Byte av moderkort och cpu, Windows blir ogiltigt?

Permalänk

Byte av moderkort och cpu, Windows blir ogiltigt?

Köpte min dator som jag byggde i delar 2011 med windows 7 OEM, sedan uppdaterat till windows 10 nyligen och inser att Windows 10 accepterar inte mina usb 3.0 portar.

Har ett annat Moderkort och CPU liggande i en annan dator med Windows 10, vad händer med Windows giltigheten? Måste jag köpa ett nytt windows?

Tack
David

Visa signatur

CM Q300L -- CORSAIR TX550M -- ASUS PRIME B550M-K -- RYZEN 5 5600X -- NVIDIA 3060TI -- CORSAIR VENGEANCE 3200MHz 2 x 16GB (32GB) -- PNY CS3030 XLR8 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av david2999:

Köpte min dator som jag byggde i delar 2011 med windows 7 OEM, sedan uppdaterat till windows 10 nyligen och inser att Windows 10 accepterar inte mina usb 3.0 portar.

Har ett annat Moderkort och CPU liggande i en annan dator med Windows 10, vad händer med Windows giltigheten? Måste jag köpa ett nytt windows?

Tack
David

Hänger inte riktigt med i din formulering. Har du två datorer? Har du två unika Windows-licenser? Vad menar du med att Windows 10 inte accepterar dina usb-portar?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Nyckeln till windows bör följa med moderkortet men det är inte säkert att det funkar.
Har du testat att ladda ner drivrutiner till usb portarna med hjälp av Snappy Driver installer?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@david2999:
Om jag minns rätt så skapar Windows 10 nåt slags unikt ID av din hårdvara och kopplar licensen till den. Installerar du om Windows 10 på den hårdvaran behöver du sannolikt inte ange produktnyckeln igen då Windows använder ID:et som den skapat tidigare.

Om du byter moderkort och CPU till ett annat du har liggande och du har installerat och aktiverat en produktnyckel för Windows 10 på den, så borde den använda produktnyckeln du använt för den hårdvaran och inte den andra.

Byter du däremot moderkort och CPU till något nytt och startar med den "gamla" hårddisken med en annan produktnyckel, lär Windows bli ledsen i ögat och säga att produktnyckeln är fel - nyckeln på hårddisken stämmer inte med hårdvaru-ID:et.
Du bör kunna lösa det genom att installera om Windows 10 på den hårdvara du byter till och under installationen välja "Jag har ingen produktnyckel" och inte välja "uppgradering". Då kommer Windows använda den produktnyckeln som är kopplad till den hårdvaran.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Tack för grymma svaren. Ska testa mig fram.

David

Visa signatur

CM Q300L -- CORSAIR TX550M -- ASUS PRIME B550M-K -- RYZEN 5 5600X -- NVIDIA 3060TI -- CORSAIR VENGEANCE 3200MHz 2 x 16GB (32GB) -- PNY CS3030 XLR8 NVMe 500GB

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Nyckeln till windows bör följa med moderkortet men det är inte säkert att det funkar.
Har du testat att ladda ner drivrutiner till usb portarna med hjälp av Snappy Driver installer?

Vart laddar man hem det? Tror jag installerade något spyware crap lol

Visa signatur

CM Q300L -- CORSAIR TX550M -- ASUS PRIME B550M-K -- RYZEN 5 5600X -- NVIDIA 3060TI -- CORSAIR VENGEANCE 3200MHz 2 x 16GB (32GB) -- PNY CS3030 XLR8 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

Testa göra en ren installation av Win 10. Många som fick fel efter att ha uppdaterat äldre Windows till Win 10 fixade fel på det sättet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av david2999:

Vart laddar man hem det? Tror jag installerade något spyware crap lol

https://sdi-tool.org/download/
Där är original hemsidan, det programmet är bra för det hittar drivrutiner även till laptops som är svårare att hitta saker till annars.
Lite versionen är bara programmet så då laddar den ner vad som behövs medans Full är hela deras register med filer.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning