Antivirus, Behöver man det idag verkligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Ferrat: Malwarebytes Premium blockerar IP adresser och webbsidor och listar vilka hot det hittar, AVG (betalvarianten) har hittat många olämpliga filer på datorn samt identifierat vissa filer man laddat ner som hot. Dessa två har också identifierat olämpliga filer på alla jädrans hårddiskar man har, förr i tiden var man ung och dum (och snål) och en hel del ligger och skräpar.

Windows Defender har hittills låtit mig gå in på alla sidor samt ladda ned alla filer, aldrig nekat mig att köra dessa filer från disk heller.

Har man väl åkt på något så klarar Windows Defender aldrig att ta bort något, oftast inte ens hittat hotet. Malewarebytes är riktigt bra på detta, medans AVG är bättre på andra grejer, bra kombination.

Men då har du alltså laddat ner samma filer och sedan testat med wd också? Finns ju ingen som säger att den inte hade hittat något i samma situation.

Själv orkar jag inte bry mig så mycket. Wf duger säkert fint till 99% av befolkningen. Jag tänker om det är någon som känner till Windows så är det ju Microsoft och dessutom är det svårt att missa att uppdatera.

Har kört lite olika AV genom åren men dom har aldrig rapporterat något virus. Så för mig personligen hjälper det inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte använda Windows Defender eller något annat program.

Vad är risken att du får in skit i datorn? Liten om du inte är dum i huvudet.
Vad är chansen att Windows Defender stoppar skiten? Liten.
Vad är överlappningen av dessa? Liten.

Använd adblocker och öppna inte skumma filer.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av att hjälpa datoranalfabeter när deras maskin flippat ur fullständigt är att de ofta har flera olika antivirus installerade och att dessa får datorn att bli i stort sett obrukbar.

Detta och krånglade autoupdates av typ Flash.

Nu var det dock länge sen jag hjälpte någon med datorn, skulle inte vilja jobba med IT support för 75000 i månaden!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Är det inte viktigare information av hur verkligheten ser ut än vad som sägs i ett test? Test som för övrigt kan vara betalda av antivirusföretag.

Är ju som att säga att cancer knappt existerar bara för att ingen i din närhet har blivit utsatt

Permalänk
Medlem

WD+UAC på max+Chromiumbaserad webbläsare+Ublock Origin+secure boot=väldigt svårt att bli drabbad av malware om man inte aktivt försöker.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Nej, du behöver inte använda Windows Defender eller något annat program.

Vad är risken att du får in skit i datorn? Liten om du inte är dum i huvudet.
Vad är chansen att Windows Defender stoppar skiten? Liten.
Vad är överlappningen av dessa? Liten.

Använd adblocker och öppna inte skumma filer.

Adblocker räcker tyvärr inte idag. Gör en random sökning på google tryck på fel länk och du är i princip infekterad trot adblock.
Många virus idag kommer ihop med filerna som laddas ner automagiskt till din tempmapp när du besöker sidan utan att du behöver acceptera något alls.

Så utan något live skydd alls vet du inte om du är infekterad förrän ditt lönekonto är lensat eller datorn brakar ihop helt av antalet infektioner som det första släppt in.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Men för fan; titta på klippet;
Fullkomligt överkört!
https://www.youtube.com/watch?v=VXtTgP8JkSk

Återkom sen med kommentar, ett skämt.

Kollade, med internet aktivt missade WD 2st enligt vad han säger och det var ett gäng både nya med en 96.5% dt.
Fullkomligt överkört skulle jag inte hålla med om, om du kollar andra klipp han gjort med andra produkter så ser du att det är en normal nivå, att det sedan sjunker markant när du inte är online är inte så underligt.

Dessa kräver även att du aktivt aktiverar deras exe oftast så är inte helt såld på ditt argument.

Menar inte att de andra produkterna inte har en roll men de är inte lika kritiska idag som de var förut

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kollade, med internet aktivt missade WD 2st enligt vad han säger och det var ett gäng både nya med en 96.5% dt.

Ok lol
Se vad du vill.

Hela datorn är under ransom... men ok lol.

Sitt på ditt Win Def, jag bryr mig inte, men sprid för fan inte falsk info!

WinDef är fullständigt utskåpat...lägg ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok lol
Se vad du vill.

Hela datorn är under ransom... men ok lol.

Sitt på ditt Win Def, jag bryr mig inte, men sprid för fan inte falsk info!

WinDef är fullständigt utskåpat...lägg ner.

Se vad jag vill? Det är ju exakt vad han säger i videon du länkade?
Förstår du skillnaden på test ett och två?

Vad för info har jag spridit som är falsk?

Nästa svar får gärna innehålla mer argument och mindre härskar metoder, om du har några.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Se vad jag vill? Det är ju exakt vad han säger i videon du länkade?
Förstår du skillnaden på test ett och två?

Vad för info har jag spridit som är falsk?

Nästa svar får gärna innehålla mer argument och mindre härskar metoder, om du har några.

Finns inga härskarfasoner här.
Tänker inte argumentera mer med dig.
Se ransomhädelsen...lol
Jag behöver inte länka klippet igen va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Adblocker räcker tyvärr inte idag. Gör en random sökning på google tryck på fel länk och du är i princip infekterad trot adblock.

Många virus idag kommer ihop med filerna som laddas ner automagiskt till din tempmapp

när du besöker sidan utan att du behöver acceptera något alls.

Så utan något live skydd alls vet du inte om du är infekterad förrän ditt lönekonto är lensat eller datorn brakar ihop helt av antalet infektioner som det första släppt in.

1) Man är inte infekterad för att det finns data på disken.

2) Chrome iaf cachas till local/google och laddar ner filer till downloads(default), visst den lägger uppdatering shosan till temp men det har inget med webbsidorna att göra.

3) Om man går in på en skum sida, som auto laddar ner en skum fil vilket sker sällan på adblocked Chrome iaf, som användaren öppnar, så är användaren dum i huvudet. Chansen är liten att WinDef förhindrar en sådan skada.

Jag förslog endast att chansen att WinDef förhindrar skada är liten om man inte är dum i huvudet, jag rekommenderade inte det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Finns inga härskarfasoner här.
Tänker inte argumentera mer med dig.
Se ransomhädelsen...lol
Jag behöver inte länka klippet igen va?

Tror du ska kolla upp vad härskarfasoner faktiskt är. Du har hittills inte gett ett enda konkret argument mer än länka till en video som jag svarat på, du har sedan anklagat mig att sprida osanning etc utan att ge vidare förklaring.

"Jag tänker inte argumentera med dig" ger inte direkt ett intryck av kunskap eller insikt i ämnet, du har sett en video som du anser bekräftar din uppfattning och verkar ha enbart det som grund?

Nåja, förväntar mig inget svar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ingen aning.
Jag kör ESET NOD32 Antivirus (bara AV inte hela suiten).

Mest för det påverkar datorn mindre än Defender som är inbyggt i W10.
Märker skillnad vid filöppning, mycket mindre false positives och aldrig i vägen.

1 år kostar typ 10 spänn på ebay så inte direkt någon hög kostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är ju som att säga att cancer knappt existerar bara för att ingen i din närhet har blivit utsatt

Det var ju ingen vidare jämförelse. Den håller inte alls. Du får läsa vad jag skrev igen och tänka ut någon bättre jämförelse för att det ska vara övertygande.

Det handlar inte bara om släkt och vänner. Man skulle även läsa massor online om folk som fått virus samtidigt som de använde Defender. Skulle tro att Microsoft är rätt måna om att deras OS inte ska bli infekterat och lägger nog stora resurser på att hålla det virusfritt. De håller ju redan på med detta då de infört de påtvingade uppdateringar som tidigare i Windows 7 var valfritt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tror du ska kolla upp vad härskarfasoner faktiskt är. Du har hittills inte gett ett enda konkret argument mer än länka till en video som jag svarat på, du har sedan anklagat mig att sprida osanning etc utan att ge vidare förklaring.

"Jag tänker inte argumentera med dig" ger inte direkt ett intryck av kunskap eller insikt i ämnet, du har sett en video som du anser bekräftar din uppfattning och verkar ha enbart det som grund?

Nåja, förväntar mig inget svar.

Nä, tråkigt.
Jag besitter ingen kunskap och ändå är jag härskaren, du motsäger dig själv.

Se klippet. Noga. Två eller tre gånger. Så ser du.
WinDef är utskåpat. Hela datorn är ransom...

Vad är det du inte förstår?
Länkar klippet igen;
https://youtu.be/VXtTgP8JkSk?t=1

Tycker du, på fullt allvar, att det där är ett "fullgott" skydd?
Tyck det, men sluta pracka på andra det möget.

Ferrat, skicka PM så kan vi diskutera. Skickar tele# så kan vi t.om prata på riktigt, inga problem.
Jag vågar och kan inte, för jag är en härskare med massa varningar...

Permalänk
Medlem

Klippet visar bara Defender. Det visar inte hur de antivirusprogrammen han (så praktiskt) länkar till skulle klara sig i exakt samma situation (vilket de säkert skulle göra annars hade han inte länkat till just dem). Ett test är inte komplett om det inte jämförs med något som finns som val.
Det är självklart upp till var och än att göra sina egna val om man vill betala för ett antivirusprogram eller inte. Jag är neutral i frågan vad andra väljer. Själv lutar jag mig tillbaka på mina egna erfarenheter och väljer att inte köpa ett antivirusprogram.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nä, tråkigt.
Jag besitter ingen kunskap och ändå är jag härskaren, du motsäger dig själv.

Se klippet. Noga. Två eller tre gånger. Så ser du.
WinDef är utskåpat. Hela datorn är ransom...

Vad är det du inte förstår?
Länkar klippet igen;
https://youtu.be/VXtTgP8JkSk?t=1

Tycker du, på fullt allvar, att det där är ett "fullgott" skydd?
Tyck det, men sluta pracka på andra det möget.

Ferrat, skicka PM så kan vi diskutera. Skickar tele# så kan vi t.om prata på riktigt, inga problem.
Jag vågar och kan inte, för jag är en härskare med massa varningar...

När har jag "packat på" någon det?

Som sagt har jag sett klippet och jag sa att hur du uttrycker dig inte gav intrycket av kuskap, efterfrågade även indirekt med det argument istället för intetsägande påståenden om att jag sprider osanningar.

För att scenariot i videon ska ske måste du aktivt köra de ~50 ransomware som han kör och är du uppkopplad tar den 48 av dem, laddar du ner 50st som du sedan kör efter att du dragit ur sladden till nätet ja då går det sämre.

Tittar du på hur ransomware, målare mm funkar så är det en konstant katt och råtta lek. Har jag påstått att WD är bäst? Nej, har jag sagt att de andra är skräp? Nej och inte heller att de inte har en funktion.

Köper jag ditt påståenden om att WD är värdelöst? Nej.

Här har du AV-tests senaste genomgång
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

Här har du SE labs rapport för oktober - december 2019(pdf)
https://selabs.uk/download/consumers/epp/2019/oct-dec-2019-ho...

Edit 2:
Om du undrar vilka AV test och SE labs exempelvis är så är det dem som Avast, AVG, ESET m.fl. betalar massor med pengar för att de ska testa deras produkter och verifiera att de är säkra samt sätta sin stämpel på.
Det är alltså de som utvecklarna till olika skydd vänder sig till för att få svar på hur bra de är och sedan använder i marknadsföring mm för att visa hur säkra de är.

La till SE labs + vad de är
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Jag kör endast med Malwarebytes Premium och de tar bort grejer hela tiden, varenda dag faktiskt och framförallt då man surfar, den blockerar en hel del och funkar mycket bra.

Kör också med Windows defender men de har inte gjort nånting när de gäller virus, man märker inte ens att den finns.

Permalänk
Medlem

Som någon som killgissade sade så killgissas det en hel del.
Jag tror vi alla är överens om att inget skydd är 100%.

Mitt tips är att inte lägga pengar och cpu-kraft på detta men istället ha backuper i form av vanlig backup (filer, inkrementiell) och images extremt regelbundet. Att bevisa att virusskydd x missar malware y är inte svårt, det betyder inte att virusskyddet är värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

När har jag "packat på" någon det?

Som sagt har jag sett klippet och jag sa att hur du uttrycker dig inte gav intrycket av kuskap, efterfrågade även indirekt med det argument istället för intetsägande påståenden om att jag sprider osanningar.

För att scenariot i videon ska ske måste du aktivt köra de ~50 ransomware som han kör och är du uppkopplad tar den 48 av dem, laddar du ner 50st som du sedan kör efter att du dragit ur sladden till nätet ja då går det sämre.

Tittar du på hur ransomware, målare mm funkar så är det en konstant katt och råtta lek. Har jag påstått att WD är bäst? Nej, har jag sagt att de andra är skräp? Nej och inte heller att de inte har en funktion.

Köper jag ditt påståenden om att WD är värdelöst? Nej.

Här har du AV-tests senaste genomgång
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

Här har du SE labs rapport för oktober - december 2019(pdf)
https://selabs.uk/download/consumers/epp/2019/oct-dec-2019-ho...

Edit 2:
Om du undrar vilka AV test och SE labs exempelvis är så är det dem som Avast, AVG, ESET m.fl. betalar massor med pengar för att de ska testa deras produkter och verifiera att de är säkra samt sätta sin stämpel på.
Det är alltså de som utvecklarna till olika skydd vänder sig till för att få svar på hur bra de är och sedan använder i marknadsföring mm för att visa hur säkra de är.

Ferrat, vännen.
Indirekt och intetsägande. Va?

Han kör alla tester väldigt lika.
Win Def är utskåpat.

Titta på hans andra tester...
Väldigt få AV program som klappar igenom så hårt som Win Def.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ferrat, vännen.
Indirekt och intetsägande. Va?

Han kör alla tester väldigt lika.
Win Def är utskåpat.

Titta på hans andra tester...
Väldigt få AV program som klappar igenom så hårt som Win Def.

Refererar dig till de tidigare länkade obundna testlab som nyttjas av de flesta marknadsledande skyddsprogram och deras analyser.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nä, tråkigt.
Jag besitter ingen kunskap och ändå är jag härskaren, du motsäger dig själv.

Se klippet. Noga. Två eller tre gånger. Så ser du.
WinDef är utskåpat. Hela datorn är ransom...

Vad är det du inte förstår?
Länkar klippet igen;
https://youtu.be/VXtTgP8JkSk?t=1

Tycker du, på fullt allvar, att det där är ett "fullgott" skydd?
Tyck det, men sluta pracka på andra det möget.

Ferrat, skicka PM så kan vi diskutera. Skickar tele# så kan vi t.om prata på riktigt, inga problem.
Jag vågar och kan inte, för jag är en härskare med massa varningar...

Men du kompis, härskarfasoner betyder inte att du är en härskare utan att du genom din attityd och ditt språk försöker tvinga på någon din uppfattning av en sak som sanning.

Fast det visste du säkert redan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det var ju ingen vidare jämförelse. Den håller inte alls. Du får läsa vad jag skrev igen och tänka ut någon bättre jämförelse för att det ska vara övertygande.

Det handlar inte bara om släkt och vänner. Man skulle även läsa massor online om folk som fått virus samtidigt som de använde Defender. Skulle tro att Microsoft är rätt måna om att deras OS inte ska bli infekterat och lägger nog stora resurser på att hålla det virusfritt. De håller ju redan på med detta då de infört de påtvingade uppdateringar som tidigare i Windows 7 var valfritt.

Argumentet håller; är du som formulerade dig dåligt! Nästa gång bör du tänka efter vad du skriver och säga att man inte läser om särskilt många online som får virus när de använder WD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Argumentet håller; är du som formulerade dig dåligt! Nästa gång bör du tänka efter vad du skriver och säga att man inte läser om särskilt många online som får virus när de använder WD.

Orkar inte dra ner det här till en femårings nivå.... Vi avslutar där.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag kör endast med Malwarebytes Premium och de tar bort grejer hela tiden, varenda dag faktiskt och framförallt då man surfar, den blockerar en hel del och funkar mycket bra.

Kör också med Windows defender men de har inte gjort nånting när de gäller virus, man märker inte ens att den finns.

Blir det inte jobbigt med alla false positive notifications? Varje dag surfar jag utan Malwarebytes Premium och har aldrig blivit infekterad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nicoX:

Blir det inte jobbigt med alla false positive notifications? Varje dag sufar jag utan Malwarebytes Premium och har aldrig blivit infekterad.

Beror väl på vart du surfar.
Har ungefär 4-5 blockerade trojaner varje vecka.
Senast idag via steam och transportfever.net, var en trojan för att kolla mitt spelande, inte skadlig men inget man märker om man kör utan Malware program, den tar bort allt som försöker kolla vad man håller på med på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad är det du inte förstår?
Länkar klippet igen;
https://youtu.be/VXtTgP8JkSk?t=1

Killen har affiliate-länkar både i videon och från sin egen hemsida och har därmed ett direkt ekonomiskt intresse av att visa att dessa produkter är bättre är Windows Defender. Det betyder inte att testet är fejkat, men jag uppmanar att ta det med en stor nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men då har du alltså laddat ner samma filer och sedan testat med wd också? Finns ju ingen som säger att den inte hade hittat något i samma situation.

Själv orkar jag inte bry mig så mycket. Wf duger säkert fint till 99% av befolkningen. Jag tänker om det är någon som känner till Windows så är det ju Microsoft och dessutom är det svårt att missa att uppdatera.

Har kört lite olika AV genom åren men dom har aldrig rapporterat något virus. Så för mig personligen hjälper det inte så mycket.

Jag laddar ofta ned samma filer på olika datorer, det går snabbare än att dra över nätverket. Har flera datorer och har nu dubbelt skydd på alla. Förr tyckte jag också WD räckte, speciellt då skydd kostar en slant men också för att man ville ha optimal prestanda på gamingburkarna.

Gick över till AVG + MBAM på huvuddatorn efter ytterligare gånger man åkt på skit, efter ett år eller två så la jag även in dessa på resterande datorer, även laptopen, då det hittades en hel del man inte hade en aning om. Av alla gånger jag åkt på något så har det nästan endast varit MBAM som lyckats identifiera OCH ta bort eländet. Under många av de yngre åren så körde jag med deras gratis/trial i efterhand när man hade åkt på något riktigt jobbigt, nu ger jag gärna de få kronor för ett 24/7 realtidsskydd.

Har gjort sökningar på alla diskar med både AVG och MBAM, båda hittade en hel del gammalt liggandes som inte WD reagerat på, i downloadmappen och diverse mappar från förr som man inte är så stolt över. Har inte åkt på något (vad jag vet) sedan AVG + MBAM men det kommer upp titt som tätt att något blockerats, webbsidor, inkommande IP-adresser, filer i torrents, även vissa program som potentiellt skulle kunna skada datorn. Har dragit upp känsligheten ganska högt så i princip all trafik skannas, under nedladdning, efter nedladdning, vid öppning och under exekvering.

Man får tänka på att det inte bara är egeninitierade filnedladdningar som infekterar, det initieras anslutningar utifrån till vad de tror är oskyddade portar, körs script på webbsidor...

Många kanske klarar sig med WD beroende på hur de surfar, vore dock kul om de kunde lägga in en trial av ett betalantivirus och malwarebytes premium, köra med det en vecka samt skanna alla diskar som sitter i datorn.

Permalänk
Medlem

Jag använder Webroot som körs i bakgrunden hela tiden. Sen har jag Malwarebytes också som komplement. Fungerar perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

I dessa corona tider behövs Antivirus mer än någonsin.