Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Blackscreen efter moderkorts byte

Ja som titeln beskriver så har jag bytt moderkort nu idag och jag får ej någon skärmbild. GPUn startar men GPUfläkten slutar rulla efter ett litet tag. Vad kan jag gjort för fel?

Bytt till B360M-A moderkort och har en evga gtx 1060 GPU om det spelar någon roll.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad hade du för moderkort innan?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Vad hade du för moderkort innan?

Z170-A

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Processorer för 170/270 är ej kompatibla med 300-serien.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av CloverWzy:

Då antar jag att du har en 6e eller 7e generationens processor? De fungerar inte på 300 seriens chipset. 6e och 7e generation processorer fungerar enbart på 100 och 200 seriens chipset, 300 seriens moderkort fungerar enbart med 8e och 9e generationen. Vi nämnde detta i din förra tråd.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Processorer för 170/270 är ej kompatibla med 300-serien.

Jag bytte till 300 för att jag köpt en i7 9700 som inte kunde köras i en 170. Hade en i5:a innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Då antar jag att du har en 6e eller 7e generationens processor? De fungerar inte på 300 seriens chipset. 6e och 7e generation processorer fungerar enbart på 100 och 200 seriens chipset, 300 seriens moderkort fungerar enbart med 8e och 9e generationen. Vi nämnde detta i din förra tråd.

Fast jag blev ju rekommenderad att köpa en B360M i min förra tråd för att jag inte kunde köra min i7 9700 i Z170

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloverWzy:

Fast jag blev ju rekommenderad att köpa en B360M i min förra tråd för att jag inte kunde köra min i7 9700 i Z170

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju bara bra att säga att du även bytt cpu när du bytte moderkort..

Det är väl dom gamla vanliga svaren som du får kolla..

Har du satt dit alla distanser?
Har du böjt någon pinne?
Testa med 1 minnesmodul.
Återställ bios..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloverWzy:

Jag bytte till 300 för att jag köpt en i7 9700 som inte kunde köras i en 170. Hade en i5:a innan.

Du har alltså bytt både processor och moderkort? Det är viktigt att du talar om sånt, annars kan vi inte ge dig korrekta svar.

Men hur som helst, B360M-A kräver en BIOS-uppdatering för att vara kompatibel med 9700. Troligtvis har det ett gammalt bios från fabrik, och du kan inte uppgradera BIOS:et utan en kompatibel processor. Butiken du köpt moderkortet från kan troligtvis hjälpa dig att uppgradera om du frågar snällt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Du har alltså bytt både processor och moderkort? Det är viktigt att du talar om sånt, annars kan vi inte ge dig korrekta svar.

Men hur som helst, B360M-A kräver en BIOS-uppdatering för att vara kompatibel med 9700. Troligtvis har det ett gammalt bios från fabrik, och du kan inte uppgradera BIOS:et utan en kompatibel processor. Butiken du köpt moderkortet från kan troligtvis hjälpa dig att uppgradera om du frågar snällt.

Jag har min gammla i5:a, jag kan väll körs i den oxh uppgradera bios på det sättet. Omnjag inte minns fel sa någon att detta moderkort skulle vara kompatibelt med en 9700 ur lådan direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av CloverWzy:

Jag bytte till 300 för att jag köpt en i7 9700 som inte kunde köras i en 170. Hade en i5:a innan.

Då har moderkortet BIOS från när 8e generationen lanserades, BIOS behövs uppdateras på moderkortet men det är lättare sagt än gjort. Eftersom moderkortet saknar funktion att uppdatera BIOS utan processor behöver du hitta en 8e generations processor för att uppdatera BIOs, du kan fråga närmsta datorbutik om de kan hjälpa dig annars får du skicka tillbaka och köpa ett moderkort som har stöd från fabrik för 9e generationen.

Skrivet av CloverWzy:

Jag har min gammla i5:a, jag kan väll körs i den oxh uppgradera bios på det sättet. Omnjag inte minns fel sa någon att detta moderkort skulle vara kompatibelt med en 9700 ur lådan direkt.

Tyvärr fungerar din i5a inte i 300 seriens moderkort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloverWzy:

Jag har min gammla i5:a, jag kan väll körs i den oxh uppgradera bios på det sättet. Omnjag inte minns fel sa någon att detta moderkort skulle vara kompatibelt med en 9700 ur lådan direkt.

Den som skrev det ändrade sig senare i tråden när det framkom att det krävs en BIOS-uppdatering. Om du har en i5:a från 8000-serien så kan du använda den för att uppgradera BIOS med, men om du använt i5:an med ditt Z170-moderkort så är det inte en sån.

Permalänk
Skrivet av perost:

Den som skrev det ändrade sig senare i tråden när det framkom att det krävs en BIOS-uppdatering. Om du har en i5:a från 8000-serien så kan du använda den för att uppgradera BIOS med, men om du använt i5:an med ditt Z170-moderkort så är det inte en sån.

Aj då såg det nu missade det. Då får jag helt enkelt suga på den sura karamellen. Blir jätterörigt i mitt huvud när man är så okunnig som jag inom detta området då saker och ting inte passar med varandra. Jaja. Tacksam för svar iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Läs alltid supported lists från cpu och moderkorts tillverkaren då behöver man inte va värst kunnig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Lämna tillbaka moderkortet och köp ett som 9700 fungerar direkt i eller köp en CPU som funkar med moderkortet och uppdatera bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

Läs alltid supported lists från cpu och moderkorts tillverkaren då behöver man inte va värst kunnig

Riktigt så enkelt är det inte, 9700 är ju med på listan. Är man inte helt insatt så är det svårt att veta att det krävs en BIOS-uppdatering, även om man kollar vilken BIOS-version som krävs så är den versionen mer än ett halvår gammal. Tillverkarna och butikerna har en hel del att jobba på när det gäller sånt här.

Permalänk
Skrivet av perost:

Riktigt så enkelt är det inte, 9700 är ju med på listan. Är man inte helt insatt så är det svårt att veta att det krävs en BIOS-uppdatering, även om man kollar vilken BIOS-version som krävs så är den versionen mer än ett halvår gammal. Tillverkarna och butikerna har en hel del att jobba på när det gäller sånt här.

Aa precis. Stog på moderkortets specifikationer att CPUn skulle vara kompatibel så jag körde på den. Anyways.. Jag har nu satt tillbaka gammla setupen men nu får jag ingen bild heller. DRAM debug led lyser och blinkar till CPU då och då. Jag har bytt plats på RAM, testat köra med en sticka, clearat CMOS, inga böjda pins...

EDIT: Hade droppat ytterst lite kylpasta i socketen och tror jag fick bort det med en pappershanduk. Datorn har startat iallafall så det verkar som det. När det gäller mitt nya moderkort så kunde dom uppdatera det i en lokal databutik där jag bor så jag ska ner och lämna in det inom snar framtid och hoppas på att allt fungerar som det ska efteråt. Känner mig lite mindre dum nu iallafall. Tack för hjälpen och trevlig helg

Skickades från m.sweclockers.com