Behöver hjälp med en tyst dator, pris runt 12k

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med en tyst dator, pris runt 12k

Idag har jag en gammal dator där delar uppgraderats någon gång under årens lopp, men vissa delar som chassi, minnen och hårddisk har hängt med ganska länge. Idag sitter det en Intel i5-nånting och ett MSI GTX970-kort som har några år på nacken. Allt sitter i ett Antec p182, vilket kanske ger en hint om ursprungsålder på systemet.
I stort fungerar den väl fortfarande okej men det är något i lådan som inte riktigt låter som det ska längre och den börjar kännas allmänt gammal och trist så jag tänkte att det kanske är dags att börja om på ett blankt blad.

Användning:
- Främst spel, framförallt Path of Exile och andra ARPG, barn som spelar en del Minecraft.
- En del HD-film/tv-serier.
- Kommer att stå på golvet under ett skrivbord.
- Inget intresse av överklockning och liknande.

Krav:
- Tysthet är en egenskap som värderas högt.
- Diskret, gärna chassi i liknande stil med det jag har, inga fönster eller liknande.
- Path of Exile måste flyta på utan några problem.
- Kör trådat nätverk.
- Går det att flytta en Windows 10-licens från den gamla datorn? Annars behövs det med.
- Bygga ihop den kan jag nog lyckas med själv.
- Pristak runt 12-13k, kan kliva upp lite högre om det medför ett hopp uppåt i tysthet.

Mus, tangentbord, ljud och 2 skärmar finns (varav huvudskärmen är en 27" Asus PG279Q, G-sync, 165Hz)

Permalänk
Medlem

Här har du ett paket som är riktigt tyst, stilrent och trevligt:

Processorn är mycket kompetent, prisvärd och dessutom strömsnål. Med kylaren i fråga kommer du inte att märka något av den. Chassit är stilrent och ljuddämpat, och grafikkortet är också riktigt tyst. Samtidigt är det ett paket som är uppgraderingsbart, och som presterar bra för prisnivån.

I vanliga fall skulle jag ha rekommenderat ett tyst RX 5700 (Red Dragon eller Pulse), men eftersom du har en skärm med g-sync ska du nog köra på Nvidia.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Här har du ett paket som är riktigt tyst, stilrent och trevligt:

https://komponentkoll.se/bild/fYvHK.png

Processorn är mycket kompetent, prisvärd och dessutom strömsnål. Med kylaren i fråga kommer du inte att märka något av den. Chassit är stilrent och ljuddämpat, och grafikkortet är också riktigt tyst. Samtidigt är det ett paket som är uppgraderingsbart, och som presterar bra för prisnivån.

I vanliga fall skulle jag ha rekommenderat ett tyst RX 5700 (Red Dragon eller Pulse), men eftersom du har en skärm med g-sync ska du nog köra på Nvidia.

Tack så mycket för hjälpen.
Tryckte in allt själv på komponentkollen och ett par frågor dök upp som kanske du eller någon annan kanske kan svara på.

Det verkar finnas en version 2 av grafikkortet? ASUS GeForce RTX 2060 Super 8GB DUAL EVO V2, är det nåon väsentlig skillnad eller är den varianten du föreslog bättre?

Riskerar det att bli en flaskhals om man kliver ner ett steg i GPU (från Extreme till Performance-kategorin enl. komp.koll)?

Jag är inte så bevandrad i mATX, har alltid haft ATX, men det är inga problem att få plats med den valda GPUn och CPU-kylaren i ett sådant chassi?

Sen upprepar jag mig lite om det är någon som vet svaret: Går det att flytta en Windows 10-licens från den gamla datorn?

Permalänk
Medlem

@ttiinnoo:

Det verkar som man kan flytta windows 10 licens från ett system till ett annat, annars kostar en licens endast 50-70 kr.

https://www.groovypost.com/howto/transfer-windows-10-license-...

"Riskerar det att bli en flaskhals om man kliver ner ett steg i GPU (från Extreme till Performance-kategorin enl. kop.koll)?"

Flaskhals har mer med svag CPU i relation till GPU, men beror på vilken upplösning du ska spela på, själv hade jag köpt det kraftfullaste grafikortet som man har råd med eftersom du ska spela med ROG Swift PG279Q som är 1440p skärm.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sando:

I vanliga fall skulle jag ha rekommenderat ett tyst RX 5700 (Red Dragon eller Pulse), men eftersom du har en skärm med g-sync ska du nog köra på Nvidia.

Skrivet av ttiinnoo:

Det verkar finnas en version 2 av grafikkortet? ASUS GeForce RTX 2060 Super 8GB DUAL EVO V2, är det nåon väsentlig skillnad eller är den varianten du föreslog bättre?

Köp inte ett RTX 2060 Super när du kan få ett RTX 2070 för mindre pengar.

Skrivet av ttiinnoo:

Riskerar det att bli en flaskhals om man kliver ner ett steg i GPU (från Extreme till Performance-kategorin enl. komp.koll)?

Flaskhals och flaskhals... Sämre prestanda bara. GTX 1660 Super i sådana fall. Mycket mer prisvärt än GTX 1660 Ti.

Skrivet av ttiinnoo:

Jag är inte så bevandrad i mATX, har alltid haft ATX, men det är inga problem att få plats med den valda GPUn och CPU-kylaren i ett sådant chassi?

Fractal Design Define Mini C har gott om plats för grafikkort. 3 slots eller dubbla 2 slots rymms.
Fractal Design Define Mini C rymmer processorkylare med en höjd på 170mm. NH-D15 som nästan är den största processorkylaren på marknaden rymms.

Skrivet av ttiinnoo:

Sen upprepar jag mig lite om det är någon som vet svaret: Går det att flytta en Windows 10-licens från den gamla datorn?

Inte om det är en OEM licens. En ny kostar dock en femtilapp.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

- Främst spel, framförallt Path of Exile och andra ARPG, barn som spelar en del Minecraft.

Path of exile på 2060
https://www.youtube.com/watch?v=daT31XcMhZM

Google på spelets namn och 2060 rtx så ser du om det räcker för vad du vill ha.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Inte om det är en OEM licens. En ny kostar dock en femtilapp.

Om man inte vill köpa en ärlig då alltså.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

https://komponentkoll.se/bild/zHUkX.png
Köp inte ett RTX 2060 Super när du kan få ett RTX 2070 för mindre pengar.
Flaskhals och flaskhals... Sämre prestanda bara. GTX 1660 Super i sådana fall. Mycket mer prisvärt än GTX 1660 Ti.
Fractal Design Define Mini C har gott om plats för grafikkort. 3 slots eller dubbla 2 slots rymms.
Fractal Design Define Mini C rymmer processorkylare med en höjd på 170mm. NH-D15 som nästan är den största processorkylaren på marknaden rymms.
Inte om det är en OEM licens. En ny kostar dock en femtilapp.

Gött, blir nog något liknande detta som jag beställer.

Tack så mycket alla för all hjälp!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Nej, det är inte nödvändigtvis olagligt att köpa en ”grålicens”.
Det är helt upp till var och en och göra det beslutet.

Vill man fortsätta diskussionen om grålicenser så finns det en finfin tråd här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Nej, det är inte nödvändigtvis olagligt att köpa en ”grålicens”.
Det är helt upp till var och en och göra det beslutet.

Vill man fortsätta diskussionen om grålicenser så finns det en finfin tråd här

Tack, det var en underbar tråd! Rekommenderar detta inlägget för att ge en liten känsla om grålicenser påverkar oss utvecklare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

Om man inte vill köpa en ärlig då alltså.

Funkar inte med märkesdatorer men med vanliga funkar det.
Skaffa ett MS konto till din dator.
Logga in med det kontot.
Under inställningar->Konton, skall du kunna knyta din licens till ditt konto.

Du skall sedan installera på din nya PC, logga in på ditt konto, ta bort den gamla PC:n och knyta den nya till ditt konto.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funkar inte med märkesdatorer men med vanliga funkar det.
Skaffa ett MS konto till din dator.
Logga in med det kontot.
Under inställningar->Konton, skall du kunna knyta din licens till ditt konto.

Du skall sedan installera på din nya PC, logga in på ditt konto, ta bort den gamla PC:n och knyta den nya till ditt konto.

Menar du ful-licenser eller? Jag är lite trög :).

OT: Jag brukar plocka ut licensnycklen med nått powershell kommando och maila den till mig själv när jag får windows förinstallerat. Ifall ifall. Så många gånger jag tappat bort klisterlappen med nycklen på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

Menar du ful-licenser eller? Jag är lite trög :).

Nej inga ful-licenser.
Du sparar din tidigare inköpta licens på ditt Microsoftkonto och använder denna sparade på din nya dator, inget fusk eller båg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@ttiinnoo: Om du absolut inte ska överklocka, så kan du spara lite här och var, kanske kan det till och med vara värt att undervolta lite.
Tornkylare för CPU och snabba RAM kan du kapa direkt, utan överklockning så kan du ta ett billigt PSU.
Med dessa modifikationer får du plats med ett vassare grafikkort:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej inga ful-licenser.
Du sparar din tidigare inköpta licens på ditt Microsoftkonto och använder denna sparade på din nya dator, inget fusk eller båg.

Ja, det är ett bra tips! Så ska man alltid göra. Nu är det ju lite så att jag inte gör mig av med datorer alltid.

De som jag har pensionerat har jag flyttat och uppgraderat licenserna på när det var gratis.

Har 9 datorer, varav 7 har windows. 2 laptops används inte och borde slängas. Servern har linux och iOS-kompilatorn kör macOS. Sen har frugan 2 laptops också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Fenrisulvfan:

@ttiinnoo: Om du absolut inte ska överklocka, så kan du spara lite här och var, kanske kan det till och med vara värt att undervolta lite.
Tornkylare för CPU och snabba RAM kan du kapa direkt, utan överklockning så kan du ta ett billigt PSU.
Med dessa modifikationer får du plats med ett vassare grafikkort:

Kommer ju inte att vara särskilt tyst som TS önskade.
Detta är väl mer rimligt om man absolut skall klämma in ett RTX 2070 Super

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Kommer ju inte att vara särskilt tyst som TS önskade.
Detta är väl mer rimligt om man absolut skall klämma in ett RTX 2070 Super
https://komponentkoll.se/bild/ExEkr.png

Hur motiverar du 200:- extra på RAM & Moderkort.
Sidofönster undanbads ju på chassit (kolink aviator) och det är varken tyst eller likt Antec p182.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur motiverar du 200:- extra på RAM & Moderkort.

  1. Längre livslängd på datorn på grund av bättre VRM

  2. Billigare att uppgradera till 32GB med 4 RAM slots

  3. 2 M.2

  4. 2 PCIe x16

  5. Bättre prestanda med 3000 MHz RAM

Hur motiverer du ett RTX 2070 Super för 1200 kronor extra?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Sidofönster undanbads ju på chassit (kolink aviator) och det är varken tyst eller likt Antec p182.

Kom på det i efterhand, därför jag bytte långt innan du publicerade ditt inlägg som du säkert ser.
Bättre återanvända P182 än att köpa ett Corsair Carbide 100R eller BitFenix Comrade dock.
Kolink PSU:n är ju vad som lär låta hemskt oavsett chassi. Försökte få bort den.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

Ja, det är ett bra tips! Så ska man alltid göra. Nu är det ju lite så att jag inte gör mig av med datorer alltid.

De som jag har pensionerat har jag flyttat och uppgraderat licenserna på när det var gratis.

Har 9 datorer, varav 7 har windows. 2 laptops används inte och borde slängas. Servern har linux och iOS-kompilatorn kör macOS. Sen har frugan 2 laptops också.

Har 4 st med Windows, varav en laptop, har även 2-3 byggen av lite äldre delar på gång, de skall troligtvis få Linux.

Gav min gamla laptop lite kärlek runt årsskiftet, den hade en spräckt panel som jag bytit ut, panelen köptes från UK för 650 kr, HDD byttes ut mot en 250 GB SSD, och jag köpte ett nytt batteri från UK för 250 kr.
Blev en helt ny maskin! CPUn är en AMD A10-4600M med som har 2C/4T och minnet var på 8 GB, så den orkar med skapligt numera, inget för senare spel, men inte dåligt för en laptop från 2012!
HDD var så seg så att det tog evighet att uppgradera Windows, vi pratsar om nästan ett dygn, efter det att jag bytt till SSD är det CPU:n som är flaskhals.
Mindre än en tusenlapp och en begagnad SSD gick det på.

https://www.asus.com/Laptops/K75DE/overview/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:
  1. Längre livslängd på datorn på grund av bättre VRM

  2. Billigare att uppgradera till 32GB med 4 RAM slots

  3. 2 M.2

  4. 2 PCIe x16

  5. Bättre prestanda med 3000 MHz RAM

Hur motiverer du ett RTX 2070 Super för 1200 kronor extra?
Kom på det i efterhand, därför jag bytte långt innan du publicerade ditt inlägg som du säkert ser.
Bättre återanvända P182 än att köpa ett Corsair Carbide 100R eller BitFenix Comrade dock.
Kolink PSU:n är ju vad som lär låta hemskt oavsett chassi. Försökte få bort den.

Med en 65W CPU och ingen överklockning, kommer livslängden inte vara ett bekymmer.
4 RAM platser är inte fel, men det blir ändå inte kvadruppel-kanaler, 3000MHz är bara en siffra om man inte ska överklocka kommer de inte över 2133MHz ändå.
2 grafikkort eller 2 M.2 diskar behövs inte för spel.

Med en 1440p skärm för 165Hz så vill man nog ha så bra grafikkort som möjligt, inte ens ett 2080 Ti maxar en sådan skärm i krävande speltitlar.

Nätagget från Kolink ska inte låta mer än 26dB max , vilket är väsentligt mindre än grafikkortet på 41dB idle.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ska man ha en tyst dator i den prisklassen ska man definitivt inte ha snåla på varken psu eller chassi. Nätagget kan lätt bli den del som låter mest, och Kolink skulle jag inte köra på i så fall. Här är ett paket som kommer in strax under 12k utan frakt, så med frakt hamnar du rätt bra in, och har lite pengar för windows-licens också om det behövs:

Att gå till 2070 Super tycker jag inte att är värt det för de behov du har. Att spela ARPG:n och Minecraft i 1080p kräver verkligen inte så mycket grafisk kraft, och då kan det vara bättre att spara pengar till en framtida uppgradering.

Gällande kylningen så finns det många bra alternativ. NH-D15 som rekommenderades tidigare är mycket, mycket bra... men också väldigt overkill. Du kommer garanterat inte att märka av något med lillebror NH-U12S, som dessutom kan vara tystare, och sparar samtidigt flera hundralappar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Med en 65W CPU och ingen överklockning, kommer livslängden inte vara ett bekymmer.

Man kanske vill uppgradera till en Ryzen 7 4800X om ett par år. Då vill man inte ha snålat in och skaffat en ASRock B450M-HDV R4.0.

Skrivet av Fenrisulvfan:

300MHz är bara en siffra om man inte ska överklocka kommer de inte över 2133MHz ändå.

Även om man inte har ett intresse för överklockning som TS inta har så kan man ju ställa in en XMP/AMP profil...
2133MHz kommer vi inte att se. 2933 MHz är standardhastighet för Ryzen.

Skrivet av Fenrisulvfan:

2 grafikkort eller 2 M.2 diskar behövs inte för spel.

Nej, men man kanske vill skaffa ett nätverkskort, ljudkort eller en screen recorder.
Med ASRock B450M-HDV R4.0 kan du endast sätta en 1 slots PCIe 1x ovanför grafikkortet. Med ASRock B450M Pro4-F kan man också lägga till en 2 slots PCIe 16x under grafikkortet om man kör ett 2 slots grafikkort den dagen behovet kommer.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Med en 1440p skärm för 165Hz så vill man nog ha så bra grafikkort som möjligt, inte ens ett 2080 Ti maxar en sådan skärm i krävande speltitlar.

Nvidia RTX 2070 Super hänger med bra, trotts att någon av någon konstig anledning spelar på Ultra. Sänker man till Very High ser man ingen skillnad och ett RTX 2070 hänger också med bra.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Nätagget från Kolink ska inte låta mer än 26dB max , vilket är väsentligt mindre än grafikkortet på 41dB idle.

Jo, på tio meters avstånd kanske...
Ljudnivå är det tillverkare fuskar mest med.

Skrivet av Sando:

Att spela ARPG:n och Minecraft i 1080p kräver verkligen inte så mycket grafisk kraft

Det är 1440p skärm. Men även det klarar RTX 2070 fint.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Fenrisulvfan:

@ttiinnoo: Om du absolut inte ska överklocka, så kan du spara lite här och var, kanske kan det till och med vara värt att undervolta lite.
Tornkylare för CPU och snabba RAM kan du kapa direkt, utan överklockning så kan du ta ett billigt PSU.
Med dessa modifikationer får du plats med ett vassare grafikkort:
https://komponentkoll.se/bild/APBoF.png

6k på grafikkort, inte ens 400 kr på nättagg. 2 år garanti på nättagget, 80+ white år 2020....

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Kommer ju inte att vara särskilt tyst som TS önskade.
Detta är väl mer rimligt om man absolut skall klämma in ett RTX 2070 Super
https://komponentkoll.se/bild/ExEkr.png

Du hade en jättebra lista först, varför spara in på nättagget för att klämma in ett grafikkort som drar mer?

Hur rättfärdigar ni att lägga halva budgeten på grafikkortet men väljer bland det billigaste nättaggen? Använder ni själva såna agg i era egna datorer?

Var inte dumsnåla och spara in på nättagget! Det är en speldator, inte ens kontordator...

EDIT: Byte nättagg och kylare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Vzano:

Du hade en jättebra lista först, varför spara in på nättagget för att klämma in ett grafikkort som drar mer?

Var väl inget jag rekomenderade direkt. Utan mer något jag rekomenderade om man absolut skall klämma in ett RTX 2070 Super i budgeten.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Detta är väl mer rimligt om man absolut skall klämma in ett RTX 2070 Super

Skrivet av Vzano:

Hur rättfärdigar ni att lägga halva budgeten på grafikkortet men väljer bland det billigaste nättaggen?

Ni? Ta det med @Fenrisulvfan istället. Får säga till honom i typ alla trådar....

Skrivet av Vzano:

Använder ni själva såna agg i era egna datorer?

  1. Corsair RM550X i speldator. Köptes på riktigt bra rea när datorn byggdes.

  2. Begagnad Corsair CX750M i server ish. Köptes när jag hade tankar på att minea precis innan kraschen.

  3. Fractal Design Effekt 700W i mammas C2Q kontorsdator som knappt används. Köptes för 200 kronor när Inet Ringön öppnade.

  4. Antec EarthWatts 500 W i flickvänens 500 kronors speldator där jag skramlat runt efter komponenter då vår julklappsbudget var 500 kronor. Kom från Antec Sonata III 500 som mammas C2Q sitter i. Blev över när mamma uppdaterade från C2D till C2Q. Börjar flickvännen använda datorn istället för GeForce Now så uppgraderas väl den PSUn.

Så lite budget nätaggregat är det väl...

@Fenrisulvfan kör Corsair TX650, så också lite budget, men inget Kolink direkt...

Skrivet av Vzano:

Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hjälpsam

Vad tror ni om detta chassi?
Be quiet! Pure Base 600 Svart, 869 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har 4 st med Windows, varav en laptop, har även 2-3 byggen av lite äldre delar på gång, de skall troligtvis få Linux.

Gav min gamla laptop lite kärlek runt årsskiftet, den hade en spräckt panel som jag bytit ut, panelen köptes från UK för 650 kr, HDD byttes ut mot en 250 GB SSD, och jag köpte ett nytt batteri från UK för 250 kr.
Blev en helt ny maskin! CPUn är en AMD A10-4600M med som har 2C/4T och minnet var på 8 GB, så den orkar med skapligt numera, inget för senare spel, men inte dåligt för en laptop från 2012!
HDD var så seg så att det tog evighet att uppgradera Windows, vi pratsar om nästan ett dygn, efter det att jag bytt till SSD är det CPU:n som är flaskhals.
Mindre än en tusenlapp och en begagnad SSD gick det på.

https://www.asus.com/Laptops/K75DE/overview/

En av de laptops som jag inte använder är någon gammal "netbook" (atom) när de var populära. Kan knappt köra linux på den =). En annan från 2010, lite väl låg också (Intel Core i3-330UM). Så de kommer nog hamna på skroten, de är nog inte ens löna att ge bort. 2010:an fick en ssd, men den går inte att rädda riktigt.

Ska du ha servrar eller är det fler desktops det kommer att bli?

Jag brukar varje vecka gå in och dra ihop en lista på delar som jag skulle vilja ha till en ny server och en extra desktop och det slutar alltid med att jag påminner mig själv om att jag inte behöver sakerna, men det är härligt att fantisera. Hardware Dreams.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kelthar:

de är nog inte ens löna att ge bort.

Ge bort dem till någon som bara behöver betala räkningar och hantera foton till externa hårddiskar. Tänk på miljön.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Pure Base 600 ät ett bra chassi, men gillar man Be Quiet så är Pure Base 500 bättre. Trots lägre siffra är det ett nyare och modernare chassi.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

En av de laptops som jag inte använder är någon gammal "netbook" (atom) när de var populära. Kan knappt köra linux på den =). En annan från 2010, lite väl låg också (Intel Core i3-330UM). Så de kommer nog hamna på skroten, de är nog inte ens löna att ge bort. 2010:an fick en ssd, men den går inte att rädda riktigt.

Ska du ha servrar eller är det fler desktops det kommer att bli?

Jag brukar varje vecka gå in och dra ihop en lista på delar som jag skulle vilja ha till en ny server och en extra desktop och det slutar alltid med att jag påminner mig själv om att jag inte behöver sakerna, men det är härligt att fantisera. Hardware Dreams.

En skall bli en server till brorsan, AMD FX8350, Asus Sabertooth 990FX, och 32 GB ECC minne, fin present.
En annan tänkte jag kan fungera som HTPC i gästrummet, AMD A10-7850 med 16 GB minne, Linux eller eventuellt en till W10-licens.
Tredje vet jag inte riktigt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sando:

Pure Base 600 ät ett bra chassi, men gillar man Be Quiet så är Pure Base 500 bättre. Trots lägre siffra är det ett nyare och modernare chassi.

Jo, men Pure Base 600, har fler diskplatser, går tom att komplettera med 2 st 3,5" till.
Dock passar kanske Pure Base 500 bättre, för de som inte är intresserad av sådant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |