5700XT Spel kraschar efter 2-15 minuter. Datorn startas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Antagligen inte, men vissa har väldigt kass minnnes eller VRM kylning.

Så dom här problemen kan kopplas ihop med vissa modeller av kort eller vad har det med tråden att göra?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Jo, hade massa strul med AMD's påtvingade "ögongodis" de erbjuder i sitt interface så stängde av allt utom freesync och min dator har rullat på nu några veckor utan strul och har spelat ganska rejält under julhelgen..

Det är sånt man får räkna med när man köper AMD har alltid varit så med deras drivrutiner

Låter ju bra, men vill minnas att jag haft problem (krasch med svart skärm) även med dessa saker avstängda.

Har du spelet Rocket League? Inga problem att växla mellan V-SYNC av och på där? En gång hände det för mig då. Men problemet verkar inkonsekvent, ibland kan jag köra på ett par timmar utan problem.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Blev att beställa 2st 2070 super för 6189 på komplett då dom är klart billigast just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Det var billigt ~3094:-/st.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Låter ju bra, men vill minnas att jag haft problem (krasch med svart skärm) även med dessa saker avstängda.

Har du spelet Rocket League? Inga problem att växla mellan V-SYNC av och på där? En gång hände det för mig då. Men problemet verkar inkonsekvent, ibland kan jag köra på ett par timmar utan problem.

har inte rocket league, lirar mest RTS, Racing och MMORPG's samt sandbox spel

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Hej jag köpte 2 sprillans nya datorer till mina söner. Och det har bara vart skit med detta gfx kort fy fan. Jag har alltid kört intel och nvidia och nu förstår man ju varför. Jag har setat så många timmar och dagligen och installerat nya drivers etc. 19.12.2 är den som fungerat bäst men när datorn får blue screen tex och man kommer in i windows igen så har den 19.30.02 som drivrutin och den visar den ej har gfx drivers och vettefan allt. Jag har läst utomlands om huuuuur mycket problem som helst med detta kort. Och komplett som jag nyss la på med har slutat att sälja kortet och att massa folk har haft problem. Så jag kommer skicka tillbaka båda korten imorgon och ist köpa Nvidia igen. Har redan lagt ut sjukt med pengar på deras datorer på både datorer och skärmar. Nu är ju frågan om dessa freesync skärmar kommer funka bra även med nvidia kort?
funderar på ett sånt här kort https://www.komplett.se/product/1146749/datorutrustning/dator...

deras datorer har följande specar
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
MSI B450 TOMAHAWK MAX, Socket-AM4
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Corsair TX750M, 750W PSU
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB
Corsair Carbide Series SPEC-DELTA RGB
MSI Radeon RX 5700 XT MECH OC
Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt

och sedan dessa skärmar https://www.inet.se/produkt/2213865/acer-27-nitro-xv272up-wqh...
och sen har dom även en varsin sido skärm benq 27" 120/144hz.

tror nån det blir problem? hoppas till gud att cpun ej kommer krångla efter jag byter gfx kort för då lär jag byta moderkort och cpu och bygga om hela lådan. Och jag har bara öppet köp nu till 12 Januari och alla delar är köpta via komplett men cpun via inet då komplett ej hade i lager.

Folk autoköper ASUS Strix många gånger och jag vet inte varför. Inte alltid de är så bra att de förtjänar att ha autoköp-status tycker jag iaf. Det kan ju vart en dålig batch eller ngt för så illa som du och TS beskriver det ska det ju inte vara dock! Inte super påläst på 5700 förutom att just Red Devil och Nitro+ är bra skit, de jag siktat på

Freesync ska fungera på Nvidia numera men de garanterar inget om skärmen inte är validerad av dem vill jag minnas. Men skulle det inte fungera är det ju inte hela världen. Freesync betalar man i regel inte mkt extra för till skillnad mot Gsync.

Om du får problem med CPUerna efter du satt i de 2070 du köpt efter konstens alla regler tycker jag att de problemen kvalar in under under SBS. Ska inte vara några konstigheter. Är ju enkelt att bara installera om datorerna från grunden om du vill vara på den säkra sidan nu när allt är nytt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det var billigt ~3094:-/st.

Tror du läste fel! Han pröjsade 12+k på korten!

edit;

Jag har nitro+ kortet och den är helt fantasiskt! Inga problem alls trots att jag kör på 1080p setup med gamla skärmar!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Så dom här problemen kan kopplas ihop med vissa modeller av kort eller vad har det med tråden att göra?

Inte för alla som har problem men säkert för vissa, kombinerara med överklockning från partnern och problemen kommer likt brev på posten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Folk autoköper ASUS Strix många gånger och jag vet inte varför. Inte alltid de är så bra att de förtjänar att ha autoköp-status tycker jag iaf. Det kan ju vart en dålig batch eller ngt för så illa som du och TS beskriver det ska det ju inte vara dock! Inte super påläst på 5700 förutom att just Red Devil och Nitro+ är bra skit, de jag siktat på

Freesync ska fungera på Nvidia numera men de garanterar inget om skärmen inte är validerad av dem vill jag minnas. Men skulle det inte fungera är det ju inte hela världen. Freesync betalar man i regel inte mkt extra för till skillnad mot Gsync.

Om du får problem med CPUerna efter du satt i de 2070 du köpt efter konstens alla regler tycker jag att de problemen kvalar in under under SBS. Ska inte vara några konstigheter. Är ju enkelt att bara installera om datorerna från grunden om du vill vara på den säkra sidan nu när allt är nytt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Ja egentligen är ju dom värsta asus nvidia korten för dom som klockar etc.

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Tror du läste fel! Han pröjsade 12+k på korten!

Säger du det! "2st 2070 super för 6189 "

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Säger du det! "2st 2070 super för 6189 "

Ja, jag undersökte ifall detta var sant genom att fråga komplett. Svaret är ett 2070 super för just den priset han nämnde!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ja, jag undersökte ifall detta var sant genom att fråga komplett. Svaret är ett 2070 super för just den priset han nämnde!

Räcker att man går ut på kompletts sida ser man att det inte är sant det han skrev, alltså 2st 2070 super för 6189 .. men om du tittar noga i mitt inlägg så ser du smileyn ->

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Antagligen inte, men vissa har väldigt kass minnnes eller VRM kylning.

Exakt, det finns en del partnertillverkade kort som har väldigt dålig kylning för VRM och minnet, vilket leder till allehanda problem.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har pratat om det med AMD. Kolla här:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Gamers Nexus har pratat om det med AMD. Kolla här:

https://youtu.be/pboDbxogSw4

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt lång video för: AMD är medvetna om problemen och erkänner det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Väldigt lång video för: AMD är medvetna om problemen och erkänner det.

Ja, han är ganska chockad över att AMD var ärliga och insatta i problemen. De valde att bygga om wattman till Radeon 2020 först sen blir det inga mer funktionsbaserade utveckling. Fokus ska enligt AMD ligga på drivrutinstabilitet berättar GX. Det bådar gott för 2020 och vi får hoppas, GX har inte fått sådan respons tidigare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Särimner: samtidigt som han säger att dom svarat precis likadant förut hehe men hoppas dom menar allvar denna gången.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

Jag har samma problem som TS och vill prova ett annat grafikkort för att se om det hjälper. Vad rekommenderar ni för något? Max runt 4k och allra viktigast är att det är tyst. 5700 som jag har nu är inte tyst när det drar igång. Inga problem för mig att gå ner i spec. Mål är att kunna spela i 1440 medium settings.

Permalänk
Medlem

@SweatyLlama: 2060 super är ju närmast från andra laget.

Har du testat att klocka ner och sänka spänningen för att få bättre stabilitet och temperatur.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SweatyLlama:

Jag har samma problem som TS och vill prova ett annat grafikkort för att se om det hjälper. Vad rekommenderar ni för något? Max runt 4k och allra viktigast är att det är tyst. 5700 som jag har nu är inte tyst när det drar igång. Inga problem för mig att gå ner i spec. Mål är att kunna spela i 1440 medium settings.

5700 som du har?
Vad har du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Jag har samma problem som TS och vill prova ett annat grafikkort för att se om det hjälper. Vad rekommenderar ni för något? Max runt 4k och allra viktigast är att det är tyst. 5700 som jag har nu är inte tyst när det drar igång. Inga problem för mig att gå ner i spec. Mål är att kunna spela i 1440 medium settings.

Komplett har super pris just nu på 2060 super. Det är lite sämre i prestandatester men är nog inget du märker iaf

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem

Det som är så in i granskogen dumt är att detta inte belyses ordentligt på tester hos diverse nätsidor. Precis alla vet om det. Nexus har till och med en lista med reproduserbara fel i tillägg till "known issues" som säkert redan finns. Men *host*, många är kanske rädda för att inte få hårdvara sänt till tester.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@cyan69: Har du fått dina nya kort än? Har precis fått retursedel för att returnera mitt 5700. Vill mest veta om bytet av grafikkort löser dina problem.

@pacc: Har testat att undervolta i Radeon Software samt massa annan felsökning och inget har hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

@cyan69: Har du fått dina nya kort än? Har precis fått retursedel för att returnera mitt 5700. Vill mest veta om bytet av grafikkort löser dina problem.

@pacc: Har testat att undervolta i Radeon Software samt massa annan felsökning och inget har hjälpt.

Måste bara fråga, har du provat att ta load default setup i bios/uefi & sen testat hur det går?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Hej jag köpte 2 sprillans nya datorer till mina söner. Och det har bara vart skit med detta gfx kort fy fan. Jag har alltid kört intel och nvidia och nu förstår man ju varför. Jag har setat så många timmar och dagligen och installerat nya drivers etc. 19.12.2 är den som fungerat bäst men när datorn får blue screen tex och man kommer in i windows igen så har den 19.30.02 som drivrutin och den visar den ej har gfx drivers och vettefan allt. Jag har läst utomlands om huuuuur mycket problem som helst med detta kort. Och komplett som jag nyss la på med har slutat att sälja kortet och att massa folk har haft problem. Så jag kommer skicka tillbaka båda korten imorgon och ist köpa Nvidia igen. Har redan lagt ut sjukt med pengar på deras datorer på både datorer och skärmar. Nu är ju frågan om dessa freesync skärmar kommer funka bra även med nvidia kort?
funderar på ett sånt här kort https://www.komplett.se/product/1146749/datorutrustning/dator...

deras datorer har följande specar
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
MSI B450 TOMAHAWK MAX, Socket-AM4
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Corsair TX750M, 750W PSU
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB
Corsair Carbide Series SPEC-DELTA RGB
MSI Radeon RX 5700 XT MECH OC
Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt

och sedan dessa skärmar https://www.inet.se/produkt/2213865/acer-27-nitro-xv272up-wqh...
och sen har dom även en varsin sido skärm benq 27" 120/144hz.

tror nån det blir problem? hoppas till gud att cpun ej kommer krångla efter jag byter gfx kort för då lär jag byta moderkort och cpu och bygga om hela lådan. Och jag har bara öppet köp nu till 12 Januari och alla delar är köpta via komplett men cpun via inet då komplett ej hade i lager.

Samma här, skickat tillbaka bråten. Tycker nästan synd om Komplett, kan inte vara kul att landa med produkter som kommer tillbaka, Komplett själva har jag bara goda erfarenheter ifrån. Har förvisso inte hört ett ljud sedan en vecka, antar att dom är busy...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Bael: Nej men kanske testar det. Har flashat om BIOS och borde väl då fått default settings? Fick en mindre hjärtattack när jag gjorde det eftersom den inte bootade till Windows först av någon anledning. Minns inte hur jag löste det men kom in till sist. Så jag är lite nervös för att resetta BIOS

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Väldigt lång video för: AMD är medvetna om problemen och erkänner det.

Haha! Inte första gången Gamers Nexus kör med utdragna videor.

Men låter fint om AMD säger sig fokusera på drivrutinerna. Upplever lite "micro stuttering" ibland i vissa titlar också (exempelvis Rocket League) och Battlefront II var helt ospelbart (laggigt) senast jag testade. Noll problem med sådant när jag körde Nvidia.

Edit:
Nya drivare (20.1.1) släppta i dag!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

@cyan69: Har du fått dina nya kort än? Har precis fått retursedel för att returnera mitt 5700. Vill mest veta om bytet av grafikkort löser dina problem.

@pacc: Har testat att undervolta i Radeon Software samt massa annan felsökning och inget har hjälpt.

Installerade 2st 2070 super idag i varsin dator allt funkar klockrent inte ett fel nu är allt som det ska PERFEKT

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk

@cyan69: Kul att höra att det löste sig! Har precis lagt en beställning på en 2060 Super. Hoppas den löser mina problem också

Testade 20.1.1 för skojs skull med noll förväntningar och självklart startas datorn om som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

@cyan69: Kul att höra att det löste sig! Har precis lagt en beställning på en 2060 Super. Hoppas den löser mina problem också

Testade 20.1.1 för skojs skull med noll förväntningar och självklart startas datorn om som vanligt.

Härligt hoppas du blir nöjd

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SweatyLlama:

@Bael: Nej men kanske testar det. Har flashat om BIOS och borde väl då fått default settings? Fick en mindre hjärtattack när jag gjorde det eftersom den inte bootade till Windows först av någon anledning. Minns inte hur jag löste det men kom in till sist. Så jag är lite nervös för att resetta BIOS

Om du gick in BIOS och valde default settings, då fick du det, annars inte.
Vad har du för kort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |