Seagate kombinerar docka och lagring med Firecuda Gaming Dock

Permalänk
Melding Plague

Seagate kombinerar docka och lagring med Firecuda Gaming Dock

Seagate breddar utbudet med en dockningsstation, som utöver anslutningar för kringutrustning får inbyggd lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har kikat på sådana här dockor ett tag, men då för Thunderbolt 2.
Thunderbolt 3 är ju ännu bättre sett till bandbredd och vad de klarar av, och min tanke är att jag vill flytta bort datorn till vinden eller andra våning (aka. där den inte står och låter) men detta kräver 10m+ thunderbolt kablage - något som osökt tar en in på optiska kablar.

Priset sticker iväg som en raket, men jag är villig att betala lite för att få ett helt ljudlöst system där jag sitter, utan att tumma på kvalitet i form utav att köra min 34" skärm i 100hz osv.

Dock verkar det vara lite oklart när dessa optiska Thunderbolt 3 -kablar kommer, samt vad man behöver bestycka sin befintliga PC med om man inte har Thunderbolt på själva moderkortet (något jag inte har)
https://appleinsider.com/articles/19/09/11/long-optical-thund...

... men jag är väldigt intresserad utav att testa detta, så vill @Inet eller någon annan aktör få in real-world scenario data på denna lösning som tex. Linus Tech Tips gjort - PM'a mig!

Thunderbolt 2, optisk kabel:

Thunderbolt 3, optisk kabel: (ej tillgänglig på marknaden ännu)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varför är dockor så dyra? Har svårt att motivera ett köp, även om jag ser nyttan.

Permalänk
Medlem

En sak som finns, men som jag saknar när det gäller lagring är synkade filer på disk. Att de automatiskt synkar utan strul. Har testa BTSync innan och det var väl ok, men inte hittat någon lösning som ligger i bakgrunden och inte strular.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Jo, jag har haft tankar på liknande saker länge, konstigt att ingen har byggt det förrän nu. Dockan är ju till för att liksom använda en mobil enhet som en stationär, en stor fördel med stationära enheter är just möjligheten till mycket mer lagring. Jag menar, vi har ju dockor med grafikkort, som är den andra stora fördelen med stationära, och det har till och med gjorts försök med dockor med kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Priset sticker iväg som en raket, men jag är villig att betala lite för att få ett helt ljudlöst system där jag sitter, utan att tumma på kvalitet i form utav att köra min 34" skärm i 100hz osv.

Haken blir väl grafikkortet som måste vara någorlunda nära skärmen om du vägrar tumma på kvalitén. Hur tänkte du lösa det? Eller finns det grafikkort med thunderbolt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Varför är dockor så dyra? Har svårt att motivera ett köp, även om jag ser nyttan.

Gnällde hos någon en gång. De sa att det var alla licenser kring displayport och thunderbolt som drev upp priserna. Samt att de oftast riktar sig till företag som är mindre priskänsliga. Men 4k för en extern hårddisk och några portar kan nog bli knepigt för privatpersoner i det här fallet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte...
Det är väl ändå både billigare och smidigare att ta sin vanliga docka och bara sätta valfri extern hårddisk på den? Denna enhet tillför väl inget annat än just lagring i din docka, eller missar jag något? Dessutom är den låst, fysiskt, i din docka.

Ett rimligt mervärde hade, för min del, ändå varit om den kunde vara uppkopplad i nätverket så att du åtminstone når den när du inte är dockad.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av deltascu:

Haken blir väl grafikkortet som måste vara någorlunda nära skärmen om du vägrar tumma på kvalitén. Hur tänkte du lösa det? Eller finns det grafikkort med thunderbolt?

Man kör DisplayPort över Thunderbolt.
Thunderboltkabeln bär all data, usb 3.0, ljud, dp-signal etc etc

Se på filmerna jag länkade i inlägget så fattar du.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Tazok:

Jag fattar inte...
Det är väl ändå både billigare och smidigare att ta sin vanliga docka och bara sätta valfri extern hårddisk på den? Denna enhet tillför väl inget annat än just lagring i din docka, eller missar jag något? Dessutom är den låst, fysiskt, i din docka.

Ett rimligt mervärde hade, för min del, ändå varit om den kunde vara uppkopplad i nätverket så att du åtminstone når den när du inte är dockad.

Tror det hela handlar om, i detta fallet, att dockan kommer från Seagate - och de gör hårddiskar. Därav implementationen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tänker kliva in och kritiskt ifrågasätta denna produkten.

Dockan varken laddar laptopen eller erbjuder ökad grafikkraft. Det finns dockor som både laddar datorn, erbjuder plats för instickskort och dessutom har plats för lagringsenhet för snarlik prisbild, dock utan hårddisken i sig monterad.

Hade Seagate docka fortfarande laddat datorn hade jag kanske förstått vitsen, nu känns den dock ogenomtänkt. Kanske bara är jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tänker kliva in och kritiskt ifrågasätta denna produkten.

Dockan varken laddar laptopen eller erbjuder ökad grafikkraft. Det finns dockor som både laddar datorn, erbjuder plats för instickskort och dessutom har plats för lagringsenhet för snarlik prisbild, dock utan hårddisken i sig monterad.

Hade Seagate docka fortfarande laddat datorn hade jag kanske förstått vitsen, nu känns den dock ogenomtänkt. Kanske bara är jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det värsta med laptops är i min mening laddaren som ska nystas upp och kopplas in i strömdosan, en dockningsstation som inte laddar laptopen hjälper föga.

Det är fortfarande mer prisvärt att bygga en mini-itx dator som man använder när man är hemma, och då skulle man väl snarare vilja åt funktionen att kunna använda sin laptop som en bootbar extern disk över usb-c (ej möjligt).

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Man kör DisplayPort över Thunderbolt.
Thunderboltkabeln bär all data, usb 3.0, ljud, dp-signal etc etc
Se på filmerna jag länkade i inlägget så fattar du.

Då är jag med, det verkar ju riktigt intressant. Om du lyckas implementera något sådant är det säkert fler än jag some vore intresserade av en kort rapport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hade Seagate docka fortfarande laddat datorn hade jag kanske förstått vitsen, nu känns den dock ogenomtänkt. Kanske bara är jag?

Nej, det är inte bara du, jag tycker det är ett stort misstag från seagates sida att inte ladda datorn via thunderbolt-porten. Särskilt för det höga priset på dockan, det är ju halva poängen med en docka (för mig i alla fall). Jag tycker det är underbart att koppla in laptoppen med endast en USB-C-kabel och sen direkt ha tillgång till
- uppladdning
- extern skärm
- trådad gigabit ethernet (överlägsen stabilitet mot wifi)
- trådat tangentbord/mus
- extern hårddisk för backup
För varje extra kabel man måste koppla in så förlorar dockan i betydelse.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av deltascu:

Då är jag med, det verkar ju riktigt intressant. Om du lyckas implementera något sådant är det säkert fler än jag some vore intresserade av en kort rapport.

Efter lite undersökning så börjar jag förstå varför jag haft svårt att hitta delar till det jag behöver...

https://www.techradar.com/news/this-bizarre-amd-motherboard-s...
However, having Thunderbolt 3 on an AMD platform is huge. Previously, this technology was exclusive to Intel processors because, well, Intel made it.

... Och jag har AMD sedan något år tillbaka, och uppgraderade även nyligen till en 3700X. Kommer inte byta plattform bara för det heller... fasen med.

Men men, lite ljus i tunneln - det finns ju faktiskt moderkort till AM4 / Ryzen som har stöd för, eller inbyggt Thunderbolt 3 - men de är få.

https://www.inet.se/produkt/1902984/asrock-x570-phantom-gamin...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •