekonto och kort hos länsförsäkringar men betalar 250kr om året eller liknande. Kanske borde ringa dem och kolla. Jag hade tänkt flytta min hemförsäkring nu när den går ut till LF och då bli guldkund så jag får 20% rabatt på försäkringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Internetbanken är gratis för mig, men om jag vill ha kort så kostar det 250 kr.

Permalänk
Medlem

@Penguin: Skaffa en riktig bank, tyvärr så är Handelsbanken inte längre vad den var förr.
Kan rekommendera länsförsäkringar. Har du bank, försäkringar mm hos dom så får du 30% på allt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Penguin: Skaffa en riktig bank, tyvärr så är Handelsbanken inte längre vad den var förr.
Kan rekommendera länsförsäkringar. Har du bank, försäkringar mm hos dom så får du 30% på allt

Mja, du måste spara fonder och grejer hos dem också tyvärr och där är Avanza bättre imo. Dessutom gäller rabatten enbart sak och motorförsäkringar, alltså inte hemförsäkring eller sjukförsäkring t ex som jag förstod det.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/erbju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mja, du måste spara fonder och grejer hos dem också tyvärr och där är Avanza bättre imo. Dessutom gäller rabatten enbart sak och motorförsäkringar, alltså inte hemförsäkring eller sjukförsäkring t ex som jag förstod det.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/erbju...

20% rabatt på bil barn och hemförsäkring + inga kortavgifter.. dock har vi allt på den banken med

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det är minusräntan som spökar, men bankerna vill inte ha minusränta på lönekonton och därför blir det diverse avgifter på kontot istället. Kör SEB, LF. Behöver man gratis bankkort aka debitkort så finns Revolut och P.F.C.

Skickades från m.sweclockers.com

SEB har tagit betalt (120 kr/år) för möjligheten att betala räkningar via internetbanken långt före någon minusränta, vilket har varit gratis hos SHB tidigare. Vill man inte betala räkningar eller ha kort kan man ju ha en annan kontotyp hos SHB som detta inte går att göra ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mja, du måste spara fonder och grejer hos dem också tyvärr och där är Avanza bättre imo. Dessutom gäller rabatten enbart sak och motorförsäkringar, alltså inte hemförsäkring eller sjukförsäkring t ex som jag förstod det.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/erbju...

Avanza har en del "dolda" avgifter som vissa andra inte har, t.ex. en valutaväxlingsavgift på 0.25% vid köp och försäljning (totalt 0,5% om du byter en globalfond mot en annan) av fonder som handlas i utländsk valuta.

Permalänk
Inaktiv

Har haft länsförsäkringar i många år, har 4 konton samt försäkringar, betalar en kort avgift 1 gång per år på 250 kr de är allt och något annat betalar jag inte, har lönekonto samt 3 lån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Penguin:

Hej,

fick nedanstående i e-brevlådan hos Handelsbanken

Är nog en väldigt olönsam kund som det är (aka inget bolån ännu, dock lånelöfte) då jag enbart har lönekonto, ett buffertkonto och e-faktura hanteringen hos HB, men jag är inte så sugen på att betala 25kr i månaden för tjänsten (eller köpa ett hus vi inte vill ha och få bort avgiften så).

Har de andra bankerna också infört avgifter för "basutbudet"? Om inte, hur ser det ut hos de andra?

men kan inte ta ut kontanter, konstig värld vi lever i

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@backfeed: 275:- per år för att ha ett konto hos Länsförsäkringar oavsett om man brukar kontokortet eller inte.
Går inte att avsäga sig.

Skrivet av Cadtekniker:

@evil penguin: Kostar 275:- per år, obligatorisk kostnad om man ska ha konto hos LF

Går visst o säga upp kortet, men ha kvar kontot, det har jag gjort hos LF (Stockholm i mitt fall). Då kostar det inget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bankerna tjänar inte ca två procent på bolånen. De tjänar ca 25%, tack vare att de har tillgång till kundernas ock statens gratispengar. Jag försöker hålla bara lite pengar på konton. Exempelvis OK ger en liten ränta på Visa transaktionskonto och bonus på inköp. Räkningar betalar jag med autogiro eller e-faktura gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går visst o säga upp kortet, men ha kvar kontot, det har jag gjort hos LF (Stockholm i mitt fall). Då kostar det inget

Jag sa upp mitt kort bankkort idag men har kvar kontot. Skaffade Revolut istället som är gratis:

https://rikatillsammans.se/basta-betalkortet-och-kreditkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag sa upp mitt kort bankkort idag men har kvar kontot. Skaffade Revolut istället som är gratis:

https://rikatillsammans.se/basta-betalkortet-och-kreditkortet...

Jag måste ha något kort, för att kunna topa upp Revolut kortet utan avgift, för om man gör en banköverföring så kan det kosta pengar o göra det, samt så tar det någon/några bankdagar för pengarna o komma, vilket det inte gör om man gör topup med kort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag måste ha något kort, för att kunna topa upp Revolut kortet utan avgift, för om man gör en banköverföring så kan det kosta pengar o göra det, samt så tar det någon/några bankdagar för pengarna o komma, vilket det inte gör om man gör topup med kort

Fyll på ditt PFC som du sen fyller på ditt Revolut med

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag måste ha något kort, för att kunna topa upp Revolut kortet utan avgift, för om man gör en banköverföring så kan det kosta pengar o göra det, samt så tar det någon/några bankdagar för pengarna o komma, vilket det inte gör om man gör topup med kort

Jaså? Jag har nog aldrig betalat för en överföring. Däremot har jag alltid gott om pengar, automatisk överföring och kreditkort så det är nog lugnt för min del.

Edit: Jaha, det blir en utlandsöverföring till revolut och då kostar det.

Känns som att bästa kombinationen är Komplett kreditkort och föra över pengar till revolut så får man lite bonus också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

SEB har tagit betalt (120 kr/år) för möjligheten att betala räkningar via internetbanken långt före någon minusränta, vilket har varit gratis hos SHB tidigare. Vill man inte betala räkningar eller ha kort kan man ju ha en annan kontotyp hos SHB som detta inte går att göra ifrån.

Du får inte glömma att om du har en massa pengar på lönekontot så kostar det för banken att ha dina pengar förvarade hos sig. När SEB började ta betalt för lönekontot/internetbanken så gick jag över till Skandia och sedemera till LF. Nu har jag SEB för att bolånet ligger där. Tycker inte att det är värt att betala 120kr/år för något som är gratis hos andra banker. Jag ser inga super features jämfört med gratisalternativen. Att SHB börjar ta betalt är ingen slump.

Artikeln är från 2015.
https://www.compricer.se/nyheter/artikel/sa-gor-du-om-det-bli...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har surat klart över brevet SHB skickade för ett par veckor sen och har nu efter lite rationellt tänkande och forskande (tack Molotov) lagt energi på att börja flytta mig från SHB till Skandiabanken.
Mina bankärenden består mestadels av räkningsbetalande och swishande, så inget speciellt som behövs.
Sparande och kreditkort ligger i andra banker så där behövs ingen åtgärd just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Hej,

fick nedanstående i e-brevlådan hos Handelsbanken

Är nog en väldigt olönsam kund som det är (aka inget bolån ännu, dock lånelöfte) då jag enbart har lönekonto, ett buffertkonto och e-faktura hanteringen hos HB, men jag är inte så sugen på att betala 25kr i månaden för tjänsten (eller köpa ett hus vi inte vill ha och få bort avgiften så).

Har de andra bankerna också infört avgifter för "basutbudet"? Om inte, hur ser det ut hos de andra?

Någon har säkert svarat redan, men jag har Swedbank och får betala 39 SEK/ månad för att vara "Nyckelkund". Det innefattar bl a:

- Kreditkort
- Debitkort
- Swish
- BankID
- Konto

m.m

Jag har heller inga banklån. Dels har man ju tvingat bort folk från kontanter, dels tjänar man inget på inlånade pengar i den här lågräntemiljön.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nils-Göte:

Någon har säkert svarat redan, men jag har Swedbank och får betala 39 SEK/ månad för att vara "Nyckelkund". Det innefattar bl a:

- Kreditkort
- Debitkort
- Swish
- BankID
- Konto

m.m

Jag har heller inga banklån. Dels har man ju tvingat bort folk från kontanter, dels tjänar man inget på inlånade pengar i den här lågräntemiljön.

Finns det något särskilt skäl att du vill betala 39kr/månad för att ha konto på Swedbank där du får ingen / låg ränta på sparkonto. Ingen bonus på kreditköp? Eller vill du ha allt samlat på ett ställe? En LF eller Skandia + PFC/Revolut + Komplett MasterCard + SBAB. Så får man några kronor. Annars göder man bara storbankerna utan att få något tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Finns det något särskilt skäl att du vill betala 39kr/månad för att ha konto på Swedbank där du får ingen / låg ränta på sparkonto. Ingen bonus på kreditköp? Eller vill du ha allt samlat på ett ställe? En LF eller Skandia + PFC/Revolut + Komplett MasterCard + SBAB. Så får man några kronor. Annars göder man bara storbankerna utan att få något tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Jag har haft Sparbanken/ Föreningssparbanken/ Swedbank sedan mitt första bankkort så det har blivit så bara. Fram till och med ett par år sedan kostade det inget. Jag föredrar att ha allt utom sparandet på ett och samma ställe så att jag slipper krångla med 3-4 olika konton, men vilket det stället är spelar mig ingen roll så länge det inte tar tid och pengar att byta.

Komplett skulle jag inte använda av etiska skäl.