Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hur är det på bildskärmsfronten med HMDI 2.1?

Är det dyra skärmar vi snackar om, för jag ska nog införskaffa mig en FreeSync - 144Hz - 1440p skärm endast till dom nya konsolerna.

HDMI 2.0b räcker för 1440p 120hz.
Bandbredden för 2.1 behövs inte förrän du kliver upp i 4k 120hz eller 8k 60hz.

Lite osäkert på hur jag känner inför lanseringen.
Har en bokning hos webhallen liggandes sen ett par månader tillbaka, men jag vet inte om demon souls är tillräckligt för ett dag 1 köp.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

När jag såg priserna för Playstation 5 i dollar så blev jag glatt överraskad! Jag tänkte att dollarn var ganska låg just nu och trodde att den digitala versionen skulle kosta runt 4000 kr.
Brukar det vara så att konsolerna blir så dyra i Sverige?
399$ ≈ 3500 SEK och den ligger ute för 4999kr.

Kommer antagligen köpa iallafall, men tänkte bara höra med er först.

Permalänk
Medlem

Lade en bokning på inet 6 juni. Hoppas verkligen att det räcker då 19 november är min födelsedag dessutom 2020 har varit ett riktigt skitår personligen så jag hoppas inte på för mycket, men det hade varit lite plåster på såren 😅
Spel och sånt skulle inte få in så många exemplar fick jag mail om och komplett var jag alldeles för seg på tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medvind:

När jag såg priserna för Playstation 5 i dollar så blev jag glatt överraskad! Jag tänkte att dollarn var ganska låg just nu och trodde att den digitala versionen skulle kosta runt 4000 kr.
Brukar det vara så att konsolerna blir så dyra i Sverige?
399$ ≈ 3500 SEK och den ligger ute för 4999kr.

Kommer antagligen köpa iallafall, men tänkte bara höra med er först.

”Räkneexempel om PS5 väger 5kg:
$499 = ~4400 SEK
Kemikalieskatt = 440kr, (maxgränsen ligger där och det når den om den väger mer än ~2.8kg
Privatkopieringsavgift = 80kr

Moms: 25%

Kemikalieskatten läggs på innan moms (Skatt på skatt är väl kul?). Privatkopieringsavgiften är momsfri (It's something).
(1.25*(4400+440))+80 = 6130kr.

Så du har rätt; det faktum att svenska återförsäljare lyckas få ned priset till 5999kr är ett tecken på den hårda prissättning och konkurrens vi har i Sverige.”

Saxat från en kommentar från feber.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medvind:

När jag såg priserna för Playstation 5 i dollar så blev jag glatt överraskad! Jag tänkte att dollarn var ganska låg just nu och trodde att den digitala versionen skulle kosta runt 4000 kr.
Brukar det vara så att konsolerna blir så dyra i Sverige?
399$ ≈ 3500 SEK och den ligger ute för 4999kr.

Det amerikanska priset anges normalt sett utan moms. Deras moms varierar beroende på vilken delstat du bor i. I sverige får du lägga på svensk moms på 25%. Därtill tillkommer (väl?) både kemikalieskatt och Copyswedes privatkopieringsersättning för HDDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

”Räkneexempel om PS5 väger 5kg:
$499 = ~4400 SEK
Kemikalieskatt = 440kr, (maxgränsen ligger där och det når den om den väger mer än ~2.8kg
Privatkopieringsavgift = 80kr

Moms: 25%

Kemikalieskatten läggs på innan moms (Skatt på skatt är väl kul?). Privatkopieringsavgiften är momsfri (It's something).
(1.25*(4400+440))+80 = 6130kr.

Så du har rätt; det faktum att svenska återförsäljare lyckas få ned priset till 5999kr är ett tecken på den hårda prissättning och konkurrens vi har i Sverige.”

Saxat från en kommentar från feber.se

Bara att priset i Europa är 399€ och 499€ vilket är med moms, så är ganska uppenbart att det är nordisk film som är giriga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag var såklart ute sent och valde att förboka på både Mediamarkt och Komplett i slutet av förra veckan så inser att jag kommer få vänta på att få en enhet. Men om ni här skulle få gissa, vilken av leverantörerna skulle ni då trott leverade enheter snabbast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av majo889:

Jag var såklart ute sent och valde att förboka på både Mediamarkt och Komplett i slutet av förra veckan så inser att jag kommer få vänta på att få en enhet. Men om ni här skulle få gissa, vilken av leverantörerna skulle ni då trott leverade enheter snabbast?

Hur skulle någon kunna svara på det överhuvudtaget?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Jag var såklart ute sent och valde att förboka på både Mediamarkt och Komplett i slutet av förra veckan så inser att jag kommer få vänta på att få en enhet. Men om ni här skulle få gissa, vilken av leverantörerna skulle ni då trott leverade enheter snabbast?

Min magkänsla säger Berras Kiosk i Åsele.

Visa signatur

🎮 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 1 TB PCIe 3 SSD
💻 Asus TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
📽 Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
📺 LG OLED65B16 | 📺 ASUS VA247HE | 🖱 Logitech G502 X | ⌨️ Logitech G413 TKL | 🔈 Argon Audio Forte A5 | 🎧 Sennheiser HD 650 & FiiO K5 Pro ESS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur skulle någon kunna svara på det överhuvudtaget?

Rimlig motfråga :). Jag får singla slant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

”Räkneexempel om PS5 väger 5kg:
$499 = ~4400 SEK
Kemikalieskatt = 440kr, (maxgränsen ligger där och det når den om den väger mer än ~2.8kg
Privatkopieringsavgift = 80kr

Moms: 25%

Kemikalieskatten läggs på innan moms (Skatt på skatt är väl kul?). Privatkopieringsavgiften är momsfri (It's something).
(1.25*(4400+440))+80 = 6130kr.

Så du har rätt; det faktum att svenska återförsäljare lyckas få ned priset till 5999kr är ett tecken på den hårda prissättning och konkurrens vi har i Sverige.”

Saxat från en kommentar från feber.se

Skrivet av SevenFour:

Det amerikanska priset anges normalt sett utan moms. Deras moms varierar beroende på vilken delstat du bor i. I sverige får du lägga på svensk moms på 25%. Därtill tillkommer (väl?) både kemikalieskatt och Copyswedes privatkopieringsersättning för HDDn.

Tack för riktigt bra svar! Googlade tidigare runt på varför det var som det var utan att hitta något svar.
Nu förstår jag logiken bakom det hela, tack!

Permalänk
Skrivet av majo889:

Jag var såklart ute sent och valde att förboka på både Mediamarkt och Komplett i slutet av förra veckan så inser att jag kommer få vänta på att få en enhet. Men om ni här skulle få gissa, vilken av leverantörerna skulle ni då trott leverade enheter snabbast?

Mediamarkt. Komplett har inte varit ens i närheten lika ärliga med deras allokering och MM har varit tydliga med deras gränser osv. Tror Komplett är Q2 om du lägger nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Jag var såklart ute sent och valde att förboka på både Mediamarkt och Komplett i slutet av förra veckan så inser att jag kommer få vänta på att få en enhet. Men om ni här skulle få gissa, vilken av leverantörerna skulle ni då trott leverade enheter snabbast?

Ingen aning, men jag bokade mitt på mediamarkt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Bara att priset i Europa är 399€ och 499€ vilket är med moms, så är ganska uppenbart att det är nordisk film som är giriga.

Om vi tar Tyskland t ex så är $499 = 503€ inkl deras moms (19%), så det är ju ingen större skillnad.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Om vi tar Tyskland t ex så är $499 = 503€ inkl deras moms (19%), så det är ju ingen större skillnad.

Tyskland har 16% moms året ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

@BasseBaba: Vi kan inte kommentera på hur många som bokat hos oss och hur stor allokering vi får på konsolen då detta är affärshemligheter.
Faktum är att vi i detta nu bara har preliminära siffror på hur många konsoler vi får vid release. Men efter de senaste dagarnas nyheter om begränsad tillgång från Sony, eventuell prioritering av andra marknader m.m. så kan det komma att ändras. Kort sagt, vi vet för lite för att kunna ge bra svar. //Erik

Tack. Jo jag förstår det konceptet, men då får man ju som konsument vara medveten om den osäkerheten, om vi hade fått siffrorna.

Jag menar såhär: ponera att ett leveransbesked från en ÅF är 1500 enheter och jag står på plats 10k i kön, då kan jag dra den slutsatsen att det förmodligen inte blir nån konsol för mig från den leverantören på release.

Ett annat sätt att räkna på är ju överbokningen.
Är det 3 ÅF med säg 3000 bokningar var, och 1000 i leverans var, så är det ändå rätt goda utsikter då man kan anta att många har trippelbokat sig och förhoppningsvis bara köper en konsol. Därav att det är mer marknaden som helhet som är intressant och inte en enskild ÅF.

Därav att några siffror ändå är bättre än inga siffror, i min subjektiva mening.

Även när release sen har skett, så är det i min mening ett värde i att kunna se hur ens köplats tickar ned, snarare än att man ska fortsätta få ett leveransbesked som även det kommer glida baserat på fortsatt allokering.

Och jag har svårt att förstå varför det klassas som en ”företagshemlighet”.... vad exakt är det konkurrenter ska med den info till? Och är man i ”branschen” så utgår jag från att man är connected nog för att veta t ex vad konkurrenterna får för allokeringar ändå

Sist men inte minst så är ju för flera av ÅF en bokning inte värd så mycket? Vet inte hur det funkar på komplett, men på alla dom ställen jag bokat har jag valt ”betala vid hämtning” alternativt ”faktura”, så inga pengar har bytt händer ännu.

Det viktiga bör således inte vara bokningar, utan allokering. Jag utgår från att man kommer kunna sälja allt man får in, så även om man får fler konsoler än bokningar så kommer det ju ändå leda till att man säljer till kunder som inte fått sin bokning någon annan stans ifrån.

Men men! Två månader kvar, det visar sig!

Edit:
Trillade in ett Mail från Inet under eftermiddagen gällande att dom kommer kunna leverera min order på releasedag. Verkar som konstaterat totalt high-chaparall på hur varje ÅF väljer att kommunicera mot kund, eftersom jag tvivlar på att Inet har säkrare besked på tilldelning/leverans än någon annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tyskland har 16% moms året ut.

Ja, men kändes inte så aktuellt.

Permalänk
Medlem

Fick precis mail att min förbokning på Inet i Januari i år innebär att jag får en PS5 på releasedagen, sweeet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joniz:

Fick precis mail att min förbokning på Inet i Januari i år innebär att jag får en PS5 på releasedagen, sweeet!

Nice! Då måste alltså alla återförsäljare fått klara besked om hur många konsoler de får som minst då I vilket fall.
Vore fint om Elgiganten kunde komma med liknande besked så man vet hur man ligger till.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Fick precis mail att min förbokning på inet som gjordes 21 Maj inte får nån tilldelning av playstation 5 .... vad fan gör man nu?

Edit: lade till beställningsdatum.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CusmaR:

Fick precis mail att min förbokning på inet som gjordes i Maj inte får nån tilldelning av playstation 5 .... vad fan gör man nu?

Gråter... precis som jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Gråter... precis som jag gör.

När bokade du? Man vill ju gärna veta hur långt ifrån man är och ifall man ska jaga på andra sidor.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fick ett mail från inet nu och jag får vänta la beställningen 25/6.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CusmaR:

När bokade du? Man vill ju gärna veta hur långt ifrån man är och ifall man ska jaga på andra sidor.

Bokade i juli när jag hörde att det skulle vara brist men det var tydligen alldeles för sent.

Permalänk
Medlem

Bokade min på webhallen i april, borde ligga bra till ändå

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

yay, bokade mina PS5 15 juni 2019 på Inet och Webhallen, får se om Webhallen levererar också.

https://imgur.com/Zc5sZUK

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Fick ett mail från inet nu och jag får vänta la beställningen 25/6.

Får också vänta, beställde 30/5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av joniz:

Fick precis mail att min förbokning på Inet i Januari i år innebär att jag får en PS5 på releasedagen, sweeet!

Vad f***n, bokade min på Inet 4e jan och ingen tilldelning.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Jag förbokade PS5:an hos Inet 17/4 och jag har också fått ett mail att jag inte får den lanseringsdagen.
Men jag hoppas i alla fall att man får den innan Jul. Om ett annat så får man se till att ha fingret på "avtryckaren" när dom släpper fler förbokningar hos andra ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Nice! Då måste alltså alla återförsäljare fått klara besked om hur många konsoler de får som minst då I vilket fall.
Vore fint om Elgiganten kunde komma med liknande besked så man vet hur man ligger till.

Tar o citerar mig själv. Man är tydligen garanterad en till launch om man hann förboka på Elgiganten, kanon

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit