Permalänk

Fixa internet till stuga!

Tjenixen!
Vad vacker du är idag! Glöm aldrig det.

Jag och min flickvän skall lämna boet och flytta in tillsammans i ett hus på någons tomt. (de vet att vi flyttar in.)
Vi har inget internet till stugan och undrar nu om ni vackra människor har någon erfarenhet/tips om hur vi skulle kunna fixa internet.
Vi har mest varit inne på Mobilt bredband som lösning. Frågan är bara om det är hållbart att spela dator på?
Skulle det vara ett bättre alternativ med någon slags adapter från huvudhuset (Dem vi hyr utav) till vår stuga?
Vad vi vet har huset ingen typ av vanligt uttag (Antennuttag eller då bredbandsuttag)
Väldigt tacksamma för hjälp/tips!
Ha en fin dag!
/TheGymWasClosed

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att ta reda på om det går att få bredband i huvudhuset, att sätta upp en radiolänk till stugan är troligen inte särskilt svårt och kommer att funka bättre än mobilt bredband.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Bredband har de i huvudhuset!
Dum fråga kanske, men skulle du snälla förklara vad en radiolänk är och vad det skulle innebära?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheGymWasClosed:

@mrqaffe: Bredband har de i huvudhuset!
Dum fråga kanske, men skulle du snälla förklara vad en radiolänk är och vad det skulle innebära?

Man ersätter en nätverkskabel med radio för att slippa gräva ner en kabel.

Man skaffar ett par accesspunkter som helst har riktantenn för att skapa den och monterar en på vardera huset, dessa ersätter då en kabel mellan husen och funkar inte som normal wifi utan de är verkligen bara en "trådlös kabel" inne i stugan sätter man en switch och en accesspunkt om man vill.
Själva radiolänken kan man tex göra med ett par https://www.proshop.se/Accesspunkt/Ubiquiti-NanoStation-AC-lo...
Ubiquiti gör bra prylar för att lösa denna typ av uppgifter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tack för pedagogiska svaret!

Permalänk

Här är exempel på radiolänksutrustning
Med två sådana skapar man en trådlös länk av hög kvalitet med låg fördröjning.
Med denna lösning får du några hundra megabit som fungerar i princip lika bra och stabilt som en kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe säger så hade jag rekommenderat bryggor över. Du köper två stycken nanostation och kopplar upp dem med nätverkskabeln. De får också ström via nätverkskabeln så du behöver bara en kabel upp till nanostation Köp dock inte de som heter loco, för då måste du köpa till POE-injektor.

Permalänk
Medlem

Satte upp ett par Nanobeam 5GHz AC Gen2 på ett ställe i somras.
Är ca 300 meter mellan dom, och någon liten buske. Så inte 100% fri sikt, men länken ligger iaf på 400-450 Mbit. Riktigt smidiga att sätta upp, köpte dock till 2st https://www.dustinhome.se/product/5010808170/nbe-wmk så att jag kunde montera dom rakt på väggen.
Nu vet jag inte hur det är med pingen om man sätter sig och spelar på klient sidan, men jag har väldigt svårt att tro att en 4G anslutning skulle ge bättre resultat.

En liten fråga bara, hur långt är det mellan huvudbyggnaden och stugan ni ska bo i?
Går det, så är det ju alltid bättre att köra med kabel.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@TheGymWasClosed:
*Trådrubrik redigerad*

Du hade något krafs i rubriken som jag nu har åtgärdat. Tänk på att ha en beskrivande och tydlig rubriksättning på dina trådar, det är troligare att du får rätt hjälp då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGymWasClosed:

@mrqaffe: Bredband har de i huvudhuset!

Hur långt är det dit och är de villiga att dela det?

Spela på mobilt bredband är riktigt dåligt. Råkar det vara lite avsides så täckningen kan vara dålig är det helt oanvändbart (även om övrigt nätande funkar bra). Är det en viktig funktion för dig så bör du definitivt dra en kabel.
En spade, vattenslang och kabel är inte jobbigt och det är rätt billigt. Kan vara knixigare att få till det billigt och snyggt inomhus med nätverksuttag, kabeldragning och switch och accesspunkt i stugan.

Är det fri sikt så fungerar radiolänk (som tidigare tipsat om) väldigt bra, men det är inte alls lika bra som kabel och är (beroende på längd) också betydligt dyrare. Du behöver fortfarande göra allt det (dyra) jobbet inomhus och har fler enheter som kan strula jämfört med kabel.

I sista hand är 4G en helt okej lösning också, men som sagt inte för spel.