Program för noise gate i spel där jag använder open mic

Permalänk
Medlem

Program för noise gate i spel där jag använder open mic

Letar efter ett program som jag kan köra i bakgrunden när jag spelar spel som t.ex. Overwatch som har väldigt begränsade inställningar när det kommer till voice chat. Vill gärna köra open mic i spelet men samtidigt inte plocka upp allt ljud från mitt tangentbord. När jag kör push to talk eller mute:ar mellan varje callout i spelet så blir det allt för ofta att de knapptrycken sabbar mitt flow.

Majoriteten av program verkar vara riktade till streaming, vilket jag inte är intresserad av. Vill bara filtrera mitt mic-ljud i realtid likt funktionen i Discord, som funkar utmärkt. Tyvärr använder de flesta multiplayerspelen egna lösningar.

Tips vore tacksamt!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Hej det finns ett program som heter VB Cable eller VB audio. Där kan du lägga in en mängd gates compressors och liknande. Även justera ljudet i stort. Blir en simulerad ljudingång och kan användas av de flesta programmen. Jag tex använder det för youtube voiceovers ( När jag inte är lat och använder OBS för det)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=IMP-IEfg-yg&t=410s Här är guiden jag använde. Fungerar bra men kan vara lite pilligt.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: Tack för svar! Har testat OBS men det funkade endast med det ljud som spelades in, inte det som gick ut i spelet. Ska testa och så om jag får igång VB.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Hedersmedlem

EqualizerAPO har dels ganska mycket inbyggt, och kan även köra VSTs (som noise gate och kompressor) på både mikrofon och ljud-outputs. Det bör gå att bara lägga på en noise gate-plugin (finns massor av gratisvarianter) den vägen.

Jag använder det själv för att kunna ha "system wide" EQ på hörlurar/högtalare (dvs den täcker allt från musikspelare till webbläsare och spel). Rekommenderas starkt även därför; det är ganska fantastiskt hur burkigt och dåligt de flesta högtalare låter utan i jämförelse när man har hittat schyssta inställningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200