To buy or not to buy this is the question.

Permalänk

To buy or not to buy this is the question.

Tjena gott folk! Tänkte kolla lite med er om råd och tips då jag känner mig så himla kluven... Jag har ett gtx 1070, i7 4970k och 32 gb ram(fick 16 gb gratis så vf inte) allt är överklockat, en acer skärm 1080p, 144hz och g-sync. Nu till min fråga jag har ca 7000 kr att röra mig med vad ska jag uppgradera, nytt mobo och cpu,grafikkort eller en ny skärm?

Alla tips, fundering och råd tas glädjligen emot.

Ha de bäst så länge o game:a på.........

Permalänk
Medlem

@fingerfood: En snabb fråga för jag inte minns. Använder du DDR3 eller DDR4 minnen med din cpu?

Permalänk
Medlem

Är du nöjd så spara pengarna. Du kommer inte långt med 7k. Visst kan du köpa ny cpu/mtb/ram men du lär inte få mera fps med 1070. Ett värre grafikkort har du knappt råd med. Så spara pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Jag använder ddr3 2400mhz (mobo) z97 gaming-3. Tanken var först ett nytt grafikkort men 1070 är ändå skaplig överklockad och även om msi afterburner visar att min cpu används till ca 60-70 % beroende på spel så vet jag det ändå kan finnas markant skillnad i fps om man kör på bättre cpu och även i detta fallet ddr 4 som jag har förstått gör rätt bra skillnad åtminstone i vissa spel. Sen till skärmen så känner jag att 1080p känns lite suddigt alltså i lika skarpt som på en 24 tummare(vilket är ganska givet) eller mindre i både spel och windows. Sänker man tex inställningarna lite i GTAV och msaa till 2x så kan jag köra på 1440p utan att fps går under 60 även så med andra spel och kan personligen tycka att lite lägre grafik inställningar med högre upplösning ger bättre bild

Permalänk

Dem benchmarks jag sett där dem kört i7 4790k vs i5 9600k så har i5an mellan 10-20+ mer fps i spel än i7an och 20 fps är väldigt avgörande om man jämnför 40-60 fps stabilt i ett spel. Sen visst jag lär nog få ut mer fps med ett tex rtx 2070 super men vet inte om jag känner att det är värt dem fps kontra dem fps jag kan få ut med nytt system plus framtids säkrat 2 år åtminstone(och köpa ny gpu under denna period). Ja och sen kanske skärm då istället för att få ut bästa möjliga bild? Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort och cpu som du med ett 2080. När både cpu och gpu är överklockade så matchar de varandra grymt bra. Båda ligger på ungefär 95-97% usage när jag spelar Apex legends. Jag köpte mitt gpu för 7k så jag kan gå i god för den kombon!

Permalänk
Medlem

@fingerfood: Jag skulle personligen kanske bara uppgradera gpu:n, och då tidigast med nästa generation från antingen amd eller nvidia.

Skulle dock innan det hellre välja antingen mellan en mellanbra 1440 144hz TN skärm kring 2000-4000 eller en bra 4K IPS/VA 120Hz (personligen med en bra HDR funktion om det ens finns) och köra den gamla som sekundär skärm.

Tror du får mer utav skärmuppgradering än annat, i.a.f. om det hade varit jag då 1080 är för lite för mitt tycke

Permalänk
Medlem
Skrivet av fingerfood:

Tjena gott folk! Tänkte kolla lite med er om råd och tips då jag känner mig så himla kluven... Jag har ett gtx 1070, i7 4970k och 32 gb ram(fick 16 gb gratis så vf inte) allt är överklockat, en acer skärm 1080p, 144hz och g-sync. Nu till min fråga jag har ca 7000 kr att röra mig med vad ska jag uppgradera, nytt mobo och cpu,grafikkort eller en ny skärm?

Alla tips, fundering och råd tas glädjligen emot.

Ha de bäst så länge o game:a på.........

Då din rigg är helt okej, skulle jag personligen titta på en 27" 1440p 144hz skärm med gsync.
Tror de skulle göra mest "nytta" nör du spelar.

Att gå från 1080p till 1440p var som natt och dag enligt mig..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Okok, ja var lite inne på samma just att ha bra skärm så när man väl sen uppgraderar så kan jag få ut den bild som var tänkt, tanken var denna då efter några timmars sökning- ASUS ROG Swift PG279Q, skulle vilja ha va panel men de är alldeles för dyra för skärmen ska även ha ja 120-144hz (120hz verkar dö ut), 1440p och g-sync, då lutar rt åt en ips panel just för att färgåtergivnigen är bra mycket bättre än tn panel även om en tn panel oftast har mindre blb så blir de nog ändå en ips panel. Såg även denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=27gl850&p=5094636 och denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5174152

Permalänk

Någon som har erfaranhet av asus TUF skärmen?

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på dina behov, men din nuvarande setup är väl rätt "balanserad" så känner du att du inte har specifika behov av mer CPU eller GPU kraft så är väl en skärm en roligare uppgradering.

Har du inga problem med ghostingen på VA-paneler så går det att få 3440x1440 100hz Ultrawide skärmar till bra pris, t.ex. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4966038
Jag har kört Ultrawide senaste året och har väldigt svårt att se att jag skulle gå tillbaka till 16:9.

Nackdelen (eller fördelen?) med en sån skärm är att du ganska snabbt kommer inse att du även vill uppgradera grafikkortet också

Permalänk
Medlem

Skulle också köpt skärm, datorn borde klara sig hyffsat en tid till, speciellt då till skärmen du har i nuläget.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Ja de verkar som de lutar mot en ny skärm.....Hahaha nja 4k skärm känns lite tung drivet och som du säger så kommer jag mest troligt vilja köpa nya delar haha och G-sync är ett måste och på tal om G-sync så

The biggest advantage of G-Sync is that once setup per Blur Busters settings, it's transparent to the user.

With G-Sync compatible you can experience some or all of the below issues:

-Flickering during big frame time swings (AC: Odyssey) or when approaching the bottom of a monitors range

-80hz and lower has worse motion clarity than VRR off due to static Overdrive.

-Visible LFC transition in its activation/deactivation with either stutter or flicker.

verkar asus TUF skärmen utesluten....

Permalänk

Sluta med en ny skärm. En Asus PG279E för vara exkakt från webhallen på 6990kr, jisses vilken skillnad på 2k och IPS jämfört med 1080p och TN. Inga döda pixlar inget blb och acceptable ips glow...super nöjd och kan rekommendera alla som sitter i liknande sits att köra på en IPS 2k skärm.