Permalänk

Ultrabillig Fortnite-dator

Hej!

Finnes:
- Ett tomt skrivbord.
- En son som vill spela Fortnite på PC.
- En ytterst snål far.

Sökes:
- En ultrabillig PC som ändå funkar bra att spela fortnite på. Får gärna även funka vettigt med CS:GO, Minecraft, Sims 4.

Mitt förslag:
Ultrabillig dator - lista på prisjakt

Detta kompletteras med ett begagnat RX570 eller snarlikt för en 7-800.
Skärm, tangentbord, mus etc. finns sedan tidigare.
Dvs budget utan kringutrustning ligger på ca 3500. Har inget emot att köpa en helt begagnad burk men har hållit koll på blocket, tradera, sweclockers under ett par dagar och tycker inte att det dykt upp något prisvärt.

Så, synpunkter på detta?
Är jag dumsnål? Har ni något vettigare alternativ till någon av komponenterna? Eller kanske ett begagnat grafikkort att sälja mig? Eller ser det helt enkelt klockrent ut?!

Permalänk
Skrivet av Mullansson:

Hej!

Finnes:
- Ett tomt skrivbord.
- En son som vill spela Fortnite på PC.
- En ytterst snål far.

Sökes:
- En ultrabillig PC som ändå funkar bra att spela fortnite på. Får gärna även funka vettigt med CS:GO, Minecraft, Sims 4.

Mitt förslag:
Ultrabillig dator - lista på prisjakt

Detta kompletteras med ett begagnat RX570 eller snarlikt för en 7-800.
Skärm, tangentbord, mus etc. finns sedan tidigare.
Dvs budget utan kringutrustning ligger på ca 3500. Har inget emot att köpa en helt begagnad burk men har hållit koll på blocket, tradera, sweclockers under ett par dagar och tycker inte att det dykt upp något prisvärt.

Så, synpunkter på detta?
Är jag dumsnål? Har ni något vettigare alternativ till någon av komponenterna? Eller kanske ett begagnat grafikkort att sälja mig? Eller ser det helt enkelt klockrent ut?!

den cpu:n och gpu:n kan inte driva fortnite med nice fps och upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

den cpu:n och gpu:n kan inte driva fortnite med nice fps och upplevelse.

En RX 570 är definitivt kapabel att driva fortnite med bra fps. CPU:n är dock inte den bästa. I den här prisklassen så skulle jag personligen kört på begagnat. Plockade exempelvis upp en R7 1700 åt en polare idag för 900 spänn. Något liknande i kombination med en RX 570 borde pumpa ut minst 100 fps, vilket jag anser är en väldigt bra upplevelse. Speciellt då jag antar att det är i 1080p 60 hz som det ska spelas i?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av relevantia:

den cpu:n och gpu:n kan inte driva fortnite med nice fps och upplevelse.

Nja, GPU'n är jag inte alls orolig för. Den har jag i en annan maskin som funkar finfint. Har sett en del reviews där man parat ihop CPU'n med ett GTX1050 som faktiskt funkat helt ok. Knappast några ultra setting men iaf typ med/high med runt 60 fps. Och då tror jag att RX570 är vassare än GTX1050. Har även sett att det funkat acceptabelt med en R5 3400g utan extern GPU. Men sen är mina krav såklart inte jättehöga med tanke på budgeten.

Skrivet av Mattias10:

En RX 570 är definitivt kapabel att driva fortnite med bra fps. CPU:n är dock inte den bästa. I den här prisklassen så skulle jag personligen kört på begagnat. Plockade exempelvis upp en R7 1700 åt en polare idag för 900 spänn. Något liknande i kombination med en RX 570 borde pumpa ut minst 100 fps, vilket jag anser är en väldigt bra upplevelse. Speciellt då jag antar att det är i 1080p 60 hz som det ska spelas i?

1080/60hz är det som gäller. Jo, jag känner väl också att CPU'n är i sunkigaste laget. Men den är ju så billig...! Har egentligen ingen brådska så kanske får vila på hanen lite efter en beggad vettig processor istället.

Permalänk
Medlem

Den spel-listan du angav så är det inga problem med csgo , minecraft eller sims 4 i allafall.

Fortnite föredrar generellt Nvidia och Intel komponenter.

Har själv ett rx480 4gb i gammal dator, och det är något långsammare än rx570 oftast, men det har inga problem med 1080P 60fps i fortnite.
Däremot skulle jag försöka sträcka mig i pris och köpa en Ryzen 1600 istället för en Ryzen 3 1200. Fortnite har numer stöd för multicore processorer som hjälper till rätt bra för fpsen, samt dx12 stöd vilket AMD-korten oftast får en fördel av.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Den spel-listan du angav så är det inga problem med csgo , minecraft eller sims 4 i allafall.

Fortnite föredrar generellt Nvidia och Intel komponenter.

Har själv ett rx480 4gb i gammal dator, och det är något långsammare än rx570 oftast, men det har inga problem med 1080P 60fps i fortnite.
Däremot skulle jag försöka sträcka mig i pris och köpa en Ryzen 1600 istället för en Ryzen 3 1200. Fortnite har numer stöd för multicore processorer som hjälper till rätt bra för fpsen, samt dx12 stöd vilket AMD-korten oftast får en fördel av.

Det låter ändå lovande. Har faktiskt hittat en begagnad 1600x (+mobo) till vettigt pris så det blir en sån. Precis som du säger blir det nog klart bättre.

Kollar efter följande kort: RX480, RX570, RX580, GTX970, GTX1060. Så om någon som läser sitter på ett sådant till vettig peng så hojta.

Permalänk

För att sy ihop några dagars intensivt komponentletande så blev det följande:

  • Moderkort: Asus Prime X370-Pro, pris: 400 (beg)

  • CPU: Ryzen 5, 1600X, pris 800 (beg)

  • GPU: Gigabyte RX 570, pris 760 (beg)

  • Ram: Ballistix Sport LT 8Gb 3200Mhz, pris 455

  • SSD: Kingston A400 240Gb, pris 349

  • PSU: Kolink 500W, pris 329

  • Chassi: Aerocool Bolt TG, pris 399

Kostnaden landar hela 8 kr under budget, dvs totalt 3492 sek för ovanstående.

Har inte fått hem allt än så det återstår ju att se om allt det begagnade dyker upp och om det funkar som förväntat eller om något strular. Om nu allt (mot förmodan) skulle funka perfekt tycker jag ändå att jag lyckats få ihop en riktigt hygglig burk för en spottstyver.