PC Game Pass – bästa spelprenumerationstjänsten?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JonasT:

När jag väl fick det att fungera så loggade jag in via EA Desktop.

Förloppet var något i den här stilen.

1. Loggade in via mitt Xbox-konto på https://help.ea.com. Den skapade då ett helt nytt EA-konto och länkade ihop Xbox-kontot med detta. Efter det fungerade det att installera spel via Xbox-appen med EA Play.

2. Loggade efter detta återigen in via mitt Xbox-konto på https://help.ea.com för att komma åt inställningarna för det nya EA-kontot som skapades tidigare. Därifrån avlänkade jag sedan Xbox-kontot från det nya EA-kontot.

3. Efter detta slutade Xbox-appen svara helt vid försök att installera EA Play-spel. Startade då om datorn och avinstallerade EA Desktop-appen. Installerade därefter EA Desktop-appen igen via Xbox-appen och startade om datorn.

4. Nästa gång jag försökte installera ett EA Play-spel via Xbox-appen fick jag äntligen upp en inloggningsruta till EA Desktop-appen och kunde logga in med mitt "riktiga" EA/Origin-konto. Efter att ha loggat in fick jag en fråga om jag ville länka mitt Xbox-konto med EA-kontot, och därefter fungerade allt som det skulle.

YAS, WIN!
Funkar perfekt nu, installerar Sims 4 som ett test.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Shudnawz:

YAS, WIN!
Funkar perfekt nu, installerar Sims 4 som ett test.

Gött!

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte det skulle bli så skönt att bli av med Origin. Just nu känns EA Play via XBOX Game pass lite buggigt. Är inte så säker på att det är en förbättring.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Kom ihåg att GOGs Galaxy officiellt stödjer Microsofts lösning så det kan gå bättre att hantera spelen den vägen. Men frågan om det hjälper med EA Play.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Under morgondagen blir det påfyllning med ytterligare fem spel!

Känner att jag behöver börja beta av några Yakuza-spel om jag ska hinna med att spela sexan innan den lämnar tjänsten.

Permalänk
Keeper of Traditions

Åtminstone Pillars of Eternity kom redan idag, har suttit och spelat hela kvällen

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dunder:

Åtminstone Pillars of Eternity kom redan idag, har suttit och spelat hela kvällen

Härligt!

Appen har historiskt sett varit lite otydlig kring huruvida det rör sig om en preload eller om spelet faktiskt är släppt. Underlättar inte heller när de skriver ut ”release date” som den 26:e för samtliga fem spel.

Permalänk
Medlem

Fick en kod att prova ultimate gratis i två veckor. Men vilket meck att få det att fungera. Först kunde jag inte ladda ned spel och fick felkoder. Sen kunde jag inte ladda ned speltjänsten och fick en annan felkod. Testade det mesta förslag på lösningar som jag kunde hitta på nätet men inget hjälpte. Tillslut laddade jag ned windows 10 igen och då fungerade det (ta i trä). Jag har laddat ned ett spel och provat att spela och det fungerade bra. Håller på att ladda ned ett andra spel. Fick ett felmeddelande under nedladdningen av det andra spelet men klickade ok och då fortsatte nedladdningen.
Intressant tjänst men ingen imponerande start.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Delta6:

Fick en kod att prova ultimate gratis i två veckor. Men vilket meck att få det att fungera. Först kunde jag inte ladda ned spel och fick felkoder. Sen kunde jag inte ladda ned speltjänsten och fick en annan felkod. Testade det mesta förslag på lösningar som jag kunde hitta på nätet men inget hjälpte. Tillslut laddade jag ned windows 10 igen och då fungerade det (ta i trä). Jag har laddat ned ett spel och provat att spela och det fungerade bra. Håller på att ladda ned ett andra spel. Fick ett felmeddelande under nedladdningen av det andra spelet men klickade ok och då fortsatte nedladdningen.
Intressant tjänst men ingen imponerande start.

Xbox-appen och de tillhörande underliggande ramverken håller verkligen inte världsklass dessvärre.

Det har blivit bättre sedan tjänsten lämnade betastadiet, men det känns fortfarande tämligen buggigt och ofärdigt.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte så stor koll på spelet själv men såg nu att The Ascent som verkar vara rejält hajpat och efterlängtat faktiskt finns i tjänsten.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon5930:

Nu har jag inte så stor koll på spelet själv men såg nu att The Ascent som verkar vara rejält hajpat och efterlängtat faktiskt finns i tjänsten.

Tack för tipset, remote-installerar från svärfar just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

https://www.eurogamer.net/articles/2021-07-31-the-ascent-dev-...

"Players soon discovered the Game Pass version lacks some of the graphics features of the Steam version. Specifically, the Game Pass version does not support Nvidia's DLSS (Deep Learning Super Sampling) tech, and ray tracking simply doesn't work."

Blir att testa för min del när detta är fixat. Ser riktigt intressant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.eurogamer.net/articles/2021-07-31-the-ascent-dev-...

"Players soon discovered the Game Pass version lacks some of the graphics features of the Steam version. Specifically, the Game Pass version does not support Nvidia's DLSS (Deep Learning Super Sampling) tech, and ray tracking simply doesn't work."

Blir att testa för min del när detta är fixat. Ser riktigt intressant ut.

Sicken tur att man var fullt upptagen med andra spel och inte hann påbörja en månads prenumeration innan man såg att spelet behövde lite patchar innan det är helt redo. Känslan jag fått efter att ha tittat runt lite är att det är ett bra spel men att det skulle behövt 1-3 månader till av extra polering innan släpp (gäller främst DX12 versionen av spelet).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meanh:

Sicken tur att man var fullt upptagen med andra spel och inte hann påbörja en månads prenumeration innan man såg att spelet behövde lite patchar innan det är helt redo. Känslan jag fått efter att ha tittat runt lite är att det är ett bra spel men att det skulle behövt 1-3 månader till av extra polering innan släpp (gäller främst DX12 versionen av spelet).

Själv har jag 34 månader kvar, så jag kan vänta.
Håller med, kommer vilja vänta mer patchar och fixar. Ska vara problem med multiplayer med. Men gillar vad jag ser så förr eller senare blir det att njuta av spelet.

Galna laddningstider på Xbox One X dessutom:

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Yakuza: Like a Dragon.
Jag har fastnat vid det. Rätt så avslappnat spel med intressant story och skön humor som inte tar sig själv på för mycket allvar.

Idag fick jag spela ett minispel på biografen för att hålla mig vaken i spelet och det var rätt absurt minispel men det fick mig att garva och det är rätt så humoristiska stunder i det spelet.

Hittills är jag på kapitel 4 så jag har en hel del kvar att lira.
Ett spel för de som prioriterar story högt/högre än gameplay.

Permalänk
Inaktiv

Humankind, typ Civilization antar jag man kan beskriva det, släpptes tydligen på Game Pass idag! Äntligen! Längtat som fan efter spelet men en av dessa som skjutits upp.

Lite annat på gång inom kort: https://www.polygon.com/22628606/xbox-game-pass-august-2021-n...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Humankind, typ Civilization antar jag man kan beskriva det, släpptes tydligen på Game Pass idag! Äntligen! Längtat som fan efter spelet men en av dessa som skjutits upp.

Lite annat på gång inom kort: https://www.polygon.com/22628606/xbox-game-pass-august-2021-n...

Ser fram emot att spela Twelve Minutes som släpps nu på fredag! Och sen nästa vecka är det äntligen dags för Psychonauts 2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Ser fram emot att spela Twelve Minutes som släpps nu på fredag! Och sen nästa vecka är det äntligen dags för Psychonauts 2.

Kommer prova Twelve Minutes med.

Lite kluven till Psychonauts med. Körde igenom det på min dåvarande Xbox 360, via bakåtkompatibilitetsläget så är just Xbox-versionen jag kört. Älskar spelet men har inte byggt upp någon hype alls för Psychonauts 2. För mig är det lite svårt att få in att spelet faktiskt släpps nästa vecka då det är en titel det pratats om så länge och aldrig känts självklar.

Men kommer vilja spela igenom första spelet innan, bara jag hittar en bra utgåva. Har spelet på Steam och GOG men senast jag försökte spela så var det en massa knepigheter med spelet. Men ganska många år sedan samtidigt.

Känns som det kommer bli en skön spelhö spelsensommar faktiskt, börjar riktigt bra om inte annat.

Permalänk
Inaktiv

Psychonauts 2 och vad som verkar vara en ny version av Myst släppta denna vecka, om någon missat.

Permalänk
Inaktiv

En rejäl hög med nya spel är på väg till tjänsten. Personligen ser jag nog mest fram emot Sable (23 september).

https://www.eurogamer.net/articles/2021-09-14-xbox-game-pass-...

Permalänk
Medlem

Den som gillar pusselspel, gärna sådana med glimten i ögat, som kräver en annan sorts tankeverksamhet borde verkligen prova Superliminal när det ramlar in på Gamepass. Underbart är kort heter det ju, men jag hade störtkul under de tre timmar det tog att köra igenom det. Kul premiss och unik spelmekanik som bygger på perspektiv och optiska illusioner. Gör dig själv en tjänst och kolla inte för mycket gameplay på Youtube.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Inaktiv

Sable tillgängligt!

Började spela Desperados III i helgen då det var gratishelg på Steam. Funderade på att köpa men tog en titt för säkerhetsskull och mycket riktigt, spelet ingår i Game Pass. Det jag spenderat den speltid jag lyckats klämma ihop sedan i helgen. Men blir nog att klämma in Sable ikväll.

Permalänk
Inaktiv

Back 4 Blood kommer tydligen till Game Pass 12 oktober! Kanske varit känt sedan innan men nytt för mig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon5930:

Back 4 Blood kommer tydligen till Game Pass 12 oktober! Kanske varit känt sedan innan men nytt för mig.

Det var nytt för mig också, har varit sugen på att testa.
Hur funkar det att spela med andra plattformar, typ Steam?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Det var nytt för mig också, har varit sugen på att testa.
Hur funkar det att spela med andra plattformar, typ Steam?

En bra fråga faktiskt. Hoppas det är crossplay, iallafall på PC.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Halo Infinite (kampanjdelen) släpps ikväll vid 19:00. Det finns tillgängligt på Game Pass PC och man kan förladda det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=pzlCxADSx0U

Halo Infinite (kampanjdelen) släpps ikväll vid 19:00. Det finns tillgängligt på Game Pass PC och man kan förladda det nu.

Wow det är ju om 10 minuter. Tack för påminnelsen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Xbox Game Pass for PC har nu bytt namn till *trumvirvel* PC Game Pass!

Permalänk
Medlem

Okej, börjar bli lagom j*vla less på "PC Game Pass" och framför allt Xbox-appen. Startade upp den idag och tänkte lira lite Forza Horizon 5 för första gången på ett par veckor nu. När jag skulle starta spelet stod det "installation avbruten" och "felkod 0x80070032". Testade då att starta om appen, men detta hjälpte inte. Tänkte då att jag testar att trycka på "avbryt installation" för att se om spelet kunde försöka installera om den patch som jag antar orsakat problemet. Resultatet var att Forza Horizon 5 helt sonika försvann totalt från Xbox-appen, så antar att jag behöver ladda ner 100gb+ nu om jag vill lira det igen och det skulle dessutom inte förvåna mig om spelet fortfarande ligger i en låst mapp på datorn och tar plats då jag inte aktivt valde att avinstallera spelet.

Hur fasen ett av världens största företag inom mjukvara, som dessutom gjort OS:et, inte klarar av en sådan enkel sak som att uppdatera ett spel är för mig helt obegripligt. Ångrar nästan att jag betalade 109:- för sex månader, tiden jag har behövt lägga på att fixa problem med att installera spel gör att det snart skulle löna sig att köpa spel till fullpris om jag jobbade och drog in pengar de timmarna istället.

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt så fungerade det att aktivera en andra gratismånad för Disney+ från gamepass. Jag använde mitt gamla konto, som redan kört en gratismånad + den där 19kronors månaden i november.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.