25000kr dator - Videoredigering, programmering och gaming

Permalänk
Medlem

25000kr dator - Videoredigering, programmering och gaming

Hej,

Har en budget på 25000kr för en stationär dator (eller laptop) som jag kommer använda för:

  • Programmering / Systemutveckling / Webbutveckling

  • Videoredigering

  • Lite gaming (väldigt sällan då jag tappat intresse för spel - spelar bara CS:GO som tidsfördriv ibland)

Har ingen aning vad man kan få för de pengarna, men försökte bygga ihop en själv.
Vill iaf ha 32 GB DDR4 RAM och minst 1 TB SSD.
Resten spelar egentligen ingen roll.

Är det här bygget helt galet/onödigt? Finns det något bättre?
Nu är ju 25000kr det absoluta maxpriset. Finns det en dator för halva priset som är riktigt bra för videoredigering (4K rendering) och jobb/programmering så kör vi på det. Har under senaste tiden även funderat på att skaffa mig en bärbar dator.

https://www.inet.se/datorbygge/b1114601/dator-25000-kr

Permalänk
Medlem

Onödigt att ta det dyraste moderkort du hittar.
Räcker mycket väl med ett billigare moderkort och då får du pengar till att uppgradera processorn till en 3900x istället.

Permalänk
Medlem

Är la inget fel på det du valt, men du har ju valt det bästa av det bästa i princip överallt.

Detta kommer ju fungera i princip lika bra, beror ju främst på om du vill ha PCIE gen 4, usb C osv.

Vill du spara mer kan du ju gå ner i CPU kylare, GPU osv också. Jag personligen gillar NH D15 då den är riktigt tyst.

https://www.inet.se/datorbygge/b1114608/v2

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

här har jag satt ihop något lite snabbt, allmänt betydligt bättre på många saker än det andra du fick ihop men klart några saker är neddraget (ex. chassi, psu, ssd, moderkort) men uppfyller dina krav. Men då får du istället en 3900x och ett 2080 Ti. Betydligt bättre än 3700X och 2060

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Om du vill ha det där chassit så skulle jag nog hellre ta detta paket.
Det går att ändra en del för att få det billigare utan tvekan.

Jag byggde nyligen en dator för videoproduktion och video redigering som är snarlik.
Byt till ett x570 moderkort om du vill ha pci-e gen 4.
Du kan byta till en mindre HDD för lagring för att få ut mellanskillnaden för moderkortet där.
Ta ett billigare chassi om du kan tänka dig det.

Det viktigaste om du ska hålla på med videoredigering är:
Vettig processor (helst 3900x)
Bra ram (minst 32GB, de ram jag valt är bra för ryzen)
Kör på RTX grafikkort. - Detta då RTX delar en del med Quadro korten och kan då ta bättre användning av RTX kortet i rendering.

Edit: Rekommenderar verkligen denna SSD. Har den själv. Väldigt bra hastigheter!
CPU kylaren är otroligt enkel att montera och jag kör på en likadan för min 3900x. Fungerar utmärkt.
Kör inte på AiO då vätskan avdunstar efter runt 2-3 år. Mycket bättre med luftkylare.
För ditt spelande behöver du inte bättre än 2060, men kör ändå på RTX som jag skrivit ovan.

Edit edit: går även att bygga det fysiskt mindre i form av matx.
Exmpelvis detta chassi: https://www.webhallen.com/se/product/303733-Phanteks-Enthoo-T...