Problem med BIOS uppdatering av Asus Crosshair VII Hero

Permalänk
Medlem

Problem med BIOS uppdatering av Asus Crosshair VII Hero

Hej!

Har fått problem med mitt Asus Crosshair VII Hero. Det verkar inte som om jag kan uppdatera BIOS längre. BIOS:et jag har just nu är v1201 och jag har provat att ladda hem v3004 samt v2901 men det går inte att uppdatera till någon av dessa bios. Det står bara att det versionerna inte matchar. Jag har provat att ladda hem senaste AI Suite och EZ Update samt senaste AMD chipset-drivrutinerna, men ändå så får jag detta felmeddelande. Det jag försöker göra är att uppdatera bios manuellt via EZ Update funktionen inne i AI Suite 3.

Är detta nåt välkänt fel eller gör jag helt fel som försöker uppdatera bios via AI Suite? Vad kan annars vara fel? Min rigg ser ni i min signatur.

Vore tacksam för hjälp!

Mvh Mattias

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Testat att lägga BIOS på Usb minne och uppdatera inne i BIOS?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Testat att lägga BIOS på Usb minne och uppdatera inne i BIOS?

Detta. Alltid en bättre idé att flasha så, även om det skulle fungera i Windows. AI Suite är dessutom legendariskt dåligt och buggigt så att uppdatera BIOS därifrån är ingenting jag skulle rekommendera.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@jorgen69: Nej, inte än, har alltid tyckt det var bekvämt att göra det i Windows. Men det kanske inte går på annat sätt längre än att ha ett USB minne?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@jorgen69: Nej, inte än, har alltid tyckt det var bekvämt att göra det i Windows. Men det kanske går på annat sätt längre att ha ett USB minne?

Du kan lägga det i roten på valfri SSD/HDD eller skapa en ny mapp så hittar du det lättare.

Jag har själv flashat så utan USB minne.

Tänk bara på att spara alla inställningar innan flash (Jag brukar fota allt) mitt nollställer hela BIOS.

Men det är alltid en risk att det kan gå fel.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

När jag väl gör detta så är jag överdrivet försiktig. Nollställer biosen först. Kopplar ur hårddiskarna. Inget ska störa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Du kan även prova att använda USB BIOS Flashback, vilket dessutom ska fungera för att återställa BIOS om en tidigare uppdatering gått fel
https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

Hej!

Har fått problem med mitt Asus Crosshair VII Hero. Det verkar inte som om jag kan uppdatera BIOS längre. BIOS:et jag har just nu är v1201 och jag har provat att ladda hem v3004 samt v2901 men det går inte att uppdatera till någon av dessa bios. Det står bara att det versionerna inte matchar. Jag har provat att ladda hem senaste AI Suite och EZ Update samt senaste AMD chipset-drivrutinerna, men ändå så får jag detta felmeddelande. Det jag försöker göra är att uppdatera bios manuellt via EZ Update funktionen inne i AI Suite 3.

Är detta nåt välkänt fel eller gör jag helt fel som försöker uppdatera bios via AI Suite? Vad kan annars vara fel? Min rigg ser ni i min signatur.

Vore tacksam för hjälp!

Mvh Mattias

Gå in i bios och välj att uppdatera online så letar uppdateringsrutinen automatisk efter rätt version.
Låt bli att krångla med usbminnen och program i win om det inte är absolut nödvändigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

@waverider: Lägg det uppackat (bin fil inte zip) på rooten i C-disken.
Gå in i UEFI avancerat läge och leta reda EZ flash under Tools.

Flasha från disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Du kan även prova att använda USB BIOS Flashback, vilket dessutom ska fungera för att återställa BIOS om en tidigare uppdatering gått fel
https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

Har hittills alltid uppdaterat mitt C7H med flashback, har funkat utan problem varje gång.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla! Då ska väl det här lösa sig.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Lemme guess, du har wifi-versionen? Krävs självständigt bios för det. Och om du kör usb flashback måste det dessutom döpas till ett specifikt namn för just wifi som jag inte kan rakt av så här.

Jag har crosshair VI Hero wifi och satt med det problemet förut. För ASUS skriver raka motsatsen i dokumentationen man får med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laffe: Nej jag kör med standard-versionen. Betyder det att jag slipper krångel och kan köra in standard bios då med andra ord?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

@waverider: Då ska det bara vara standardbios och det filnamn som står i manualen om du kör flashback