Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Köpa dator wia wish?

Funderar på att köpa laptop via wish. 15,6 tum intel j3455 core 4, 8 gb ram. Någon som kan ge råd. Kostnad runt 3000 kr. Jag är helt novis

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Ulf72an:

Funderar på att köpa laptop via wish. 15,6 tum intel j3455 core 4, 8 gb ram. Någon som kan ge råd. Kostnad runt 3000 kr. Jag är helt novis

Är det svenskttangentbord? Vad händer om det blir fel på den, du lär nog få problem med att reklamera den. Dvs inga garantier. F ö är det precis som att köpa något annat, beställ och betala. Jag själv hade nog inte köpt något "dyrt" där igenom, speciellt inte något pryl som jag vill ha garanti på. Jag hade nog satsat på att hitta något här omkring, nytt /beggat.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Mar 2009

Du kommer med hög sannolikhet få en dator som är betydligt sämre om utlovat om du handlar från Wish

i7 6700K | Asus 2080 Ti Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Corsair Crystal 280x | Asus ROG Delta | ACER XB271HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Gällande tangentbordet lär man sig snabbt att använda det bara man ställer in svenskt i OS. Sen om knapparna har andra tecken är ikte hela världen man vet var å,ä,ö finns även om de heter annat.

Däremot skulle jag inte köpa sådant från Kina. Jag köpte en tablet för något år sedan men ångrade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Jag tror inte ens 3000kr är ett speciellt bra pris så hade jag varit du hade jag skrotat den idén och köpt något från en vettig sida istället.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

För 3000 kr kan man få hyfsat bra begagnad laptop. Kolla t.ex. på Inrego.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015

Köp något billigt på black friday istället. Håll koll på fyndtråden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av ronnylov:

För 3000 kr kan man få hyfsat bra begagnad laptop. Kolla t.ex. på Inrego.

Inrego är ett bra tips, vi brukar sälja vissa av våra beggade dit.
Tex denna modell: https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-840-g1-2 (vill man ha den mindre modellen heter den 820 G1)
Sen bör man nog utöka ramminnet till minst 8 GB för bra flyt.

Personligen tycker jag att det är helt dugliga datorer, bara att de kanske inte längre lämpar för företagssammanhang.

Kring övrig prestanda:
Här är en jämförelse med trådskaparens cpu jämfört med den som finns på Elitebook G1.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4300U-vs-...

thank you, come again

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012

Jag kollade in en "gaminglaptop" på Wish för att se vad det var för nåt. Kostnad 7000kr.

Vad den faktiskt hade i sig enligt reviews var ungefär 35-40% av vad som var utlovat och prismässigt vad datorn överprisad efter den infon.
Men att lura folk på Wish är lätt för "nedsatt 70%!" osv.

Kör en i Sverige begagnad är mitt tips.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI, Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync och annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland (Borås)
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Ulf72an:

intel j3455 core 4

Det är en 3 år gammal CPU avsed för lågenergi desktop maskiner som terminaler etc, känns skumt att de har den på en laptop. Mao så kommer den upplevas som rätt seg. Men som @Andreaz1 säger så låter det inte ens som ett särskilt bra pris. Vad har den för lagringsutrymme? Vad har den för operativsystem, om det ens medföljer? För om du inte tänkt köra Linux eller FreeBSD så är det någonting du behöver ha i åtanke. Vid den prisklassen så måste man antingen ha väldigt specifika/låga krav eller så bör du gå på begagnat istället.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2012

Detta liknar alla som "fyndade" GTX980 kort från wish där kretsen egentligen var ett 460 (eller liknande). Köp om du har 3000kr för mycket på kontot och vill chansa annars köp från en svensk butik alternativt en begagnad.

i7-6700K | Asus Z170 Pro Gaming | 16gb DDR4 | Asus Strix GTX1070 | EVGA 650W Gold | OCZ 250 + 480 GB SSD | WD 1TB | Fractal Design S | Razer Basilisk | Xtrfy xg1-r led | Acer Predator 27" G-sync + ASUS 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Tack för alla svar. Jag får nog tänka om när det gäller wish

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2019

Köp en begagnat dator med Vega 8 eller GTX940/950m för den prislappen.

Ryzen 3600, Navi 5700.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Om du kan tänka dig begagnat så finns det stort utbud i Tyskland på företagsdatorer. Man får en sån HP 840 G1 ungefär 1000kr billigare än Inrego.

edit: glömde skriva på ebay

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Du kan kolla på videon när LTT byggde ihop en dator från Wish
https://www.youtube.com/watch?v=eQ_8F4nzyiw
Han var inte så imponerad över resultatet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av glemmy:

Om du kan tänka dig begagnat så finns det stort utbud i Tyskland på företagsdatorer. Man får en sån HP 840 G1 ungefär 1000kr billigare än Inrego.

Bra tips! Fast då får man inte svenskt tangentbord väl? Å andra sidan verkar den tyska ganska lik svenskt tangentbord. Det kan man nog leva med om man får billigare eller bättre dator.
https://en.wikipedia.org/wiki/German_keyboard_layout

Vilka butiker handlar du på i Tyskland?
Ebay?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av ronnylov:

Bra tips! Fast då får man inte svenskt tangentbord väl? Å andra sidan verkar den tyska ganska lik svenskt tangentbord. Det kan man nog leva med om man får billigare eller bättre dator.

Ebay?

ja precis, Ebay, glömde lägga till det.
Vid några tillfällen kan man välja Nordic layout, men den tyska är rätt lik svensk i stort sett bytt plats på Y och Z om jag inte minns fel.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av ronnylov:

Ebay?

Y och Z har iallafall bytt plats samt att å inte finns på det tyska tangentbordet