Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Problemet är väl att Sverige genomför extremt få tester? Mörkertalet från människor som håller sig känner sig krassliga och håller sig hemma är sannolikt helt enormt?

Slutsats: Antalet människor i Sverige som faktiskt har (eller har haft) Corona bör vara betydligt större än dessa grafer.

Sluta att sprida desinformation. Per capita så genomför Sverige 7:e flest test i världen.
Fundera på vem som tjänar på att sprida narrativet om att vi testar extremt få...

https://ourworldindata.org/grapher/covid19-tests-per-million-...

Statsepidemiologen sa häromdagen att antalet smittade i samhället är många gånger fler än de som är testade. Om detta råder inget tvivel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Så jag köper eller fångar en fladdermus och låter den bajsa på grannens katt, då har jag skapat en ny variant av virus.
Det låter lite långsökt.

Fakta ändrar sig inte pga att mottagaren inte är kapabel att förstå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Så jag köper eller fångar en fladdermus och låter den bajsa på grannens katt, då har jag skapat en ny variant av virus.
Det låter lite långsökt.

Vid varje tillfälle är nog risken minimal, men, ha 10000000 småfåglar, fladdermöss, hundar, katter, grisar, koalor, björnar, tigrar, apor, ödlor, sköldpaddor, ormar, grodor, insekter på samma ställe, då ökar du ju chanserna lite för att något ska gå över rasbarriärerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Så jag köper eller fångar en fladdermus och låter den bajsa på grannens katt, då har jag skapat en ny variant av virus.
Det låter lite långsökt.

Blott en killgissning: Det kommer förmodligen inte uppstå något nytt virus... (99 gånger av hundra).
Vore bra om någon epidemiolog här på forumet kunde bekräfta eller dementera. Eller berätta hur viruset uppstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade varit intressant att veta vad detta innebär egentligen.

Snackar vi typ cancer och sabbat immunförsvar, eller "bara" diabetes och högt blodtryck?

Kan bara hålla med. Jag saknar information som hur högt blodtryck, både över och undertryck eller båda, hur länge har de haft högt blodtryck, vilka mediciner/typer av har de ätit för att reglera sitt blodtryck. Är jäkligt dåligt med information kan jag tycka. Har de haft 150/200 i blodtryck så kan jag förstå att det varit problem. 92/145 kanske inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Så jag köper eller fångar en fladdermus och låter den bajsa på grannens katt, då har jag skapat en ny variant av virus.
Det låter lite långsökt.

Börjar faktiskt bli lite smått trött på nivån på argumentationen som sker här på Sweclockers ang SARS-CoV-2. Har man inte grundläggande kunskaper inom ett såpass komplicerat och enormt forskningsområde som medicin faktiskt är så skall man vara ytterst försiktig i att uttala sig. Det gäller absolut inte bara dig, men att du finner teorin bakom det erkända begreppet Antigenic shift långsökt är ett bra exempel av Argument from incredulity och Dunning-Krugereffekten.

Din beskrivning med att din grannes katt blir bajsad på och simsalabim så får man ett virus är förenklande, men i grund och botten kan det ske i ett liknande förlopp beroende av virustyp. Hur SARS-CoV-2 har uppstått får dock tiden utvisa (efter att konsensus inom forskarvärlden uppstått).

Jag har skrivit det i tråden förut och skriver det igen: har ni inte gedigen kunskap inom medicin/epidemiologi så uttala er inte utan se vad experterna på folkhälsomyndigheten skriver. Det finns en mycket god anledning till varför vårdyrken är legitimerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Blott en killgissning: Det kommer förmodligen inte uppstå något nytt virus... (99 gånger av hundra).
Vore bra om någon epidemiolog här på forumet kunde bekräfta eller dementera. Eller berätta hur viruset uppstod.

Väldigt tveksam till att det finns någon epidemiolog som hänger här och även om så var fallet så tror jag inte någon kan uttala sig om hur det uppstod ännu, om de ens kommer att kunna göra det. Det är ju inte så troligt att de kommer att hitta patient 0 och kunna fråga hen hur hen fick det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Väldigt tveksam till att det finns någon epidemiolog som hänger här och även om så var fallet så tror jag inte någon kan uttala sig om hur det uppstod ännu, om de ens kommer att kunna göra det. Det är ju inte så troligt att de kommer att hitta patient 0 och kunna fråga hen hur hen fick det

Bråda dagar för landets epidemiologer just nu... Inte mycket tid över till forum...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Så jag köper eller fångar en fladdermus och låter den bajsa på grannens katt, då har jag skapat en ny variant av virus.
Det låter lite långsökt.

Ja den beskrivningen är väl i sig lite långsökt.
Men det är nog ganska rätt ändå.

Jag hade nog snarare beskrivit det som så att virus vanligen är ganska specialicerade att kunna angripa en viss typ av celler. Förkylningsvirus ger sig sällan på leverceller - HIV angriper inte hudceller, herpesvirus angriper inte lungceller och så vidare. De har sin egen specialinriktning. Och olika djurarter har olika typer av celler så virus har barriärer även mellan arter som de har svårt att tackla.

Men det är inte omöjligt. Är en individ av en art sjuk och har nedsatt immunförsvar så blir denna individ mer mottaglig för en smitta som arten vanligen inte är mottaglig för.
När man packar ihop olika djurarter så som djurmarknader så ökas exponeringen av olika djurarters virus så att fler tillfällen erbjuds för virus att få chansen att testa på "nya arter".
Det behöver inte handlar om bajs såklart utan det kan handla om alla möjliga typer av förekomst. Att det legat ett dött djur i en bur och buren återanvänds för annan djurart, eller att de andas på varandra vilket inte förekommer på samma sätt utanför djurmarknaderna.
Att vissa djur matas med restslakt från andra djurarter. Eller att människor lever väldigt tätt inpå fjäderfän.

Just fågelinfluensan tror man uppkommit just för att mäniskor levt för nära inpå fåglar. I början hade sjukdomen väldans svårt att alls smitta mellan människa och fågel om jag minns rätt. Det var främst de som levde intill typ höns å grejer som fick denna dödliga sjukdom. Efterhand som smittan fick utvecklas i dessa människor så anpassades viruset till att bättre klara av att bara ha människor som värd.

Så man kan väl säga att en del djurmarknader erbjuder en kraftigt ökad kontaktyta där virus får ökade möjligheter att testa på människor som offer vilket också ökar på virus möjligheter att anpassa sig till att helt och hållet klara av att ha människor som värd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Är jag desinformerad får du gärna berätta hur det hela gått till...
(kreationist?)

Det är lite mer djupgående än det du har beskrivit och eftersom jag utgår att du tycker att bilder är lättare att följa så får du titta på samma video som jag gav till en mupp i morse.

https://www.youtube.com/watch?v=xjcsrU-ZmgY

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Blott en killgissning: Det kommer förmodligen inte uppstå något nytt virus... (99 gånger av hundra).
Vore bra om någon epidemiolog här på forumet kunde bekräfta eller dementera. Eller berätta hur viruset uppstod.

Tack, du förstod var jag ville komma med detta.

Att virus k a n sprida sig från djur till människa är känt, det var just hur man skapar ett nytt virus. (för alla konspirationsteoretiker så borde det inte behövas hemliga laboratorier för detta, bara köpa en hund och en fladdermus, låsa in dem i en liten bur och vänta.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Kan bara hålla med. Jag saknar information som hur högt blodtryck, både över och undertryck eller båda, hur länge har de haft högt blodtryck, vilka mediciner/typer av har de ätit för att reglera sitt blodtryck. Är jäkligt dåligt med information kan jag tycka. Har de haft 150/200 i blodtryck så kan jag förstå att det varit problem. 92/145 kanske inte så mycket.

Det finns inte exakta och helt färdiga svar på allt ännu. Sjukdomen är ny - och det forskas på det här i mängder. Man kan få fram preliminära siffror som kan peka i olika riktningar. Ibland är det mer rätt, och ibland blir dessa tidigare studier mindre rätt.
Men stora fullt tillförlitliga utredningar som rett ut alla delar, ja nä det har vi inte riktigt ännu.
En viss nivå av förståelse för den ej färdigutredda situationen tror jag är bra.

Samtidigt är det ett virrvarr av medial lägesrapportering som gör det ännu svårare för oss.
DN hade en artikel om den delen nyligen med ett intressant råd från en läkare:

"En bekant som är akutläkare på Södersjukhuset gick rentav ut häromdagen ut på sociala medier och avrådde sina vänner från att följa medier eftersom han anser att de är så ”förvirrande”. Bättre med officiella källor som 1177 eller Folkhälsomyndigheten, menar han."

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-sa-skiljer-du-...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det är lite mer djupgående än det du har beskrivit och eftersom jag utgår att du tycker att bilder är lättare att följa så får du titta på samma video som jag gav till en mupp i morse.

https://www.youtube.com/watch?v=xjcsrU-ZmgY

Snällt av dig!

Permalänk

Idag vägrade man svara på hur många test man hade. Skumt att man inte kan svara på denna fråga. Luktar lite mörkning.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det finns inte exakta och helt färdiga svar på allt ännu. Sjukdomen är ny - och det forskas på det här i mängder. Man kan få fram preliminära siffror som kan peka i olika riktningar. Ibland är det mer rätt, och ibland blir dessa tidigare studier mindre rätt.
Men stora fullt tillförlitliga utredningar som rett ut alla delar, ja nä det har vi inte riktigt ännu.
En viss nivå av förståelse för den ej färdigutredda situationen tror jag är bra.

Samtidigt är det ett virrvarr av medial lägesrapportering som gör det ännu svårare för oss.
DN hade en artikel om den delen nyligen med ett intressant råd från en läkare:

"En bekant som är akutläkare på Södersjukhuset gick rentav ut häromdagen ut på sociala medier och avrådde sina vänner från att följa medier eftersom han anser att de är så ”förvirrande”. Bättre med officiella källor som 1177 eller Folkhälsomyndigheten, menar han."

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-sa-skiljer-du-...

Mycket bra råd. Vi vet inte så mycket om smittan än. Det krävs många mätpunkter för att få statistisk styrka och det blir extra svårt när man vill mäta många parametrar parallellt.

Tycker själv att tråden börjar bli alltför problematisk då Sweclockare skjuter från höften hejvilt utan att ha någon egentlig kunskap om medicin/epidemiologi.

Kanske vore det tags att stänga tråden och istället följa folkhälsomyndighetens råd och sedan diskutera häftig hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack, du förstod var jag ville komma med detta.

Att virus k a n sprida sig från djur till människa är känt, det var just hur man skapar ett nytt virus. (för alla konspirationsteoretiker så borde det inte behövas hemliga laboratorier för detta, bara köpa en hund och en fladdermus, låsa in dem i en liten bur och vänta.

Detta kan bli farligt, Dockland berätta för guds skull inte för någon att det räcker med en hund och en fladdermus!

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det finns inte exakta och helt färdiga svar på allt ännu. Sjukdomen är ny - och det forskas på det här i mängder. Man kan få fram preliminära siffror som kan peka i olika riktningar. Ibland är det mer rätt, och ibland blir dessa tidigare studier mindre rätt.
Men stora fullt tillförlitliga utredningar som rett ut alla delar, ja nä det har vi inte riktigt ännu.
En viss nivå av förståelse för den ej färdigutredda situationen tror jag är bra.

Samtidigt är det ett virrvarr av medial lägesrapportering som gör det ännu svårare för oss.
DN hade en artikel om den delen nyligen med ett intressant råd från en läkare:

"En bekant som är akutläkare på Södersjukhuset gick rentav ut häromdagen ut på sociala medier och avrådde sina vänner från att följa medier eftersom han anser att de är så ”förvirrande”. Bättre med officiella källor som 1177 eller Folkhälsomyndigheten, menar han."

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-sa-skiljer-du-...

Antigen följer man Allt från inhemsk OCH utländsk erkänd media för att få en bild. (Betonar allt då jag tycker sverige ger en ensidig motstridig och onyanserad bild).

ELLER

Så följer man som nämnt ovan råd från 1177

Så tycker jag. Vill mest uppmärksamma faran med att endast ta till sig inhemsk media i dagsläget.

Tips är dr john campbells youtubeklipp där han var dag går igenom läget i alla länder och pinpointar nya studier som kommer ut om covid.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Lite epidemi-etymologi, hittade på Reddit.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Mycket bra råd. Vi vet inte så mycket om smittan än. Det krävs många mätpunkter för att få statistisk styrka och det blir extra svårt när man vill mäta många parametrar parallellt.

Tycker själv att tråden börjar bli alltför problematisk då Sweclockare skjuter från höften hejvilt utan att ha någon egentlig kunskap om medicin/epidemiologi.

Kanske vore det tags att stänga tråden och istället följa folkhälsomyndighetens råd och sedan diskutera häftig hårdvara?

Jag tycker väl att när de skriver i en rapport att 74% av de som dött har haft högt blodtryck så kan de väl ta och definiera vad de anser är högt blodtryck och vilket blodtryck de som de har använt sig i rapporten har haft? Det är ju viss skillnad på mild/moderat och svår hypertoni. Sedan förstår jag ju att för att "absolut" kunna fastslå vad som orsakar är inget de kan göra nu men om de har använt sig av en indelning så kan de gott tala om hur de som har avlidit har legat inom denna indelning/intervall.

Permalänk
Avstängd

Det här om att man ber pensionerad sjukvårdspersonal att nu komma tillbaka och jobba igen, är det verkligen ett smart drag?

Dvs ta in äldre personer i riskgruppen och låta de vistas i en miljö som är högriskområde för smittospridning??

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Jo då. Jag är helt med på det. Men ta den Italienska studien som kom fram till att 74% av de som dött hade haft högt blodtryck. Det är en jäkla skillnad på att ha mild, moderat och svår hypertoni. Så nog vore det jäkligt bra att de som gör sådana här studier redovisar lite mer För nog sjutton måste de väl veta vilket blodtryck de patienter som dött har haft? För de har ju klassificerat dem till att ha högt blodtryck ivf. Kan vara så lätt som att skriva att 10% hade mild hypertoni, 15% hade moderat hypertoni och 75% hade svår hypertoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det här om att man ber pensionerad sjukvårdspersonal att nu komma tillbaka och jobba igen, är det verkligen ett smart drag?

Dvs ta in äldre personer i riskgruppen och låta de vistas i en miljö som är högriskområde för smittospridning??

Hehe, är nog första gången jag håller med dig i den här tråden skulle jag tro
Känns mer som att de ska börja "tjata på" f.d vårdpersonal som har börjat jobba med annat istället att de ska, om inte annat än tillfälligtvis, återkomma och jobba inom vården.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Hehe, är nog första gången jag håller med dig i den här tråden skulle jag tro
Känns mer som att de ska börja "tjata på" f.d vårdpersonal som har börjat jobba med annat istället att de ska, om inte annat än tillfälligtvis, återkomma och jobba inom vården.

Snart har vi Flygvärdinnor samt folk som har jobbat på Volvo fabriken jobbandes på intensiven efter en 2v "crash course"

Kanske kan vara läge att göra som i Italien istället, ta in vård studenterna?

Permalänk
Avstängd

Kan inte barn smitta andra typ om dom får viruset på skolan så kommer barnen hem och då kan barnet smitta sin familj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Snart har vi Flygvärdinnor samt folk som har jobbat på Volvo fabriken jobbandes på intensiven efter en 2v "crash course"

Kanske kan vara läge att göra som i Italien istället, ta in vård studenterna?

Tror jag inte behövs och skulle inte fungera. Men det är ju mycket vårdpersonal som har bytt yrke/karriär för de tycker att de fått för dåligt betalt inte tyckt om arbetsförhållandena som kanske kan tänka sig att gå tillbaka.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Tacoman:

Kan inte barn smitta andra typ om dom får viruset på skolan så kommer barnen hem och då kan barnet smitta sin familj?

Ja det kan dom vad jag har hört

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Tycker själv att tråden börjar bli alltför problematisk då Sweclockare skjuter från höften hejvilt utan att ha någon egentlig kunskap om medicin/epidemiologi.

Du menar att man inte ska få diskutera saker man inte har kunskap om? Jag håller inte med, det kan nog vara bra att ventilera sina tankar. Sen så är det ju bra om man inte är för låst i sin uppfattning och öppen för att ta in ny kunskap. Det finns ju alltid de som har lite udda idéer om hur allt hänger ihop, men diskussionen är ändå mer sansad här än i en del andra ekokammare. Och alla relevanta aspekter av covid-19 handlar ju inte om ren epidemiologi.

Skrivet av Dredd:

Det här om att man ber pensionerad sjukvårdspersonal att nu komma tillbaka och jobba igen, är det verkligen ett smart drag?
Dvs ta in äldre personer i riskgruppen och låta de vistas i en miljö som är högriskområde för smittospridning??

Det finns ju mycket annan vård de kan hoppa in och avlasta, så friger man fler som kan gå till vård av covid-19-patienter. En del kanske t.o.m. kan avlasta utan att ha patientkontakt över huvud taget, t.ex. labb eller adminsitrativa uppgifter som behöver kvalificerad personal. Man får nog vara lite kreativt om man ska lyckas skala upp antalet vårdplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

Kan inte barn smitta andra typ om dom får viruset på skolan så kommer barnen hem och då kan barnet smitta sin familj?

Det finns alltid en viss risk såklart, men enligt rapporter från WHO så verkar barn vara mycket mindre smittsamma än vuxna. T.ex. ser man inte att skolor bidrar nämnvärt till smittspridningen i samhället, och i Wuhan hittade man inte ett enda exempel där barn hade smittat familjen; i alla fall som barn var smittade, så hade de blivit smittade av nära anhöriga. Detta är i kontrast till andra smittsamma sjukdomar, där skolor och barn ofta är extremt effektiva smittspridare. En ryggradsreflex vid en epidemi är därför att snabbt stänga skolor för att stävja smittspridning, men i fallet covid-19 är det inte säkert en bra strategi. Covid-19 är för övrigt inte unik i att den inte påverkar och sprids så effektivt av barn, det finns andra exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Du menar att man inte ska få diskutera saker man inte har kunskap om? Jag håller inte med, det kan nog vara bra att ventilera sina tankar. Sen så är det ju bra om man inte är för låst i sin uppfattning och öppen för att ta in ny kunskap. Det finns ju alltid de som har lite udda idéer om hur allt hänger ihop, men diskussionen är ändå mer sansad här än i en del andra ekokammare. Och alla relevanta aspekter av covid-19 handlar ju inte om ren epidemiologi.

Absolut kan man få diskutera händelsen ur ett samhällsperspektiv och att ventilera om man behöver det är helt ok. Tyvärr mynnar mycket i tråden ut i farliga råd, konspiratoriskt tänkande, fake news och annat som faktiskt kan skada människor på riktigt.

Håller med dig om att det finns mindre sansade ekokammare, men just det faktum att tråden ligger här och inte på t ex flashback (där man kan vänta sig dynga) gör det ännu viktigare att inte sprida desinformation.

Själklart uppmuntrar jag alla att sätta sig in i medicin/epidemiologi, men för allt i världen ge inga råd utan hänvisa till sjukvården i detta läge istället.