Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Skrivet av anon910:

redan idag är vi garanterad tiotusenatals smittade i sverige, det går aldrig att spåra. Idag ringde en kompis och talade om att hans pappa som är läkare haft en patient som sökte för en åkomma och sedan konstaterades att patienten hade Covid. Han blev hemskickad från arbetet igår och inväntar nu provsvar. han har träffat ett dussin patienter sedan han träffat den smittade patienten, han har varit hos min kompis och hans familj, jag har varit hos min kompis efter det ( igår ) jag har träffat min fru efter det, som jobbat med sina 9 kollegor som i sin tur träffat sina barn och vänner, jag jobbade själv idag och träffade väl en sisådär 10 kunder som i sin tur nu sitter hemma hos sin familj........osv os vos osv tusentals smittas ju på några dagar om det vill sig illa och inse att det går inet att stoppa och verkligheten kommer vi aldrig att få veta.

På måndag får han svar på provet, ska i normala fall ta max 24tim men pga personalbrist hinner de inte analysera proverna i tid. Till vecka kommer bla sundsvalls sjukhus att kunna analysera proverna själva och då ska man kunna få svar under dagen, i bästa fall.

Precis nu e d försent. Varför gjordes inget för 3 veckor sedan? Vilken pellejöns somhelst hade kunnat hjälpa till o smittspåra om dom hade personalbrist.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

6 miljoner i Sverige? Vad är det fantasisiffror du trollar fram? Kolla Kina hur många som smittades och de är över 1 miljard. Sen är dödligheten mycket lägre än 1% för friska under 65 år.

Det finns uppskattningar på att vi redan nu har ca 100.000 smittade i Sverige.
Se ca 0:50 in i detta videoklipp: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-sverige-kommer-fa...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Det är dessa siffror man inte vill gå ut med. Tystning pågår.

Även om dödsraten är 0.5% dör ändå 60.000 på grund av att de sjuka då trängt undan am
Dra som skall få vård.

Coronahysterin håller redan på att indirekt orsaka mer skada och förödelse än själva viruset, och vi är bara några veckor in.
Viruset kommer antagligen vara, om inte borta, så neutraliserat om ett halvår.
De ekonomiska konsekvenserna av att folk beter sig som att det vore en extremt livsfarligsmitta med över 50% dödlighet för alla, oavsett ålder och sjukdomshistorik, kommer vi däremot att märka av i flera år framöver.

Varför skulle man gå ut och säga "vi tror att 60.000 kommer dö" även om det bara är ett worst case-scenario?
VILKEN nytta hade det gjort?

Svara på den frågan, ge mig en bra anledning.

Händer det så händer det när det händer.
Händer det inte så har vi bara spätt på oron, paniken och de ekonomiska skadorna helt i onödan.

Som en filmkaraktär sa i en 23 år gammal film:

Citat:

J: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
K: A person is smart. People are dumb, panicky, dangerous animals and you know it.

- - - - - - -

Skrivet av spikfavoriten:

Vilken pellejöns somhelst hade kunnat hjälpa till o smittspåra om dom hade personalbrist.

Herregud.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vi är inte några veckor efter Italien...
Sen så kommer vi inte ha 4000 döda.
Inte en chans.

Jag tror absolut det är en stor risk, men det är ingen idé att käbbla om det. Den som lever får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Det är dessa siffror man inte vill gå ut med. Tystning pågår.

Även om dödsraten är 0.5% dör ändå 60.000 på grund av att de sjuka då trängt undan am
Dra som skall få vård.

Men alltså allvarligt, ge dig nu, det är ingen som försökt mörka dessa siffror.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Lego Master

Som min svärfar sa under kvällen: nåt ska man dö av.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

redan idag är vi garanterad tiotusenatals smittade i sverige, det går aldrig att spåra. Idag ringde en kompis och talade om att hans pappa som är läkare haft en patient som sökte för en åkomma och sedan konstaterades att patienten hade Covid. Han blev hemskickad från arbetet igår och inväntar nu provsvar. han har träffat ett dussin patienter sedan han träffat den smittade patienten, han har varit hos min kompis och hans familj, jag har varit hos min kompis efter det ( igår ) jag har träffat min fru efter det, som jobbat med sina 9 kollegor som i sin tur träffat sina barn och vänner, jag jobbade själv idag och träffade väl en sisådär 10 kunder som i sin tur nu sitter hemma hos sin familj........osv os vos osv tusentals smittas ju på några dagar om det vill sig illa och inse att det går inet att stoppa och verkligheten kommer vi aldrig att få veta.

På måndag får han svar på provet, ska i normala fall ta max 24tim men pga personalbrist hinner de inte analysera proverna i tid. Till vecka kommer bla sundsvalls sjukhus att kunna analysera proverna själva och då ska man kunna få svar under dagen, i bästa fall.

Menar du läkaren då? Jag antar att läkaren har meddelat tidigare patienter om detta precis som man meddelar tidigare ligg om man påvisats positivt med HIV eller annan könssjukdom. Annars bliré "jahapp, då är Wuvall kört!" Bara sitta inne nu i ett par månader med 40 kg potatis och 20 kg proteinpulver! :'D

Samtidigt är det min uppfattning att det smittas främst via vätskedroppar typ när man hostar men även möjligen när man råkar prata och saliv flyger ur munnen på en. En möjlig indikation på massiv och snabb spridning (om det smittar så enkelt som utandning vilket Österholm(?) tycks påstå hos Joe Rogan) är att om en vecka bör vi sen en radikal och signifikant personalbrist inom alla verksamhetsområden eftersom det blivit riktlinjer att stanna hemma oavsett vad för symptom och symptomen tycks ju ta ett par dagar att uttrycka sig.

Jag hoppas inte snubben från Biteline smittade mig då när jag fick min El Stilo Large idag! T_T Vi stod typ 1 meter från varandra. Jag tog pizzakartongen underifrån och lade den och tvättade händerna, öppnade pizzakartongen, plockade ur plastbiten och tvättade händerna igen. Hm. Jag skippade kvittot. Den som lever får se. Förhoppningsvis får jag bara lätta symptom i allra värsta fall. Fan, irriterande om man blir sjuk, för jag har aldrig haft en influensa (tror jag, har haft hosta som gör ont att hosta många gånger, men aldrig vetat om det varit influensa eller bara förkylning)...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Är då segt här i Västerbotten, varit 22 fall nästan hela veckan och nu har de gått upp till 28st.

Inte speciellt mycket, men de är bekräftat att idag är dom första fallen av samhällsspridning noterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

redan idag är vi garanterad tiotusenatals smittade i sverige, det går aldrig att spåra. Idag ringde en kompis och talade om att hans pappa som är läkare haft en patient som sökte för en åkomma och sedan konstaterades att patienten hade Covid. Han blev hemskickad från arbetet igår och inväntar nu provsvar. han har träffat ett dussin patienter sedan han träffat den smittade patienten, han har varit hos min kompis och hans familj, jag har varit hos min kompis efter det ( igår ) jag har träffat min fru efter det, som jobbat med sina 9 kollegor som i sin tur träffat sina barn och vänner, jag jobbade själv idag och träffade väl en sisådär 10 kunder som i sin tur nu sitter hemma hos sin familj........osv os vos osv tusentals smittas ju på några dagar om det vill sig illa och inse att det går inet att stoppa och verkligheten kommer vi aldrig att få veta.

På måndag får han svar på provet, ska i normala fall ta max 24tim men pga personalbrist hinner de inte analysera proverna i tid. Till vecka kommer bla sundsvalls sjukhus att kunna analysera proverna själva och då ska man kunna få svar under dagen, i bästa fall.

Sluta träffa folk socialt era dumma jävlar. Det har vem som helst förstått sedan länge. Jobb är en sak men där så har alla seriösa företag som kan sedan länge skickat hem sina anställda att jobba hemifrån. Läkare borde ha på sig skyddsutrustning och ha försiktighetsåtgärder x10 oavsett patient idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Menar du läkaren då? Jag antar att läkaren har meddelat tidigare patienter om detta precis som man meddelar tidigare ligg om man påvisats positivt med HIV eller annan könssjukdom. Annars bliré "jahapp, då är Wuvall kört!" Bara sitta inne nu i ett par månader med 40 kg potatis och 20 kg proteinpulver! :'D

Samtidigt är det min uppfattning att det smittas främst via vätskedroppar typ när man hostar men även möjligen när man råkar prata och saliv flyger ur munnen på en. En möjlig indikation på massiv och snabb spridning (om det smittar så enkelt som utandning vilket Österholm(?) tycks påstå hos Joe Rogan) är att om en vecka bör vi sen en radikal och signifikant personalbrist inom alla verksamhetsområden eftersom det blivit riktlinjer att stanna hemma oavsett vad för symptom och symptomen tycks ju ta ett par dagar att uttrycka sig.

Jag hoppas inte snubben från Biteline smittade mig då när jag fick min El Stilo Large! T_T

Du måste vara nära en person en längre tid för att smittas, passerar du en smittad person på gatan lär du knappast bli smittat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itasha:

Sluta träffa folk socialt era dumma jävlar. Det har vem som helst förstått sedan länge. Jobb är en sak men där så har alla seriösa företag som kan sedan länge skickat hem sina anställda att jobba hemifrån. Läkare borde ha på sig skyddsutrustning och ha försiktighetsåtgärder x10 oavsett patient idag.

Där kanske en dyster(?) sanning kryper fram om bristande fördelad skyddsutrustning och vidtagna försiktighetsåtgärder? Kanske även finns en tanke om att inte skrämma patienter som kommer in genom att stå i biologisk skyddsutrustning som kan implicera för patienterna att "platsen redan är infekterad"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Du måste vara nära en person en längre tid för att smittas, passerar du en smittad person på gatan lär du knappast bli smittat.

Det låter rimligt för annars borde vi redan denna vecka ha sett markant personalförlust på arbetsplatser pga. folk som stannar hemma enligt givna riktlinjer för antagningen är att om det smittas alldeles för lätt så torde vi ha sett "bevis på det" nu. Jag håller tummarna att det är lite svårare att smitta än vad vissa vill påstå. Särskilt den där Österholm(?) hos Joe Rogan vill ju få det till att "bara andas ut, om du är infekterad, så smittar du".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikfavoriten:

Det är dessa siffror man inte vill gå ut med. Tystning pågår.

Även om dödsraten är 0.5% dör ändå 60.000 på grund av att de sjuka då trängt undan am
Dra som skall få vård.

Den enda som borde "tystas" på riktigt är du när du vräker ur dig sådana där grundlösa skrämselpåståenden!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Menar du läkaren då? Jag antar att läkaren har meddelat tidigare patienter om detta precis som man meddelar tidigare ligg om man påvisats positivt med HIV eller annan könssjukdom. Annars bliré "jahapp, då är Wuvall kört!" Bara sitta inne nu i ett par månader med 40 kg potatis och 20 kg proteinpulver! :'D

Samtidigt är det min uppfattning att det smittas främst via vätskedroppar typ när man hostar men även möjligen när man råkar prata och saliv flyger ur munnen på en. En möjlig indikation på massiv och snabb spridning (om det smittar så enkelt som utandning vilket Österholm(?) tycks påstå hos Joe Rogan) är att om en vecka bör vi sen en radikal och signifikant personalbrist inom alla verksamhetsområden eftersom det blivit riktlinjer att stanna hemma oavsett vad för symptom och symptomen tycks ju ta ett par dagar att uttrycka sig.

Jag hoppas inte snubben från Biteline smittade mig då när jag fick min El Stilo Large idag! T_T Vi stod typ 1 meter från varandra. Jag tog pizzakartongen underifrån och lade den och tvättade händerna, öppnade pizzakartongen, plockade ur plastbiten och tvättade händerna igen. Hm. Jag skippade kvittot. Den som lever får se. Förhoppningsvis får jag bara lätta symptom i allra värsta fall. Fan, irriterande om man blir sjuk, för jag har aldrig haft en influensa (tror jag, har haft hosta som gör ont att hosta många gånger, men aldrig vetat om det varit influensa eller bara förkylning)...

Är du på riktigt, fattar du inte att det inte går att kartlägga. Är läkaren smittad tar man prov på hans fru och dotter. längre går man inte, det har de redan sagt på smittskydsenheten, min poäng är att det går inte att spåra, jag kan vara smittad, min fru, alla på mitt jobb, alla på min frus job osv osv osv osv osv osv osv..........innan man fått svar på proven har 50 till blivit smittade. Det är garanterad tiotusentals smittade i Sverige idag. På min sons skola är det 70 elever hemma av 160 och 9lärare av 23............vilka har corona??

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det finns uppskattningar på att vi redan nu har ca 100.000 smittade i Sverige.
Se ca 0:50 in i detta videoklipp: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-sverige-kommer-fa...

Det var han jag pratade om först. Han verkar trolla med siffor. 100.000 o du tror på det? Kom igen...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Är du på riktigt, fattar du inte att det inte går att kartlägga. Är läkaren smittad tar man prov på hans fru och dotter. längre går man inte, det har de redan sagt på smittskydsenheten, min poäng är att det går inte att spåra, jag kan vara smittad, min fru, alla på mitt jobb, alla på min frus job osv osv osv osv osv osv osv..........innan man fått svar på proven har 50 till blivit smittade. Det är garanterad tiotusentals smittade i Sverige idag. På min sons skola är det 70 elever hemma av 160 och 9lärare av 23............vilka har corona??

Nej det går inte att kartlägga men människor är inte sociala mongon som glömmer bort vilka de träffat under en given dag som guldfiskar. De kan fortfarande rapportera vidare via sociala medier exempelvis. Skriva på Messenger. Om folk är så duktiga på att sprida bajs på sociala medier så kan de lika gärna dela vidare potentiella varningar (vettiga saker att dela) om att "jag kanske har varit i kontakt med en Corona-smittad, du borde oxå stanna hemma några dagar för att se om du får symptom. Jag ska göra det.".

Alla kan göra sin bit istället för att skrika hejvilt nu, "Det är kört. Dags att onanera/ha samlag för sista gången i livet!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

6 miljoner i Sverige? Vad är det fantasisiffror du trollar fram? Kolla Kina hur många som smittades och de är över 1 miljard. Sen är dödligheten mycket lägre än 1% för friska under 65 år.

Att anta att vi kommer få samma resultat som Kina utan att göra samma sak som Kina känns optimistiskt.

Vad Kina gör:
https://twitter.com/MaddowBlog/status/1238279302468288512

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

En av Sveriges absolut mest erkända och skickligaste ekonomer uttalar sig. Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi Handelshögskolan samt vd för Institutet för näringslivsforskning. Magdalena ligger i lä här även om hon kan ha fått en och annan lektion av Magnus på Handels.

”600 000 jobb kan försvinna i Sverige”
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Det var han jag pratade om först. Han verkar trolla med siffor. 100.000 o du tror på det? Kom igen...

För att det skall fungera riktigt bör det kunna smittas oerhört enkelt, typ som att bara andas ut det och det klarar sig väldigt bra och länge på många olika ytor. Som sagt bör nästa vecka med mängden rapporterad bristande personalbrist ge indikation på hur potentiellt stort mörkertalet kan vara.

Ingen människa är immun (hehe) mot kognitiva biases och även i Sverige bör det finnas "Outliers" som kan få för sig att säga vad som helst pga. deras plötsliga "15 minutes of fame" eller bara för att de vill stå ut från konsensus av någon konstig anledning. Det är inte bara "A Jersey Thing" (South Park-referens).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Förvisso så är Italien väldigt tät befolkad och många äldre bor med sina barn och barnbarn. Fler äldre som röker förmodar jag också. Ändå på något sätt smått chockerande många som dör pga Covid. Det skulle vara intressant å veta hur många i Italien dog ifjol på grund av den vanliga årliga influensan...Fick igår SMS från förskolan om att de vill yrkesinventera förskolans vårdnadshavare: "Denna inventering ingår i Ledningsgruppens handlingsplan att våra myndigheter kan komma att stänga förskolor och skolor. Man kommer då att ha öppet en förskola för de barn där båda i familjen har en samhällsfunktion att utföra i sin profession". Så detta eskalerar fortfarande...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det var han jag pratade om först. Han verkar trolla med siffor. 100.000 o du tror på det? Kom igen...

När Folkhälsomyndigheten redogjorde för officiella bekräftade fall nyligen, gjordes även ett förtydligande.

"Vi måste alla ha fullständigt klart för oss att det här är bara toppen av ett gigantiskt isberg."

Permalänk
Inaktiv

60milj blev officielt smittade i USA 2009 det verkliga talet vet ingen men det var såklart mångdubbelt, där har ni nåt att jämföra dagens siffror med, ta en Toy......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det var han jag pratade om först. Han verkar trolla med siffor. 100.000 o du tror på det? Kom igen...

Jag har inte underlag för att göra en egen bra bedömning av hur många det är som är smittade. Dock tror jag att det finns väldigt många fler smittade än de som är bekräftats mha testning hittills.

Dock verkar Tom Britton tro på det:
"Tom Britton tycker att Sverige nu borde börja göra slumpmässiga urval för att testa svenskar för att försöka få en bild om hur många som faktiskt är smittade. På Island gjorde man på detta sätt och konstaterade att en procent av befolkningen – fler än 20 gånger mer än vad som var inrapporterat – var smittade, säger Britton till Expressen."

Anders Tegnell tror att det nog kan vara lite fler:
Om vi ligger i samma fas som Island eller inte? Jag skulle kunna tro att vi ligger lite före, så jag skulle kunna tänka mig att vi har en något större procentandel än vad Island har, säger Anders Tegnell till Expressen.

Källa: https://www.svd.se/tegnell-mer-an-100-000-svenskar-kan-ha-smi...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

FLYG: EU-MINISTRAR ENAS OM UNDANTAG I SLOTSREGLER

Fredagen den 20 mars 2020 kl. 13:56

"BRYSSEL (Nyhetsbyrån Direkt) EU-länderna enades på fredagen om ett tillfälligt
undantag från slotsreglerna så att flygbolag inte förlorar sina start- och
landningsrättigheter på grund av coronaepidemin. Beslutet fattades av
ländernas EU-ambassadörer (Coreper), uppgav EU:s ordförandeland Kroatien i
ett pressmeddelande.

"Dispensen från reglerna ger nödvändig flexibiltet och säkerhet för vår
flygindustri. Ingen vill ha tomma plan i luften", sade Kroatiens
transportminister Oleg Butkovic i en kommentar.

De ordinarie reglerna kräver att flygbolag använder åtminstone 80 procent av
sina start- och landningstider för att få behålla dem till nästa år. Detta
har tvingat flygbolag att flyga med nästan tomma flygplan. Denna regel
suspenderas nu från den 1 mars till den 24 oktober. Undantaget gäller från
den 23 februari när det gäller flygningar mellan EU och Kina eller Hongkong.

Om situationen så kräver kan undantaget förlängas efter den 24 oktober genom
ett enkelt beslut av kommissionen.

Efter EU-ländernas överenskommelse på fredagen ska deras representanter nå en
överenskommelse med representanter från Europaparlamentet.

Europaparlamentet står berett att rösta om lagförslaget vid sin extrasession
på torsdag. "

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Den enda som borde "tystas" på riktigt är du när du vräker ur dig sådana där grundlösa skrämselpåståenden!

Grundlösa? Många länder tror och räknar med att 60-70% av befolkningen procent blir sjuka. Om vi för enkelhetens skull tar sverige så blir då 6 miljoner sjuka. 1% är då 60.000 liv.
Säg att vi tänker 0.5% istället då hamnar vi på 30.000. Men det är innan man tagit höjd för andra som är sjuka i annat inte får vård vilket ökar siffran.

60.000 är verkligen ingen skrämselpropaganda utan ett rätt blygsamt uttryckt värstascenario.

Ingen vet men 30-80.000 känns inte som nån avlägset dum spekulation. Men tanken är ju att införa åtgärder för att minska detta. Vilket vi redan gör. Med åtgärderna kanske man kan få ned smittspridningen (vad tror ni) gissar själv på kanske 40% men jag är ingen expert.

Bästa lösningen bör vara enligt who som är det yttersta organet.

citat who "- testa testa testa, testa lite till. Smittspåra, isolera. DO IT ALL"

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

För att knyta an till diskussionen om totala antalet smittade så inkluderar FHM analys av covid-19 i sentinelövervakningen sedan vecka 10. Det skall då vara slumpmässigt utvalda prover från patienter med influensaliknande symptom. Vecka 10 var 1 av 42 prover positivt, dvs 2,38 %. Nu finns det säkerligen en uppsjö statistiska fallgropar så det får såklart tas med en stor skopa salt. Det kan dock stödja hypotesen att isberget är ganska mycket större än det vi sett. Blir intressant att se resultatet för vecka 11.

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Permalänk
Medlem

Balansgången är väl som sagt att inte skrämma vettet ur folk, men att skrämma vettet i folk. Att folk går på 499-personer-after-ski är ju helt barockt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Våra siffror om man tittar på antal döda, även om varje liv är en hemsk förlust, ser fortfarande förvånansvärt bra ut.. Så här sent ligger vi långt efter Italien och Kina.

Hoppas våran demografi hjälpt oss, sedan om man tittar på Scandinavien + Balt staterna ihop, är siffrorna fortfarande låga.

Har man missat något med viruset spridning i kalla klimat? Hoppas det!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Italy reports 5,986 new cases of coronavirus and 627 new deaths, raising total to 47,021 cases and 4,032 dead

Kommer förmodligen vara 1000+ dödsfall om dagen om en vecka om inte deras karantän har fördröjd effekt. Om karantän inte saktar ner det här i Italien så är de väldigt illa ute.