Permalänk
Medlem

Speldator 10-12k

Hej,
Jag tänker bygga en ny dator med dessa komponenter (PSU och SSD har jag redan). Har kollat lite andra tråd o det verkar som ryzen 3600 är jätte populär.
Kommer jag behöva uppgradera bios fört att kunna ha 3600 på detta moderkort? x570 serie är minst 500kr dyrare och jag läste i en annan tråd om att MAX korten ska ha stöd till 3600.

Vad tycker ni om grafikkort valet? det finns olika 2070 super kort och jag vet inte vilket skulle vara bäst för mig. ljudnivån är inte lika viktigt som prestande och kylning.

Kommer jag behöva köpa flera fläktar till denna chassi? jag hittar ingenstans på hemsidan info om hur många fläktar som redan är installerade.

Tack för all tips

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut. Tomahawk max är redo för Ryzen 3000 direkt ur kartong. P400 kommer med två fläktar tror jag, men kan ha fel. Det är ofta inte värt att lägga på 500-1000 kr extra på grafikkortet ifall det inte är just ljudnivån du är ute efter. Finns modeller som går några procent snabbare och är mycket svalare men det är svårt att argumentera för att det är värt de extra 10-15% i pris tycker jag personligen. Det jag inte ser här är vad du har för hastighet på minnena, se till att de är minst 3200 annars köp ett par som är det.

Permalänk
Viking

@LundaSwe: Ett lite billigare alternativ med i stort sett samma prestanda, 5700 xt ist. för 2070 super och ett par 3600mhz stickor

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Chrisism8:
Tack för svaret
Minnena är 3200 men på Inet står dett att B450 TOMAHAWK MAX kan inte köra mer än 2666 utan overclocking. Har aldrig gjort det förut men får googla hur man gör om det behövs

Permalänk
Medlem

@LundaSwe: Det är inga problem med 3200

Permalänk
Medlem

@Donnerstal:
Tack för tipset! jag ska googla lite om detta kort, har själv aldrig haft AMD kort innan.

Chassi är nog det jobbigaste att köpa tycker jag. va ska man tänka på när man väljer en? Jag vill gärna köpa en basic chassi som har bra luftflöde och INGEN rgb.

Permalänk
Viking
Skrivet av LundaSwe:

@Donnerstal:
Chassi är nog det jobbigaste att köpa tycker jag. va ska man tänka på när man väljer en? Jag vill gärna köpa en basic chassi som har bra luftflöde och INGEN rgb.

Leta upp några med rimliga priser och som ser bra ut, och sen är det bara att googla efter reviews. Fler tips har jag inte

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz